Betonnen tussenvloer verwijderen/vlizo gat uitbreiden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
We hebben een leuk huis op het oog. Dit huis is al aardig verbouwd met dakkapellen en een mooie zolder. Deze zolder wordt op dit moment bereikt met een vastevlizotrap, deze staat erg onhandig. Wij zouden hier graag een normale wenteltrap neerzetten, maar dit betekend wel dat het gat naar de zolder moet worden uitgebreid. Het huis heeft betonnen vloeren, wat dus betekend dat we daar in aan de slag moeten.

Is dit überhaupt mogelijk? Ik heb begrepen dat geen van de binnenmuren draagmuren zijn, heeft dit nog invloed op de vloer constructie of is dat echt gewoon een betonnen plaat?

Voor de duidelijkheid: we willen dus een gat verplaatsen/uitbreiden zodat er een normale trap naar zolder kan komen welke boven de normale trap geplaatst wordt. Hiervoor moet het gat worden uitgebreid, maar is wel een gat in een betonnenvloer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:34

jgj82

Ja, maar = nee

Dat hangt van de constructie af. Heb je tekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
jgj82 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:41:
Dat hangt van de constructie af. Heb je tekeningen?
Bouwtekeningen? Nee nog niet, maar ik zal de makelaar hier morgen naar vragen.

Wat zou het weerhouden? Een draagbalk? De trap bevindt zich tegen de zijwand van het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik weet in elk geval van een collega die daar aan wilde beginnen dat er een vergunning nodig was, en er constructieberekeningen bij kwamen kijken. En werd al snel erg duur met alle benodigde wijzigingen. Toen maar gelaten.

Maar kort samengevat: bijna alles kan, maar het kost mogelijk veel meer tijd, moeite en geld dan het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
defusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:49:
Ik weet in elk geval van een collega die daar aan wilde beginnen dat er een vergunning nodig was, en er constructieberekeningen bij kwamen kijken. En werd al snel erg duur met alle benodigde wijzigingen. Toen maar gelaten.

Maar kort samengevat: bijna alles kan, maar het kost mogelijk veel meer tijd, moeite en geld dan het je waard is.
Dat verklaart mogelijk wel waarom de voorgaande eigenaren voor deze constructie hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook het geval zal zijn. Misschien is het bij jou wel vrij eenvoudig te realiseren. Maar er kan best meer bij komen kijken dan je je nu realiseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij een omgevingsaanvraag komt er meteen een zwaarder ticket, meer vragen en technische onderbouw, aan te hangen als het de constructie betreft en het lijkt me niet handig om dit te "omzeilen" om zo sneller een bouwvergunning te krijgen. Lijkt me dus zwaar vergunning plichtig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
twowheeler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:33:
Ik heb begrepen dat geen van de binnenmuren draagmuren zijn, heeft dit nog invloed op de vloer constructie of is dat echt gewoon een betonnen plaat?
Het zijn waarschijnlijk verschillende betonnen platen, die op de beide zijmuren liggen.
twowheeler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:48:
Wat zou het weerhouden? Een draagbalk? De trap bevindt zich tegen de zijwand van het huis.
Je wilt 2 of meer van de vloerplaten korter zagen waardoor deze aan één kant niet meer op de muur liggen. Dat moet natuurlijk worden opgevangen, bijvoorbeeld met een raveelijzer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojzt6mFVqn7pCViIoo-NdoGH154=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjFFjD18koKjLLA8AI5QO65s.jpg?f=fotoalbum_large

Voor dergelijke constructieve aanpassingen heb je sowieso een vergunning en dus constructieberekeningen nodig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit zal ongetwijfeld vergunningsplichtig zijn, een constructeur zal moeten gaan rekenen aan de dragende constructie van de vloer zelf (die leunt wel alleen op de buitenste draagmuren, maar als je dan in het midden een enorm gat gaat maken...)

En ik neem aan dat je je er bewust van bent dat een wenteltrap een véél groter trapgat vereist dan een rechte trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:34

jgj82

Ja, maar = nee

twowheeler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Bouwtekeningen? Nee nog niet, maar ik zal de makelaar hier morgen naar vragen.

