Regen komt onder of langs de deur door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-08-2023
Wij hebben net een appartement gekocht. Inmiddels heeft het een aantal keer geregend en wanneer het hard regent wordt de gang erg nat doordat er water onder of langs de deur komt.

Hebben jullie enig idee hoe je dit kunt verhelpen? Zie ook de bijgevoegde foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23SkJPEwqee2G-KILKa9K7brxBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RW2SVdTaAEPgRD0CZPfaDnY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llZbvo5FEq2hzBSBhGcxWiut0Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRy3DGFqefeaeaguUzy6JmGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tNlsCkS7dKNkAQQ1ecCU2o-AwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCMFmGGxLNTHxpcChk30UBpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxYwEiV5ybmKz9zy41j7OFvPsiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGb5c40RXkbf6xmYOxDGiHVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_ktac1bVpPmNFPmkXObIuQSTnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP1uwnC1Q9yZ0uZG0YeASgN1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:44
Wellicht dat de regen te hard opspettert..

Deurmat voor de deur leggen om het spetteren tegen te gaan?

Als de regen er zo schuin ingaat dat het op de dorpel komt dan kun je er denk ik weinig tegen doen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Je bent denk ik op zoek naar https://www.woonwijzerwebshop.nl/products/ellen-ads-classic

Ook verkrijgbaar bij bouwmarkten: https://www.praxis.nl/bad...hting-grijs/zwart/5348752

Deze plaats je aan de binnenkant van de deur.

[ Voor 57% gewijzigd door souljah1h op 25-05-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homs85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-01-2023
Check ook even of het wel echt onder de deur door komt. Wij hebben een vergelijkbare houten voordeur gehad, en daar was het kennelijk mogelijk geworden dat de regen tussen de panelen door druppelde. Kwamen wij achter toen er bij hevige regenval druppels aan de binnenkant van de deur naar beneden liepen. Wij hebben toen maar direct een kunststof deur genomen.

Dun stripje op de dorpel plakken zou anders ook een mogelijke oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

homs85 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:33:
Check ook even of het wel echt onder de deur door komt. Wij hebben een vergelijkbare houten voordeur gehad, en daar was het kennelijk mogelijk geworden dat de regen tussen de panelen door druppelde. Kwamen wij achter toen er bij hevige regenval druppels aan de binnenkant van de deur naar beneden liepen. Wij hebben toen maar direct een kunststof deur genomen.

Dun stripje op de dorpel plakken zou anders ook een mogelijke oplossing kunnen zijn.
Even de tuinslang aansluiten en proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er is gewoon een dorpel die het water tegen houdt. Als het spettert is het misschien voldoende een afdakje boven de deur te hangen (ook handig als je je sleutels zoekt in de regen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Langere neuslat
Onderdorpel iets afschuinen
Valdorpel (ellenmatic)
Nieuwe tochtstrips

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:58

Sharky

Skamn Dippy!

Strips e.d. helpen misschien even maar ik denk dat je primaire probleem is dat je dorpel schuin afloopt, en dan de verkeerde kant op. Als je een duurzame oplossing zoekt zal je daar iets aan moeten doen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
Check even de onderkant van de dorpel die op de deur zit. Als het goed is zit daar een gleufje in die voorkomt dat het water doorloopt. Als deze echter wat meuk erin heeft zitten kan het ervoor zorgen dat het water wel doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
souljah1h schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:32:
Je bent denk ik op zoek naar https://www.woonwijzerwebshop.nl/products/ellen-ads-classic

Ook verkrijgbaar bij bouwmarkten: https://www.praxis.nl/bad...hting-grijs/zwart/5348752

Deze plaats je aan de binnenkant van de deur.
Ik weet niet zeker of dit kan bij onze deur, aangezien hij naar binnen opengaat. Of moet je dan de deurafdichting aan de binnenkant vastmaken? Ik denk dat dat niet super effectief gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
Devian schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:26:
Wellicht dat de regen te hard opspettert..

Deurmat voor de deur leggen om het spetteren tegen te gaan?

