Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01
Iemand die mij kan uitleggen waarom providers 5G modems voor thuis bieden, maar dan niet uitrekenen wat dit zal betekenen aan dataverkeer?
Als ik dit haal met onze 5G Huawei modem (waarbij de minimum ping-pong latency die ik haal bij Ookla overigens 10 ms is..), dus ~300 Mbps down en ~100 Mbps up, dan leert een simpele rekensom dat wij met gemak meer dan een paar TBytes per maand over de lijn heen kunnen halen, terwijl ik vandaag heb ondervonden dat de onbesproken 'onbeperkt' limiet, een soort fair-use die in de achtergrond door telecomproviders wordt gehanteerd, ongeveer rond de 750GB per maand ligt.

Wat is het nut van die hoge snelheid van 5G als je 'm niet kunt/mag gebruiken?
Stel, in een huishouden van 3, als die allen tegelijk naar verschillende streamingdiensten kijken, dan kom je al gauw op 8 Gbytes per uur uit. Daarbij even wat er aan IoT en achtergrond clouddiensten en backups en updates allemaal bij komt, dan zit je al snel op een gemiddelde van 10 Gbytes per uur.
Stel dat we 5 uur per etmaal een dergelijk verbruik halen, dan is dat al 50GB per etmaal, anderhalve Terabyte per maand.
Hoe doen mensen dat die 4k of HDTV kijken via internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet teveel stressen maar gewoon gebruiken.
Hele dikke kans dat je vér onder de 750GB/maand blijft en anders krijg je misschien een waarschuwing.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je noemt een behoorlijk heftig scenario: 5 uur(!!) per dag streamen met 3 gelijktijdige personen, en dat iedere dag opnieuw.

Gemiddelde cloud diensten of IoT apparaten gebruiken vaak niet zo heel erg veel.

Wat is dan het nut van hoge snelheid? Minder lang wachten 😊.

[ Voor 19% gewijzigd door kamerplant op 25-05-2022 22:34 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
5 uur video op een dag is helemaal niet zo'n heftig scenario. (En of dat gelijktijdig met 3 personen gebeurt of niet doet er natuurlijk niet toe..) Hou het maar eens bij, vergeet niet elk YouTube filmpje of Nieuws-item of vodcast mee te tellen. Muziek luisteren is voor mijn dochter vaak ook de video erbij streamen, bijv.

Wij zaten op 960 GBytes voor Mei, tot nu toe. Dat is waarom ik hierover begin. Tmobile begon te zeuren.
iCloud, wat ik zelf niet gebruik, maar vriendin wel, kan rustig 30GB op een etmaal over de lijn pompen hoor, en vaak nog ongewild en ongemerkt ook. Na installatie van een nieuw OS geloof ik, of door verplaatsen van data van device 1 naar device 2. Ik weet niet welke idioot bij Apple dit bedacht heeft, maar schijnbaar gaan ze er daar vanuit dat iedereen met 10Gbe fiber uplinks in Sillicon Valley woont of zo.

Ook IP-cameras tikken behoorlijk aan, als je niet thuis bent. En sommige merken, zoals Eufy, Enphase, Netatmo lopen altijd via een 'cloud', of je nu in je LAN kijkt of niet.

[ Voor 26% gewijzigd door jubeth op 26-05-2022 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jubeth schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:20:
Wij zaten op 960 GBytes voor Mei, tot nu toe. Dat is waarom ik hierover begin. Tmobile begon te zeuren.
Wat zegt T-Mobile op zo'n moment?
Dat ze je gaan afsluiten?
Of moet je meer betalen?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Juup schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:02:
[...]
Wat zegt T-Mobile op zo'n moment?
Dat ze je gaan afsluiten?
Of moet je meer betalen?
Ons zakelijk abo loopt bij keepgo/evenwifi (ook bekend als onbeperkt5g.nl ), en die krijgen op hun beurt respons van T-mobile, waarvan zij het netwerk gebruiken voor hun vaste modem SIMs. Hoe de constructie precies zit weet ik niet, maar ze zijn er heel eerlijk over; Als iemand over de TB/maand heen gaat, of als de tendens van de lopende maand daartoe zichtbaar wordt (zoals bij ons al enkele keren het geval is geweest) dan waarschuwt Tmobile ze over de grootverbruiker. Als het herhaaldelijk voor komt bij dezelfde aansluiting, dan blokkeert Tmobile de SIM in questie. EvenWifi/keepgo lukt het dan soms nog om de SIM gedeblokkeerd te krijgen, en daarbij speelt, merk ik, heel erg de belofte op verbetering en aandacht voor het verbruik. ;-) Ik beloof dan de QoS bandwidth limiter aan te zetten, zodat er vanwege lagere snelheden gewoon niet meer teveel gebruikt kan worden door sommige apparaten. Dat is natuurlijk een hele rare opzet op die manier, vandaar ook mijn vraag hierover;