Ik heb dit zes jaar geleden ook bij de poot gehad, het verschil is dat ik in het midden van het huis een dragende muur dwars onder de richting van de platen heb waardoor ik ze kon inkorten zonder dat het plafond naar beneden kwam. Bij jou zal er waarschijnlijk een raveel in moeten zoals @Xander al mooi visueel gemaakt heeft. Hiermee moet je zeker naar een bouwkundig constructeur zoals @pagani aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door jgj82 op 24-05-2022 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Bedankt allemaal! Dit is goede informatie.

Ik begrijp wel dat er bij bepaalde betonconstructies er helemaal geen vergunning nodig is, waar het bij andere juist extreem belangrijk is. Ik gok zelf het laatste aangezien de vorige eigenaar behoorlijk in de ruimte en het huis heeft geïnvesteerd, maar dit nooit heeft aangepakt. Dan is het de vraag of de baten de kosten opheffen.

Dit wordt denk ik na aankoop informeren bij een aannemer of een trap installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Xander schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:02:
[...]

Het zijn waarschijnlijk verschillende betonnen platen, die op de beide zijmuren liggen.
Hoe kan ik dit zeker stellen? De vraag ligt inmiddels bij de Makelaar. Verder zal het waarschijnlijk een geval van tekeningen en metingen zijn. Het huis is van de jaren 80, voor zover dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51

_Arthur

blub

Ga uit van 2.5 - 3000 euro voor alleen het berekenen en maken/zagen van het gat. Tesamen met de nodige rommel (zagen doen ze namelijk met water). Daarna komt nog de trap en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
twowheeler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:23:
Dit wordt denk ik na aankoop informeren bij een aannemer of een trap installateur.
De trap installateur is het minste van je zorgen, een aannemer/constructeur raadplegen is het belangrijkste.

Ik zou een dergelijke klus niet willen doen als ik al in de woning woonde want het gaat ontiegelijk veel troep geven. Ik weet niet wanneer de overdracht ergens is maar direct daarna zou voor mij het moment zijn om de zaag in de vloer te zetten. Houd er rekening mee dat veel vakmensen een erg volle planning hebben tegenwoordig.
twowheeler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Hoe kan ik dit zeker stellen? De vraag ligt inmiddels bij de Makelaar. Verder zal het waarschijnlijk een geval van tekeningen en metingen zijn. Het huis is van de jaren 80, voor zover dat iets uitmaakt.
Als het plafond niet gestuct is herken je kanaalplaten of breedplaten aan de richeltjes in het plafond.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vorig jaar eenzelfde situatie gehad.
Vlizo-trap eruit gehaald en op een andere plaats in de vloer vervangen door een vaste trap.

Flinke klus met veel stof maar uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat.
Constructieberekeningen zijn echt een must om te voorkomen dat je op termijn problemen krijgt met bijvoorbeeld scheuren op plekken waar je ze niet wilt hebben.

In ons geval was een raveelijzer niet voldoende en hebben we een ruimere constructie gemaakt met schoren zodat er wordt gesteund op de onderliggende verdiepingsvloer. Daarmee zouden de krachten beter verdeeld worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Plucky op 24-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:28
Xander schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:02:
[...]

[...]

Je wilt 2 of meer van de vloerplaten korter zagen waardoor deze aan één kant niet meer op de muur liggen. Dat moet natuurlijk worden opgevangen, bijvoorbeeld met een raveelijzer:
[Afbeelding]

Voor dergelijke constructieve aanpassingen heb je sowieso een vergunning en dus constructieberekeningen nodig.
Dit dus. Aantal jaren geleden de vlizo vervangen door een vaste trap en daarvoor een nieuw gat laten zagen door de betonnen vloer. Berekening laten maken en een ijzeren balk die de krachten overdraagt er in.

