Spatscherm - Bokmerk of wand behandel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 09:40
Ik wil de wand van onze pas opgeleverde nieuwbouw woning beschermen tegen opspattend voedsel tijdens het koken. Het kook gedeelte grenst aan de wand. De wand is voorzien van vlies behang en gesausd.

De kookplaat met ingebouwde afzuiging zit 20 cm van de wand.

De keuken zaak kwam met een stuk aluminium in de kleur van de wand ter breedte van het eiland (120 breed, 60 hoog) van Bokmerk. Echter zie ik ook diverse wand behandeling middelen. In hoeverre beschermen deze? Gaat de werking naar verloop van tijd minder worden? Hoe zit het met inbranden van heet vet?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en eventuele andere opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMhGKrF_KV-bfSdQZgzllf9ytZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtKslregLdmB4HJkEzX2vpjn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:05
Het mooiste lijkt mij dat je werkblad gewoon verticaal omhoog loopt aan die kopse kant. Dat hebben wij onder onze afzuigkap ook en neemt heel makkelijk af. Ernaast hebben wij het stucwerk wel behandeld met afneembare matte lak, en dat werkt ook, maar je durft er niet op te schrobben.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
SX-Superfly schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:35:
Ik wil de wand van onze pas opgeleverde nieuwbouw woning beschermen tegen opspattend voedsel tijdens het koken. Het kook gedeelte grenst aan de wand. De wand is voorzien van vlies behang en gesausd.

De kookplaat met ingebouwde afzuiging zit 20 cm van de wand.

De keuken zaak kwam met een stuk aluminium in de kleur van de wand ter breedte van het eiland (120 breed, 60 hoog) van Bokmerk. Echter zie ik ook diverse wand behandeling middelen. In hoeverre beschermen deze? Gaat de werking naar verloop van tijd minder worden? Hoe zit het met inbranden van heet vet?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en eventuele andere opties.

[Afbeelding]
Schrobvaste verf werkt prima, alleen uiteindelijk niet zo goed als een echt glad oppervlak. Na verloop van tijd ga je vlekken krijgen. Vet valt nog mee, tomatensaus is erger.
Overigens zou ik bij jou wel een aluminium (of glas, of tegels, of wat je mooi vindt) spatwand maken. Zo dicht tegen de muur kan de boel makkelijk beschadigen door een steel of handvat. Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik begrijp niet waarom de kookplaat zo dicht tegen de muur aan is gezet. Sta je strak tegen de muur te koken, lijkt me wel makkelijk als je dronken bent en honger hebt

• SX-Superfly
@Kurma We hadden achteraf gezien wellicht spoelen en koken kunnen omdraaien... Maar we vonden een kraan in de hoek niet handig. En op zich valt t mee. Een wok past met gemak om de pit en is te bedienen met de rechterhand zonder de muur te raken... Plaat is aardig groot en de pit zit niet meteen aan de rand.

Maar goed, een bokmerk kost iets van 500 incl montage en in kleur met uitsparingen voor de stopcontacten dus miss wel een goede investering. Het blad door laten lopen is een goeie. Heb de keukenboer gevraagd om dit weer te geven in de 3D software @Gramser

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:59
Ik heb het stuk wand bij het fornuis in zijde glans gelakt met de zelfde kleur als rest van de muur. Je ziet heel licht een verschil in glansgraad tov de matte muurverf maar niet storend voor ons. Vochtig doekje eroverheen en klaar.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kurma schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Schrobvaste verf werkt prima, alleen uiteindelijk niet zo goed als een echt glad oppervlak. Na verloop van tijd ga je vlekken krijgen. Vet valt nog mee, tomatensaus is erger.
Overigens zou ik bij jou wel een aluminium (of glas, of tegels, of wat je mooi vindt) spatwand maken. Zo dicht tegen de muur kan de boel makkelijk beschadigen door een steel of handvat. Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik begrijp niet waarom de kookplaat zo dicht tegen de muur aan is gezet. Sta je strak tegen de muur te koken, lijkt me wel makkelijk als je dronken bent en honger hebt
+1. Ik heb bijna 2 jaar gekookt met alleen schrobvaste verf op de achterwand (ongeveer 5cm van kookplaat). Ging verbazingwekkend goed. Geen vlekken, zelfs tomatensaus ging er gemakkelijk af.

Grootste probleem was stoten met pannen wat af en toe gebeurde. Onlangs heb ik toch een spatwandje getegeld daar.

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 14:06
Iedere keukenzaak heeft achterwanden voor je fornuis in vele formaten, kleuren en designs. Tegellook, strak etc.
Die platen (zijn ongeveer 5 mm dik soort trespa achtig), kan je makkelijk in iedere maat zagen en met constructielijm tegen de wand plakken. Veel beter en mooier dan verf.
Heb het jaren gehad en ga het zo weer doen in mijn jonge huis.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:30
Dixie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:11:
Iedere keukenzaak heeft achterwanden voor je fornuis in vele formaten, kleuren en designs. Tegellook, strak etc.
Die platen (zijn ongeveer 5 mm dik soort trespa achtig), kan je makkelijk in iedere maat zagen en met constructielijm tegen de wand plakken. Veel beter en mooier dan verf.
Heb het jaren gehad en ga het zo weer doen in mijn jonge huis.
Tja, en dan kom je weer bij smaak. Ik vind een plaat hoe dan ook lelijk en ga dan ook gewoon voor de verf. Daarbij moet je wel een goed merk pakken, maar dan werkt het prima. Hier ziet het er na een aantal jaren prima uit zonder dat je ook maar enige verkleuring ziet. Prima schoon te maken en te schrobben :)

[removed]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:42
@SX-Superfly
Voor mijn keuken heb ik speciale keukenlatex (van levis) op de muur gedaan. Zit er inmiddels 7 jaar op en heeft vet, curry, tomatensaus erop gehad. Ziet er nog als nieuw uit. Wel na het koken even afnemen en niet er weken erop laten zitten.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 09:30
Ik heb ook achter de kookplaat de muur gesausd met afneembare verf. Werkt na 3 jaar nog steeds super.