Als de regen er zo schuin ingaat dat het op de dorpel komt dan kun je er denk ik weinig tegen doen.
Dit is wel een goede optie, ga ik nog even proberen. Er lag op het begin wel een deurmat, en volgens mij kwam het water er alsnog doorheen. Maar dit is makkelijk weer te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
Flapperbol schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:24:
Check even de onderkant van de dorpel die op de deur zit. Als het goed is zit daar een gleufje in die voorkomt dat het water doorloopt. Als deze echter wat meuk erin heeft zitten kan het ervoor zorgen dat het water wel doorkomt.
Ga ik straks als ik thuis ben gelijk even checken. Zou een hele goede verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S20
Sharky schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:38:
Strips e.d. helpen misschien even maar ik denk dat je primaire probleem is dat je dorpel schuin afloopt, en dan de verkeerde kant op. Als je een duurzame oplossing zoekt zal je daar iets aan moeten doen.
Hoe bedoel je precies? moet de dorpel niet schuin aflopen? Zijn rechte dorpels effectiever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:58

Sharky

Skamn Dippy!

S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Hoe bedoel je precies? moet de dorpel niet schuin aflopen? Zijn rechte dorpels effectiever?
Als de dorpel schuin afloopt richting de buitenkant, dus niet richting de gang dan loopt water dat eventueel onder de deur regent of van de daar afloopt niet je gang in. De oorzaak kan natuurlijk iets anders zijn, maar als het wel onder de deur door in je gang sijpelt dan zou ik een permanente oplossing zoeken en niet de oplossing zoeken in rubberen strips e.d.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
Sharky schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Als de dorpel schuin afloopt richting de buitenkant, dus niet richting de gang dan loopt water dat eventueel onder de deur regent of van de daar afloopt niet je gang in. De oorzaak kan natuurlijk iets anders zijn, maar als het wel onder de deur door in je gang sijpelt dan zou ik een permanente oplossing zoeken en niet de oplossing zoeken in rubberen strips e.d.
Ik denk dat dit het geval zou kunnen zijn inderdaad als de gleuf onderin vol zit. Dat ga ik als eerst maar even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
teacher schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:37:
Langere neuslat
Onderdorpel iets afschuinen
Valdorpel (ellenmatic)
Nieuwe tochtstrips
Deze zaken ga ik even langslopen. De Valdorpel is wel de laatste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet zeker of dit kan bij onze deur, aangezien hij naar binnen opengaat. Of moet je dan de deurafdichting aan de binnenkant vastmaken? Ik denk dat dat niet super effectief gaat zijn.
Volgens gaan de meeste deuren naar binnen open (om verschillende redenen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Deze zaken ga ik even langslopen. De Valdorpel is wel de laatste optie :)
Scheelt ook een hoop tocht/kou trouwens. Als je toch met de neuslat bezig bent... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Maar dit is toch een hele oude deur? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die neuslat al meer dan een halve eeuw niet goed functioneert, en dat men al 50 jaar met waterindringing leeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 11:16
in mijn geval was het de afwateringsgoot in de neuslat die niet ingefreesd was.

bijkomend probleem hier is dat de neuslat boven de dorpel hangt. al het water wat tegengehouden wordt (en hoort terug te lopen) drupt door verzadiging op de betonnen dorpel.

Hier zit geen gootje in om het water weer af te voeren, waardoor het de weg van de minste weerstand zoekt, en dus gedeeltelijk jullie gang in.

onder de neuslat zou eigenlijk een verzakking of schuin aflopend gedeelte horen, om het water de juiste kant op te sturen.

zoiets: https://www.vleutenbouwma..._natuursteen_sponning.JPG

zodat je zoiets krijgt: https://tegelennatuurstee...et-neuten-_compressed.jpg

een neuslat hoort nooit te eindigen boven het vlakke gedeelte van de dorpel.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met harde wind kan de dorpel nog zo aflopen naar buiten, dan waait de wind het water wel naar binnen. We hadden hier op kantoor vorige week ook het water in de entree staan aan de zuidwest-zijde.

Een rubberen strip helpt een beetje, maar inderdaad dicht dat niet 100% waterdicht af. Dat gebruik je misschien meer tegen tocht. De wind stuwt nu het water gewoon naar jouw voordeur. Ik gok dat die op het westen georiënteerd is?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
Grrrrrene schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:48:
Met harde wind kan de dorpel nog zo aflopen naar buiten, dan waait de wind het water wel naar binnen. We hadden hier op kantoor vorige week ook het water in de entree staan aan de zuidwest-zijde.

