Haperende SSD of iets anders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boekenworm
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 23:41
Sinds kort heeft mijn computer problemen bij het opstarten. HIj vindt niet altijd mijn SSD.
Hierdoor krijg je een blauw scherm. Reset helpt soms of anders de stroom er af.
Soms start hij wel op maar dan bevriest het scherm Muis wil wel bewegen maar hij reageert niet op het toetsenbord en ook de tijd staat ook stil.Ik heb gekeken of het iets van virus is maar dat is het niet.
Het lijkt mij ook meer iets technisch. Mijn moederbord is GIGABYTE B150M-D3H met 32 GB (4 x 8 GB DDR4 SDRAM)
Verder 1 SSD van Samsung Samsung SSD 950 PRO 256GB en 1 HD 1 TB van Western Digital WDC WD10EZEX-00BN5A0. Videokaart is a NVIDIA Gigabyte GTX 1660
Ik doe geen gekke dingen met mijn PC en ik ben hem ook niet aan het tweaken of overklokken.

Ik probeer eigenlijk zelf de oorzaak te achterhalen maar ik kan niet goed de vinger er op leggen.
Wat kan ik nu verder doen :
1) PC ter reparatie aanbieden bij de lokale computerboer voor analyse
2) Nieuwe SSD harde schijf kopen (en groter)
3) Nieuw moederbord kopen
4) Iets anders ?

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
Heb je de SSD al op een andere SATA poort aangesloten?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 13:33
Het zou mij verbazen als de Samsung Pro de oorzaak is. Wat natuurlijk altijd wel kan. Inderdaad andere sata poort, andere sata kabel, of mogelijk defecte sata controller mobo. SSD acht ik de minste kans in dit geval.

Edit: heeft die SSD de laatste firmware wel? Een bios update kan vervolgens ook weinig kwaad. Op die manier is alle hardware vaak beter op elkaar ingespeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 25-05-2022 18:39 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OB want dit heeft weinig met aankoopadvies te maken.

• Boekenworm
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 23:41
@Basekid : Het is een PCI-E 3.0 aansluiting maar ik geloof dat ik hem nog wel in een andere kan stoppen. Bedankt in ieder geval voor de tip.
@pennywiser : Ik heb de SSD bios geupdate met de samsung magician. Heeft niks geholpen. Voor moederbord is geen nieuwere BIOS te krijgen (moederbord is uit 2017).
@br00ky : is goed maar hoe ?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 22:59
Je zou sowieso eens kunnen kijken in de Samsung Magicians software wat die zegt of de gezondheid van de SSD (dus in feite wat die zegt over de SMART-parameters, of die goed/groen zijn bevonden of niet).
En ik zou Windows een Schijfcontrole laten uitvoeren op zowel de SSD als de harddisk, zie ook hieronder.

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
1. het ligt aan de PC
Mogelijk wordt je voeding minder en vindt de SSD dat niet fijn waardoor hij bij opstarten niet altijd hetzelfde reageert.
2. het ligt aan de SSD of harddisk
Waarom ook harddisk?
Sommigen installeren het OS "op de SSD", met een op dat moment aangesloten harddisk. Windows heeft de eigenaardigheid om dan de bootsector deels op de SSD te zetten en deels op de harddisk, zodat béide devices beschikbaar moeten zijn om te kunnen booten "vanaf SSD". Je kunt gemakkelijk zelf testen of dit een rol speelt, door even de harddisk ontoegankelijk te maken (bv. door even de SATA-stekker eruit te trekken).
Met alleen de SSD aangesloten zou de PC dan gewoon moeten opstarten vanaf SSD. Als dat niet mogelijk blijkt, sluit je de harddisk weer aan om de oude toestand te herstellen.
Hoe verhelp je dit euvel als dit niet in orde is?
- maak een bootable device aan (USB-stick) alsof je je huidige OS (W10?) opnieuw gaat installeren
- maak de harddisk weer los
- start van USB-stick op, kies dan voor "Herstel van een bestaande Windows installatie" (of zoiets) en voor "Bootherstel/opstartherstel" uit.
- voer dit uit totdat je kunt opstarten van de SSD en sluit daarna de harddisk weer gewoon aan.
Hiermee herstel je de oude situatie, met alleen het verschil dat de PC nu écht van de SSD opstart.
Pagina: 1