Wat te doen: ongelukje met de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
Hoi allemaal,

vanochtend begon mijn dag best vervelend, ik reed naar mijn werk met de auto op een landweggetje (2 richting) en ik kreeg een tegenligger die erg op het midden van de weg bleef rijden waardoor onze spiegels tegen elkaar aan knalde. Beide de spiegel kapot.

Nu was de vrouw in kwestie erg boos, ik zelf erg geschrokken.

Ik wilde een schadeformulier invullen samen, zij bleef maar ontwijkend zijn, van geen schadeformulier invullen, politie bellen, alleen gegevens uitwisselen etc... ze switchte van de ene opmerking naar de andere. Ondertussen ging ze van iedereen bellen (wie ... geen idee)...Het was een wellus nietes spelletje en ze werd zelfs agressief (ze duwde me zelfs en zei: ik ben geen vrouwtje die zo maar over zich heen laat lopen... ). Eerlijk gezegd snapte ik niks van haar gedrag en was zelfs een beetje bang (ik een grote kerel van 42, zij een vrouw van misschien 55 +).

Ik ging een schadeformulier zoeken, maar had er geen of kon het niet vinden (stond ook nog letterlijk te bibberen)... dus vroeg of zij niet een schadeformulier heeft... ze zou wel even kijken. Maar toen ging ze weer bellen in de auto, uiteindelijk gaf ze aan oom agent aan de lijn te hebben en die zou langskomen, want wij gingen er niet uit komen zei ze.

Ik zei: prima laat ze maar komen, maar ik ga wel in de auto wachten (want ik stond al 20 minuten in de koude wind en had het koud). kwam er ook een man bij, het leek haar man, zeker weten doe ik het niet). De man in kwestie ook niet gesproken, die reed na 1 minuutje met haar gesproken te hebben weer weg.

Toen na 5-10 minuten, kwam ze in eens naar mij toe en wilde ze alleen gegevens uit wisselen.... (ik neem aan om later een schade formulier in te vullen, dat had ik ook nog voorgesteld, maar wilde ze niet)... ik zei: 'We wachten toch op de politie?" Nee zei ze, dat duurt te lang, die komen niet meer.... ik vond het heel vreemd, maar ik wilde graag naar mijn werk, aangezien ik daar nu al minstens een half uur te laat zou zijn... dus heb gegevens uitgewisseld (ik heb alleen haar naam en 06)... zij heeft mijn naam, adres en telefoonnummer...

Het zit me toch niet lekker omdat ik die vrouw niet helemaal vertrouw, de schade aan onze spiegel, jammer, maar daar zet ik me wel over heen... dat is met een paar tientjes opgelost... maar ik wil niet tegen problemen achteraf aan lopen... wat kan/moet ik nu doen?

Ik las op het forum hier: verzekering bellen.... ? Gaat dat iets oplossen?

Ik heb eigenlijk nog nooit zoiets meegemaakt, waarbij de tegenpartij niet mee werkt aan een schadeformulier invullen.... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verzekering bellen, meer hoef je niet te doen.. zij leggen uit wat je moet doen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Zulke zaken zijn 9 v/d 10 keer gewoon 50/50. Ik zou het hier gewoon bij laten en je eigen schade (laten) repareren, bij voorkeur uit eigen zak betalen als het niet teveel schade is (ivm trede in je verzekering).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 16:07

SeatRider

Hips don't lie

The Wizard schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:38:
Zulke zaken zijn 9 v/d 10 keer gewoon 50/50. Ik zou het hier gewoon bij laten en je eigen schade (laten) repareren, bij voorkeur uit eigen zak betalen als het niet teveel schade is (ivm trede in je verzekering).
Ja, tenzij zij of jij schuld erkent, ga je waarschijnlijk niks meer kunnen aantonen, dus beide eigen schade slikken en doorgaan met je leven.

(Ik neem aan dat er geen foto's zijn gemaakt van de situatie ter plekke)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
Gewoon eenzijdig schadeformulier invullen. Je hebt het kenteken neem ik aan?

Insturen en zelf de schade oplossen. Een spiegel is waarschijnlijk geen reden om je eigen risico/schadevrije jaren in gevaar te brengen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:42
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:35:
Ik ging een schadeformulier zoeken, maar had er geen of kon het niet vinden (stond ook nog letterlijk te bibberen)... dus vroeg of zij niet een schadeformulier heeft... ze zou wel even kijken.
De schade app had je misschien ook kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
(ik heb alleen haar naam en 06)... zij heeft mijn naam, adres en telefoonnummer...
Sorry maar dit verhaal gaat echt nergens over. Neem wat meer de regie volgende keer en bereid je vanaf nu beter voor. Nieuw schadeformulier regelen en vanaf nu in de auto leggen. DAT is je 1e stap na ongeval, invullen situatieschets, met alle NAW van beide partijen + TWEE handtekeningen.

