Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

binnenunit airco op vliering: veel te warm?

Pagina: 1
Acties:

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Hallo, vorige maand is een L/L warmtepomp (airco) geinstalleerd, met 2 binnenunits. Nu heb ik een vraag over de binnenunit voor de bovenverdieping. Deze staat op de vliering en daar wordt het in de zomer heel warm (in de winter niet zozeer heel koud). Nu heb ik begrepen dat warmte niet goed is voor een binnenunit, maar de installateur zegt dat dat geen probleem is. Nu wil ik graag evt. problemen oplossen, vóór er mogelijk echt klachten zijn of blijft dat het toch niet goed is.

Aanvullende info. Op 2 meter van deze unit is in de vliering wel een gat gemaakt met doorsnede ca. 20 cm. en dat gat komt schuin uit op de overloop. Er kan dus wel (wat) versere lucht aangezogen worden vanuit het plenum en de overloop, maar ik schat dat dat de temperatuur niet drastisch gaat verlagen. Ik hoor graag jullie mening hierover.

Thanx! Gr. Femke

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik ben het eens met de installateur, dat is geen probleem. Ik zou niet eens kunnen bedenken hoe dit op welke manier dan ook een probleem zou kunnen zijn, misschien wil je dat ons vertellen?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:52
Ja maar... Die binnenunit is bedoeld om die warmte af te voeren?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Het is wel echt een binnenunit waarover je het hebt en geen buitenunit?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Femmie010
Dat heeft een andere installateur (kennis) van mij gezegd. Die zag het en vertelde dat dit niet goed was voor de installatie en dat ik hierover contact moest opnemen. Hoe en waarom precies weet ik niet, want zover reikt mijn kennis niet. Daarom dacht ik het hier eens na te vragen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Maak anders eens een foto ?

• Femmie010
@Jim, nee, het gaat echt om de binnenunit. Die staat op de vliering met 2 uitblaasopties naar 2 daaronder gelegen slaapkamers. De buitenunit staat in de voortuin.

• Femmie010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk87OKstXd7MJFBwkoWu1EQJzn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9I0UOtASxIMr7vvZI7vagMI.jpg?f=fotoalbum_large

links zie je het gat dat verse lucht moet aanzuigen en rechts achter de hanebalk staat de binnenunit. Het lijkt dichtbij, maar afstand tussen gat en unit is 2 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Femmie010 op 24-05-2022 22:35 ]

Verwijderd

Een binnenunit is er toch voor om (extreme) warmte van binnenshuis buiten de deur te houden? :+
Snap niet dat het een issue zou kunnen zijn.
Huis-tuin en keuken Airco’s worden ook vaak toegepast in de kleinere technische ruimtes, bijvoorbeeld een ruimte met 2 a 3 IT racken met wat apparatuur. Zonder binnenunit is het daar bloedheet (40+ tik je al vrij snel aan). Een binnenunit houd dat tientallen jaren vol om zo’n ruimte op 22 graden of lager te houden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Volgens mij begrijp ik het.
Het betreft een plafondunit die zijn lucht vanuit de vliering aanzuigt. En niet vanuit de slaapkamer waarin hij uitblaast. Dat is inderdaad niet in orde nee, er mogen nog wel 3 van die gaten bij eigenlijk.
En de leidingen zijn niet gebeugeld, als je er nu tegenaankomt heb je straks waterschade.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Femmie010
Klopt, het moet in de zomer de warmte afvoeren (het wordt op de vliering makkelijk 50 C) en in de winter warmte aanvoeren. Maar als hier de mening is dat het geen probleem is, dan vind ik dat fijn om te horen. Dat is wat het bedrijf ook zegt, maar ik ging twijfelen door de kennis en ook dat gat dat daar zo gek is aangebracht. Snapte de plaatsing niet en zag ook de toegevoegde waarde daar niet. Blijkbaar is er wel verse aanvoer nodig nl.

