Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-04 13:54
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Adobe CC: Photoshop, Premiere, Lightroom; Davinci Resolve; Blender en/of DAZ 3D Studio; Misschien Unreal Engine (als ik Virtual Production wil proberen). Verder gewoon surfen en mailen, ik game al jaren niet meer.
OS: niet echt mijn eerste keuze, maar waarschijnlijk Win 11

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Voorin de duizend ~1200?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben zeker van plan de laptop mee te nemen voor vakantie of projectjes of waar ook nodig. Gewicht is niet het belangrijkste. Accuduur, tja liefst veel, maar het budget zal ergens schaven. Mijn vorige haalde max 2 uur, en dat vond ik toch echt wel weinig. Grootte, zolang het maar past in mijn tassen, dat is dus niet groter dan ongeveer 16 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben op een punt in mijn zoektocht gekomen dat ik eigenlijk aan de ASUS Vivobook Pro **X OLED denk. Dit omdat deze aan mijn belangrijkste eisen voldoet en nog betaalbaar is. Namelijk:
Intel CPU van 11e of 12e Gen. (vanwege de Iris iGPU met QuickSync decoder voor HEVC 10bit 4:2:2)
Thunderbolt 3 of 4 (vanwege de optie van externe enclosure met pci-e aansluiting voor bijvoorbeeld Blackmagic Decklink SDI video-kaart of GPU)
SSD van 1TB.
Memory van 16GB of meer.
Voorkeur van een dGPU, indien zo, NVIDIA met 4GB vram.
Beeldscherm met hoog Adobe RGB percentage (en/of DCI-P3)

Hoewel ik nu zeer geset ben op de 14 inch versie vanwege de goede prijs vind ik de 16 inch een betere grote. Gek genoeg is bij de 16 inch versie geen Thunderbolt vermeld bij tweakers en bij winkels, maar bij ASUS zelf, wordt het wel vermeld (zelfde onderdeelnummer)

Nu zullen jullie wel denken waarom ik nog hulp vraag als ik al zo geset ben. Het probleem zit hem erin dat ik in reviews en de documentatie niet echt het antwoord vind op deze vraag:
Is de iGPU ook geactiveerd zodat ik de QuickSync feature kan gebruiken?
Dit is zeer bepalend omdat één van de codecs van mijn camera (Canon EOS R5) dit echt nodig heeft om vloeibaar af te spelen. Die codec zorgt ervoor dat er geen enkele computer of laptop is van voor de 11e Gen. Intel CPU's (of Apple's M1 chip) die dit kan afspelen.

Verder vraag ik mij ook af of de Thunderbolt 4 aansluiting misschien is gelimiteerd op wat je er op kunt aansluiten. Zeker bij de 16 inch versie.

Iemand enig idee wat het antwoord hier op is (of wat ik anders beter kan kopen :/ )?