Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 14:30
Vanwege stabiliteitsproblemen (onder Linux, niet onder Windows) heb ik vanochtend besloten het BIOS te updaten van mijn MSI Tomahawk Max moederbord (AMD B450).

Ik heb een dual-boot systeem met Linux Mint en Windows 11. Bootloader is GRUB op de ssd waarop Linux staat.

De update is prima gelukt. Maar wat er nu gebeurt, is dat mijn computer pas beeld geeft op het moment dat het Linux Mint loginscherm verschijnt.

Voor die tijd zie ik nog niks (beeldscherm meldt dan ook even dat hij geen beeld krijgt van de computer en scherm wil in de slaapstand gaan), dus ik zie ook geen optie om op Delete te drukken om in het BIOS te komen. Herhaaldelijk delete indrukken tijdens het booten heeft geen effect.
En GRUB is dus ook niet zichtbaar om eventueel naar Windows te booten.

Release notes van het BIOS:
https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-MAX/support#bios
- Update to AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.7.
- Change the default setting of Secure Boot.
Ik heb al de computer van de stroom afgehaald en de batterij er daarbij enkele minuten uit gehad, maakte geen verschil.

Hoe kan ik het oude gedrag weer inschakelen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:45
Ik zou het eens proberen zonder de SSD afgekoppeld, maar bijvoorbeeld met een bootable USB stick (bijvoorbeeld gemaakt met de Windows Media Creation Toolkit, zodat de boatloader geen grub is). Dan kun je bepalen of de boatloader het issue is, of de bios.

Ik heb ander bord, maar wel MSI en ook van de week de laatste bios geïnstalleerd met dezelfde change notes en ik ervaar geen problemen. Maar ik draai geen Linux op dit systeem, er staat Windows 10 op met de Windows 10 bootloader.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 26-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ok, zal ik vanavond gaan proberen.

Maar normaal gesproken zag ik ook altijd, nog voordat de bootloader gestart werd, de zaken rondom cpu/memory/aangesloten apparaten etc en de melding dat je via de delete-toets in het Bios kan komen.
Ook dat is nu verborgen. Het allereerste beeld is echt pas het opgestarte OS.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 26-05-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DeadMetal schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:36:
Ok, zal ik vanavond gaan proberen.

Maar normaal gesproken zag ik ook altijd, nog voordat de bootloader gestart werd, de zaken rondom cpu/memory/aangesloten apparaten etc en de melding dat je via de delete-toets in het Bios kan komen.
Ook dat is nu verborgen. Het allereerste beeld is echt pas het opgestarte OS.
Dat is een instelling denk ik, bij mij in ieder geval wel, standard is het een plaatje (van MSI) dat een paar seconden in beeld is, met de melding om del te drukken voor bios. Door in de bios een optie (volgens mij full screen logo) uit te zetten krijg je dan weer het beeld met memory e.d. te zien.

Een bios flash zorgt er echter voor dat de standaard instellingen terug komen, en dus waarschijnlijk bij jou ook dat fullscreen logo weer. Ik vraag me af of bij jou misschien de boel 'te snel' gaat, waardoor je pas beeld krijgt na dat het OS al aan het booten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je weet welke regel in Grub je UEFI firmware setup is, kan je met het commando grub-reboot eenmalig direct naar een specifieke regel booten. Zie ook 'man grub-reboot'.

Persoonlijk heb ik het submenu in Grub uit staan, zodat ik een simpele lijst heb met entries. Kijk iig in /boot/grub/grub.cfg naar hoe het menu er uit ziet, dan kan je de juiste regel opgeven om naartoe te booten. Dit kan je dus ook gebruiken om naar Windows te rebooten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

OMD

Is het geen usb probleem van je keyboard? Probeer hem is in een usb 2.0 poort of standaard 3.0 poort.

Dat je geen beeld hebt zou geen effect moeten hebben op het wel of niet in de bios kunnen komen. Dat staat er los van.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Dennism schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Dat is een instelling denk ik, bij mij in ieder geval wel, standard is het een plaatje (van MSI) dat een paar seconden in beeld is, met de melding om del te drukken voor bios. Door in de bios een optie (volgens mij full screen logo) uit te zetten krijg je dan weer het beeld met memory e.d. te zien
Met die optie wissel je tussen een logo zien of alle ruwe data in beeld zien. Maar in mijn geval is er totaal geen beeld.
Het opstarten zelf duurt ook wat langer valt me op, die 4 rode statuslampjes voor cpu, memory etc (POST checks ofzo) gaan wat langzamer na elkaar aan/uit. Maargoed, da's niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
OMD schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:13:

Dat je geen beeld hebt zou geen effect moeten hebben op het wel of niet in de bios kunnen komen. Dat staat er los van.
Dat klopt, maar bij mijn MSI bord is het een heel kort windows wat je hebt, bij geen beeld kan dat dus lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Als je zonder aangesloten SSD of andere opslag ook geen beeld krijgt zou ik eens een ander display/aansluiting proberen indien mogelijk.

Misschien werkt direct vanuit linux booten naar de BIOS(UEFI) settings?
Reddit: How to boot to uefi/bios settings from linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-10 23:53
Ik heb een B450 Tomahawk non Max, en bij mij geeft ie ook geen beeld tijdens de BIOS boot scherm. Wat bij mij wel lukt is gewoon delete spammen of inhouden. Probeer eens delete in te houden voordat je de PC aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Een ander beeldscherm heb ik nog niet geprobeerd, maar verder alle suggesties wel, helaas zonder effect.
Irritant genoeg, sinds het resetten van het BIOS en het tijdelijk loskoppelen van de schijven, is de SSD met Windows nu de default geworden, en kon ik Linux (mijn main OS) niet meer in komen. Nu de kabel naar de Windows-SSD nu dan maar helemaal losgekoppeld, dan kom ik wel in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Gelukkig biedt mijn mobo de mogelijkheid om het bios (evt zonder cpu) te updaten vanaf USB. Ik heb een oudere versie erop gezet (build date 30 nov 2020, ik blijk de verkeerde aangeklikt te hebben) en nu is alles weer prima en kom ik zoals gebruikelijk in het Bios terecht...

Ik zal nog wel proberen te updaten naar een iets nieuwere versie, eens kijken vanaf welke versie het fout gaat.

/edit: inmiddels de op een na laatste versie (7C02v3D) erop gezet (april 2022) en die werkt ook prima. Het verschil dat ik merk, is dat bij de laatste versie, dus die met de problemen, niet alleen het beeld dus veel later verschijnt, ook de POST lampjes op het moederbord gaan langzamer van de ene naar de andere, en het duurt langer voordat de num-lock op het toetsenbord gaat branden.
Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 45% gewijzigd door DeadMetal op 27-05-2022 16:25 ]

Pagina: 1