Beste Tweakers, na een paar weken meelezen en afwegen wil ik jullie vragen om eens mee te kijken en te denken: Wij krijgen volgende week de sleutel van onze nieuwe woning. dit huis is van een familielid én we gaan stevig verbouwen. een logische keuze nu is een all-electric warmtepomp.
De installateur heeft een offerte gedaan, maar geeft wel aan dat hij een warmteverliesberekening zeer sterk aanbeveelt. ik heb een offerte opgevraagd; zo'n berekening kost 600 euro. En o.b.v. wat ik heb gelezen denk ik dat een WP haalbaar is. maar gezien de investering, twijfel ik of zo'n berekening toch niet handig is. hierbij wat gegevens:
- ca. 160 m2 woonoppervlak
>100 beneden
> 60 boven
- wij verbruikten in 2021 in ons eigen huis (2016): 1400 M3 (2 volwassenen, 2 kinderen)
- Er liggen 14 zonnepanelen op het dak die over de afgelopen 8 jaar gemiddeld 3650kwh opwekten.
- Beneden vloerverwarming (aanvoer temp = 40 graden en dat verwarmt prima)
- Koken op inductie
- We vervangen de huidige schuifpui voor een nieuwe die we van HR+++ willen voorzien
- We laten de vloerverwarming opnieuw leggen met een dichtere HOH afstand (nog geschikter voor LT)
- de bovenetage gaan we verwarmen en koelen m.b.v. een split airco van Daikin (6 KW)
- de badkamer boven krijgt wel vloerverwarming
- ik verwacht dat we met 230 liter boiler uitkunnen.
Inclusief aanpassingen, exclusief eventueel hijsen en aanpassingen aan elektra een bedrag van ca. 11.500. levering binnen 3 á 4 maanden (dat valt mij dus mee).
als ik het oorspronkelijke bouwdossier erbij pak, dan is er omgerekend ca. 14KW nodig voor de warmte en SWW vraag. nu gaan we behoorlijk wat aanpassen (glas isoleren, er zit veel glas in het huis, de afgifte én natuurlijk de airco's boven). zal de oorspronkelijke warmtevraag lager zijn.
als ik uitga van 1500 m3 gasverbruik (klein beetje ruwe inschatting obv huidige verbruik) dan zou obv de Koevlaas formulier een vermogen van 7,5 KW nodig zijn.
2. is het gekozen model en vermogen voldoende (ik vind het lastig zoeken op de Daikin site, maar volgens mij levert het gekozen model 7,8kw)
3. is het toch handig om een warmteverliesberekening te maken? (ik heb al een hoop transmissiewaarden uit het bouwdossier, maar ben nog net niet genoeg thuis om te kijken of ik daar de berekening al mee kan doen).
Alvast bedankt!
De installateur heeft een offerte gedaan, maar geeft wel aan dat hij een warmteverliesberekening zeer sterk aanbeveelt. ik heb een offerte opgevraagd; zo'n berekening kost 600 euro. En o.b.v. wat ik heb gelezen denk ik dat een WP haalbaar is. maar gezien de investering, twijfel ik of zo'n berekening toch niet handig is. hierbij wat gegevens:
Kenmerken woning:
- woning is opgeleverd in 1997, 2 etages. plat dak.- ca. 160 m2 woonoppervlak
>100 beneden
> 60 boven
Verbruik:
- Historisch gasverbruik: gemiddeld 1400 M3 obv 2 persoons huishouden, elektrisch koken.- wij verbruikten in 2021 in ons eigen huis (2016): 1400 M3 (2 volwassenen, 2 kinderen)
- Er liggen 14 zonnepanelen op het dak die over de afgelopen 8 jaar gemiddeld 3650kwh opwekten.
Afgiftesysteem huidig:
- Boven radiatoren- Beneden vloerverwarming (aanvoer temp = 40 graden en dat verwarmt prima)
- Koken op inductie
Aanpassingen die wij doen:
- we hebben het oorsronkelijke glas vervangen voor HR++ isolatieglas met een RC waarde van 1.0.- We vervangen de huidige schuifpui voor een nieuwe die we van HR+++ willen voorzien
- We laten de vloerverwarming opnieuw leggen met een dichtere HOH afstand (nog geschikter voor LT)
- de bovenetage gaan we verwarmen en koelen m.b.v. een split airco van Daikin (6 KW)
- de badkamer boven krijgt wel vloerverwarming
SWW:
- het CV hok ligt naast de badkamer, onder een plat dak. dus ik hoop dat we de buitenunit op het dak kunnen plaatsen (ook ivm geluidsoverlast). er is ruimte genoeg.- ik verwacht dat we met 230 liter boiler uitkunnen.
Warmtepompvoorkeur:
We hebben een offerte voor een Daikin Altherma 3 gekregen (EHVH08S23E6V/ERGA08EV).Inclusief aanpassingen, exclusief eventueel hijsen en aanpassingen aan elektra een bedrag van ca. 11.500. levering binnen 3 á 4 maanden (dat valt mij dus mee).
als ik het oorspronkelijke bouwdossier erbij pak, dan is er omgerekend ca. 14KW nodig voor de warmte en SWW vraag. nu gaan we behoorlijk wat aanpassen (glas isoleren, er zit veel glas in het huis, de afgifte én natuurlijk de airco's boven). zal de oorspronkelijke warmtevraag lager zijn.
als ik uitga van 1500 m3 gasverbruik (klein beetje ruwe inschatting obv huidige verbruik) dan zou obv de Koevlaas formulier een vermogen van 7,5 KW nodig zijn.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed aan een lokale installateur, die ook onze airco's doet en goed bekend staat. (als we de offerte accepteren.Vraag?
1. Vinden jullie op basis van bovenstaande mijn inschatting dat een warmtepomp haalbaar lijkt een goede inschatting/2. is het gekozen model en vermogen voldoende (ik vind het lastig zoeken op de Daikin site, maar volgens mij levert het gekozen model 7,8kw)
3. is het toch handig om een warmteverliesberekening te maken? (ik heb al een hoop transmissiewaarden uit het bouwdossier, maar ben nog net niet genoeg thuis om te kijken of ik daar de berekening al mee kan doen).
Alvast bedankt!
:fill(white):strip_exif()/f/image/0w8y6ejvkZYrR2RRuhVXYg0P.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DNUimV4IIVQPxCupN50npMSb.png?f=user_large)