Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wat is, over een tijdje, wijs voor een nieuwe gamePC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dit topic gaat niet over specifieke componenten of iets om NU aan te schaffen, maar over een tijdje wijs is (terzijnertijd).
Momenteel heb ik een PC met componenten uit 2018, een middenmootje gedeeltelijk ingegeven door de DVI connectors op mijn monitors. Een prima beestje daar ik over het algemeen wacht tot games al wat ouder zijn daar ze dan zowel goedkoper zijn, alsmede de nodige bugfixes en patches hebben gehad.
Zo heb ik recent pas Nier Automata gekocht, en Cyberpunk wil ik met m'n huidge setup nog niet eens aanraken.

De laatste tijd begint dit beestje echter kuren te vertonen. Met enige regelmaat loopt kort na het opstarten (zeg binnen 15 min) helemaal vast en start daarna opnieuw op. Daarna draait ie verder vlekkeloos en gewoon stabiel. Mijn (steenoude) SSD (alleen voor windows) heeft volgens Crystaldisk nog een health van 67%. Effin, ik denk dat dit systeem praktisch op is.

Dus mag ik langzaamaan uit gaan kijken naar wat nieuws. En dan het probleem, wat is wijs..

Aan de ene kant neig ik naar een high end systeem met een nvidia 4080 kaart (of equivalent van AMD/Intel) wanneer deze uitkomen en op termijn daarna 4K schermen, dat ik de komende tijd gewoon lekker alles op ultra kan gooien zonder zorgen. Gerekend dat betreffende schermen weer zo'n 10 jaar mee kunnen bijvoorbeeld.

Tegelijk zit ik natuurlijk een beetje met het feit dat ik vrijwel nooit games aanschaf op het moment dat ze uitkomen.

En dan mijn vraag, wat is wijs? Wat voor inzichten hebben jullie?

Alle reacties

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Vraag is, wat is jouw definitie van "wijs"?

De mijne is beste bang for buck. Voor anderen is het gewoon beste performance. Voor nog anderen speelt de kwaliteit & betrouwbaarheid een grote rol, of de stilte, of het verbruik.

Als je niet altijd het laatste nieuwe speelt (doe ik zelf ook niet - een goed spel is dat binnen 2 jaar nog en dan is het een fractie van de prijs), kan je misschien doen als ik: je koopt lower mid-end - daarmee kan je dan vlot "meedoen", zonder in het gebied van "veel meer betalen voor een beetje extra" te komen, en tegelijk ook wegblijft van al té budget waarmee je te snel uit de zone "speelbaar" valt.

Wat ik zelf wijs vind, is ook: niet zomaar naar 4K springen. Héél véél meer pixels voor de kiezen van je GPU. Die moet dan duurder of kan minder lang mee.

Maar niemand hier kan nu al voorspellen wat de 40XX gaat kosten en kunnen (over de hele range), of RDNA 3. Als we dat konden, zaten we hier niet, maar op ons tropisch eiland naar onze beurswinsten te kijken ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Bedenk eerst wat je uit wilt geven. Weet dat de prijzen nu weg hoog zijn, dus 10 jaar vooruit met gamen gaat hem niet worden.

Wat je ook kan doen is telkens een onderdeel vervangen, dat is het leuke van een zelfbouw pc.
Dan kan je nu iets minder uitgeven aan GPU, die je dan over 2 a 3 jaar upgraded.

• Lanfear89
  • Niet online
Mmm, niet direct naar 4K springen maar eerst naar 1440P is wellicht wel een goed idee ja.
Budget heb ik (nog) niet in beeld, omdat ik pas over een maand of 6 oid wil kopen.

Het enige wat ik wel vast heb besloten is om m'n 2.5 inch SSD te vervangen door een M.2 model.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Dat is sowieso slim, die zijn even duur.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Lanfear89 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:43:
Dit topic gaat niet over specifieke componenten of iets om NU aan te schaffen, maar over een tijdje wijs is (terzijnertijd).
Kom dan tzt terug met die vraag want wat vandaag relevant is kan morgen oud zijn. Prijzen veranderen ook enorm.