• Femmie010
Jim423 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:31:
Het betreft een plafondunit die zijn lucht vanuit de vliering aanzuigt. En niet vanuit de slaapkamer waarin hij uitblaast. Dat is inderdaad niet in orde nee, er mogen nog wel 3 van die gaten bij eigenlijk.
En de leidingen zijn niet gebeugeld, als je er nu tegenaankomt heb je straks waterschade.
Dan is dit waarschijnlijk wat de kennis bedoelde 8)7

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:31:
Yep en dan heeft die kennis wel een punt. De ventilator heeft nu veel meer weerstand dan nodig, dat zal invloed hebben op effectiviteit, verbruik en/of levensduur. De unit behoort lucht aan te zuigen uit dezelfde ruimte als waar hij inblaast. Anders krijg je onder- of overdruk waar het ding niet voor bedoeld is en wat de werkzaamheid niet ten goede komt.

Verwijderd

Wellicht wat offtopic. Maar heb je er over nagedacht om isolatieplaten aan de binnenzijde van je schuine dak te plaatsen? Zomers komt er dan minder snel warmte binnen, en ‘s winters gaat er minder warme lucht naar buiten. Lijkt mij wat efficiënter voor je airco.

• Femmie010
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:56:
Wellicht wat offtopic. Maar heb je er over nagedacht om isolatieplaten aan de binnenzijde van je schuine dak te plaatsen? Zomers komt er dan minder snel warmte binnen, en ‘s winters gaat er minder warme lucht naar buiten. Lijkt mij wat efficiënter voor je airco.
Het dak is aan de buitenkant geïsoleerd. Het duurt wat langer voor het binnen warm wordt, maar als de warmte eenmaal in het huis zit, is het ook niet meer weg te krijgen. Aan de binnenkant bij-isoleren gaat vocht problemen geven.

• Femmie010
Wilke schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Yep en dan heeft die kennis wel een punt. De ventilator heeft nu veel meer weerstand dan nodig, dat zal invloed hebben op effectiviteit, verbruik en/of levensduur. De unit behoort lucht aan te zuigen uit dezelfde ruimte als waar hij inblaast. Anders krijg je onder- of overdruk waar het ding niet voor bedoeld is en wat de werkzaamheid niet ten goede komt.
Ben benieuwd wat de installateur gaat zeggen hierover. Dat gaat 'm nl. extra werk geven en dat wil hij liever voorkomen natuurlijk.

• Femmie010
Wat zou ik dan als reden kunnen opgeven aan de installateur? Dat de boven of onderdruk op deze manier niet goed is en dat dat problemen kan geven? En dan hopen dat hij snapt wat ik bedoel daarmee.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39
Femmie010 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:07:
[...]

Ben benieuwd wat de installateur gaat zeggen hierover. Dat gaat 'm nl. extra werk geven en dat wil hij liever voorkomen natuurlijk.
Een rond gat in hout zagen is natuurlijk een klus van niets.

Of het nodig is: ik zou verwachten dat het gat ongeveer even groot zou moeten zijn als het aanzuigoppervlak danwel blaasoppervlak van de airco. Dat kun je gewoon meten.

Natuurlijk kun je daar hele debietberekeningen op loslaten maar ongeveer is waarschijnlijk wel goed genoeg.

Of het werkt is ook vrij eenvoudig vast te stellen: naarmate de airco aanstaat zal de temperatuur(afgeleide) dalen op de vliering doordat koelere lucht aangezogen wordt. Dat kun je meten.

• Gieliovd520
Aha dat maakt een hoop duidelijk. Dit is echt niet in orde zoals het geplaatst is.

De bedoeling van een kanaal airco is dat deze de lucht uit de ondergelegen ruimte pakt, deze afkoelt en weer terugblaast.

Een toepassing zou kunnen zijn dat je RETOUR rooster op de overloop zit en de UITBLAAS van gekoelde lucht in de slaapkamers.

Op die manier blaas je koel in, drukt die lucht richting de overloop en tegen die tijd is het gemengd en wordt weer opgezogen als warme lucht... en die koel je weer af.

