Zigbee oplossing t.b.v. verschillende (hotel) schakelingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerh1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-06-2024
Beste Allen,

Ik volgende 2 scenario's en daarbij wat vragen welke betrekking hebben op mijn bedrijfsruimte:

Uitgangspunten:
* Ik heb in mijn bedrijfsruimte los van het huis nog geen domotica oplossingen. In huis heb ik een simpele kaku oplossing voor het aansturen van 2 buitenlampen, maar ga daarmee niet mee verder.
* In de toekomst wil meer met domotica gaan doen, veel gericht op verlichting en mogelijk nog wat huis beveiliging.
* Het moet een goede WAF factor hebben.
* Het moet redelijk simpel uit of de box kunnen werken. Zodat het werkt en als ik wil er nog wat naast kan prutsen.
* Mijn huidige schakelaar moeten gewoon blijven werken. Ook omdat ik maar 1 type schakel materiaal wil (busch-jaeger) Relfex SI.
* Overal is blauwe draad(nul) aanwezig
* Overal is gebruik gemaakt van U50 inbouwdozen.
* In de inbouwdozen wordt door gelust en gelast. Geen centraaldozen systeem, van wegen opgewerkte houten plafon.
* Bestaande lampen/spotjes moeten worden herbruikt.

Op basis van nu gelezen heb ik voor Zigbee gaan met hier en daar al Philips Hue.

Scenario's een ruimte beneden:
* Heeft loop verlichting die op 3 punten geschakeld moeten worden.
* Heeft 3 losse lichtpunten die op andere groep zitten en bij lichtpunt via schakelaar aangezet kunnen worden.

Vraag Scenario beneden:
Indien ik bij elke geschakeld lamp deze oplossing monteer: https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html. Kan hem dan op een plek uitschakelen met https://www.home2link.nl/philips-hue-wall-switch-module.html.

Daarnaast kan ik dan volstaan met vanuit elke pulschakelaar een zwarte vd draad? Ik heb namelijk hier een daar vergeten een extra 19mm buis te trekken voor de schakeldraden. Daarnaast liggen de schakelpunten der mate ver uit elkaar... Dat er zo maar 25m draai tussen zit.

Is dit oplossing ook op basis van de utigangspunten? Of maak nu hele dure oplossing en is beter goedkoper alternatief.

Scenario boven:
Hierbij moeten ook verschillende punten lampen geschakeld worden. Hierbij kan er op sommige schakelpunten maar 1 zwarte VD draad gebruikt worden voor de schakeling. En ook hierbij moet op een punt alles uitgeschakeld kunnen worden.

Vraag:
Ik wil deze weer monteren bij de verschillende lamp (Startpunten) https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html

Volstaat het dan om vanuit elke pulsschakellaar een zwarte draad te trekken naar inbouwschakelaar?
En daarnaast een schakelaar uit te rusten met https://www.home2link.nl/philips-hue-wall-switch-module.html.

Of kan dit simpelere goedkoper? Wel weer op basis van de bovenstaande uitgangspunten.

Ideeen herspinsel zijn welkom.. Waarbij even uit wil blijven van bouwen van 5 voudige hotelschakelingen. ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-04 14:19
Uit het verhaal is niet echt DE WENS uit te halen.

Met Zigbee/Hue wordt het mogelijk om lampen te bedienen en deze middels software zoals een app op een telefoon te koppelen ongeacht de groep of fase waarop ze zijn aangesloten.
Automatiseringen of bewegings of ander soortige bediening van dergelijke groepen gekoppelde lampen zijn daarmee ook eenvoudig op te zetten.

Bij de Zigbee schakelaar uir de link is het wel nodig om de bestaande BJ basis module te vervangen door een puls drukker

Bij de Hue module blijft de bestaande schakelaar in gebruik en wordt via wifi de bediening uitgevoerd.

De basis waaruit je moet denken is niet de "schakel"-module maar het verlichtingspunt zelf.
Dus Zigbee/Hue lampen of de Zigbee module (als lamp).
Uit je verhaal komt teveel de "klassieke" gedachte naar voren van schakelaar / lampje.

Als er op dit moment 3 lampen in een kruisschakeling bediend worden kan 1 Zigbee module hiervoor als ontvanger en schakelelement in een U50 doos dienen en de andere schakelaars vervangen door puls schakelaars en deze parallel de A1-A2 aansluiting benutten van die ene module. Behoorlijk gecompliceerd voor de DHZer. Bij de andere schakelaars de Hue module inbouwen gaat de besturing draadloos. En daar komt de afstand ter sprake

5-voudige hotelschakeling bestaat niet maar verlichting aan/uit schakelen op 3,4 of meer punten noemt men een kruisschakeling en is met Hue/Zigbee of welke automatiserings opzet dan ook redelijk eenvoudig uit te voeren.

Kostenplaatje is ten allen tijde flink wat hoger als een KlikAan-KlikUit opzetje.

Een goede WAF?, nergens aan beginnen en laten zoals het is.

Advies: Probeer eerst meer kennis te verkrijgen voor je begint met prutsen. 230V spanning kan dodelijk zijn maar vooral het rommelen met schakelingen op "vreemde" componenten kan voor rooksignalen zorgen.
Op het tweakers forum zijn diverse topics over Home automatisering te vinden.

