Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50
Ja, ik ben een dinosaurus, want ik gebruikte nog Picasa om mijn foto's te organiseren.
Hoewel Picasa al jaren niet meer ondersteund wordt, gebruikte ik het tot nu toe nog om mijn foto's te organiseren.
Maar nu lijkt het geotagging-deel echt niet meer te werken (wsl. omdat Internet Explorer door Microsoft "uitgezet" is in W10). En geotagging was een van de killer-features van Picasa voor mij.
Ik heb geprobeerd om Geosetter te installeren, maar het leek alsof het zoeken naar locaties daar niet werkt. Bovendien lijkt de ontwikkeling daar ook al jaren stil te staan.

Wat ik zoek:
- geotagging
- face tagging
- tekst tagging
- metadata opslaan in de image files (jpeg en/of NEF), dus niet in een locked-in database zoals bijv. in Lightroom (en ook niet in sidecar files)

Samengevat wil ik een tool waarmee ik mijn foto's kan organiseren, gewoon in de mappen waarop ze op de disk staan en op een manier dat ik niet al mijn meta-data kwijt raak als ik ooit over moet stappen (zoals nu?) op een ander tool.

Beeldbewerkingen hoeft allemaal niet, dat doe ik wel in Lightroom.

Desnoods kan ik leven met alleen een geotagging tool, want die andere opties werken nog steeds in Picasa.

Edit:
Ik heb Picasa weer aan de praat gekregen met deze registry-hack: YouTube: How To Geotag Photos - For FREE! (Picasa 3 Geotagging Fix for Windows)
Maar eind dit jaar gaat Google een Maps API uitfaseren en ik ben bang dat dat dan toch het einde van Picasa gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door aap op 23-05-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhh? :?

Je werkt met Nikon RAW files dus? Met NEF's?

Waarom gebruik je NX Studio dan niet?
(is gewoon gratis te downloaden)
Dan doe ik al jaaaaaren (toen het nog ViewNX heette en daarvoor).
YouTube: Nikon NX Studio - How to Use the Map View and GPS Coordinates in NX ...

Alleen face tagging zit er volgens mij niet in.

Dan zou je eens kunnen kijken naar digiKam o.i.d.

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 23-05-2022 23:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 19:33
Als je iets van een server of een Synology hebt of iets dat docker containers kan draaien dan zou je Photoprism eens kunnen bekijken. O.a. geotagging maar ook gezichtsherkenning en classificatie van foto's plus extractie van alle (exif) metadata dus handig zoeken door alle foto's heen. Open source en draait geheel lokaal.
https://photoprism.app/
Hierbij zit de metadata in een database plus sidecar files. Wel zijn een backup/export mogelijk, wellicht dat dat een toekomstige overstap iets makkelijker maakt, geen ervaring mee.

[ Voor 20% gewijzigd door itsjohan op 23-05-2022 23:26 . Reden: metadata opslag verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
ehtweak schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:07:
Ehhh? :?

Je werkt met Nikon RAW files dus? Met NEF's?

Waarom gebruik je NX Studio dan niet?
(is gewoon gratis te downloaden)
Dan doe ik al jaaaaaren (toen het nog ViewNX heette en daarvoor).
YouTube: Nikon NX Studio - How to Use the Map View and GPS Coordinates in NX ...

Alleen face tagging zit er volgens mij niet in.
Ik heb het gelijk geinstalleerd, maar ik kon geen geotagging optie vinden. In je Youtube filmpje zit er een knopje dat ik niet zie. Het lijkt erop alsof deze feaure onlangs verwijderd is:

https://www.dpreview.com/forums/thread/4644173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@aap Hmmm, dat akkefietje met dat de GEO tagging optie ineens niet meer werkt bij Nikon's eigen s/w is al eens eerder gebeurd.
Met een release later was het weer gefixed. Blijkbaar doet Google af en toe 'rare' dingen met z'n GPS-API's o.i.d.
staat trouwens ook gewoon in de release notes:
"The map and YouTube upload features have been removed."
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/218.html

Kwestie van de vorige versie installeren en het werkt prima.
Net geprobeerd; bij mij werkt het prima.

Hier bijvoorbeeld:
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/215.html

Terwijl notabene de help functie het nog gewoon aangeeft:
https://nikonimglib.com/nxstdo/onlinehelp/en/06_map_04.html

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 23-05-2022 23:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik werk al een tijdje niet meer met Lightroom, maar vroeger zat geo-tagging ook gewoon in Lightroom.
Het lijkt ok gewoon nog online in de help te staan (Lightroom-classic)

https://helpx.adobe.com/n...sic/help/maps-module.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
NIMIC schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:02:
Ik werk al een tijdje niet meer met Lightroom, maar vroeger zat geo-tagging ook gewoon in Lightroom.
Het lijkt ok gewoon nog online in de help te staan (Lightroom-classic)

https://helpx.adobe.com/n...sic/help/maps-module.html
Het zit wel in Lightroom, maar die slaat dat op in zijn eigen database (zviw), dus als ik dan mijn foto's in een ander tool open, dan heb ik de locatie-info daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:59
Ik gebruik ACDSee Photo Studio (Mac, Windows versie heet volgens mij ACDSee Home edition) om mijn foto's te beheren, daar kan je in ieder geval gewoon de metadata e.d. in toepassen en face recognition zit ook in de nieuwe Windows versie. Ik ben niet helemaal zeker of geotagging ook wordt ondersteund op de manier die jij wilt maar je kan eens een demo downloaden. Werkt 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

aap schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Het zit wel in Lightroom, maar die slaat dat op in zijn eigen database (zviw), dus als ik dan mijn foto's in een ander tool open, dan heb ik de locatie-info daar niet.
Je kan in LR toch ook gewoon de meta-data naar de files wegschrijven (of side-car, waar ook genoeg andere software mee overweg kan)? Als je lightroom toch al gebruikt zou ik echt eerst even daar in duiken of je het niet daar kan oplossen.

Sowieso wordt bij exporteren naar jpeg de metadata gewoon in exif van de jpeg gezet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 23:33
[...]

Lightroom Classic slaat het volgens mij gewoon op in de Exif?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

iamerwin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Lightroom Classic slaat het volgens mij gewoon op in de Exif?
Bij export sowieso, en in je raw workflow kan je het laten wegschrijven naar .xmp sidecar files (waar in elk geval de rest van de adobe suite mee overweg kan, maar wellicht is dat zelfs breder ondersteund). In hoeverre je zonder te exporteren ook metadata IN de foto's kan schrijven die in je library zitten durf ik niet te zeggen, dat heb ik nooit geprobeerd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49
[...]

Maar al je (image processing) edits in Lightroom zie je toch ook niet in andere tools?
Ik neem aan dat je, nadat je je RAW files geprocessed hebt tot een uiteindelijk resultaat, dat je ze in een of ander formaat inclusief de edits doet exporteren naar een universeel eind-formaat, jpg/Tiff ofzo?

Daarna zit (als je ervoor kiest) alle metadata ook gewoon opgeslagen in je eindresultaat, incl. die toegevoegde GPS tags.

Overigens zit er een vinkje in de settings in Lightroom waarbij die alle edits (ook) automatisch opslaat in een sidecar xmp file (én in de eigen database... op twee plekken dus)...
Dat lijkt me ook veruit de voorkeur hebben overigens: ik houd mn raw files liever zoveel mogelijk untouched... Alle edits zijn reversible, en opgeslagen in sidecar files...
Bij export wordt alles gewoon geintegreerd in het exported eindresultaat, en zijn mn raw files nog steeds ongewijzigd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Pagina: 1