Je bent nu hete lucht uit ruimte A aan het pakken, deze aan het koelen en in ruimte B aan het blazen, die ruimtes hebben afgezien van een klein gaatje géén relatie met elkaar. Dat is heel inefficiënt.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrends.nl/wp-content/uploads/2017/10/Afbeelding_kanaal_airco.png

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Femmie010
Er zit geen slang aangesloten op het gat in de gang. Dit gat is volgens mij dus alleen bedoelt om de lucht aan te vullen naar de vliering, vanuit het plenum en evt. daarondergelegen overloop. Ik neem dus aan dat de unit de aanvoerlucht pakt vanuit de vliering?
De uitblaas zit verdeeld over twee naast elkaar gelegen slaapkamers dmv 2 verschillende slangen. Als ik 1 slaapkamer dichtdraai, gaat de uitblaas allemaal naar 1 slaapkamer.
Er is dus maar 1 rond ding te zien in beide slaapkamers. En 1 afgedekt gat op de overloop (die dus niet verbonden is dmv een slang).

[ Voor 13% gewijzigd door Femmie010 op 25-05-2022 13:15 ]

• Femmie010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNZSxixSw6mird-j0CvTMT49-Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Klvi4HstSsf7kG8jnUnzDcGC.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de onderkant. Het ronde plaatje in de gang is het gat wat je op de andere foto ziet en dus niet aangesloten dmv een slang. Het ronde plaatje verderop in de slaapkamer is de uitblaas (het vierkante ding is een ledlamp en heeft er niks mee te maken) en zo'n zelfde plaatje zit in de andere slaapkamer ernaast. Hierover wordt de lucht verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk87OKstXd7MJFBwkoWu1EQJzn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9I0UOtASxIMr7vvZI7vagMI.jpg?f=fotoalbum_large

• Gieliovd520
Ja, zie mijn verhaal, dat is dus foute boel.

Hij moet een directe verbinding krijgen bij de aanzuig met de overloop wil dit efficiënt gaan werken. En die aanzuig is veel groter dan dat ronde gaatje. Bijvoorbeeld 3 keer zo groot.

• Femmie010
Gieliovd520 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:43:

Een toepassing zou kunnen zijn dat je RETOUR rooster op de overloop zit en de UITBLAAS van gekoelde lucht in de slaapkamers.
[Afbeelding]
Maar is het dan so wie so niet de bedoeling dat het retourrooster moet aangesloten zijn dmv een slang? Er zit nu nl. helemaal geen slang. Volgens mij is dat plaatje alleen bedoelt voor het aanvullen van lucht wat wordt weggehaald uit de vliering. Ik heb het idee dat het apparaat vlieringlucht aanzuigt. De enige reden dat er een rond plaatje opzit, is omdat dat er netter uitziet dan het gat open te laten.

• Gieliovd520
Ja.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Effectief koelt die unit nu dus 2 slaapkamers + overloop + vliering + alles wat daar verder nog mee in open verbinding staat. Dat hoeft op zich nog geen ramp te zijn als die unit bemeten is op dat volume, maar ik gok dat die bemeten is op enkel de slaapkamers en er ook geen behoefte is om meer te koelen dan dat (gelet op verbruik)?

Los van alle hindernissen in airflow, zeker als je de slaapkamerdeuren dicht doet, waardoor de efficiëntie nog verder omlaag gaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Femmie010
Nou, ben benieuwd. Heb dit draadje gedeeld met de installateur, zodat hij zelf kan lezen wat jullie adviezen hierin zijn. Ik hoop dat het dan wat minder makkelijk van tafel wordt geveegd.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Betreft zoals ik het ziet een fancoil unit, normaliter hebben deze in de aanzuig zijde een stofdoek filter zitten.

Een fancoil unit is recirculatielucht met eventueel een leiding welke erop uitmond voor verse lucht. (Deze lucht zuig hij niet zelf aan maar word erin geblazen extern)

Zoals dit aangesloten zit is sowieso fout!

