PostNL app laat afbeelding van post van iemand anders zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Topicstarter
Ik maak al langere tijd gebruik van de PostNL app. Ook zie ik foto's welke brievenbuspost er naar mij wordt verzonden.
Vandaag ontving ik echter een afbeelding van post voor iemand anders. Ook het 3SKABA verzendnummer staat er op.
Ik heb de betreffende post nog niet ontvangen, iets wat mij ook niet logisch lijkt. Maar wat zijn hier de risico's van?
Ik heb bekeken of ik het betreffende poststuk met de verzencode naar een PostNL punt kon laten komen, wat niet mogelijk was (en als dat wel mogelijk was ik dat NIET zou doen), maar zitten hier nog risico's aan?
Lijkt mij niet de bedoeling....
EDIT: ik heb PostNL nog niet op de hoogte gebracht, maar ga ik even doen.
EDIT2: laat dat even maar weg, oerwoud van keuze menu's, bandjes, bel later terug, lange wachttijd, wilt u muziek..... 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 24-05-2022 15:12 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:24
Ik zou PostNL even op de hoogte stellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48
Heb je al contact gezocht met Post NL hierover? Zij zijn de enige die je hiermee kunnen helpen.

Overigens heb ik dat éénmaal gehad in het begin toen ze de functionaliteit pas aanboden. Als het structureel gebeurd zou ik toch maar even aan de bel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 07:59
Is bij ons ook vaak, wonen zelf op nummer 9 maar de post van nummer 99 zie ik ook voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:50
CPM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:00:
Ik maak al langere tijd gebruik van de PostNL app. Ook zie ik foto's welke brievenbuspost er naar mij wordt verzonden.
Vandaag ontving ik echter een afbeelding van post voor iemand anders. Ook het 3SKABA verzendnummer staat er op.
Ik heb de betreffende post nog niet ontvangen, iets wat mij ook niet logisch lijkt. Maar wat zijn hier de risico's van?
Ik heb bekeken of ik het betreffende poststuk met de verzencode naar een PostNL punt kon laten komen, wat niet mogelijk was (en als dat wel mogelijk was ik dat NIET zou doen), maar zitten hier nog risico's aan?
Ook al kon je het wel naar een PostNL punt laten doorsturen, dan moest je je nog steeds identificeren bij het ophalen. Dus zo'n groot probleem is het niet.
Daarnaast, op de voorkant van een envelop staat hopelijk geen prive gegeven dus dat je die foto zie lijkt me ook niet een groot probleem.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Saeverix schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Ook al kon je het wel naar een PostNL punt laten doorsturen, dan moest je je nog steeds identificeren bij het ophalen. Dus zo'n groot probleem is het niet.
Daarnaast, op de voorkant van een envelop staat hopelijk geen prive gegeven dus dat je die foto zie lijkt me ook niet een groot probleem.
Dat is niet helemaal waar, ik heb al regelmatig gehad dat als je niet thuis bent post naar PostNL punt gaat en dan geen identificatie nodig is.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
CPM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Dat is niet helemaal waar, ik heb al regelmatig gehad dat als je niet thuis bent post naar PostNL punt gaat en dan geen identificatie nodig is.
Dat is dan een fout van dat PostNL punt. Ik zou dat eerder bij PostNL melden dan die afbeelding van de post die je nu ziet.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Nu online

Meg

Je kunt toch gewoon contact met PostNL opnemen via Twitter (als je dat hebt) of via de klantenservice pagina?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
Meg schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:05:
Je kunt toch gewoon contact met PostNL opnemen via Twitter (als je dat hebt) of via de klantenservice pagina?
Ik heb geen Twitter. Via de contactpagina is er nergens een ingang voor dit soort zaken. De chatbot verwijst je door naar een telefoonnummer maar als ik door allerlei vage menu's heen moet met lange wachtrijen dan laat maar.
Saeverix schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Dat is dan een fout van dat PostNL punt. Ik zou dat eerder bij PostNL melden dan die afbeelding van de post die je nu ziet.
Ik denk het niet want ik heb dit wel vaker bij pakketten met een niet thuis briefje. De computer daar geeft aan wat de medewerker moet doen. Ook vaak zat gehad dat ik mij moet identificeren bij pakket die rechtstreeks naar het afleverpunt gaan, maar ook vaak dat ze dan melden dat het niet nodig is omdat het systeem dat aangeeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 18:57

slaay

Natuurbeleven.com

EDIT2: laat dat even maar weg, oerwoud van keuze menu's, bandjes, bel later terug, lange wachttijd, wilt u muziek..... 8)7
Wat verwacht je hier dan? Je wil PostNL niet telefonisch op de hoogte stellen, maar je neemt wel de moeite om bewust te zaak te flessen door te kijken of je een pakket wat dus duidelijk niet voor jou is via een omweg te krijgen.
Kortom; je merkt dat de app zaken weergeeft die niet voor jou bestemd zijn, dan neem je netjes contact met PostNL op. Mochten ze er niks mee doen dan heb je het in ieder geval netjes gemeld. Maar ga niet bewust misbruik maken van dit probleem in de app. 8)7

Je kan trouwens ook simpelweg melding maken via fg@postnl.nl Dan komt je bericht bij de Functionaris voor de Gegevensbescherming.

