Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Vandaag heb ik de Aoc AG493UCX2 monitor binnen gekregen. Een van de redenen waarom ik deze monitor aangeschaft heb is dat ik de KVM functionaliteit (naast formaat en resolutie): ik wil zowel mijn werklaptop, eigen PC en keyboard+muis op de monitor aansluiten en als ik met de monitor switch van input (al dan niet door het indrukken van een knop) ik het andere apparaat kan bedienen zonder de kabels te wisselen). Echter op dit moment krijg ik dit niet helemaal werkend:
- werklaptop is met USB-c aangesloten
- desktop is met Displayport aangesloten
- muis en toetsenbord op monitor met USB

Werklaptop werkt zoals gewenst (kan deze bedienen met muis en toetsenbord en daarnaast laad deze op). De desktop krijgt echter de inputs niet (toont wel beeld uiteraard). Klopt mijn aanname dat alleen de displayport hiervoor genoeg is niet (de monitor heeft ook een USB up aansluiting), is mijn videokaart te oud/ondersteunt deze het niet (ik heb een Nvidia 1070 in de desktop) of doe ik iets anders fout? Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via Bozzel1987 op 25-08-2022 16:07)

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:34

jgj82

Ja, maar = nee

De kans is zeer gering (lees: 0) dat je je peripherals via de DisplayPort aansluiting werkend gaat krijgen. Je zult een USB verbinding van je PC naar de monitor moeten maken. Dit staat inderdaad slecht beschreven in de handleiding, op pagina 24 kun je lezen dat de USB-upstream bron te selecteren is via het OSD. Sluit de upstream-usb maar eens aan op je PC. Dikke kans dat het dan wel lukt.

Mooie monitor trouwens. Ik gebruik sinds een tijdje een vergelijkbare van Samsung, deze AOC was nog niet beschikbaar op het moment van mijn aankoop anders was dit hem geworden!

[ Voor 57% gewijzigd door jgj82 op 24-05-2022 22:56 . Reden: aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:34

jgj82

Ja, maar = nee

De kans is zeer gering (lees: 0) dat je je peripherals via de DisplayPort aansluiting werkend gaat krijgen. Je zult een USB verbinding van je PC naar de monitor moeten maken. Dit staat inderdaad slecht beschreven in de handleiding, op pagina 24 kun je lezen dat de USB-upstream bron te selecteren is via het OSD. Sluit de upstream-usb maar eens aan op je PC. Dikke kans dat het dan wel lukt.

Mooie monitor trouwens. Ik gebruik sinds een tijdje een vergelijkbare van Samsung, deze AOC was nog niet beschikbaar op het moment van mijn aankoop anders was dit hem geworden!

[ Voor 57% gewijzigd door jgj82 op 24-05-2022 22:56 . Reden: aanvulling ]

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05 15:53
Bozzel1987 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:45:
Vandaag heb ik de Aoc AG493UCX2 monitor binnen gekregen. Een van de redenen waarom ik deze monitor aangeschaft heb is dat ik de KVM functionaliteit (naast formaat en resolutie): ik wil zowel mijn werklaptop, eigen PC en keyboard+muis op de monitor aansluiten en als ik met de monitor switch van input (al dan niet door het indrukken van een knop) ik het andere apparaat kan bedienen zonder de kabels te wisselen). Echter op dit moment krijg ik dit niet helemaal werkend:
- werklaptop is met USB-c aangesloten
- desktop is met Displayport aangesloten
- muis en toetsenbord op monitor met USB

Werklaptop werkt zoals gewenst (kan deze bedienen met muis en toetsenbord en daarnaast laad deze op). De desktop krijgt echter de inputs niet (toont wel beeld uiteraard). Klopt mijn aanname dat alleen de displayport hiervoor genoeg is niet (de monitor heeft ook een USB up aansluiting), is mijn videokaart te oud/ondersteunt deze het niet (ik heb een Nvidia 1070 in de desktop) of doe ik iets anders fout? Alvast bedankt voor de reacties!
Hey een vraagje, ik ben aan het kijken naar dezelfde monitor en heb dezelfde vraag, heb je het werkende gekregen en hoe juist?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Hey een vraagje, ik ben aan het kijken naar dezelfde monitor en heb dezelfde vraag, heb je het werkende gekregen en hoe juist?
Antwoord is al gegeven door @jgj82. KVM functionaliteit loopt niet via displayport, je moet dan een upstream-usb kabel erbij gebruiken. Via USB-C is de extra kabel niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
Correct wat bovenstaande gebruiker zegt:

USB-C naar werk laptop van monitor
Displayport en USB kabel van desktop naar monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 19:40
Deze monitor komt er bij mij ook. Ben wel benieuwd hoe snel je nu kunt schakelen tussen de 2 computers. Dus, zodra je schakelt, hoe snel kan je daadwerkelijk typen en muis gebruiken?
En… heb je beide computers SBS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
callous schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:19:
Deze monitor komt er bij mij ook. Ben wel benieuwd hoe snel je nu kunt schakelen tussen de 2 computers. Dus, zodra je schakelt, hoe snel kan je daadwerkelijk typen en muis gebruiken?
En… heb je beide computers SBS?
Wisselen is een paar seconde tijd. Hoe bedoel je die sbs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Paar seconde? 2 dus? Da vind ik nog best veel… vroeger hadden we van die ps/2 kvm switches en die gingen ook iets van 2sec. Dat is dus nog niet echt verbeterd?

