Koelbox onderweg gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 22:42
Goedemorgen,

Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort: maar wij hebben een Mestic MCC-25 gekocht. Dit is een koelbox die je zowel thuis, onderweg als in de caravan kunt gebruiken. Je kunt ermee vriezen en koelen. Is dus een koelkast en vriezer in 1.

Er zit een tube in met gas/vloeistof. Net zoals in een normale koekast/vriezer.

Ik heb altijd geleerd dat je een koelkast of vriezer niet aan mag zetten na transport, ivm de vloeistof in dat reservoir.

Kan ik deze Mestic koelbox dan wel gebruiken als wij in de auto aan het rijden zijn en de koelbox in de bagage aan staat om drinken te koelen? Wij maken verre autoreizen en rijden over wegen die niet altijd zo goed zijn als in Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
Heb je al in de handleiding gekeken?https://www.mestic.nl/bes..._-_Handleiding_-_2021.pdf
• Plaats het apparaat op een vlakke en stabiele ondergrond met minimaal 10cm vrije ruimte aan iedere zijde.
• Schakel het apparaat niet direct in nadat u het heeft getransporteerd waarbij de koelbox meer dan 30°kanteling
heeft gehad. Dit zou voor beschadigingen kunnen zorgen aan het koelsysteem. Het apparaat moet eerst 30 minuten rechtop stilstaan zodat het koelmiddel weer in de compressor kan worden opgevangen. Dit voorkomt dat de compressor droogloopt.
Zou gewoon moeten lukken als je je aan deze regels houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
oohh schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:36:
Heb je al in de handleiding gekeken?https://www.mestic.nl/bes..._-_Handleiding_-_2021.pdf

[...]

Zou gewoon moeten lukken als je je aan deze regels houdt.
Ik heb dit indedaad al gelezen. Maar ik maak mij dan eerlijk gezegd wel een beetje zorgen of het onderweg dan wel goed gaat. In scherpe bochten (op de snelweg) komt er ook aardig wat druk op de koelbox te staan namelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Ik heb dit indedaad al gelezen. Maar ik maak mij dan eerlijk gezegd wel een beetje zorgen of het onderweg dan wel goed gaat. In scherpe bochten (op de snelweg) komt er ook aardig wat druk op de koelbox te staan namelijk.
Kijk eens goed hoeveel 30 graden kanteling is. Dat ga je echt niet halen tenzij je volledig door de bocht scheurt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SmurfLink schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Kijk eens goed hoeveel 30 graden kanteling is. Dat ga je echt niet halen tenzij je volledig door de bocht scheurt.
Dus in principe geen probleem om de koelbox rijdend te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:27:
Ik heb altijd geleerd dat je een koelkast of vriezer niet aan mag zetten na transport, ivm de vloeistof in dat reservoir.
Vaak worden (grote) koelkasten ver naar achteren gekanteld om in en uit te kunnen laden. In het verleden vaak genoeg gehad dat een grote koelkast plat werd vervoerd of werd opgepakt wanneer een steekwagen de klus niet kon klaren. Een klein beetje trilling en G-krachten maken dat koelsysteem niet zoveel uit. Volledig achterover wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Gewoon die koelbox min of meer rechtop houden en het werkt prima. Zowel bij mijn losse koelbox als met de caravankoelkast nog nooit problemen gehad met de werking ervan tijdens of direct na het rijden.

Ook met "gewone" tafelmodel koelkasten nooit een probleem gehad om ze na verplaatsen (zonder ver kantelen) direct weer te gebruiken.

Het vloeibare spul moet onderin blijven. Met een beetje hard door de bocht rijden komt dat echt niet ineens bovenin het systeem terecht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En 30 graden is best veel (let op, 30% helling is niet het zelfde), zelfs al zou je dat met een noodstop kunnen bereiken is de kans klein dat dan net de compressor loopt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Dus in principe geen probleem om de koelbox rijdend te gebruiken?
Er zit zelfs een sigarettenaansteker bij voor in de auto/camper/bus.

Het verhaal over vervoer heeft meer te maken met wanneer het artikel nieuw uit een magazijn geleverd wordt. Hierbij wordt hij nog wel eens op de kant vervoerd.
Als je hem eenmaal in gebruik hebt kan je hem gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
sypie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Vaak worden (grote) koelkasten ver naar achteren gekanteld om in en uit te kunnen laden. In het verleden vaak genoeg gehad dat een grote koelkast plat werd vervoerd of werd opgepakt wanneer een steekwagen de klus niet kon klaren. Een klein beetje trilling en G-krachten maken dat koelsysteem niet zoveel uit. Volledig achterover wel.
Helder, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ivow85 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:13:
Gewoon die koelbox min of meer rechtop houden en het werkt prima. Zowel bij mijn losse koelbox als met de caravankoelkast nog nooit problemen gehad met de werking ervan tijdens of direct na het rijden.

Ook met "gewone" tafelmodel koelkasten nooit een probleem gehad om ze na verplaatsen (zonder ver kantelen) direct weer te gebruiken.

Het vloeibare spul moet onderin blijven. Met een beetje hard door de bocht rijden komt dat echt niet ineens bovenin het systeem terecht.
De koelbox blijft ook zeker rechtop! Alleen vroeg ik mij dus af of dit inderdaad met bochten of eventuele gaten in de weg wat uit zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DukeBox schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:24:
En 30 graden is best veel (let op, 30% helling is niet het zelfde), zelfs al zou je dat met een noodstop kunnen bereiken is de kans klein dat dan net de compressor loopt.
👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Viper® schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Er zit zelfs een sigarettenaansteker bij voor in de auto/camper/bus.

Het verhaal over vervoer heeft meer te maken met wanneer het artikel nieuw uit een magazijn geleverd wordt. Hierbij wordt hij nog wel eens op de kant vervoerd.
Als je hem eenmaal in gebruik hebt kan je hem gewoon gebruiken.
Top, dank je wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Bedenk ook dat tijdens werking dit geen probleem is omdat de vloeistof-gas dan rondgeperst wordt. Maak je je zorgen, schakel hem dan in nadat hij een half uur stilstond om zijn finale onderweg-plek.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1