Een rubberen strip helpt een beetje, maar inderdaad dicht dat niet 100% waterdicht af. Dat gebruik je misschien meer tegen tocht. De wind stuwt nu het water gewoon naar jouw voordeur. Ik gok dat die op het westen georiënteerd is?
Correct ja, gericht op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
Remond_FRL schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:11:
in mijn geval was het de afwateringsgoot in de neuslat die niet ingefreesd was.

bijkomend probleem hier is dat de neuslat boven de dorpel hangt. al het water wat tegengehouden wordt (en hoort terug te lopen) drupt door verzadiging op de betonnen dorpel.

Hier zit geen gootje in om het water weer af te voeren, waardoor het de weg van de minste weerstand zoekt, en dus gedeeltelijk jullie gang in.

onder de neuslat zou eigenlijk een verzakking of schuin aflopend gedeelte horen, om het water de juiste kant op te sturen.

zoiets: https://www.vleutenbouwma..._natuursteen_sponning.JPG

zodat je zoiets krijgt: https://tegelennatuurstee...et-neuten-_compressed.jpg

een neuslat hoort nooit te eindigen boven het vlakke gedeelte van de dorpel.
In dat geval zouden we of een langere neuslat moeten hebben en/of de drempel een stukje schuin moeten maken. Denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:39
Volgens mij waait de regen onder je deur door.
Druppels hangen aan je deur en vallen op die stenen dorpel en waaien dan naar binnen.
Die dorpel zou ik vervangen voor iets van kunstsfof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Hier hetzelfde, als de wind op de voorgevel staat waait het water gewoon onder de deur door. Dat is blijkbaar hoe het hoort, want al vanaf 1978 zit er een stalen profiel met afwateringsgootje achter de dorpel aan de binnenkant in de dekvloer gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S20
_JGC_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:27:
Hier hetzelfde, als de wind op de voorgevel staat waait het water gewoon onder de deur door. Dat is blijkbaar hoe het hoort, want al vanaf 1978 zit er een stalen profiel met afwateringsgootje achter de dorpel aan de binnenkant in de dekvloer gestort.
Begrijp ik dus goed dat een afwateringsgootje achter de dorpel niet goed werkt om het wateroverlast te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:18:
Wij hebben net een appartement gekocht.
vergeet niet je splitsingsakte na te kijken.. je zal een vve hebben. en de buitenkozijnen (incl onderdorpels) horen doorgaans bij de vve en is het dus hun taak om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Begrijp ik dus goed dat een afwateringsgootje achter de dorpel niet goed werkt om het wateroverlast te voorkomen?
Die werkt wel, zolang er geen rotzooi in het afwateringsgaatje zit. Maar dan heb je het water al binnen.

Bij jou zie ik geen gootje, maar tegels strak tegen de dorpel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:34
Weldorpel moet over de opstand heen gaan. Nu watert je deur op je vlakke dorpel af en doet de wind de rest.
Mogelijk dat je nog wat met een rubber aan de onderzijde kan doen maar dat is symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Mat aan de buitenzijde zodat regen minder opspat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

A4-tje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:15:
Weldorpel moet over de opstand heen gaan. Nu watert je deur op je vlakke dorpel af en doet de wind de rest.
Mogelijk dat je nog wat met een rubber aan de onderzijde kan doen maar dat is symptoombestrijding.
Precies, zo heeft die weldorpel weinig zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
S20 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:15:
[...]

In dat geval zouden we of een langere neuslat moeten hebben en/of de drempel een stukje schuin moeten maken. Denk je niet?
Die langere neuslat lijkt me lastig, want die gaat tegen het deurkozijn aanlopen als je de deur dicht doet. Ik vraag me ook af of dat nog een beetje mooi is, want hij moet echt absurd lang zijn.

De oplossing zit in de andere optie die @Remond_FRL aandraagt: een afgeschuinde dorpel. Gevoelsmatig is het geen enorme klus om die te vervangen... Misschien zou je de huidige zelfs kunnen laten aanpassen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1