Een basis set Hue met bridge is al een aardig begin om de eerste stappen te zetten en het minst "lethal" Of ga goedkoper met Tradfri (Ikea) of andere merken aan de gang.
Een belangrijkste aspect van dergelijke systemen zijn de "verlichtings sferen" die simpel ingesteld kunnen worden. Voluit of gedimd in kleur of wit-tinten en de al eerder vermelde mogelijkheden van controle dmv sensoren, licht, donker, warm, koud of als je telefoon thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerh1
@yalerta,

Dank voor je terug koppeling. En je reactie. En ik zit inderdaad nog mogelijk in de oude manier van denken.

Qua opmerking over 220. Gezien wat ik schreven heb, kan het begrijpen, maar ik electro achtergrond. Dus voor 220 draai ik mijn hand echt niet om.. En inderdaad hotelschakeling is 2 voudig en meer dan 2 is kruis.. En deze heb ik al heel aantal in mijn woonhuis zitten..

Mijn bedrijfsruimte is een nog verder realiseren situatie. De vraag is eigenlijk ontstaan uit het feit dat ik onvoldoende rekening gehouden met aantal draaiden dat door 19mm buis mag trekken. En ook eigenlijk geen zin meer in had om heel veel draaide te trekken.. En van het een in het ander kwam.. En zo mijn gedachte op papier heb gezet..

Maar je antwoord geeft mij al meer helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-04 14:19
Je overdenkingen zijn mij bekend.

Bij mijn dochter moet er ook een en ander gewijzigd worden en loop tegen het max aantal draden in 5/8 buis aan.
Op dit moment is het een wissel schakeling die kruis moet worden maar als oplossing plaats ik daar een impuls relais bij de lamp en de BJ pulsschakelaars
Gekozen oplossing is betrouwbaar in werking het kosten aspect voor de 3 pulscontacten plus relais is gering.

Misschien iets dergelijks te overwegen voor jouw kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02:43
de waf ligt hier in huis nogal laag (totdat ik in bed riep he siri doe het buitenlicht uit en de overloop aan..) maar ik heb het zo opgelost voor de situatie met 3 wandschakelaars die elk 2 zones moeten kunnen schakelen
(de situatie met 2 schakelpuntem en 2 lampen had ik anders ipgelost maar heb ik nou ook zo gemaakt)

- slimme centrale dimunit of schakelaar voor de lanpen die je wil schakelen. Bijvoorbeeld een shelly die je in de doos in het plafond bij 1 lamp stopt of een ecodim draaidimmer op 1 van de lichtpunten. de schakeldraad (1) gaat naar alle lampen. hiervoor kun je 1 van de twee draden uit je hotelschakeling gebruiken

- pulsdrukkers als schakelaar. het idee is dat die gewoon een 230 volt signaal naar die dimunit sturen. Als er dus al stroom daar was, hoeft er maar 1 draad terug. Als ze geen voeding hebben moet er een draad heen en terug maar dat red je ook altijd wel met al aanwezige bedrading.

daarmee kan vanaf iedere plek het licht aan/uit en gedimd worden, gewoon hardwarematig, dus je vrouw mertkt er niks van en werkt ook zonder wifi/cloud/internet

de slimme dimmer/schakelunit zit uiteindelijk in mij domotica en kan dan slimme dingen.

ik heb geen extra draden hoeven trekken voor deze oplossing, en met max 5 draden in een 16mm buis kom je ook altijd nog uit volgens mij.

dit was uiteindelijk veel simpeler en goedkoper dan een slimme kruisscjakeling maken. alle zwarte draadjes van de pulsdrukkers verbinden in een wago en die naar de dimmer, uitgaande draad dimmer door naar alle lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerh1
@yalerta ik was ff met vakantie. Maar jouw oplossing is wel een mooie oplossing. Ga daarmee aan de gang.

@Lochnes dank voor jouw input ga daar ook eens mee spelen dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

gebruikerh1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:16:
Vraag:
Ik wil deze weer monteren bij de verschillende lamp (Startpunten) https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html

Volstaat het dan om vanuit elke pulsschakellaar een zwarte draad te trekken naar inbouwschakelaar?
En daarnaast een schakelaar uit te rusten met https://www.home2link.nl/philips-hue-wall-switch-module.html.

Of kan dit simpelere goedkoper? Wel weer op basis van de bovenstaande uitgangspunten.

Ideeen herspinsel zijn welkom.. Waarbij even uit wil blijven van bouwen van 5 voudige hotelschakelingen. ;-)
Dit is min of meer het systeem waar ik nu zelf ook mee bezig ben. Je hebt in principe maar één draad nodig vanaf de pulsdrukker naar de zender en een fasedraad naar de pulsdrukken, maar ik weet niet of de fasedraad naar de pulsdrukker wel of niet op dezelfde groep moet zitten. Heb je een fasedraad uit een andere groep, dan krijg je mogelijk problemen.

Wil je veilig zitten kan je twee draden vanaf de zender naar iedere pulsdrukken trekken. Dan zit je altijd goed en kan je eindeloos veel schakelaars aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 29-05-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-04 22:31
Vraagje: Is het mogelijk om de Sonoff ZBMini-l2* hiervoor te gebruiken?

Sonoff geeft een versie aan dat bij Wiring with 2-way switch control alleen de s2 gebruikt hoeft te worden?
Afbeeldingslocatie: https://sonoff.tech/wp-content/uploads/2022/12/ZBMINIL2-1920PX-V2_14.jpg

* https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
Pagina: 1