Ze wilde er onderuit en dat is gelukt. Schade valt mee, even op onderdelenlijn.nl kijken of er een spiegel voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
Ik denk dat ik die schadeapp maar ga downloaden en dan eenzijdig invullen en opsturen. ik heb het kenteken, zoals ik aan gaf, de schade is het niet waarde om te laten fixen... spiegelglas en kap kost samen inclusief verzenden minder dan 50€.....

het liefst zou ik gewoon niks doen, maar als zij dan wel wat doet... wat dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik heb eigenlijk nog nooit zoiets meegemaakt, waarbij de tegenpartij niet mee werkt aan een schadeformulier invullen.... :X
Zo vaak, of geen id bekend willen maken, ontwijkend gedrag, etc. Hier moet je op voorbereid zijn. Maak ook foto's van situatie, rijbewijs en kenteken en kentekenplaat/auto. Heb ju nu ook geen fotos' dan?

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 24-05-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:46:
Ik denk dat ik die schadeapp maar ga downloaden en dan eenzijdig invullen en opsturen. ik heb het kenteken, zoals ik aan gaf, de schade is het niet waarde om te laten fixen... spiegelglas en kap kost samen inclusief verzenden minder dan 50€.....

het liefst zou ik gewoon niks doen, maar als zij dan wel wat doet... wat dan....
Dan krijg je geen extra straf. Dus laat gaan wacht het af, dat mens wilde er alleen maar onderuit. Mogelijk is ze niet verzekerd. Ook verlaten van plek van ongeval wordt je niet zomaar aangerekend, niet voor een spiegeltje.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 24-05-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:46:
Tsja, dan heb je kans dat jij 'de lul' bent. Ze kan naar de politie gaan voor doorrijden na aanrijding. Dan is het weer jouw woord tegen dat van haar, maar wel met een hoop gezeik. Gewoon eenzijdig het schadeformulier invullen met gegevens en foto's erbij en dat opsturen naar de verzekering. Je kan er dan alsnog voor kiezen om het zelf te (laten) maken, maar alles ligt dan wel vast. Zoals gezegd, waarschijnlijk zal zoiets 50/50 worden. Zij kan zeggen dat jij op de weg reeds, jij zegt dat zij dat deed en niemand zal het ooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
@pennywiser : ok...

Foto's van haar rijbewijs en kenteken bedoel je?? Of van mijzelf?
Ik heb namelijk haar rijbewijs en kenteken niet te zien gekregen, dat zeg ik, ze deed heel verward en agressief... daar wist ik niet zo goed mee om te gaan. Ze zei tegen mij dat ik normaal moest doen, terwijl ze zelf als een idioot te keer ging en ik alleen aangaf dat ik gewoon graag het schadeformulier wilde invullen samen. Ik had mijn kenteken en rijbewijs al in mijn hand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:52:
@pennywiser : ok...

Geintje denk ik toch, of niet?

Kans is heel groot dat ze niet verzekerd rondreed en daarom zo "verward" deed, met als resultaat dat jij alleen een 06 hebt en zij jouw naw + 06.

Trek dat kenteken eens hier na: https://ovi.rdw.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 24-05-2022 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Altijd foto's maken van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
ik heb wel wat foto's gemaakt, maar daar kan je niks aan zien... aangezien we beiden ondertussen op een andere plek stonden.... we moesten beiden afremmen en richting elkaar komen...

ze beschuldigde mij zelfs van doorrijden, terwijl ik direct ben gaan remmen en aan de kant ben gaan staan, zelf reed ze ook een stuk door om later te keren, dat lukte haar niet en toen reed ze achteruit.

ps. het was geen geintje... zoals ik al aangaf, ik kreeg niks van haar aan papieren te zien.... zo ver kwam het niet... en iemand dwingen kan ook niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 18:57
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:05:
ik heb wel wat foto's gemaakt, maar daar kan je niks aan zien... aangezien we beiden ondertussen op een andere plek stonden.... we moesten beiden afremmen en richting elkaar komen...

ze beschuldigde mij zelfs van doorrijden, terwijl ik direct ben gaan remmen en aan de kant ben gaan staan, zelf reed ze ook een stuk door om later te keren, dat lukte haar niet en toen reed ze achteruit.

ps. het was geen geintje... zoals ik al aangaf, ik kreeg niks van haar aan papieren te zien.... zo ver kwam het niet... en iemand dwingen kan ook niet....
Doorrijden is totaal een andere situatie, je zal toch eerst moeten remmen om tot stilstand te komen.
Een kenteken van mevrouw heb je toch neem ik aan, dat zou al voldoende moeten zijn.

