Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een tijdje terug begonnen met oriënteren voor een CPU upgrade. Momenteel gebruik ik een 3700X en daarom keek ik naar de 5800X en 5900X als mogelijke upgrade. Inmiddels is AMD met de 5800X3D gekomen en ik heb moeite met het duidelijk krijgen of ik de 5800X3D moet kiezen boven bijvb. de 5900X in mijn situatie.

Mijn onderzoek is voornamelijk gebaseerd op de video's van Gamers Nexus, Hardware Unboxed en soortgelijke kleinere kanalen. Daarnaast heb ik ook op Reddit gezocht naar adviezen, en het lijkt voornamelijk gebaseerd te zijn op welke game en resolutie je speelt.

Momenteel weet ik het gewoon niet meer. Kies ik voor de 5800X3D óf voor de 5900X?

Ik hoop dat dit topic mij wat duidelijkheid kan geven over wat voor mij de beste keuze is. Kies ik voor een "puur gaming" CPU of zet ik mijn trend voort van goede "all-rounder" CPU. De tijd die ik achter mijn PC besteed bestaat voor 75% uit gamen, en de overige 25% kan van alles zijn. Mijn PC is puur entertainment en wordt niet voor werk o.i.d. gebruikt.

Ik zoek een?
Ik zou graag mijn CPU upgraden naar een Ryzen 5xxx serie. De reden dat ik dit wil doen kent twee redenen:
1) het AM4 socket is aan zijn einde gekomen, maar ik bezit deze PC "pas" sinds december 2019 en zou er graag het maximale uithalen. De 3080 Ti is er al ter vervanging van een 2070 Super ingezet en ik zou hetzelfde graag herhalen voor de CPU, en
2) ik gebruik een 3440x1440 160Hz ultrawide monitor en wil graag iedere FPS uit mijn systeem halen om ook daadwerkelijk zo dicht mogelijk bij de constante 160FPS te komen.

De games die ik speel variëren vaak, en zijn met regelmaat de populaire games op Steam (maar lang niet altijd). Enkele terugkerende games zijn Diablo II: Resurrected, Path of Exile, Star Citizen, maar ook games zoals Stellaris, Witcher 3, Ready or Not, V Rising, Baldur's Gate 3, Divinity Original Sin, etc. Een vrij breed scala aan games kan je wel stellen.

Wat is je budget?
De huidige prijs van de 5800X3D vind ik wat aan de hoge kant, maar ben ik wel bereid te betalen als het een solide upgrade is. De prijs van de 5900X ligt iets dichter bij mijn voorkeur :+

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet een AM4 socket CPU zijn, ik ben niet van plan om mijn moederbord of RAM te upgraden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaande is mijn huidige setup, ik draai de laatste versie van Windows 11. Het RAM is overclocked naar 3600Mhz en ik zou graag dezelfde koeling gebruiken op de nieuwe CPU. De voeding zal waarschijnlijk volstaan bij een 5800X3D, maar dat weet ik niet zeker voor de 5900X.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 338,80€ 338,80
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 206,91€ 206,91
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 0,-€ 0,-
1Game-accessoiresElgato Game Capture HD60 Pro€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 156,50€ 156,50
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 175,90€ 175,90
1Overige componentenGigabyte GC-TPM2.0_S€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart€ 649,-€ 649,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.599,-€ 1.599,-
Totaal€ 3.190,74

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Beste antwoord (via Seroczynski op 06-06-2022 11:47)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Ik zou nog 1 of 2 generaties wachten op een nieuw platform. Je huidige CPU voldoet nog prima op 1440p, zeker met een RTX 3080 Ti, ik denk niet dat je met het oog waarneembare hoeveelheden fps gaat winnen met een CPU upgrade ....

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 25-05-2022 10:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je het geld er voor over en is het spelen van games de hoofdmoot, neem de 5800X3D.