[ Voor 4% gewijzigd door slaay op 24-05-2022 22:15 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
0,0 risico. Je ziet de brief met geadresseerde en verzendnummer. Allemaal informatie die iedereen (kan) zien en is ook geen geheime informatie (natuurlijk, want staat op het poststuk).
Is dit de eerste keer dat je iemand post ziet verschijnen? Schouders ophalen en gewoon weer doorgaan met leven. Pas als het structureel gebeurt zou je even een mailtje kunnen sturen naar PostNL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Topicstarter
slaay schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Wat verwacht je hier dan? Je wil PostNL niet telefonisch op de hoogte stellen, maar je neemt wel de moeite om bewust te zaak te flessen door te kijken of je een pakket wat dus duidelijk niet voor jou is via een omweg te krijgen.
Kortom; je merkt dat de app zaken weergeeft die niet voor jou bestemd zijn, dan neem je netjes contact met PostNL op. Mochten ze er niks mee doen dan heb je het in ieder geval netjes gemeld. Maar ga niet bewust misbruik maken van dit probleem in de app. 8)7

Je kan trouwens ook simpelweg melding maken via fg@postnl.nl Dan komt je bericht bij de Functionaris voor de Gegevensbescherming.
Bedankt voor de tip, ga ik doen via de mail.
De andere zaken die je benoemd over het bewust flessen herken ik niet, blijkbaar heb je mijn post niet goed gelezen want daar staat dat ik er geen misbruik van WIL maken.

Ik vraag mij alleen af of het misbruikt KAN worden op één of andere manier omdat dan het probleem wat groter is.

Ook gaat iedereen hier in op dat ik geen moeite die om in contact te komen met PostNL. Misschien beter lezen? Er zijn grenzen aan de tijd die ik wil en kan besteden in enorme wachttijden bij een slecht ingerichte klantenservice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is een foutieve notificatie, misbruik kan alleen als het daadwerkelijk bij jou wordt bezorgd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:20
Hackus schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:23:
Het is een foutieve notificatie, misbruik kan alleen als het daadwerkelijk bij jou wordt bezorgd.
Het is alleszins onwenselijk in het kader van het briefgeheim en privacy. De afbeeldingen waar TS over spreekt zijn een foto van het poststuk. Ik zou liever niet hebben dat een onbekende kan zien of en hoeveel post ik ontvang van bijvoorbeeld een rechtbank/advocaat/vul zelf maar in. In het geval van kaarten is soms de hele inhoud te lezen (als het adres op dezelfde kant staat als de tekst). Laatst kon ik zelfs al een deel van de inhoud van een brief lezen doordat de tekst doorscheen op de foto. Misbruik van een dergelijke situatie is dus echt niet alleen mogelijk bij daadwerkelijke bezorging. Bedenk je bijvoorbeeld accountgegevens of een unieke kortingscode die al te raadplegen zijn voor daadwerkelijke aflevering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 17:02
BlackMonkey schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Het is alleszins onwenselijk in het kader van het briefgeheim en privacy. De afbeeldingen waar TS over spreekt zijn een foto van het poststuk. Ik zou liever niet hebben dat een onbekende kan zien of en hoeveel post ik ontvang van bijvoorbeeld een rechtbank/advocaat/vul zelf maar in. In het geval van kaarten is soms de hele inhoud te lezen (als het adres op dezelfde kant staat als de tekst). Laatst kon ik zelfs al een deel van de inhoud van een brief lezen doordat de tekst doorscheen op de foto. Misbruik van een dergelijke situatie is dus echt niet alleen mogelijk bij daadwerkelijke bezorging. Bedenk je bijvoorbeeld accountgegevens of een unieke kortingscode die al te raadplegen zijn voor daadwerkelijke aflevering.
Stel je voor dat de postbezorger in de sloot valt en de ambulancebroeder en brandweerman je briefjes zien |:(

Als als als. Je kan ook overdrijven met hypotheses.
We zitten hier niet in Amerika. Je moet van een mug geen olifant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Tartarus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:12:
[...]

Stel je voor dat de postbezorger in de sloot valt en de ambulancebroeder en brandweerman je briefjes zien |:(

Als als als. Je kan ook overdrijven met hypotheses.
We zitten hier niet in Amerika. Je moet van een mug geen olifant maken.
Er is naar mijn mening nogal een verschil tussen iemand die eenmalig je post ziet of iemand die systematisch notificaties krijgt van alles wat door je brievenbus komt.

Waar je trouwens op baseert dat het hypotheses zijn is mij een raadsel. Het zijn mijn eigen ervaringen met de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 17:02
BlackMonkey schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:33:
[...]

