Ikea keuken vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Ik was zo handig om een keuken te kopen bij Ikea, ik heb al vaker vaker keukens aangeschaft maar bij Ikea nog nooit.

Bij de andere keukens kreeg ik altijd een leidingplan, bij ikea dus niet.
Waar ik mee zit, ik heb een kookplaat met ingebouwde afzuiging gekocht en moet dus weten waar er ruimte is voor de perilexstopcontact, dit staat nergens vermeld.

Even bellen met de Ikea helplijn met deze vraag leverde een onplezierig gesprek op.
De stelling van ikea is: huur maar iemand in

Mijn stelling:
Jullie leveren die kastjes en ik moet alleen weten waar ik ruimte heb voor de perilex, achter lade 1? ergens anders?

Ze willen dit niet aangeven/zeggen, ik moet maar mensen inhuren hiervoor.

Dus: weet iemand waar/of die ruimte in/achter het kastje is?
Op de vloerhoogte is geen optie aangezien ik een 8cm hoge plint heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Is het een inbouw perilexstopcontact? Zo ja, dan past het overal, behalve bij de randen van het basiselement.

Is het opbouw, dan alleen onderaan ter hoogte van de vloer.

Ik zal even meten hoeveel ruimte er achter de lades zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:46
Wat is de diepte van de lade(s) die onder je kookplaat komt? Ze hebben verschillende dieptes van lades in het assortiment.

Wij hebben een Bora kookplaat in onze Ikea keuken geplaatst. Bij het bestellen van de specifieke keukenkast voor de kookplaat heb ik erop gelet dat de lade net onder de kookplaat minder diep was(dit deed de planningstool van Ikea eigenlijk zelf al). Omdat deze minder diep is kan je daarachter je stekker monteren.

Bij ons is dit achteraf gezien niet nodig geweest, want wij hebben een eilandkeuken gebouwd. De aansluiting van de kookplaat is bij ons in het keukenkastje achter de kookplaat gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:51
Ik heb de Maximera lades en daarbij heb je 8 cm ruimte tussen de lade en de achterwand van de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De bovenste la is iets korter (de kastjes komen als bouwpakket en zijn nog niet opgebouwd) maar ik weet niet of dit is bedoeld voor de afzuiging die naar beneden loopt om onder het kastje voor in de plint uit te komen.

In het ergste geval zal ik het kastje moeten opbouwen om te kijken naar de hoeveelheid ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
remmuz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:20:
Ik heb de Maximera lades en daarbij heb je 8 cm ruimte tussen de lade en de achterwand van de kast
Ook met ingebouwde afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb bij mijn Ikea keuken een opbouw aansluitpunt voor mijn fornuis (3 fase Perilex) net onder het kastje gemaakt. Daar heb je ruimte over en er komt toch een plint over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
In mijn geval met een 8cm plint wordt dat krap om er dan een stekker in/uit te krijgen en ik weet niet hoe de ingebouwde afzuiging loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:51
akatar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Ook met ingebouwde afzuiging?
Nee geen ingebouwde afzuiging. Wel een gaskraan. Die past precies achter de lade.

Als het om een opbouw perilex doos gaat zou je deze achterin de kast op de zijwand kunnen maken.
Ze zijn maar een centimeter of 7 breed.

[ Voor 23% gewijzigd door remmuz op 25-05-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Dit is het grote nadeel met Ikea keukens, je zal echt alles zelf moeten bedenken en aan-/omleggen, want alles is standaard.

In onze huidige Ikea keuken heb ik op de wand gewoon een opbouw perilex geplaatst achter de kast, vlak boven de bodemplaat, en een uitsparing gemaakt in de achterwand van de kast.
Ruimte genoeg daarvoor.
Als je leidingen moet verleggen die je niet in kan frezen dan zullen die wel onder de keuken door moeten lopen.

Verder heb ik geen ervaring met de ingebouwde afzuiging, maar hoe die aangesloten moet worden zal toch wel in de handleiding staan?

ps. In onze nieuwe woning ga ik ook een Ikea keuken plaatsen ter vervanging van de oude, en zal ik ook e.e.a. aan kasten moeten verzagen om de ingebouwde afzuiging naar buiten te leggen, deze afzuiging zat er ook in de oude keuken in. (Ik hergebruik de oude inductie plaat)

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticTiger op 25-05-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik vind het eigenlijk van de zotte, dat ze geen antwoord willen geven op zo'n eenvoudige vraag.
Wordt dan maar de kast opbouwen en op zijn plek zetten om het uit te meten, ben ik bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ArcticTiger schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:51:

Verder heb ik geen ervaring met de ingebouwde afzuiging, maar hoe die aangesloten moet worden zal toch wel in de handleiding staan?
Gaat niet om hoe, maar hoeveel ruimte ik overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Welk type heb je precies?
Als ik bijvoorbeeld naar dit plaatje kijk komt de afvoer van de afzuiging in het midden, dus dan zou ik de wcd zo'n 25 cm uit het midden plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/fordelaktig-inductiekookplaat-geinteg-afzuigkap-ikea-500-zwart__1121213_pe874164_s5.jpg?f=s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Cheesy
Ik heb de FÖRDELAKTIG
Inductiekookplaat/geïnteg afzuigkap, IKEA 500 zwart60 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
akatar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:24:
@Cheesy
Ik heb de FÖRDELAKTIG
Inductiekookplaat/geïnteg afzuigkap, IKEA 500 zwart60 cm
De handleiding plaatst 'm op hetzelfde punt als dat ik benoem:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8msdRp8/2022-05-25-14-24-40-fordelaktig-inductiekookplaat-geinteg-afzuigkap-ikea-500-zwart-AA-2296807-3-1-p.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
@Kees_B was me voor :)

Bij Ikea is van alle artikelen voldoende informatie (vooraf) te downloaden.
Je weet dat je veel zelf zal moeten doen en plannen.
Volgens de montage instructie loopt de afvoerbuis in het midden langs de achterwand van de kast, en is deze 22x5,5cm.
Dan kan je er zelf een rekensom op los laten waar je de rest van de aansluitingen kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
TOP!!

Klopt, maar ik verwacht wel informatie en ook informatie die klopt.
De keuken is besteld dmv online keukenplanner (met iemand van ikea)
Ik zou eerste voor de grotere plaat gaan, deze is 3 fasen.
Op advies van ikea ben ik voor de 60cm variant gegaan die ook 3 fasen zou zijn, niet dus. 2 fasen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
iedereen bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ArcticTiger schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:25:

Volgens de montage instructie loopt de afvoerbuis in het midden langs de achterwand van de kast, en is deze 22x5,5cm.
Yep, die maat zag ik zo snel niet, dus dan is 15-20 cm uit het midden ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@Kees_B klopt staat nergens, maar viel me wel op bij de montage handleiding onder het stukje van meegeleverde onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De handleidingen van Ikea keukens ivm aansluitingen vond ik best duidelijk, stond overal netjes vermeld wat je best waar plaatst.
Ik heb geen perilex geplaatst, maar een inbouw aansluitdoos waardoor enkel de 'neus' voor kabeldoorvoer uitsteekt, 1,5cm ongeveer

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
akatar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:27:
TOP!!

Klopt, maar ik verwacht wel informatie en ook informatie die klopt.
De keuken is besteld dmv online keukenplanner (met iemand van ikea)
Ik zou eerste voor de grotere plaat gaan, deze is 3 fasen.
Op advies van ikea ben ik voor de 60cm variant gegaan die ook 3 fasen zou zijn, niet dus. 2 fasen...
2-fasen aansluitingen bestaan niet.

Zo goed als elke 60cm kookplaat is geschikt voor aansluiting op een 3-fase perilex stopcontact en laat daarbij in praktijk één fase ongebruikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ivow85 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:33:
[...]

2-fasen aansluitingen bestaan niet.

Zo goed als elke 60cm kookplaat is geschikt voor aansluiting op een 3-fase perilex stopcontact en laat daarbij in praktijk één fase ongebruikt.
je hebt gelijk, excuus voor de spraakverwarring in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 11:02

Dutch_guy

WYSIWYG

Een Ikea keuken blijft natuurlijk ook een deel doe-het-zelven. Ben zelf net klaar, en je moet wel zelf e.e.a. naar eigen inzicht oplossen.

Een plint van 11 cm zou ik wel aanraden, kan je nu ook nog doen. Kwestie van 11 cm poten plaatsen en een hogere plint. Dan hou je voldoende ruimte onder de keuken over voor al je elektra. Een opbouw perilex past daar ook onder.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:11
Oh jee, als je je hier al druk over maakt, kan je nog iets te wachten staan....

Afgelopen najaar hebben we een grote keuken bij Ikea gekocht (behalve de kookplaat met afzuiging en kraan, die komen bij Siemens en Quooker vandaan).

Ik denk dat ik in totaal 10x iets bezorgd heb gekregen. Dat ging allemaal niet vanzelf, maar met instellen van alerts en checken van de website. Want je kunt niet iets bestellen en het automatisch laten leveren als het weer op voorraad is. Bijna tot m'n verbazing hebben we alles bij elkaar gekregen.