Nu te laat ervoor maar tip voor volgende keer: ga stilstaan, dan ben je zeker niet fout in zulke situaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Weinig meer aan te doen. Bewijs wordt nu lastig, maar dat geldt voor beide partijen. Je komt hier echt niet zomaar door in de problemen. Bel je autoverzekering en vraag advies, dan kan je daarna verder beslissen.

Wil je het kenteken hier eens checken? https://ovi.rdw.nl/ Hier kan je controleren of de tegenpartij verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:20

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik vind het maar een vreemd verhaal, daarnaast is het lastig om hier aan te tonen wie de schuldige is.

Verder is het enige wat je moet doen ; de verzekering bellen en de situatie daar neerleggen. Mocht er bijvoorbeeld een aangifte tegen je gedaan worden, dan kan je verzekeraar beamen dat je er melding van gemaakt hebt. Ook het kenteken + mobiele nummer van mevrouw kan je daar neerleggen, zij zullen het verdere contact dan leggen.

Ook het feit dat je jouw gegevens bij haar hebt achtergelaten is niets meer dan normaal.

Ik zou de schade voor lief nemen (via verzekeraar is dit flink duurder) en dit oplossen. De melding is er puur om toekomstige claims te voorkomen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik denk dat je pas bent bent doorgereden als je uit zicht bent verdwenen. Auto in veiligheid brengen ook al moet je daar paar 100m voor rijden is nooit doorrijden. Achteraf altijd uit te leggen. Stil blijven staan en niets doen omdat bv. anders de situatie niet meer te zien is, is niet altijd goed en is soms zelfs ook gewoon een overtreding wegens grote gevaarzetting.

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 24-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pband
ze reed ook minimaal net zo ver door als ik, maar goed... dat is haar interpretatie, ik vond het ook gelijk nergens op slaan... als ik echt had doorgereden, dan had ik de beste vrouw in kwestie nooit meer gezien of gesproken, keren kon ze namelijk niet, dan had ik makkelijk door kunnen rijden, maar dat heb ik juist niet gedaan... duh, dat zou ik nooit doen.

Ze is wel verzekerd, althans haar voertuig zie ik.
Die app, vereist ook alle gegevens van haar... maar die heb ik niet allemaal... dus dan maar bellen met de verzekeraar alsnog. Kan ook via whatsapp zie ik, dat is makkelijker, gezien het delen van foto's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Dat schadeformulier invullen en opsturen zou ik doen. Maar zou ook zeker de politie site opzoeken om melding te maken van het verhaal. Je weet immers niet wat de tegenpartij doet. Jouw kant van het verhaal vertellen en laten opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Succes, dan komt het vast en zeker allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:52:
Ik doelde op foto's van de situatie/weg en de schade op beide auto's (incl kenteken in beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

Waarschijnlijk rijden we allebei in een wat oudere auto, maar eigenlijk heb je de investering van een goede dashcam er meteen uit bij de eerste schade. Deze keer 50 euro dan weer net niet, maar voor rond de 200 kan je al een aardige vinden die 2 kanten op kan kijken. Su-perhandig als er nog meer idioten goede ideeën hebben in je buurt :) O ja en als beginner: vaart minderen / stilstaan (mits niet gevaarlijk achter je en superonverwachts), defensief rijgedrag helpt.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:21
Van doorrijden is geen sprake want jullie zijn beide gestopt en hebben gegevens uitgewisseld.

Bij dit soort schades zijn waarschijnlijk beide partijen verantwoordelijk tenzij je kan aantonen dat een van de partijen duidelijk wel en een van de partijen duidelijk niet aan de kant is gegaan.

Als je de schade door de verzekering wil, of moet, laten afhandelen kan je gewoon het schadeformulier invullen met daarbij alle gegevens die je van de andere partij hebt.

Als je denkt dat de tegenpartij valse informatie heeft achtergelaten of om andere redenen niet mee heeft willen werken kan je ook zelf contact opnemen met de politie en jouw verhaal doen.

