Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inschatting haalbaarheid all-electric warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Beste Tweakers, na een paar weken meelezen en afwegen wil ik jullie vragen om eens mee te kijken en te denken: Wij krijgen volgende week de sleutel van onze nieuwe woning. dit huis is van een familielid én we gaan stevig verbouwen. een logische keuze nu is een all-electric warmtepomp.

De installateur heeft een offerte gedaan, maar geeft wel aan dat hij een warmteverliesberekening zeer sterk aanbeveelt. ik heb een offerte opgevraagd; zo'n berekening kost 600 euro. En o.b.v. wat ik heb gelezen denk ik dat een WP haalbaar is. maar gezien de investering, twijfel ik of zo'n berekening toch niet handig is. hierbij wat gegevens:
Kenmerken woning:
- woning is opgeleverd in 1997, 2 etages. plat dak.
- ca. 160 m2 woonoppervlak
>100 beneden
> 60 boven
Verbruik:
- Historisch gasverbruik: gemiddeld 1400 M3 obv 2 persoons huishouden, elektrisch koken.
- wij verbruikten in 2021 in ons eigen huis (2016): 1400 M3 (2 volwassenen, 2 kinderen)
- Er liggen 14 zonnepanelen op het dak die over de afgelopen 8 jaar gemiddeld 3650kwh opwekten.
Afgiftesysteem huidig:
- Boven radiatoren
- Beneden vloerverwarming (aanvoer temp = 40 graden en dat verwarmt prima)
- Koken op inductie
Aanpassingen die wij doen:
- we hebben het oorsronkelijke glas vervangen voor HR++ isolatieglas met een RC waarde van 1.0.
- We vervangen de huidige schuifpui voor een nieuwe die we van HR+++ willen voorzien
- We laten de vloerverwarming opnieuw leggen met een dichtere HOH afstand (nog geschikter voor LT)
- de bovenetage gaan we verwarmen en koelen m.b.v. een split airco van Daikin (6 KW)
- de badkamer boven krijgt wel vloerverwarming
SWW:
- het CV hok ligt naast de badkamer, onder een plat dak. dus ik hoop dat we de buitenunit op het dak kunnen plaatsen (ook ivm geluidsoverlast). er is ruimte genoeg.
- ik verwacht dat we met 230 liter boiler uitkunnen.
Warmtepompvoorkeur:
We hebben een offerte voor een Daikin Altherma 3 gekregen (EHVH08S23E6V/ERGA08EV).

Inclusief aanpassingen, exclusief eventueel hijsen en aanpassingen aan elektra een bedrag van ca. 11.500. levering binnen 3 á 4 maanden (dat valt mij dus mee).

als ik het oorspronkelijke bouwdossier erbij pak, dan is er omgerekend ca. 14KW nodig voor de warmte en SWW vraag. nu gaan we behoorlijk wat aanpassen (glas isoleren, er zit veel glas in het huis, de afgifte én natuurlijk de airco's boven). zal de oorspronkelijke warmtevraag lager zijn.

als ik uitga van 1500 m3 gasverbruik (klein beetje ruwe inschatting obv huidige verbruik) dan zou obv de Koevlaas formulier een vermogen van 7,5 KW nodig zijn.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed aan een lokale installateur, die ook onze airco's doet en goed bekend staat. (als we de offerte accepteren.
Vraag?
1. Vinden jullie op basis van bovenstaande mijn inschatting dat een warmtepomp haalbaar lijkt een goede inschatting/
2. is het gekozen model en vermogen voldoende (ik vind het lastig zoeken op de Daikin site, maar volgens mij levert het gekozen model 7,8kw)
3. is het toch handig om een warmteverliesberekening te maken? (ik heb al een hoop transmissiewaarden uit het bouwdossier, maar ben nog net niet genoeg thuis om te kijken of ik daar de berekening al mee kan doen).

Alvast bedankt!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
In totaal heb je misschien 8 kW vermogen nodig. Die 6 kW airco lijkt dan al flink overbemeten, en die WP is zeker groot genoeg. En als je nu je huis warm kunt houden met de VVW op 40 graden, dan lukt, zeker icm die airco en 24/7 verwarmen 35 graden ook wel. Waarom zou je die vvw dan vernieuwen?

Wat was je gasverbruik op de koude dagen in februari 2021?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 24-05-2022 20:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Warmteverliesberekening wil de installateur enkel om geen risico te lopen
Bij zo’n berekening kan hij daarnaar wijzen als jij het niet warm krijgt en is het dus nooit zijn fout:)

• Smithkj
dank voor jullie reacties.

ik heb geen exacte data over gasverbruik op de koude dagen in februari 2021.

het hoogste verbruik was in 2020 (nieuwe woning) toen was het 2165m3 aan gas.

uit het bouwdossier haal ik nog de volgende tabellen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELjdnzRwmNaaBFsblF_kXIOMjlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0w8y6ejvkZYrR2RRuhVXYg0P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyAyZEfV8Q3I3S4l7lkNEkHXwZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DNUimV4IIVQPxCupN50npMSb.png?f=user_large

Als ik hier warmte + SWW optel dan kom ik op 74.000 MJ (of: 20.000Kw/h). is dat dan de oorspronkelijke warmtebehoefte geweest? en moet ik hier bijv. de afname door betere isolatie, afgifte en toepassing airco's in meenemen?
Waarom zou je die vvw dan vernieuwen?
omdat er destijds ook een (te) dikke dekvloer is gestort, dus die willen we eruit hebben. dus daarom hebben we gekozen om dit ook toch maar aan te pakken en toekomstproof te doen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Van 2165 naar 1500 m3 gasverbruik is best een flinke stap, hoe ben je daar zo op gekomen? Wat was het daadwerkelijke verbruik over 2021?

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 25-05-2022 11:39 ]

• Smithkj
Dat verschil ligt in samenstelling van bewoners, zonder in details te treden klopt dat wel.

Ik heb geen cijfers over 2021. Maar dat zou ook niet representatief zijn obv bovenstaande.

Het laagste over afgelopen 10 jaar was overigens 1100 m3 (!)

• Smithkj
Ik ga de gok maar wagen en durf de warmtepomp wel aan. ook zonder warmteverliesberekening!

ik zal met de leverancier nog wel in overleg gaan of de 7,8Kw wel echt nodig is. hoewel het qua bedrag wel meevalt (of je nu wat meer of minder betaalt). of ga je het verschil sterk merken in energieverbruik?

• Smithkj
Update:

ik heb een adres gevonden die voor 250 euro (op basis van de beschikbare informatie) een warmteverliesberekening kon maken (zowel bij -10 als bij -7). Ik had al een offerte van de leverancier en deze heb ik nu ook geakkordeerd. Daikin Altherma 3, 8kw.

voor totale woning van bij -10 11,5 kw nodig. boven hebben we 6 kw aan airco's en beneden hoeft de garage niet zo warm :)

levering 29 november, installatie 1 december. met de tip om mijn gas nog niet af te laten sluiten :)

now we'll wait :)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dure manier om de Koevlaas² formule te gebruiken...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Smithkj
een warmteverliesberekening is geen koevlaasformule toepassen.

Het geeft mij bevestiging. En een warmteverliesberekening is wel iets meer. Ik vind het fijn om op een investering van 12,5K nog een onafhankelijke persoon het laten doorrekenen én het is iets dat de leverancier adviseerde, dus ik koop ook iets meer garantie mocht het toch niet lekker werken.

Jij mag 't bedrag uiteraard in de zak houden ;)
Pagina: 1