Laat ook even kijken of er eventueel electra bedrading door het te zagen stuk loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18
twowheeler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Dat verklaart mogelijk wel waarom de voorgaande eigenaren voor deze constructie hebben gekozen.
Heb je het de huidige eigenaren al gevraagd?
Wellicht hebben zij al veel voorwerk gedaan en kunnen je daar mooie verhalen over vertellen. (Of frustraties loslaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vloerverwarming maakt het uitbreken wel wat ingewikkelder. @twowheeler , heb je daar vloerverwarmingsbuizen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
KabouterSuper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Vloerverwarming maakt het uitbreken wel wat ingewikkelder. @twowheeler , heb je daar vloerverwarmingsbuizen?
Nee, het huis heeft radiatorverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Blabla13 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Heb je het de huidige eigenaren al gevraagd?
Wellicht hebben zij al veel voorwerk gedaan en kunnen je daar mooie verhalen over vertellen. (Of frustraties loslaten)
Als het goed is heeft een van de buren het al eens gedaan, dat is positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
twowheeler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Bouwtekeningen van je woning kun je bij de gemeente opvragen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05

reaL_G

G

twowheeler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:24:
[...]

je zou zelfs die bouwaanvraag tekeningen op kunnen vragen bij de gemeente. dan heb je al een basis om mee te werken. voor je eigen aanvraag en plan

[ Voor 4% gewijzigd door reaL_G op 24-05-2022 17:46 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05

reaL_G

G

dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door reaL_G op 24-05-2022 17:46 ]

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:08
twowheeler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Dan zou ik eens navragen bij welke buren dat dan is geweest en zo brutaal zijn om daar eens aan te bellen.

Zowel bij een vloer die uit betonplaten bestaat als bij een in het werk gestorte vloer moet je er een constructeur aan laten rekenen. Maar wie weet hebben die buren, als het een identiek huis is, de berekeningen etc zo voor je klaarliggen in ruil voor een goed flesje wijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 19:12
Wij hebben dit toevallig dit jaar gedaan. Ons huis heeft tussen vloeren van 19cm gewapend beton, geen platen maar vol gestort. Geen enkel wandje op de verdieping is een draag muur, steun wordt gevonden op de betonnen scheidingsmuren van de buren (rijtjes huis).

Wij hebben geen constructeur of vergunning geregeld mede omdat we wisten dat meerdere in het blok het op dezelfde manier gerealiseerd hebben.

Het zagen was door de dikte van het beton behoorlijk prijzig. Factuur voor het uitzagen van de vloer en dicht storten van het gat voor de vlizotrap was ~€4500,-. Daar zijn 2 man 3 volle dagen mee bezig geweest. Het afvoeren van het beton en verwijderen van de vlizo hebben we zelf gedaan. Trap zetten was rond de ~€1600,-.

Hoe jou constructie is bepaald echt de mogelijkheid. Dikte van het beton zal voornamelijk de prijs bepalen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:08
ndonkersloot schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:57:
Wij hebben dit toevallig dit jaar gedaan. Ons huis heeft tussen vloeren van 19cm gewapend beton, geen platen maar vol gestort. Geen enkel wandje op de verdieping is een draag muur, steun wordt gevonden op de betonnen scheidingsmuren van de buren (rijtjes huis).

Wij hebben geen constructeur of vergunning geregeld mede omdat we wisten dat meerdere in het blok het op dezelfde manier gerealiseerd hebben.

Het zagen was door de dikte van het beton behoorlijk prijzig. Factuur voor het uitzagen van de vloer en dicht storten van het gat voor de vlizotrap was ~€4500,-. Daar zijn 2 man 3 volle dagen mee bezig geweest. Het afvoeren van het beton en verwijderen van de vlizo hebben we zelf gedaan. Trap zetten was rond de ~€1600,-.

Hoe jou constructie is bepaald echt de mogelijkheid. Dikte van het beton zal voornamelijk de prijs bepalen.
Dus je zaagt even een deel van de wapening weg en vertrouwd er op dat de wapening direct naast het nieuwe trapgat dat wel kan opvangen?

Erg gedurfd zonder dat een constructeur daar aan gerekend heeft. Zeker als de vloer slechts minimaal voorzien was van wapening kan dit op termijn voor serieuze problemen zorgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1