Ga je ook andere multi-threaded zaken doen, dan is de 5900X een betere keuze.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
En als geld er wel toe doet, dan is wellicht een 5800X een betere optie want dat scheelt flink in prijs. Probleem is dan wel dat je met een 3700X niet al te slecht zit dus de totale performance upgrade is relatief wat minder. Ik zou even wachten om te kijken of de 5800X3D meer beschikbaar wordt voor een lagere prijs want 500 euro is echt gewoon teveel ten opzichte van een 5900X
Als je de review erop na leest dan zie je eigenlijk dat de 5800 met name exelleert op settings die je nooit gaat gebruiken. Full HD met medium graphic instellingen. In dat opzicht is de 5900X eigenlijk gewoon mijn inziens onbetwist de betere optie met het huidige prijspeil van de dag ten opzichte van de 5800X3D

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ik zou nog 1 of 2 generaties wachten op een nieuw platform. Je huidige CPU voldoet nog prima op 1440p, zeker met een RTX 3080 Ti, ik denk niet dat je met het oog waarneembare hoeveelheden fps gaat winnen met een CPU upgrade ....

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 25-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Bedankt voor de reacties zo ver, drie verschillende standpunten ook.

Het hoofddoel is toch wel om vaker tegen die 160FPS aan te komen dan dat ik nu doe. Voor mijn gevoel zak ik nog te vaak in FPS, en dat varieert per game. Soms dip ik naar de 110 FPS, in andere games weer naar 80 FPS. Dit gebeurt vaak maar heel even, en eerlijk gezegd valt het minder op als ik in de 110+ FPS range blijf. Ik weet dat dit vrij 'snob' klinken kan, maar ik vind het leuk als alles lekker stabiel draait natuurlijk.

In het verleden heb ik het verschil gezien tussen een wat oudere en nieuwere CPU, waarbij de rest van de hardware vrijwel identiek was. Dat was meteen duidelijk, en dat is iets wat ik nu ook hoop te kunnen behalen. Maar als het zo is zoals @martyw is, dan is het natuurlijk het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Seroczynski schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:03:
Bedankt voor de reacties zo ver, drie verschillende standpunten ook.

Het hoofddoel is toch wel om vaker tegen die 160FPS aan te komen dan dat ik nu doe. Voor mijn gevoel zak ik nog te vaak in FPS, en dat varieert per game. Soms dip ik naar de 110 FPS, in andere games weer naar 80 FPS. Dit gebeurt vaak maar heel even, en eerlijk gezegd valt het minder op als ik in de 110+ FPS range blijf. Ik weet dat dit vrij 'snob' klinken kan, maar ik vind het leuk als alles lekker stabiel draait natuurlijk.

In het verleden heb ik het verschil gezien tussen een wat oudere en nieuwere CPU, waarbij de rest van de hardware vrijwel identiek was. Dat was meteen duidelijk, en dat is iets wat ik nu ook hoop te kunnen behalen. Maar als het zo is zoals @martyw is, dan is het natuurlijk het geld niet waard.
Vooral op 1080p is de CPU belangrijk, daarboven is de GPU belangrijker, en je CPU is al niet kinderachtig. Heb je al eens met bv. MSI afterburner gekeken of je CPU capaciteit tekort komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
martyw schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Vooral op 1080p is de CPU belangrijk, daarboven is de GPU belangrijk. Heb je al eens met bv. MSI afterburner gekeken of je CPU capaciteit tekort komt?
Sinds twee weekjes speel ik met Afterburner aan. Daarbij toon ik de CPU en CPU temp, core clock en utilization %. Ik let er niet heel erg veel op, maar ik neem aan dat als de CPU utilization op 99% staat hij dus capaciteit tekort zou komen? Want dan ga ik daar even op letten.

[ Voor 3% gewijzigd door Seroczynski op 25-05-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Seroczynski schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Sinds twee weekjes speel ik met Afterburner aan. Daarbij toon ik de CPU en CPU temp, core clock en utilization %. Ik let er niet heel erg veel op, maar ik neem aan dat als de CPU utilization op 99% staat hij dus capaciteit tekort zou komen? Want dan ga ik daar even op letten.
Je kunt alle cores laten zien. Als je games hebt waarbij veelvuldig 1 of meer cores flink boven de 90% kaner een CPU beperking zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07
Prijs/prestatie is de gewone 5800x ook een prima upgrade en genoeg om geen bottleneck te zijn voor een 3080ti op 1440p.

Ze komen 2e hands ook regelmatig beschikbaar nu vanwege upgraders naar de 3d versie. Wat de deal nog beter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Uiteindelijk toch maar besloten om een upgrade uit te stellen. De resultaten van mijn CPU usage in-game tonen aan dat de games die ik momenteel speel, niet gebottlenecked worden door de CPU.