Daarnaast zeker 10x in een winkel geweest voor kopen/omruilen/terugbrengen.

Dan heb ik het nog niet gehad over de fout die met het werkblad werd gemaakt en de magnetron die ik om moest ruilen omdat daarin een ventilator te veel geluid maakte.

Maar, kan zijn dat het nu veel rustiger is geworden omdat Ikea op 1 januari de prijzen van de keukenonderdelen met gemiddeld ruim 20% heeft verhoogd. Misschien is alles nu op voorraad en wordt in 1x geleverd.

Je moet er lol in hebben om alles zelf te doen en de flexibiliteit kunnen waarderen. Tijdens het in elkaar zetten heb ik op verzoek van de wederhelft nog de indeling van kastjes met lades gewijzigd.

Het ontwerp van alle delen zit goed en slim in elkaar, en ze gebruiken kwaliteitsspullen (meeste onderdelen komen uit Europa, maar weinig van de typische Ikea Made in China zooi).

Ook de handleidingen zijn goed en je antwoord stond daar in zoals hierboven al werd aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dutch_guy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:01:
Een Ikea keuken blijft natuurlijk ook een deel doe-het-zelven. Ben zelf net klaar, en je moet wel zelf e.e.a. naar eigen inzicht oplossen.
Helemaal mee eens. Daar moet je ook de lol van inzien. Mij heeft het veel voldoening gegevene dat de keuken nu precies zo is als we wilden.
Een plint van 11 cm zou ik wel aanraden, kan je nu ook nog doen. Kwestie van 11 cm poten plaatsen en een hogere plint. Dan hou je voldoende ruimte onder de keuken over voor al je elektra. Een opbouw perilex past daar ook onder.
Maar, dan gaat je werkblad ook 3 cm omhoog. Met 8 cm is die eigenlijk al te hoog voor mijn vrouw. Met 3 cm meer zou ik het (1.95 m lang) ook niet meer prettig vinden)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
naftebakje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:20:
De handleidingen van Ikea keukens ivm aansluitingen vond ik best duidelijk, stond overal netjes vermeld wat je best waar plaatst.
Ik heb geen perilex geplaatst, maar een inbouw aansluitdoos waardoor enkel de 'neus' voor kabeldoorvoer uitsteekt, 1,5cm ongeveer
Je bedoelt zo'n 'kniedeksel'? Dat lijkt me ook een prima idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq-_L3MgHbaPffseexojoaZODSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iccwb0P158sMFeQ5WpNhyCul.png?f=user_large
Vermoedelijk wordt de kookplaat zonder stekker geleverd (dat was tenminste zo met de magnetron en oven van Ikea, en met de Siemens inductie kookplaat).
Dus het is nog makkelijker ook want je hoeft geen stekker en Perilex stopcontact aan te sluiten. (Wel een gat in de hardboard achterwand maken om er nog bij te kunnen.)

Dan gebruik je van die Wago lasklemmen om een verbinding tussen de massive ader van de toevoerkabel of draad, en de flexible draad naar de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwN59B1JsG1kzY6Th4InD5YWqiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CY19cO7wbg59CLMeHdngo8ZI.png?f=user_large

Je hoeft die kookplaat tenslotte niet wekelijk uit het stopcontact te halen, dus is zo'n Perilex wat overkill 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dutch_guy schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:01:

Helaas, met een inductieplaat met ingebouwde afzuiging kan je alleen een 8cm plint gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
WackoH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:44:
Oh jee, als je je hier al druk over maakt, kan je nog iets te wachten staan....
Het gaat niet om het druk maken, ik heb de keuken online besteld samen met iemand van Ikea.
Ik werd nadrukkelijk verzocht indien ik vragen had om deze te stellen via nummer xxxxxxx

Ik was toen verbaasd dat ik de reactie kreeg dat vragen niet worden beantwoord en dat ik maar iemand moest inhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 11:02

Dutch_guy

WYSIWYG

WackoH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Helemaal mee eens. Daar moet je ook de lol van inzien. Mij heeft het veel voldoening gegevene dat de keuken nu precies zo is als we wilden.
Exact dat! De voldoening is enorm en alles is perfect af te stellen zodat het er ook echt goed uitziet. Wij hebben de kasten en fronten van Ikea, apparatuur van Bosch, en ook het werkblad elders gehaald.

Je moet van tevoren echt overal rekening mee houden, maar als eenmaal dan alles staat en het precies zoals je had bedacht, ja dat is wel top.

Pay peanuts get monkeys !

Pagina: 1