Schone installatie Alienware M17 i5 1660Ti GPU problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessesmidt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 21:17
Hoi mede-tweakers.

Wie kan mij helpen deze laptop grafische kaart weer als behoren te krijgen?

Recent heb ik voor niet al te veel geld een Alienware M17 op te kop getikt. Het idee was om deze aan mijn broer te geven die af en toe wat wilt gamen maar de laptop vooral nodig heeft voor simpel werk als internet, Openoffice, mails etc.
Ik kan specifiek modelnummer vinden noch het product op tweakers maar de specificaties zijn als volgt:

i5 8300H
GTX 1660Ti (laptop variant natuurlijk...)
16GB 2666 MHz RAM (waarvan 8GB zelf bijgebouwd)
1TB HDD
1TB NVMe SSD gigabyte (zelf ingebouwd)

De klacht van de oude eigenaar was dat de laptop te traag was.

Zelf een schone installatie gedaan om Windows 10 op de SSD te installeren. Dit met de meest recente Windows media creation too.Ik heb als eerste geprobeerd om de NVIDIA drivers te installeren die op de DELL website stonden. Dit leek mij een prima optie omdat ik toch al bezig was met dell drivers. Alles ging eigenlijk prima totdat ik het systeem wou gaan testen op thermals.

Geen van de benchmarksoftware wou opstarten vanwege OpenGL problemen.
Vanaf het moment dat de GEFORCE drivers geïnstalleerd waren begon mijn brave browser ook erg traag te reageren. Microsoft Edge werkte wel prima. Net als de gehele Windows interface.

Hiernaast geeft Taakbeheer onder het tablad 'processen' ook geen informatie over de GPU. Wel onder het kopje 'prestaties'.

Ook heb ik geprobeerd om Runescape op te starten. Alsook Unigine_Superposition-1.1. Beide 'draaien' ze alleen hapert het ontzettend. Zowel taakbeheer als HWinfo geven aan dat de GPU niet hoger als 30% wordt benut.

* Ook ben ik niet zeker of dit probleem op de oude schijf plaats vond. De oude gebruiker is digibeet en kan zich alleen herrineren dat het systeem traag is. *

Wat ik allemaal heb geprobeerd:

Schone installatie NVIDIA drivers vanaf eigen site (GTX 1660ti mobile versie gamereadry driver 512.77, 512.95 en studiodriver 512.96)
- DDU en een schone installatie naar 512.95
- in CMD een SFC scan gedaan (2x waarvan de prompt het eerste maal aangaf dat deze een fout had gevonden + gerepareerd)

Zie ik iets over het hoofd? Of is de grafische chip mogelijk RIP.

Ik verneem graag van jullie

MVG. Jesse

[ Voor 3% gewijzigd door Jessesmidt op 24-05-2022 19:50 . Reden: vergeten iets te melden binnen de ** ]

Beste antwoord (via Jessesmidt op 02-06-2022 13:20)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Ik zie een paar potentiële dingen:

1) De CPU temp is te hoog. Wat je beschrijft kan erop wijzen dat CPU hard aan het throttlen is. Als deze de max temperatuur raakt (en 100°C is veel te warm), dan klokt ie de cpu heel hard terug, totdat die weer iets koeler is en dan gooit ie m weer omhoog tot het weer te heet is etc. Dat betekent dat de CPU een deel van de tijd zo langzaam is als maar kan.
2) Qua GPU bevindingen: ik zou nooit de drivers van Dell gebruiken. Gebruik zo mogelijk de drivers van nvidia zelf. Heb je überhaupt wel drivers van Dell nodig?
3) gebruik je wel de GPU? Zou kunnen dat je de intel HD gebruikt ipv de geforce (en intel heeft extreem slechte opengl ondersteuning). Stel in je nvidia control panel in dat je de nvidia chip gebruikt als OpenGL rendering GPU. Daarnaast moet je overal instellen dat je nvidia chip de voorkeur krijgt. Weet even uit mijn hooft niet hoe dat precies heet, maar zit ook ergens in je nvidia control panel.

[ Voor 6% gewijzigd door GromuhlDjun op 25-05-2022 00:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:54
Wat zijn de temperaturen van zowel gpu als cpu en blijven die op de goede freq draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessesmidt
Hoi Freaky,

Volgens mijn HWinfo:

CPU Idle: 30-45°
CPU onder load (powermax) 100° maar koelt wel erg snel weer af naar 50°
CPU tijdens runescape of iets downloaden/unzippen komt niet boven de 70°

De GPU heb ik nog niet warmer zien worden dan 54° Zowel bij Runescape als OCCT GPU benchmark.
*Wel geeft HWinfo aan dat de GPU performance limiter aanstaat nu (op idle) bij het tabel 'minimum' staat nee en bij 'gemiddeld' ja*

