Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

4K/VR game systeem (<€2500,-)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 23:19
Beste Tweakers,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe game-pc, de huidige heb ik jaren plezier van gehad (en nog steeds eigenlijk) maar die begint het met bepaalde games (en vooral in VR) moeilijk te krijgen.
Nu eindelijk de videokaarten in prijs zakken wordt het de moeite waard om naar wat nieuws te kijken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, op 4K en in VR (met een HP Reverb G2), ik ben niet fps-gek.
Als de boel een beetje vloeiend draait met hoge/ultra settings is het helemaal goed.
Ik speel spellen zoals ACC, AC, Raceroom, F1 2021, RDR2, Half Life Alyx (VR), Walking Dead Saints & Sinners (VR), Project Wingman (Liefst in VR), Star Wars Squadrons (liefst in VR)
Mijn huidige GTX 1070 en Intel 6700K schieten hierin toch tekort om het zowel vloeiend en tegelijk grafisch mooi te houden (vooral in VR).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben altijd van het zelf samenstellen en zelf bouwen geweest, nog leuk om te doen ook.
Ik kom zelf al snel boven de €2000,- uit, maar meer dan €2500,- moet het niet gaan kosten. Het liefste zo laag mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een 4K scherm en de Reverb G2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk alles

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, zelf in onderstaande lijst gekozen voor een intel/nvidia systeem (dat heb ik nu ook). Misschien heb ik het verkeerd, maar ik meen dat deze combi ook iets beter/stabieler is met VR.
Als de kwaliteit maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moederbord moet voorzien zijn van een optische geluidsuitgang, deze kan ik dan aansluiten op m'n versterker die al dusdanig op leeftijd is dat die geen HDMI heeft. Aangezien de versterker nog prima functioneert zal deze ook niet op korte termijn vervangen worden.

Daarnaast zou het mooi zijn als de pc in m'n tv-meubel past. Dit is een vak van 47cm breed, 21 cm hoog en 50 cm diep (de achterkant is open en de voorkant is open tijdens gebruik). Daar staat nu een Silverstone Grandia GD09 behuizing in.
Deze behuizing is echter vrij beperkt in ruimte en koelingsmogelijkheden. De nieuwe videokaart zou moeten passen, de nieuwe processorkoeler echter niet. Wellicht is daar een alternatief voor maar ik vrees dat de overige koelingsmogelijkheden niet geschikt zijn om de temperaturen binnen de perken te houden.
Ik heb zelf gedacht aan een tower op zijn kant leggen of misschien zelf iets te creëren. Dit heb ik verder niet meegenomen in onderstaande lijst, wellicht heeft iemand tips?

Het systeem mag best hoorbaar zijn, maar het moet ook weer niet zo zijn alsof men staat te stofzuigen.

Ga je overklokken?
Nee dat is niet mijn bedoeling, ik heb wel een Z690 moederbord uitgekozen met een niet over te klokken i7.
Heeft niet per se een reden. Misschien is de B660 een beter keuze?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben er al een tijdje uit, dus hopelijk kunnen jullie aangeven of alles met elkaar functioneert en het gewenste resultaat geeft of dat er betere opties zijn. En wellicht tips over een behuizing in de aangegeven ruimte hierboven.

Ik had in onderstaande lijst eerst ook een stel Noctua 140mm fans staan, die heb ik er bewust vanaf gehaald omdat de behuizing (wellicht zelfbouw) nog een grijs gebied is.

Het systeem wat ik bij elkaar geraapt heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 360,20€ 360,20
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 899,-€ 899,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 151,54€ 151,54
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
4Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 85,-€ 340,-
Totaal€ 2.238,64

Alvast bedankt voor het advies!

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
4K gaming heeft niet veel CPU power nodig, maar juist zoveel mogelijk GPU power. Je kunt beter een 12400F met B660 bord pakken en met die besparing een RX6950XT kopen. RDR2 is zwaar op 4k. En bij toekomstige games is dat zeker het geval.

Waarom 4x SDD’s?
Pak een kast met airflow en zorg ook voor voldoende airflow om de kast heen.

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 23:19
Djarune schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:14:
4K gaming heeft niet veel CPU power nodig, maar juist zoveel mogelijk GPU power. Je kunt beter een 12400F met B660 bord pakken en met die besparing een RX6950XT kopen. RDR2 is zwaar op 4k. En bij toekomstige games is dat zeker het geval.

Waarom 4x SDD’s?
Pak een kast met airflow en zorg ook voor voldoende airflow om de kast heen.
4 SSD's omdat ik aardig wat spellen heb die ook aardig wat ruimte vreten. AC met een stel mods loopt al snel op bijvoorbeeld. Ik heb nu een 1,5 TB schijf (HDD) puur voor games waar ik al een boel heb afgehaald omdat het niet meer past.

Voordat ik dit lijstje postte had ik er een 500GB Sata SSD en een 6TB HDD bij omdat wat langere laadtijden bij games me ook niet zo deren. Mooie momenten om een glas bij te vullen :P