• Dixie
redwing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Tja, en dan kom je weer bij smaak. Ik vind een plaat hoe dan ook lelijk en ga dan ook gewoon voor de verf. Daarbij moet je wel een goed merk pakken, maar dan werkt het prima. Hier ziet het er na een aantal jaren prima uit zonder dat je ook maar enige verkleuring ziet. Prima schoon te maken en te schrobben :)
Dan denk ik niet dat je ze gezien hebt en hoeveel soorten en designs ze hebben. Ik had zelf een smalle tegel-structuur plaat en dat blijft ook na jaren mooi. Daar kan je nooit tegen op schilderen (wat ik er trouwens erg goedkoop uit vind zien).

[ Voor 6% gewijzigd door Dixie op 28-05-2022 10:29 ]

• redwing
Dixie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Dan denk ik niet dat je ze gezien hebt en hoeveel soorten en designs ze hebben. Ik had zelf een smalle tegel-structuur plaat en dat blijft ook na jaren mooi. Daar kan je nooit tegen op schilderen (wat ik er trouwens erg goedkoop uit vind zien).
Nogmaals, smaak, ik wil een lege achterwand, gelijk aan de rest van de keuken en dus geen wand met tegeltjes en zeker niet een aparte plaat alleen achter de kookpitten. Hier is dus de hele keuken geschilderd met dezelfde verf en ziet het er achter de pitten nog net zo netjes uit als 4 jaar geleden. En ik vind zo'n plaat er juist goedkoop uit zien. Oftewel smaak :+

[removed]

• Dixie
redwing schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Nogmaals, smaak, ik wil een lege achterwand, gelijk aan de rest van de keuken en dus geen wand met tegeltjes en zeker niet een aparte plaat alleen achter de kookpitten. Hier is dus de hele keuken geschilderd met dezelfde verf en ziet het er achter de pitten nog net zo netjes uit als 4 jaar geleden. En ik vind zo'n plaat er juist goedkoop uit zien. Oftewel smaak :+
Ik heb die plaat over de hele breedte en dat staat wel heel chique. Iedereen die het bij me ziet willen het dan ook. O-)

• redwing
Dixie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Ik heb die plaat over de hele breedte en dat staat wel heel chique. Iedereen die het bij me ziet willen het dan ook. O-)
Dan is het wel iets beter, maar alsnog wil ik helemaal geen plaat. Dat is wat er hier in de vorige keuken zat, en wat er bij de nieuwe gelijk uit is gegaan ;)

[removed]

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
vinpower schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:23:
Ik heb het stuk wand bij het fornuis in zijde glans gelakt met de zelfde kleur als rest van de muur. Je ziet heel licht een verschil in glansgraad tov de matte muurverf maar niet storend voor ons. Vochtig doekje eroverheen en klaar.
Dit heb ik ook (alleen dan de hele muur met dezelfde verf aangezien het aanrecht over die hele muur loopt), ideaal en makkelijk schoon te maken.

per aspera ad astra

• SX-Superfly
Bedankt voor alle reacties.

Welke verf is aan te raden? Flexa Easycare, Sikkens Alpha Rezisto, Sikkens Alphatex SF. Keus genoeg. Zit er nog verschil in?

Ik zie ook nog Sikkens Wapex 660 Mat. Is dit extra coating voor over de bovenstaande muurverf of kan dit ook meteen op de huidige gesausde muur?

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:28
Ik zou de wand afwerken met een laagje vernis, daarmee is het echt goed schoon te houden.
Het enige minpunt is dat het daardoor wat gaat glimmen.

• redwing
SX-Superfly schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:02:
Bedankt voor alle reacties.

Welke verf is aan te raden? Flexa Easycare, Sikkens Alpha Rezisto, Sikkens Alphatex SF. Keus genoeg. Zit er nog verschil in?

Ik zie ook nog Sikkens Wapex 660 Mat. Is dit extra coating voor over de bovenstaande muurverf of kan dit ook meteen op de huidige gesausde muur?
Wij hebben Sikkens gebruikt, volgens mij de Rezisto. Hier zit het rechtstreeks op een gestucte muur, dus dat zal op een gesausde muur nog beter gaan.

[removed]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12
Wij hebben er een stukje glasplaat zitten van misschien 20 cm hoog, vooral voor de hitte. Dit kun je losmaken en schoonmaken.

Er achter trae lyx 2-componenten lak (over de muurverf heen dus). Dat is serieus zo goed als onzichtbaar, en veeg je alles zo van af, net als van parketlak eigenlijk. Je moet er alleen niet met een vork of mes met punt op in gaan hakken want stevigheid geeft het niet (als er gewoon stucwerk achter zit).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 29-05-2022 15:38 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-12 17:14
Schrobverf bestaat in verscillende schrobklasse's. Daarin verdiepen zou wat duidelijkheid moeten bieden.

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-12 15:00
We hebben in onze vorige huis jaren lang plezier gehad van Bokmerk achterwand in de keuken. In ons nieuwe appartement nemen we weer Bokmerk, verkrijgbaar in vele kleuren en super eenvoudig schoon te houden.
Pagina: 1