Harde knallen uit tv in standby

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:32
Ik heb een Philips 55 inch Curved TV gekocht (2ehands).
Deze staat op de slaapkamer en heeft de eerste dag een aantal uren aangestaan om alles in te stellen.
Toen ik hem die nacht uit had gezet kwamen er tikkende geluiden vanuit de tv.
In principe niet vreemd/erg omdat dit kan zijn door de warmte.

Echter af en toe zijn die geluiden dermate hard dat je er wakker van word en na 2 uur in standby gebeurde het nog steeds.
Dag erna exact hetzelfde verhaal maar toen heb ik de stroom eraf gehaald.

Zodra de stroom eraf is en het standby lampje uit is komt het geluid niet meer voor.
Volgensmij sluit dit uitzetting door warmte uit.

Wat zou dit kunnen zijn en weet iemand een eventuele oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:35
denk iets met de voedingsprint, achterwand eraf schroeven en kijken of je iets vreemds ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Harde knallen klinkt gek, maar het is vrij normaal (en vaak instelbaar) dat een TV na een tijdje stand-by de relais afschakeld voor diverse componenten. Ik weet niet hoe het bij de philips zit, maar op m'n C7 OLED met WebOS is er een instelling in de trend van 'power saving after X standby' heet (iets in die trend). Dat is bij mijn C7 het relais-klikje wat na die tijd triggert. Er zijn ook tijdschema's in te stellen (want als dit uit is, is de TV sneller 'aan'). M'n ouders hebben het bijvoorbeeld op 8:30 gezet dat het ding weer 'minder zuinig' gaat zijn (ze hebben een LG WebOS gebaseerde LCD) waardoor dingen als de guide/apps snel laden, en dan hoor je om 8:30 ook het relais-tikje.

Als een relais klinkt als een harde knal, dan lijkt me iets niet goed aan de TV. Dat, of het is een wat hoger vermogen wat geschakeld wordt (al dan niet met lekstroom). Behalve dat het een curved Philips TV is (ze zijn lastig te vinden, lijkt er op dat ze rond 2015 er mee ophielden, wat ik vindt zijn edge-lit LED backlight LCD's met onbekend paneel type, ik gok IPS of VA) weet ik er niet veel van, maar de kans bestaat dat een relais wat meer herrie maakt naar verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Als het een relais is verwacht je 1x een loopje, niet meerdere poppen.
Ts geeft aan dat het stopt zodra stekker eruit is, ik ga er dan vanuit dat hij vaker plopt, want anders kom je niet uit je lekker warme bed :)

Voor rest: hoe oud is de tv eigenlijk? Ik zou de tv niet vertrouwen, dan maar gewoon een wifi stopcontact ertussen en de stroom er met mobiel /afstandsbediening uit zetten (ja, is meer gedoe dan tv uitzetten, maar als je snachts telkens wakker wordt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Umbrah schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:58:
Harde knallen klinkt gek, maar het is vrij normaal (en vaak instelbaar) dat een TV na een tijdje stand-by de relais afschakeld voor diverse componenten. Ik weet niet hoe het bij de philips zit, maar op m'n C7 OLED met WebOS is er een instelling in de trend van 'power saving after X standby' heet (iets in die trend). Dat is bij mijn C7 het relais-klikje wat na die tijd triggert. Er zijn ook tijdschema's in te stellen (want als dit uit is, is de TV sneller 'aan'). M'n ouders hebben het bijvoorbeeld op 8:30 gezet dat het ding weer 'minder zuinig' gaat zijn (ze hebben een LG WebOS gebaseerde LCD) waardoor dingen als de guide/apps snel laden, en dan hoor je om 8:30 ook het relais-tikje.

Als een relais klinkt als een harde knal, dan lijkt me iets niet goed aan de TV. Dat, of het is een wat hoger vermogen wat geschakeld wordt (al dan niet met lekstroom). Behalve dat het een curved Philips TV is (ze zijn lastig te vinden, lijkt er op dat ze rond 2015 er mee ophielden, wat ik vindt zijn edge-lit LED backlight LCD's met onbekend paneel type, ik gok IPS of VA) weet ik er niet veel van, maar de kans bestaat dat een relais wat meer herrie maakt naar verloop van tijd.
Ik weet zeker dat het geen relais is. Iets met stroom zou zeker kunnen, ik herinner me nu wel dat het geen geaard stopcontact is waar de tv aan zit.
Dat zou ik natuurlijk nog eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
99ruud99 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:02:
Als het een relais is verwacht je 1x een loopje, niet meerdere poppen.
Ts geeft aan dat het stopt zodra stekker eruit is, ik ga er dan vanuit dat hij vaker plopt, want anders kom je niet uit je lekker warme bed :)

Voor rest: hoe oud is de tv eigenlijk? Ik zou de tv niet vertrouwen, dan maar gewoon een wifi stopcontact ertussen en de stroom er met mobiel /afstandsbediening uit zetten (ja, is meer gedoe dan tv uitzetten, maar als je snachts telkens wakker wordt...)
De tv zal ongeveer 5/6 jaar oud zijn. Heeft wel erg weinig branduren.
En ja het gebeurd zeker vaker ik gok ongeveer om de 10 minuten.

Vergelijk het qua geluidsniveau ongeveer met het laten vallen van een aansteker op heuphoogte (kon niks beters bedenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het klinkt als vonken. Openmaken en de voedingsprintplaat inspecteren op brandsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Vandaag nog even aangekeken en dit keer ook hetzelfde gehoord toen ik de stroom eraf had.
Zal hem eens openschroeven, misschien dat er spanning op het plastic staat of iets dergelijks.
Pagina: 1