Ik begrijp niet wat zo'n ISP beweegt, om te adverteren met superieure snelheden, maar als je gaat rekenen, dan kun je die amper gebruiken in een realistische setting. Het is een beetje alsof de hardware al in 2022 leeft, maar de mensen nog in de 90s zijn blijven steken.
Vraag me sowieso af of die traffic-bills werkelijk zo'n probleem vormen voor een T-mobile. Ik denk meer dat mast-bezetting een ding kan zijn, maar dat kun je per mast bekijken, of misschien load balancen per device, wat ws al gebeurt op heel druk bezette masten.

Ze bieden wel oplossingen, zoals een dubbele SIM, waarbij je per week afwisselt, en zo je verbruik 1,5 TB/maand mag zijn. Dat is uiteraard duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerafil
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-06-2022
offtopic, hier mag je mee naar het Toesteltopic.

[ Voor 96% gewijzigd door PaT op 05-06-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bedankt voor je hulp, maar dit hoort elders op het forum.

[ Voor 94% gewijzigd door PaT op 05-06-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 07:35

slaay

Natuurbeleven.com

Je hebt het over een zakelijk abonnement en vervolgens over een huishouden met volop streams bekijken.

Maar goed, de website van evenwifi.nl.beschrijft duidelijk de FUP:
We hanteren voor dit product geen daglimiet of maandlimiet, en we zullen ook niet je snelheid verlagen als je veel gebruikt. Wel willen we voorkomen dat je het mobiele netwerk van onze operator onnodig overbelast, dus we willen je vragen om in redelijkheid gebruik te maken van dit product. Een dergelijke fair use policy voorkomt dat het netwerk door overbelasting onbruikbaar wordt voor mensen bij jou in de buurt. Bij herhaaldelijke of extreme overtredingen van de fair use policy behouden we ons het recht voor je tijdelijke internet of abonnement tijdelijk of permanent stop te zetten. Je krijgt wel altijd eerst een waarschuwing van ons.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je tot 500GB per maand geen problemen veroorzaakt. Tussen de 500GB en de 750GB is het meestal geen probleem, tenzij je bijvoorbeeld heel veel gebruikt in korte tijd (meer dan 100GB op een dag bijvoorbeeld) want dan ben je het netwerk alsnog aan het overbelasten. Boven de 1000GB is er een zeer grote kans dat je het netwerk overbelast, niet doen dus. Een gemiddeld gezin verbruikt normaal gesproken niet meer dan 250GB, je kunt ervan uitgaan dat je bij normaal gebruik geen problemen veroorzaakt. Zolang je gemiddeld gezien niet meer dan 25GB per dag gebruikt, en geen extreme uitschieters hebt (bijvoorbeeld 100GB op één dag), dan blijf je binnen de grenzen van fair use.
Wil je als bedrijf zijnde afhankelijk zijn van zo'n limiet of geef je iets meer uit aan een oplossing zonder deze limieten lijkt me dan een betere overweging.

[ Voor 79% gewijzigd door slaay op 05-06-2022 09:55 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
slaay schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:54:
Je hebt het over een zakelijk abonnement en vervolgens over een huishouden met volop streams bekijken.
Dat doet er niet toe, er zitten hier 2 ZZP-ers. Als het een kantoorpand zou zijn, dan zou het verbruik ws nog veel hoger liggen. Ons abo *is* al een zakelijk abo. De opties die ze bieden kennen in realiteit geen "onbeperkt" verbruik, dat is nu net mijn hele punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 07:35

slaay

Natuurbeleven.com

Je zou een poging kunnen wagen met betrekking tot het 'onbeperkt' met een klacht bij de Stichting Reclame Code.
Waarbij je het stuk 'zakelijk' kan gebruiken aangezien je aangeeft dat daarmee mogelijk het verbruik alleen maar hoger zal zijn. Terwijl ze 'onbeperkt' claimen en ook geen daglimiet.

Ze spelen er handig op in door een sterretje te plaatsen achter elke uiting van 'onbeperkt' om daarmee naar de FUP te verwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5evAFX-GFp5z7TjvzTdYB0dwd64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bou2KTdSYgmgwSKn66m4p8Gl.jpg?f=fotoalbum_large

Dich bis echt unne foëzen haas

Pagina: 1