Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste oplossing 2x325Wp 'schaampanelen' garagedak

Pagina: 1
Acties:

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zoals zoveel kopers van nieuwbouw ben ik ook opgescheept met 2 panelen zodat aan de EPC-norm voldaan is.

Op zich hebben ze nog wel redelijk materiaal geleverd volgens mij, aangezien ons 275 Wp p/s 'beloofd' was:

2x Jinko Solar 325Wp panelen met 2x Enphase IQ7 micro-omvormers.

Ik heb inmiddels het schuine dak vol laten leggen met 14x375Wp en nu deze 'oude' panelen in de garage staan. De kosten om deze 2 op het garagedak te laten leggen door dezelfde installateur waren >700 euro... zeer ongunstig dus.

Graag zou ik deze zelf op het garagedak plaatsen met bijv. betonsteunen en ik ben een beetje zoekende naar een balans tussen wat makkelijk / veilig / kostenefficiënt is. Mijn schoonvader heeft wel kaas gegeten van elektra secuur aansluiten dus hij mag meekijken (was electriciën), maar hij is niet heel bekend met opties rondom PV.

Ik overweeg een aantal opties:

- beunoplossing om deze twee panelen gewoon aan te sluiten op een wcd of grid met werkschakelaar, mag formeel geloof ik niet aangezien de maximumopbrengst in theorie meer dan ~500W/2,25A kan zijn, maar v.z.i.w. zitten hier geen enorme risico's aan?
- PV-verdeler in garage aansluiten en ze hieraan hangen, ik weet wel waar de leiding direct vanuit de meterkast binnenkomt in de garage dus zou moeten kunnen lijkt me? zit in dezelfde hoek als de wcd in de garage
- vanuit een extra groep (heb ik al) in de meterkast bijv. kabels trekken door een LL richting de slaapkamer en door de spouwmuur heen zodat het bij het garagedak/de panelen uitkomt... niet de mooiste oplossing om ergens door een spouwmuur heen te moeten maar technisch wel het beste?

Dan zit/zat er ook nog een Q-Relay (echter geen Envoy) van Enphase bij, is het nodig/handig deze eraan te hangen?

Uiteraard sta ik ook open voor andere (creatieve) suggesties (ook qua plaatsing) of juist waarschuwingen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b9Dc-SthvO0LooA-_4D2jHI2LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxgOLl1yjXaskrgUeRENmaVF.jpg?f=fotoalbum_large

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Zou het gewoon aansluiten. Sowieso kunnen ze Max 250? Dus dat is 500.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PV verdelertje in de garage idd. :Y

Wise enough to play the fool

• finsdefis
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:16:
PV verdelertje in de garage idd. :Y
Lijkt me inderdaad ook wel het beste. Klinkt verder redelijk simpel maar mochten er nog tips of valkuilen zijn...

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waarom verkoop je ze niet en koop je een grotere set voor op de berging?

Met 2×325 Wp zou ik gewoon lekker op een bestaande groep aansluiten. Installatiedraad mag 24A hebben conform de NEN1010.

In de tijd van de lobby voor de Soladin 600 mocht het ook gewoon :P

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 26-05-2022 08:25 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eens met @Dre... Voor 2 oude paneeltjes wordt het anders wel pittig prijzig...

Mits @finsdefis snapt waarom het niet zo hoort... Dus niet nog maar een setje of 2 erbij plakken... dan gaat het wel eng worden...

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 26-05-2022 08:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 20:29
Hoe staat je zon? Als die beetje gunstig is, zou ik de panelen gewoon lozen op marktplaats en de optie open houden om het gehele dak van de garage te benutten.

• finsdefis
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:37:
Hoe staat je zon? Als die beetje gunstig is, zou ik de panelen gewoon lozen op marktplaats en de optie open houden om het gehele dak van de garage te benutten.
Ook wel een optie ja... als ik montage materialen aan moet schaffen zijn dat ook weer verzonken kosten als ik ooit besluit om toch het garagedak vol te leggen.

Ligging is ZW alleen vanaf de vroege avond wel veel schaduw van een paar populieren vandaar dat ik graag een beetje hobby. Misschien wat montagematerialen op MP scoren.
Ronald schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:43:
Eens met @Dre... Voor 2 oude paneeltjes wordt het anders wel pittig prijzig...

Mits @finsdefis snapt waarom het niet zo hoort... Dus niet nog maar een setje of 2 erbij plakken... dan gaat het wel eng worden...
Ja de prijs en evt verspilling van investering mocht ik ooit beslissen het dak vol te leggen is ook wel een overweging.

Hoewel ik geen expert ben snap ik idd dat afname van het net+levering vanaf PV bij elkaar optelt als je ze 'gewoon' aansluit zonder verdeler, dus meer dan 2 panelen eraan hangen is ook niet handig (hoewel er nauwelijks verbruik zal zijn op die groep maar wil ook geen grote risicos lopen).

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon in op garage aansluiten en de panelen op enkele betonblokken of stoepbandjes schroeven, budget denken en toch nog 500kWh per jaar opwekken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
finsdefis schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:42:

Hoewel ik geen expert ben snap ik idd dat afname van het net+levering vanaf PV bij elkaar optelt als je ze 'gewoon' aansluit zonder verdeler, dus meer dan 2 panelen eraan hangen is ook niet handig (hoewel er nauwelijks verbruik zal zijn op die groep maar wil ook geen grote risicos lopen).
Je creëert met de 2 panelen geen onveilige situatie. Je gaat op deze groep in plaats van 16A ongeveer 19A beschikbaar hebben. Je mag standaard 2,5² bedrading op 20A veilig afzekeren.

Maar dus niet nog 2 panelen er bij prikken, dan zit je wel heel dicht op het randje... En tegen die tijd moet je wel alles netjes maken.

Het niet snappen van wat wel en niet kan, matige kennis bij mensen hoe hun groepen in huis zitten zijn allemaal terechte reden waarom in de normen staat dat het niet meer mag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1