Ik heb zelf jaren geleden een soortgelijke situatie gehad toen iemand me van mijn brommer had gereden.
Meneer wilde geen formulier invullen en probeerde me wijs te maken dat het er op uit zou draaien dat het mijn schuld zou zijn geweest.
Het was nog voor de tijd dat iedereen met een mobiel op zak liep dus de politie bellen was ook niet meteen gedaan.
Uiteindelijk kreeg ik een papiertje met een naam en adres er op en ik zou die avond maar even moeten bellen. Die mensen wisten dus van niks.
Dag later bij de politie langs gegaan en de auto bleek op naam te staan van iemand waarvan het rijbewijs was ingevorderd en aan de telefoon beweerde dat hij zijn auto had uitgeleend maar kon niet zeggen aan wie.
Uiteindelijk heb ik de schade bij de verzekering ingediend en is alles zonder problemen uitbetaald.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 18:57
Kleine note voor wat betreft doorrijden:
Ben je toch doorgereden maar is dit per ongeluk gegaan, dan vervalt de aansprakelijkheid voor wat betreft een misdrijf
Bron:https://www.politie.nl/informatie/ik-ben-weggereden-bij-een-aanrijding.-wat-kan-ik-doen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
Ondertussen online aangifte gedaan bij de politie en de schade gemeld bij mijn verzekeraar via whatsapp en ook nog online (al lijkt die laatste vast te lopen... )....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

pennywiser schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Nieuw schadeformulier regelen en vanaf nu in de auto leggen.
Sinds ik geen schadeformulier meer in de auto heb rijd ik geen schade meer.
Is bijgeloof geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
MLLL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Sinds ik geen schadeformulier meer in de auto heb rijd ik geen schade meer.
Is bijgeloof geworden. ;)
Toch reed ik nu schade, terwijl ik geen schadeformulier meer had... ps... ik had er geen een meer omdat ik die van mij eens heb gegeven aan anderen die er geen eentje hadden, maar wel nodig hadden.... stom genoeg had ik geen nieuwe in de auto gelegd (ik heb er nog genoeg thuis).... |:(

Schade is nu gemeld ook bij verzekeraar (site werkte niet echt goed en moest het nogmaals doen, maar toen lukte het wel). Hopelijk komt dit goed en krijg ik ook de optie om zelf de schade te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
Bedankt allemaal voor de snelle reacties, dit heeft me goed geholpen. Voor nu heb ik ook de schadeapp op de telefoon, dus voortaan 'altijd' een schadeformulier bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@pband Op die https://ovi.rdw.nl site kun je ook zien of die auto zakelijk / particulier is. Zakelijk is meestal 'Lease' en dan kan het wel eens lang gaan duren voordat er iets uit gaat komen.

onder 'Algemeen': Aantal eigenaren privé / zakelijk. Als daar 0/1 staat dan is het bijna altijd een zakelijke lease.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor het nageslacht wellicht dan, aangezien ik zelf ook eens zoiets heb gehad: verzekeringsmaatschappij bellen, schadeformulier idd eenzijdig invullen. En als ze achteraf contact opnemen, gewoon naar verzekeringsmaatschappij doorverwijzen.

In mijn geval had ik te doen met een joker die door de verzekering geroyeerd was (wanbetaler :X) Die wilde geen formulier invullen. Prima joh, doen we dat eenzijdig en wordt de rest door de verkeersrechtsbijstand afgehandeld :)
Verzekering dekt jouw schade, en de rest is aan hen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pband
Er staat 2/0 dus wel prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pband schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Toch reed ik nu schade, terwijl ik geen schadeformulier meer had... ps... ik had er geen een meer omdat ik die van mij eens heb gegeven aan anderen die er geen eentje hadden, maar wel nodig hadden.... stom genoeg had ik geen nieuwe in de auto gelegd (ik heb er nog genoeg thuis).... |:(

Schade is nu gemeld ook bij verzekeraar (site werkte niet echt goed en moest het nogmaals doen, maar toen lukte het wel). Hopelijk komt dit goed en krijg ik ook de optie om zelf de schade te regelen.
Die optie is er altijd. En anders zelf achteraan bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Groentjuh schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:40:
[...]

De schade app had je misschien ook kunnen gebruiken?
Nou mijn ervaring daarmee was dat ik na 15 minuten toch maar de tegenpartij gevraagd heb of die wellicht een schadeformulier in de auto had en dat was gelukkig zo. Wat een wanprestatie die app :X

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Pagina: 1