SBS = Side By Side. Oftewel, links 1 computer, rechts de andere. Als het goed is, ondersteunt ie dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
callous schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:15:
Paar seconde? 2 dus? Da vind ik nog best veel… vroeger hadden we van die ps/2 kvm switches en die gingen ook iets van 2sec. Dat is dus nog niet echt verbeterd?

SBS = Side By Side. Oftewel, links 1 computer, rechts de andere. Als het goed is, ondersteunt ie dat ook.
Klopt dat ondersteunt die wel, maar je kunt maar 1 tegelijk besturen dus als je de andere wilt besturen moet je met de afstandsbediening (of knoppen zelf) snel switchen en dat kost ook een seconde of 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Ja, oke… dat je ze niet tegelijk kunt besturen met dezelfde toetsenbord en muis lijkt me logisch :)
Maar werkt prima dus? Blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
callous schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:26:
Ja, oke… dat je ze niet tegelijk kunt besturen met dezelfde toetsenbord en muis lijkt me logisch :)
Maar werkt prima dus? Blij mee?
Over het algemeen wel, maar gebruik het meestal wel als de monitor voor alleen mijn laptop of alleen mijn pc en dan is het formaat fantastisch. Ik heb weinig ervaring met het als game monitor etc dus dat kan ik niet beoordelen. Enige probleem is dat zo nu en dan het scherm niet wil auto switchen: ik heb in de middag via werk laptop (usb-c) gewerkt en in de avond start ik pc op dan gaat die niet altijd automatisch naar de displayport en dat werkt dan ook niet via afstandsbediening. Kan zijn dat aansluiten op HDMI het oplost of met een software update. Dan is de enige manier om het op te lossen via de knop aan de achterkant van het scherm het scherm aan en uit te zetten. Zou ik het scherm nog een keer kopen? Dat denk ik wel, want ik geloof dat het formaat met de kvm functionaliteit niet goedkoper te krijgen is. Ik merk echt dat het formaat goed is voor de productiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Nice! Dank je voor je mening. ik zou dezelfde setup hebben. Werklaptop via usb-c en pc via display. Ben benieuwd of ik het dan ook heb of niet.
Ik moet nu alleen nog eerst bureau bouwen :)
Als ik het niet vergeet, laat ik het wel ff weten of ik dat probleem ook heb of niet. Ik denk dat ik alles klaar heb rond oud en nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik ben nog wel even benieuwd hoe jullie het resolutie issue hebben aangepakt. Want ik zit er over na te denken om deze monitor aan te schaffen, aangezien ik prive en werk deel op één locatie. Maar wat ik zo lees is dat DisplayPort tot 5120x1440 gaat, maar als je dan een laptop aansluiting (via USB-C) tot 3840x1080 gaat. Echter wil ik eigenlijk dat beide system gebruik gaan maken van 5120x1440.

Is het mogelijk om de twee systemen zo aan te sluiten dat ze beide 5120x1440 kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
4Real schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:24:
Ik ben nog wel even benieuwd hoe jullie het resolutie issue hebben aangepakt. Want ik zit er over na te denken om deze monitor aan te schaffen, aangezien ik prive en werk deel op één locatie. Maar wat ik zo lees is dat DisplayPort tot 5120x1440 gaat, maar als je dan een laptop aansluiting (via USB-C) tot 3840x1080 gaat. Echter wil ik eigenlijk dat beide system gebruik gaan maken van 5120x1440.

Is het mogelijk om de twee systemen zo aan te sluiten dat ze beide 5120x1440 kunnen gebruiken?
Mijn laptop heeft gewoon 5120*1440 via usb c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
Bozzel1987 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:40:
[...]

Mijn laptop heeft gewoon 5120*1440 via usb c
Ik ben er nu achter waar het in zit en ik heb de AG493UCX en de AG493UCX2.

Bij de AG493UCX is de max refreshrate 3840×1080 @ 60Hz en de AG493UCX2 is dat 5120×1440 @ 60Hz.

Bij de v2 hebben ze de max resolutie verhoogd via USB verhoogd, zodat je iig het maximale daar er ook uithaalt. Echter die is wel een verschil t.o.v. v1 waar ik mij eerst op heb georiënteerd.
Dus dan neem ik ook aan dat je de AG493UCX2 hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
4Real schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:54:
[...]

Ik ben er nu achter waar het in zit en ik heb de AG493UCX en de AG493UCX2.

Bij de AG493UCX is de max refreshrate 3840×1080 @ 60Hz en de AG493UCX2 is dat 5120×1440 @ 60Hz.

Bij de v2 hebben ze de max resolutie verhoogd via USB verhoogd, zodat je iig het maximale daar er ook uithaalt. Echter die is wel een verschil t.o.v. v1 waar ik mij eerst op heb georiënteerd.
Dus dan neem ik ook aan dat je de AG493UCX2 hebt :)
Correct. Ik meen dat de 1 ook de KVM en/of pbp mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
Bozzel1987 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 06:18:
[...]

Correct. Ik meen dat de 1 ook de KVM en/of pbp mist?
Wat ik zo lees heeft de v1 beide, enkel dat er kleur verschil is in de PBP mode (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritz_2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarom gebruiken jullie allemaal de DisplayPort op deze monitor?
Is HDMI niet beter?
Mijn setup zou zijn:
MacBookPro/Fujitsu PC (afwisselend) op HDMI
MacMini op USB-C
Die kunnen dan toch beide op de hoogste resolutie? (5120×1440 @ 60Hz)
Of mis ik iets?

Is het kleurprobleem van de AG493UCX opgelost in de "2" versie van deze monitor?
Ik twijfel of ik toch de LG-49WQ95C zal nemen in plaats van deze AOC, is het die €500 meer, waard?
Pagina: 1