NAS of andere oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 15:39
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een NAS of een aanverwant systeem dat ik als cloudsysteem wil gebruiken. Ik ben benieuwd welk systeem het beste zou passen.

De situatie:
Momenteel gaan de foto's van de computer op een harde schijf om deze veilig te stellen. Vervolgens gaat de schijf naar mijn schoonouders, want bij brand zou je anders alsnog alles kwijt zijn. Schoonouders doen dit andersom.

Ideale situatie:
Zowel bij mij als bij mijn schoonouders een CLOUD die we allemaal kunnen bereiken. Zodat ik mijn gegevens op mijn NAS en die van hun kan plaatsen en zij andersom. Dan hoeven er geen harde schijven meer heen en weer tussen de verschillende adressen maar zijn de gegevens altijd veilig als er iets gebeurt.

Budget:
ik denk tot 150 - max 200 per apparaat.

Mochten er alternatieven zijn op een NAS sta ik daar ook zeker voor open!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 10:11
Maartinho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:53:
Budget:
ik denk tot 150 - max 200 per apparaat.
Is je budget inclusief opslag?

Edit: Nog een vraag: Wil je de foto's in eigen beheer of is een clouddienst van een derde partij ook acceptabel?

[ Voor 90% gewijzigd door RichardKim06 op 24-05-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:25
om hoeveel opslag gaat het, hoe ga je synchroniseren (en malware tegenhouden), wat is je (verdere) back-up strategie (3,2,1 ??)

voor 200-300 per apparaat heb je niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
RichardKim06 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Is je budget inclusief opslag?

Edit: Nog een vraag: Wil je de foto's in eigen beheer of is een clouddienst van een derde partij ook acceptabel?
Dit is inderdaad inclusief opslag.

Met cloud dienst bedoel je denk ik dat ik wellicht ook Dropbox kan overwegen?
peter-rm schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:43:
om hoeveel opslag gaat het, hoe ga je synchroniseren (en malware tegenhouden), wat is je (verdere) back-up strategie (3,2,1 ??)

voor 200-300 per apparaat heb je niet veel
Opslag zal 2x 2TB zijn of iets in die orde van grootte.

Jou verdere vragen zijn denk dieper dan ik wil gaan in de materie.

Synchroniseren? Ik wil gewoon bestanden in een map kunnen plaatsen. Dat hoef ik verder niet te synchroniseren lijkt me? Als ik de 2 nassen met elkaar kan laten synchroniseren of elkaar kan laten backuppen zou dat natuurlijk mooi zijn, maar geen idee of dat kan.

Wat voor malware moet ik tegenhouden? En wat zou daar de beste oplossing voor zijn?

Verdere backupstrategie? Uhh, geen idee haha. Dit is mijn backupstrategie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
lees dan eerst eens wat materiaal over bck-up maken.
1 backup is geen backup

denk maar eens na wat een malware besmetting van je pc kan aanrichten op een device met schrijfrechten.

als je niet weet wat je aan het doen bent zet je al snel de deur wagenwijd open voor allerlei attacks, en voor dat je het doorhebt is alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 22:00
Maartinho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:52:
Opslag zal 2x 2TB zijn of iets in die orde van grootte.

Jou verdere vragen zijn denk dieper dan ik wil gaan in de materie.

Synchroniseren? Ik wil gewoon bestanden in een map kunnen plaatsen. Dat hoef ik verder niet te synchroniseren lijkt me? Als ik de 2 nassen met elkaar kan laten synchroniseren of elkaar kan laten backuppen zou dat natuurlijk mooi zijn, maar geen idee of dat kan.

Wat voor malware moet ik tegenhouden? En wat zou daar de beste oplossing voor zijn?

Verdere backupstrategie? Uhh, geen idee haha. Dit is mijn backupstrategie 8)7
Ik neem aan dat je 2x 2TB per locatie wil hebben zodat de informatie reduntant opgeslagen kan worden? Alleen de vier schijven kosten je al zo'n 300 euro bij elkaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
peter-rm schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:03:
lees dan eerst eens wat materiaal over bck-up maken.
1 backup is geen backup

denk maar eens na wat een malware besmetting van je pc kan aanrichten op een device met schrijfrechten.

als je niet weet wat je aan het doen bent zet je al snel de deur wagenwijd open voor allerlei attacks, en voor dat je het doorhebt is alles kwijt.
Maar met 2x een nas van 2TB heb ik toch 2 back ups? Of zie ik dat verkeerd?
Audiowaste schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:13:
[...]

