Hallo allemaal!
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe build, na jaren met mijn oude trouwe desktop te hebben gedaan. (Systeem werkt nog steeds overigens.) Maar ik merk dat ik iets nieuws wil. Ik heb al geruime tijd zelf niet meer geknutseld met desktops, dus ik zou het heel erg kunnen waarderen als jullie met tips, wijze raad en aanwijzingen willen komen wat betreft mijn computergebruik en eventuele voorkeuren beschreven in de template.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p! (Titels zoals: Assetto Corsa Competizione, Formule 1, Hell Let Loose, Football Manager, NBA2K, SD Gundam G Generations Cross Rays, iRacing, Dark Pictures Anthology etc.)
Af en toe een render van een video van eventueel 25+ minuten voor YouTube en in een uitzonderlijk geval een livestream op Twitch.
Overigens zou de desktop kunnen worden ingezet voor enkele administratieve taken i.v.m. de studie.
In de toekomst is een overstap naar gamen op 4K ook een mogelijkheid.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe niet té veel. Ik heb er rekening meegehouden tussen de 2100 en 2400 euro uit te zullen geven. Er zit wat speling in, maar het moet niet té exorbitant worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds aangeschaft zijn:
- Be Quiet! Dark Power 12 - 1000W
- Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900XT Ultimate
Verwacht aan te schaffen:
- AMD Ryzen 5900x
Wat ik meeneem uit de vorige build:
- Muis & toetsenbord (USB) (constant aangesloten)
- Thrustmaster T300RS. (USB) (tijdelijk aangesloten)
- Fanatec CSL Elite pedalen. (USB) (tijdelijk aangesloten)
- Speakers met woofer van Creative.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goed werkende desktop die minimaal net zo lang mee gaat als mijn huidige PC. (Momenteel nog op een Ryzen 2700 en een Radeon R9 290.)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ryzen en AMD wat betreft deze build qua CPU en GPU. Voor de rest heb ik geen specifieke voorkeur voor merken. Ik vind het belangrijker dat componenten een tijdje meegaan.
De core-build zullen draaien om de 6900XT Ultimate en een 5900X van AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te luidruchtige luchtkoelers. Ik durf waterkoelers gewoon niet aan.
Mocht er op componenten RGB aanwezig zijn, zou het mooi zijn als de RGB ook uitgezet kan worden wanneer dat nodig is.
Een wat modernere behuizing met eventueel een glazen paneel en makkelijke toegang voor eventuele schoonmaak/onderhoud van onderdelen.
Er is me vaak verteld dat het overkill is, maar ik zou graag gaan voor 64GB aan RAM.
Ga je overklokken?
Zeker niet tijdens de garantieperiode. Erna waarschijnlijk ook niet, maar zeg nooit nooit.
Wat verwacht je van ons?
Ik zoek hulp met het samenstellen van de 'randzaken' om de corebuild heen. Ik heb me al lange tijd niet meer gemoeid met het bouwen van PC en zodoende ben ik niet volledig op de hoogte van 'quirks' en dergelijke.
Vragen zoals:
- Waar doe ik goed aan qua moederbord, zeker in combinatie met mijn GPU & CPU?
- WIFI haal ik op de oude pc uit een netwerkkaart, kan dit ook zonder met behulp van een specifiek moederbord en werkt dat evengoed/beter/slechter?
- Behuizingen die goed werken met het monster dat de 6900XT heet.
- Behuizingstips als het aankomt op stofvorming en haren (voor wanneer je 3 huiskatten hebt.)
- Waar doe ik goed aan te kijken wat betreft RAM? 2x32GB of 4x16GB en op welke latencies i.v.m. Ryzen?
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe build, na jaren met mijn oude trouwe desktop te hebben gedaan. (Systeem werkt nog steeds overigens.) Maar ik merk dat ik iets nieuws wil. Ik heb al geruime tijd zelf niet meer geknutseld met desktops, dus ik zou het heel erg kunnen waarderen als jullie met tips, wijze raad en aanwijzingen willen komen wat betreft mijn computergebruik en eventuele voorkeuren beschreven in de template.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p! (Titels zoals: Assetto Corsa Competizione, Formule 1, Hell Let Loose, Football Manager, NBA2K, SD Gundam G Generations Cross Rays, iRacing, Dark Pictures Anthology etc.)
Af en toe een render van een video van eventueel 25+ minuten voor YouTube en in een uitzonderlijk geval een livestream op Twitch.
Overigens zou de desktop kunnen worden ingezet voor enkele administratieve taken i.v.m. de studie.
In de toekomst is een overstap naar gamen op 4K ook een mogelijkheid.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe niet té veel. Ik heb er rekening meegehouden tussen de 2100 en 2400 euro uit te zullen geven. Er zit wat speling in, maar het moet niet té exorbitant worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds aangeschaft zijn:
- Be Quiet! Dark Power 12 - 1000W
- Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900XT Ultimate
Verwacht aan te schaffen:
- AMD Ryzen 5900x
Wat ik meeneem uit de vorige build:
- Muis & toetsenbord (USB) (constant aangesloten)
- Thrustmaster T300RS. (USB) (tijdelijk aangesloten)
- Fanatec CSL Elite pedalen. (USB) (tijdelijk aangesloten)
- Speakers met woofer van Creative.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goed werkende desktop die minimaal net zo lang mee gaat als mijn huidige PC. (Momenteel nog op een Ryzen 2700 en een Radeon R9 290.)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ryzen en AMD wat betreft deze build qua CPU en GPU. Voor de rest heb ik geen specifieke voorkeur voor merken. Ik vind het belangrijker dat componenten een tijdje meegaan.
De core-build zullen draaien om de 6900XT Ultimate en een 5900X van AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te luidruchtige luchtkoelers. Ik durf waterkoelers gewoon niet aan.
Mocht er op componenten RGB aanwezig zijn, zou het mooi zijn als de RGB ook uitgezet kan worden wanneer dat nodig is.
Een wat modernere behuizing met eventueel een glazen paneel en makkelijke toegang voor eventuele schoonmaak/onderhoud van onderdelen.
Er is me vaak verteld dat het overkill is, maar ik zou graag gaan voor 64GB aan RAM.
Ga je overklokken?
Zeker niet tijdens de garantieperiode. Erna waarschijnlijk ook niet, maar zeg nooit nooit.
Wat verwacht je van ons?
Ik zoek hulp met het samenstellen van de 'randzaken' om de corebuild heen. Ik heb me al lange tijd niet meer gemoeid met het bouwen van PC en zodoende ben ik niet volledig op de hoogte van 'quirks' en dergelijke.
Vragen zoals:
- Waar doe ik goed aan qua moederbord, zeker in combinatie met mijn GPU & CPU?
- WIFI haal ik op de oude pc uit een netwerkkaart, kan dit ook zonder met behulp van een specifiek moederbord en werkt dat evengoed/beter/slechter?
- Behuizingen die goed werken met het monster dat de 6900XT heet.
- Behuizingstips als het aankomt op stofvorming en haren (voor wanneer je 3 huiskatten hebt.)
- Waar doe ik goed aan te kijken wat betreft RAM? 2x32GB of 4x16GB en op welke latencies i.v.m. Ryzen?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X570-PLUS | € 175,90 | € 175,90 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate | € 1.079,- | € 1.079,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool Matrexx 70 ADD-RGB 3F | € 104,17 | € 104,17 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 245,62 | € 245,62 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Dark Power 12 1000W | € 259,60 | € 259,60 |
| Totaal | € 2.273,29 | |||
[ Voor 22% gewijzigd door Tycor op 25-05-2022 18:41 ]