Wat is je huidige systeem? CPU, moederbord, RAM, videokaart, opslag, voeding, behuizing etc.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lanfear89 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:43:
Effin, ik denk dat dit systeem deze schijf praktisch op is.
Als de rest van je systeem het nog prima doet dan is een andere SSD toch de beste oplossing voor nu? Dat scheelt je op dit moment een heleboel uitzoekwerk voor iets wat er nu misschien nog niet is. Over een tijdje, wie weet hoe lang dat is, zijn er vast weer betere combinaties met hardware zodat je meer "bang for the buck" hebt.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

B A C K U P .. maar dat doe je al. Wij doen dat allemaal heel goed hier op tweakers.

En je zou je eventlog kunnen bekijken of daar wat staat als hij crashed.
En @Uszka lijstje tip even maken.
Want 2018 klinkt als iets dat nog wel even voort zou moeten kunnen.

★ What does that mean? ★

• Lanfear89
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Kom dan tzt terug met die vraag want wat vandaag relevant is kan morgen oud zijn. Prijzen veranderen ook enorm.

Wat is je huidige systeem? CPU, moederbord, RAM, videokaart, opslag, voeding, behuizing etc.
Graka is een Geforce GTX 1060 6GB, dat was destijds de enige kaart die ik kon vinden met DVI poorten (ik had niet aan adapters oid gedacht). En juist omdat dit toen al een 'gedwongen' middenmootje was wil ik deze upgraden.

Ik doelde met dit topic ook meer op de discussie van 'alles ineens upgraden' vs 'eerst systeem, daarna een keer monitors' vs 'stukje bij beetje' en 1440p vs 4K vs 1080p.
Er is altijd veel mogelijk en ik denk toch altijd automatisch aan alles ineens. En dankzij de posts hier begin ik te bedenken dat ik o.a. mobo & processor mogelijk te snel aan het afschrijven ben. En uiteindelijk pak je toch een BBG als basis om vanaf te werken voor verdere upgrades.
MrMonkE schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:04:
B A C K U P .. maar dat doe je al. Wij doen dat allemaal heel goed hier op tweakers.

En je zou je eventlog kunnen bekijken of daar wat staat als hij crashed.
En @Uszka lijstje tip even maken.
Want 2018 klinkt als iets dat nog wel even voort zou moeten kunnen.
Mja, voeding, mobo, graka, processor & RAM zijn aangeschaft in 2018. De SSD met windows is uit.. 2013 denk ik.
En backups? O je bedoeld o.a. nextcloud & NAS ;) Op die oude SSD staat echt alleen windows met z'n updates, wat dat betreft verlies ik echt niets als die overlijd. Op wat instelling en wallpapers na dan.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Oh je zei Crystaldisk nog een health van 67% volgens mij boeit dat niet zo.
Het is als ik het goed begrijp is dat het aantal writes waar hij voor gespecced is in relatie tot het aantal dat geschreven is. Dus je zit op 67% van de 100% naar de 0%.
(Correct me if i am wrong)

Ik bedoel alleen zaken die op schijven staan die als ze stuk gaan voor altijd weg zijn en niet te vervangen zijn. Sourcecode, photos, wallpapers :+ en wachtwoorden die in windows/apps zijn opgeslagen.

★ What does that mean? ★

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Lanfear89 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Graka is een Geforce GTX 1060 6GB,
Nou, die weten we nu.
[...]

Mja, voeding, mobo, graka, processor & RAM zijn aangeschaft in 2018. De SSD met windows is uit.. 2013 denk ik.
Nu de rest nog. CPU, moederbord, RAM, opslag, voeding. Van alles het merk en type.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het wijste is minder gamen en je pc voor de studie gebruiken ;) Je kan ook gamen in de cloud, dat kan met je huidige pc nog makkelijk- 10 jaar. Cyberpunk staat ook op Gforce Now en Stadia heeft hem ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1