[ Voor 17% gewijzigd door Jessesmidt op 24-05-2022 20:30 . Reden: vergeten iets te melden binnen de ** ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Ik zie een paar potentiële dingen:

1) De CPU temp is te hoog. Wat je beschrijft kan erop wijzen dat CPU hard aan het throttlen is. Als deze de max temperatuur raakt (en 100°C is veel te warm), dan klokt ie de cpu heel hard terug, totdat die weer iets koeler is en dan gooit ie m weer omhoog tot het weer te heet is etc. Dat betekent dat de CPU een deel van de tijd zo langzaam is als maar kan.
2) Qua GPU bevindingen: ik zou nooit de drivers van Dell gebruiken. Gebruik zo mogelijk de drivers van nvidia zelf. Heb je überhaupt wel drivers van Dell nodig?
3) gebruik je wel de GPU? Zou kunnen dat je de intel HD gebruikt ipv de geforce (en intel heeft extreem slechte opengl ondersteuning). Stel in je nvidia control panel in dat je de nvidia chip gebruikt als OpenGL rendering GPU. Daarnaast moet je overal instellen dat je nvidia chip de voorkeur krijgt. Weet even uit mijn hooft niet hoe dat precies heet, maar zit ook ergens in je nvidia control panel.

[ Voor 6% gewijzigd door GromuhlDjun op 25-05-2022 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Jessesmidt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:27:
Hoi Freaky,

Volgens mijn HWinfo:

CPU Idle: 30-45°
CPU onder load (powermax) 100° maar koelt wel erg snel weer af naar 50°
CPU tijdens runescape of iets downloaden/unzippen komt niet boven de 70°

De GPU heb ik nog niet warmer zien worden dan 54° Zowel bij Runescape als OCCT GPU benchmark.
*Wel geeft HWinfo aan dat de GPU performance limiter aanstaat nu (op idle) bij het tabel 'minimum' staat nee en bij 'gemiddeld' ja*
De cpu die naar 100c gaat, dat is een probleem. Op die temperaturen kan deze gaan throttlen en dus ook zeer traag worden. Heb jede laptop al schoongemaakt, dan bedoel ik de fans en heatsinks? Zo nee, dan zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

En gebruik je ook de net adapter? En is het de correcte (soms zie je dat mensen een te licht model gebruiken die te weinig wattage aankan, dan kan de boel ook gaan throttelen, bijvoorbeeld een adapter van hetzelfde merk "ziet er hetzelfde uit" maar van een ander model laptop met lichtere hardware).

De 100ºC is inderdaad ook het punt dat de CPU gaat throttelen (volgens de specs van Intel). Aan de ene kant niet verwonderlijk (ik ben niet echt enthousiast over de gemiddelde koeling van de meeste laptops de afgelopen jaren), maar het hoort ook eigenlijk niet (al is het wel bij een synthetische benchmark die toch al snel onrealistisch zware loads genereren).

Eerst inderdaad kijken of de heatsink(s) niet vol stof zitten. Bij voorkeur eerst kijken of het schoon te maken is zonder de heatsinks daadwerkelijk te verwijderen. Als je de heatsink verwijderd moet je ook de koelpasta vervangen, maar soms zitten er ook heatpads en die kunnen beschadigen bij het verwijderen van de koeler. Heatpads vervangen is iets lastiger (juiste grootte / dikte weer terug vinden), en dan kan het zijn dat je CPU/GPU koeler zijn geworden maar ondertussen oververhitten dingen als VRM's en VRAM dan juist weer door een slechte connectie. Vandaar dat het handig is te proberen de boel schoon te krijgen zonder de heatsinks te verwijderen (de ventilators kunnen vaak wel los, zitten los van de heatsinks in de meeste gevallen, kun je vaak ook al bij de stof ophopingen als die er al zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessesmidt
Hoi allemaal,

Bedankt voor al het troubleshooten.
Uiteindelijk bleek het probleem te liggen aan de Intel UHD graphics. Deze waren niet geïnstalleerd en dit hinderde de NVIDIA drivers...

Over de CPU temps. Deze peaken bij gamen op 70 graden. Alleen tijdens een 100% load van powerMAX raken deze 100 graden (on die). Is dit nog zorgelijk?

Nogmaals bedankt :)

MVG Jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
NVM

[ Voor 95% gewijzigd door freaky35 op 29-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessesmidt
Hoi Freaky,

Heb toch even de thermal paste van de cpu + gpu vervangen."

Op max load peaked de cpu nu op 70 graden. Was het dus toch wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Jessesmidt schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:12:
Hoi Freaky,

Heb toch even de thermal paste van de cpu + gpu vervangen."

Op max load peaked de cpu nu op 70 graden. Was het dus toch wel waard.
dan is het duidelijk wat het probleem was,mooi dat je het opgelost hebt, ziet er wel heel wat beter uit zo deze temps :) .
Pagina: 1