Ik neem aan dat je 2x 2TB per locatie wil hebben zodat de informatie reduntant opgeslagen kan worden? Alleen de vier schijven kosten je al zo'n 300 euro bij elkaar samen.
Wat ik gezien had was iets als dit:

https://www.coolblue.nl/p...26MAnyEAQYAiABEgIvZ_D_BwE

Vandaar mijn prijs indicatie. Ik weet dus alleen niet of hiermee de data redundant kan opslaan. Vandaar ook het topic. Ben gewoon op zoek naar een voordelige en simpele manier om de harde schijven te vervangen.

Heb dus ook totaal geen kaas gegeten van NAS systemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Je zou een Synology DS220j kunnen overwegen.
Dat is een budget synology voor twee schijven, daar kun je bijvoorbeeld Synology Drive mee draaien.

pricewatch: Synology DS220j (zonder harde schijven)
Met twee goedkope schijfjes
pricewatch: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB

Vergeet geen externe HDD voor backups. edit: of synology cloud backup vanaf €60 per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 24-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 22:00
Maartinho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:21:
Wat ik gezien had was iets als dit:

https://www.coolblue.nl/p...26MAnyEAQYAiABEgIvZ_D_BwE

Vandaar mijn prijs indicatie. Ik weet dus alleen niet of hiermee de data redundant kan opslaan. Vandaar ook het topic. Ben gewoon op zoek naar een voordelige en simpele manier om de harde schijven te vervangen.

Heb dus ook totaal geen kaas gegeten van NAS systemen..
Dat staat er onder:
Het apparaat ondersteunt geen RAID-opstellingen, waarmee je je bestanden veilig bewaart.

Mijn NAS heb ik bewust opgesteld met 2 schijven in RAID 1, dat is wel het minimale wat je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
de WDmycloud is een enkele schijf met een netwerk toegang, verder weinig mogelijkheden.
zie ook de verschillende reviews.

mijn advies: niet aan beginnen koop een instapmodel van qnap of synology met 2 of 4 bays zodat je een fatsoenlijke raid configuratie kunt opzetten.

ook hebben deze grote merken wat meer functionaliteiten aan boord om over 2 lokaties over en weer backups te maken.
zoek in het forum maar eens hierop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Bedankt allemaal, dan weet ik waar te beginnen.

Laatste vraag: mocht ik kiezen voor een synology dan zie ik dat je cloud backup ruimte kan aanschaffen. Stel ik zou 2TB moeten backuppen, hoeveel ruimte heb ik hier dan ongeveer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 15:42
Maartinho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:13:
Bedankt allemaal, dan weet ik waar te beginnen.

Laatste vraag: mocht ik kiezen voor een synology dan zie ik dat je cloud backup ruimte kan aanschaffen. Stel ik zou 2TB moeten backuppen, hoeveel ruimte heb ik hier dan ongeveer voor nodig?
Hoeveel ruimte heb je daadwerkelijk nodig op de schijven? We hebben helaas geen glazen bol.

Hou er trouwens rekening mee dat wanneer je een RAID1 opstelling maakt, je enkel de capaciteit hebt van de kleinste schijf voor het verplaatsen van je gegevens.

[ Voor 15% gewijzigd door sjtienuh op 25-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Sorry wellicht wat onduidelijk. Ik bedoel: wanneer ik 2tb aan data zou hebben, hoe groot is de back up hier van dan? Want het lijkt me dat de backup gecomprimeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Backup is niet gecomprimeerd. Wellicht ge-dedupliceerd, maar dat levert niet veel op.

Backups zijn meestal iets groter dan de daadwerkelijke data vanwege het bijhouden van vorige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34
En als je die twee systemen laat synchroniseren synchroniseer je ook cryptolockers mee. Ik zou het niet zo doen.

Zoals je het nu doet is keurig. Off-site backup en af en toe schijfje wisselen via sneakernet.

[ Voor 30% gewijzigd door HenkEisDS op 25-05-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Maartinho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:32:
Sorry wellicht wat onduidelijk. Ik bedoel: wanneer ik 2tb aan data zou hebben, hoe groot is de back up hier van dan? Want het lijkt me dat de backup gecomprimeerd wordt?
De benodigde backp ruimte is identiek aan de data die je backupt. Heel eenvoudig dus.
C2 kost iets van 70 euro voor 1TB per jaar, of 140 euro voor 2TB per jaar (C2 Advanced). Ik heb C2 al een paar jaar, eerst begonnen met 1TB opslag, en recent uitgebreid naar 2TB. Elke nacht draait er vanuit hyperbackup een job die mijn belangrijkste prive data in C2 zet. Het is werkelijk "set and forget" :)

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 30-05-2022 21:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1