Waar je trouwens op baseert dat het hypotheses zijn is mij een raadsel. Het zijn mijn eigen ervaringen met de app.
Dan dien je je per direct te wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens. Die kunnen er daadwerkelijk iets aan doen. En indien nodig, een boete geven en daar een persbericht over publiceren.

Wij simpele zielen in dit draadje kunnen er verder weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me een menselijke fout, ik zou het gewoon melden. Als die postbode het te vaak doet zal hij wel op zijn donder krijgen (of niet want ze komen overal personeel te kort).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:24:
Lijkt me een menselijke fout, ik zou het gewoon melden. Als die postbode het te vaak doet zal hij wel op zijn donder krijgen (of niet want ze komen overal personeel te kort).
De postbode heeft niets te maken met het sorteercentrum lijkt mij?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Wat ook 'vervelend' is dat als je verhuisd het gewoon blijft werken. De oude bewoner kan dus van jouw nieuwe huis nog jaren zien welke post er komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:03
Marzman schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:24:
Jij denk dat alle stukken met de hand gefotografeerd worden en met de hand gekoppeld worden aan het "juiste" account van de postNL app? :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LordSinclair schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Jij denk dat alle stukken met de hand gefotografeerd worden en met de hand gekoppeld worden aan het "juiste" account van de postNL app? :D
Dacht, dat klinkt inderdaad niet logisch :) Ik dacht dat het ook om aangetekende stukken ging ofzo die de postbode al heeft (ik was vergeten dat je in nederland al je post zo kunt krijgen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06
rickbouman schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:57:
Wat ook 'vervelend' is dat als je verhuisd het gewoon blijft werken. De oude bewoner kan dus van jouw nieuwe huis nog jaren zien welke post er komt.
Klopt, dit is te voorkomen door je eerst aan te melden op je nieuwe adres, vervolgens af te melden (dit gebeurt voor alle gebruikers) en daarna weer aan te melden.

[ Voor 10% gewijzigd door Halldor op 25-05-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 07:50
Als je verhuisd moet je in de postnl app je adres veranderen, dan veranderd het voor iedereen op je account mee. Maar als de oude bewoner dit niet doet, kan hij idd alles gewoon nog zien. Die oude bewoner is niet gekoppeld aan jouw account, dus die kun je nooit afmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:28
Tartarus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:12:
[...]

Wij hebben ook een ambtsgeheim, dus dat zit wel goed. 😉

Met je eens hoor. Dat wel.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:14
Is het post voor iemand anders, maar naar jou adres? Dat maak ik ook geregeld mee, gaat dan om vorige bewoners die her en der nog op mijn adres staan geregistreerd. Als het post voor een ander adres is dan lijkt het mij een datalek. Ik zou dat dan melden bij het AP en het er verder bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:57
Saeverix schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Niet helemaal correct, je moet inderdaad je legitimatie laten zien, maar deze hoeft niet overheen te komen met de brief of pakket die je ophaalt. Je mag en kan dus een pakketje van iemand anders ophalen, als je weet dat die daar ligt.

Zie: https://www.postnl.nl/ont...en-op-een-postnl-locatie/
Ze zeggen dat ze zullen vragen om het adres, maar dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Christoxz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Niet helemaal correct, je moet inderdaad je legitimatie laten zien, maar deze hoeft niet overheen te komen met de brief of pakket die je ophaalt. Je mag en kan dus een pakketje van iemand anders ophalen, als je weet dat die daar ligt.

Zie: https://www.postnl.nl/ont...en-op-een-postnl-locatie/
Ze zeggen dat ze zullen vragen om het adres, maar dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan.
Volgens mij is dat gewijzigd dan. Ik heb vroeger mijn moeder wel eens gevraagd een pakketje in mijn naam op te halen. Ze had zelf mijn ID bewijs mee als extra bewijs en haar eigen, maar de medewerker kon het pakket niet meegeven.

Ik vind het ook nogal een security flaw van PostNL zelf.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Tartarus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 02:39:
[...]

Dan dien je je per direct te wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens. Die kunnen er daadwerkelijk iets aan doen. En indien nodig, een boete geven en daar een persbericht over publiceren.

Wij simpele zielen in dit draadje kunnen er verder weinig mee.
Het zijn mijn ervaringen met de app dat je dergelijke gegevens kan inzien. Niet dat ik de post van anderen in mijn app zie zoals TS. Ik geef enkel aan op basis van mijn eigen ervaringen dat misbruik op basis van die informatie wel degelijk mogelijk is. Daar hoeft het poststuk niet daadwerkelijk voor bij je afgeleverd te zijn.

Bij mij werkt de app m.a.w. dus zoals hij bedoeld is en ik heb dan ook niks om te melden bij de AP. Ik ging enkel in op de casus van TS. Maar je adviseert @CPM dus zich te wenden tot de AP ;).
Pagina: 1