Ik hoop op een later moment ook een goede deal te kunnen sluiten voor een tweedehands CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cessnail
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:41

cessnail

Flightsimmer

De Ryzen 5800x3d wordt op dit moment voor een absurd lage prijs van €270 aangeboden door Amazon (normaal €500). Lijkt me een mooie deal!

pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Op zoek naar een nieuwe build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
cessnail schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:46:
De Ryzen 5800x3d wordt op dit moment voor een absurd lage prijs van €270 aangeboden door Amazon (normaal €500). Lijkt me een mooie deal!

pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Mooie deal, maar dat ziet er gewoon uit als een oplichter. Verkoper die sinds vandaag actief is op Amazon en geen reviews heeft. Die zal vast niet leveren.

Zie ook de rest van wat hij "aanbiedt": https://www.amazon.nl/s?m...ketplaceID=A1805IZSGTT6HS

[ Voor 9% gewijzigd door Seroczynski op 29-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cessnail

cessnail

Flightsimmer

Je zult gelijk hebben. Hoe is het mogelijk dat Amazon dit toelaat, doen ze geen screening?

Ook vraag ik mij af of je dan beschermd bent door Amazon. Oftewel: loop je een risico als je het probeert? Op papier zou Amazon je schadeloos moeten stellen, maar ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je kan bestellen met credit card of iets dergelijks, dan ben je wel beschermd. Via Amazon zelf kan het een leuke discussie worden, want ze geven vrij duidelijk aan dat je koopt bij een andere partij, dus als Amazon claimt dat ze zelf alleen een tussenpartij zijn kan dat wel op een juridisch steekspel uitlopen. Neem dat risico absoluut niet.

Maar zelfs met creditcard, de kans dat dat een oplichter is is wat mij betreft vrij hoog, en zo niet, zelfs dan wordt er niet voor die prijs geleverd, dus ik zou zelf niet zo'n behoefte hebben om een potentiele oplichter via een creditcard-verzekering te spekken.

Meer ontopic, ideaal zou zijn om later een goedkopere 5800X3D te scoren, maar je ziet wel vaak dat de meest recente top-CPU van een compleet platform (in dit geval AM4) relatief duur blijft, ook tweedehands. Want iedereen met AM4 wil natuurlijk wel een leuke tweedehands upgrade naar een 5800X3D, zo niet nu dan wel over een jaar of twee.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malderhout
  • Laatst online: 18-05 08:16
Ik heb vandaag de 5800X3D besteld via Amazon met credit card. Ik kijk even wat er gebeurd, ik denk niet dat deze geleverd zal worden voor deze lage prijs. (sorry off topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cessnail

cessnail

Flightsimmer

Ik heb de vraag bij Amazon neergelegd of verkoper betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Dergelijke praktijken ken ik wel. Kost je een hoop tijd en moeite om je centen terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cessnail

cessnail

Flightsimmer

De aanbieder is inmiddels van Amazon verdwenen.

@malderhout gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd hoe het met jouw bestelling verloopt. Ik hoop dat je jouw geld (snel) terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malderhout
Dank voor het uitzoeken, ik heb nog geen formeel bericht gehad van Amazon. In de bestellijst linked deze naar de normale 5800X3D van Amazon zelf. Ik ga nog niet uit mezelf annuleren. Misschien levert Amzazon alsnog en heb ik mazzel. Ze moeten idd wat meer leren door het screenen (zie hierboven al genoemd) van allerlei "bedrijfjes" die aanhaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• malderhout
Laatste update (van Amazon):
"We willen je hierbij informeren dat je bestelling is geannuleerd door rh-commerce. Onze excuses voor het ongemak. Je zult binnen 3-5 werkdagen een terugbetaling ontvangen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rngew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-04 10:32
Sorry voor het openbreken van dit topic, heb je uiteindelijk nog gekozen voor een 5800X3D?
Zo ja, wat zijn je ervaringen ermee? :)

alvast dank!

gr Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
Geeft niet. Uiteindelijk met black friday voor een nieuw AM5 systeem gegaan met de 7800X3D. Die was op de bodem 350, maar ik zie dat ie nu alweer richting de 400 gaat.
Pagina: 1