De goedkoopste oplossing is door een kanaal op de aanzuig zijde aan te sluiten welke lucht het liefst centraal ten opzichte van de gekoelde ruimtes pakt. Zodat je kruis stroming krijgt.

Was een cassette-unit niet een goedkoper oplossing?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Gieliovd520
Het is toch echt een kanaal airco en geen fancoil.

Zoals dit plaatje, die wél aangesloten is met aanvoer en retour kanalen zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://www.airco4u.nl/wp-content/uploads/2015/01/Project-woonhuis-Herten-Toshiba-kanaalmodel-zolder-door-Airco4U.jpg

Er zal een buitenunit ergens staan, er gaan 2 koelleidingen heen en er komt condens vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door Gieliovd520 op 28-05-2022 13:00 ]

• Femmie010
Ik heb even op de factuur gekeken. Ik heb een:
Fujitsu ARXG09KLLAP Kanaalmodel binnenunit - 2,5 kW

• Femmie010
DutchWing schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:08:

Was een cassette-unit niet een goedkoper oplossing?
Dat wel, als er maar 1 cassette nodig was geweest. Deze kanaalunit kan 2 slaapkamers aan. Dus eigenlijk scheelt het geld als je het zo bekijkt. Een losse cassette kostte 399 en deze kanaalunit is 740. Scheelt een beetje als ik 2 cassettes had moeten laten installeren én ook op onderhoud (scheelt weer 1 cassette). En op deze manier hoefde ik geen ruimte te maken op de slaapkamers zelf. Dat was in 1 vd slaapkamers nl. erg lastig qua muur (door de schuine plafonds) en de enige rechte muur met genoeg ruimte een grote kast had. Ik vond het wel een mooie oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door Femmie010 op 29-05-2022 20:27 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gieliovd520 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:00:
Het is toch echt een kanaal airco en geen fancoil.

Zoals dit plaatje, die wél aangesloten is met aanvoer en retour kanalen zoals het hoort.
[Afbeelding]

Er zal een buitenunit ergens staan, er gaan 2 koelleidingen heen en er komt condens vanaf.
Zijn in wezen allemaal fancoil units :)
(Met of zonder kanaal aansluiting aan de luchttoevoer)
Ze doen in wezen allemaal recirculatie, of via lamp ammatuur/luchttoevoer rooster in plafond. Of via kanaal aansluiting op de toevoer.
En dan kan je nog kiezen voor bij menging met verse zuurstof van buitenaf doormiddel van een HVAC kast (LBK)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 29-05-2022 23:28 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Femmie010 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Dat wel, als er maar 1 cassette nodig was geweest. Deze kanaalunit kan 2 slaapkamers aan. Dus eigenlijk scheelt het geld als je het zo bekijkt. Een losse cassette kostte 399 en deze kanaalunit is 740. Scheelt een beetje als ik 2 cassettes had moeten laten installeren én ook op onderhoud (scheelt weer 1 cassette). En op deze manier hoefde ik geen ruimte te maken op de slaapkamers zelf. Dat was in 1 vd slaapkamers nl. erg lastig qua muur (door de schuine plafonds) en de enige rechte muur met genoeg ruimte een grote kast had. Ik vond het wel een mooie oplossing.
Op zichzelf zijn het prima units! :)
Worden ruimschoots in kantoorpanden toegepast.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
Zoals het nu is aangesloten koel je ook je zolder. Ik snap wel dat ze geen zin hebben om het te corrigeren. De schoren van je dak staan in de weg om een buis aan te sluiten. Dat zal ook de reden zijn dat de buis er niet zit.

Ik denk dat ze de unit hoger gaan monteren zodat er ruimte is om die buizen aan te sluiten.

Zoals het nu gemaakt is, moet je tijdens koelen of verwarmen de deuren open laten. Een rooster in de deuren maken of een brede kier eronder is ook een optie. Of twee gaten per ruimte zoals het hoort.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:20

Trebbors

Failure is no option!

Benieuwd...hoe is dit uiteindelijk opgelost? En hoe bevalt het bij deze temperatuur?
Pagina: 1