Waarom heeft de 3060 12GB en de 3060ti maar 8 GB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Zie titel. Ben me aan het oriënteren op videokaart maar snap dit niet.
Als 8GB voldoende zou zijn (voor bv Full HD beeld), waarom zijn er dan geen goedkopere 3060 kaarten met 8GB?

Of mis ik iets? Heb gezocht naar dit onderwerp en in reviews maar begrijp niet waarom de 3060 met 12GB wordt uitgerust maar de snellere en modernere 3060 TI met 8GB (wel sneller aanspreekbaar geheugen naar ik begreep).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

De geheugenbus van de 3060 is kleiner dan van de 3060Ti (192-bit tov 256-bit), dat heeft ook invloed op de gebruikte geheugen grootte (tenzij je dingen zoals de GeForce 970 en 660Ti weer wil hebben :P ).

Dus dan had de 3060 moeten kiezen tussen 6GB of 12GB, en heeft men dus gekozen voor 12GB.
Als je 8GB op een 3060 zou zetten, krijg je hetzelfde effect als wat je zag bij de GeForce 970, waarbij een deel van het geheugen snel is, en het laatste deel erg traag.

Dat is een beetje de korte simpele uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Oké helder, thanks. En een vervolgvraag zou dan nog zijn: Zou de 8GB van de 3060TI voldoende zijn voor de komende zeg 5 jaar? Of ga je op een gegeven moment dan weer, met je snelle chip, tekortkomingen zien omdat je eigenlijk niet voldoende hebt aan 8GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09

KneoK

Not in a million lightyears

Da's natuurlijk een beetje gissen, maar een 3060Ti is een midrange 1080p/1440p kaart. Ik denk niet dat de hoeveelheid geheugen in de toekomst de beperkende factor zal zijn. Desalniettemin is het een prima kaart om de komende jaren op 1080p te kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

marklinfan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:21:
Oké helder, thanks. En een vervolgvraag zou dan nog zijn: Zou de 8GB van de 3060TI voldoende zijn voor de komende zeg 5 jaar? Of ga je op een gegeven moment dan weer, met je snelle chip, tekortkomingen zien omdat je eigenlijk niet voldoende hebt aan 8GB?
Ik ga er maar vanuit "futureproof in de computerwereld bestaat niet" , vanalles hangt af van ontwikkelingen in zowel hardware als software.

Een 3060Ti is een goede kaart, maar 5 jaar is een lange periode, denk dat 8GB dan (afhankelijk van de games die je draait en resolutie/settings) wel te weinig is.

Echter, die 12GB van de gewone 3060 helpt dan ook niet veel, want die chip is gewoon een stuk trager dan van de 3060Ti.

Zelfs met een 3080 (10 of 12GB), of AMD's 16GB zou ik niet rekenen op 'futureproof' (niet voor 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Zeker de laatste paar jaar gaan de ontwikkelingen weer snel op het gebied van geheugen, processoren en GPU’s, dus wat morgen bleeding edge is kan over 2-3 jaar al volledig irrelevant zijn. Plan je build dus niet op 5 jaar maar eerder op 2-3. Budgetteer daar dan ook voor.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1