Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copywriter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05-2022
Hallo,

Sinds een halfjaar verdien ik bij als freelance copywriter. Hier besteed ik ongeveer vijf uur in de week aan, daarnaast werk ik in loondienst. Ik sta ingeschreven voor de KOR waardoor ik geen BTW hoef af te dragen.

Na enig uitzoekwerk ga ik er nu vanuit dat ik geen ondernemer ben voor de belastingdienst (want ik voldoe niet aan het urencriterium), maar deze bijverdiensten moet vermelden onder 'inkomensten uit overig werk'. Hierdoor kan ik dus ook niet profiteren van de belastingkortingen en -voordelen als ondernemer.

Ik kom dan uit op ongeveer 37 procent inkomstenbelasting en 5,5 procent ZVW. Daarnaast kan ik wel bepaalde zaken afschrijven, maar als copywriter die thuiswerkt heb ik niet gigantisch veel kosten.

Er is zoveel informatie te vinden op internet, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Klopt bovenstaande informatie? En zijn er tips over belastingsvoordelen waar ik wel van kan profiteren?

Ik hoor het graag, want zoals jullie vast begrijpen betaal ik niet graag te veel onnodige belasting.... :-)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Ik heb erg veel moeite gedaan om een reactie te schrijven, maar dat wordt niet gewaardeerd. Ik raad je aan naar een adviseur te gaan.

[ Voor 94% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copywriter
Hoi Dennisweb,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Zaken als een laptop en bureaustoel heb ik al thuis staan vanuit mijn vaste baan, dus die kan ik al niet afschrijven.

Klopt mijn berekening dan dat als ik ongeveer 20.000 zou bijverdienen - 37 procent inkomstenbelasting en 5,5 ZVW = 11.4000? En dan zou ik bijvoorbeeld ongeveer 1000 euro af kunnen schrijven waardoor ik om en nabij op de 12500 netto uitkom?

En wat zijn voor jou (naast het urencriterium) redenen om het niet op te geven inkomsten uit onderneming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10

Haan

dotnetter

Obv de informatie die je verstrekt is dat niet zo heel makkelijk te zeggen. Even een rekenvoorbeeldje obv een aangifte IB 2021:
Stel je verdient 30.000 in loondienst, dan betaal je daar 4.773 euro belasting/premies over, netto inkomen: 25.227

Daar komt dan 20.000 uit overige inkomsten bij, en je hebt 1000 euro aan aftrekbare kosten, dus netto +19.000.
Je betaalt nu 13.606 belasting, netto inkomen 50.000- 1000 - 13606 = 35394
Verschil: 35394 - 25227 = €10.167

Dus dat is minder dan je dacht, dat heeft bijvoorbeeld te maken met het effect van heffingskortingen dat minder wordt naarmate je meer verdient.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Copywriter schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:11:
Hoi Dennisweb,

Zaken als een laptop en bureaustoel heb ik al thuis staan vanuit mijn vaste baan, dus die kan ik al niet afschrijven.

Klopt mijn berekening dan dat als ik ongeveer 20.000 zou bijverdienen - 37 procent inkomstenbelasting en 5,5 ZVW = 11.4000? En dan zou ik bijvoorbeeld ongeveer 1000 euro af kunnen schrijven waardoor ik om en nabij op de 12500 netto uitkom?

En wat zijn voor jou (naast het urencriterium) redenen om het niet op te geven inkomsten uit onderneming?
Het is net iets anders, je betaald belasting over de winst.

20.000 inkomsten
1.000 kosten
19.000 winst

Hou er ook even rekening met hoeveel toeslagen je krijgt. die 20k extra inkomen zorgt ervoor dat je ook nog eens max 4-5k aan netto toeslagen kan mislopen, waardoor je netto wel heel weinig overhoudt aan je copywrite klussen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 24-05-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hoi Dennisweb,

Als je die van je werk hebt gekregen niet, als je die zelf hebt gekocht mag je die alsnog naar rato als aftrekpost gebruiken. Hoe dan ook kun je die onkosten best ruim pakken en valt b.v. een doos pennen/pak papier er ook onder. Ook al zijn dit kleine dingen zul je zien dat als je het een beetje bijhoudt het uiteindelijk al snel over een aardig bedrag gaat.
Dennisweb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 01:26:
Verder er rekening mee houden dat je mogelijk in januari al een voorlopige aanslag ontvangt over het jaar wat nog moet komen. Dat gebeurt op basis van het jaar ervoor. Vooral zzp’ers hebben ermee te maken. Je kunt er ook niet onderuit. Alleen in termijnen betalen is mogelijk.
Je kunt er wel onderuit door een verwachting van dit jaar in te vullen die uitkomt op het bedrag dat je zelf wil. Door dit te doen kun je de vt hoger of lager zetten. Ik heb dit zelf regelmatig gedaan omdat ik vooraf al goed kan inschatten hoeveel vertaalopdrachten ik in een jaar zal gaan krijgen.

offtopic:
"Gezien de waslijst aan aftrekposten en voordeeltjes snap ik opeens waar die wrok jegens zzp’ers vandaan komt. Want het lijkt net alsof we nu alleen maar voordeeltjes genieten. Maar jij en ik weten ook wel beter. ;) "

Meestal zijn het de zzp'ers zelf die klagen of met vragen komen waarbij ze duidelijk niet aan de negatieve consequenties hebben nagedacht. Ook in dit geval ben je zelf degene die er over begint, ook al heeft het helemaal niets met dit topic te maken,

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Nou, toevallig! Hier is ook een copywriter die als zzp’er vanuit huis werkt. Mijn eerste advies is om dat niet hard op Tweakers te roepen. Sommige Tweakers hebben daar blijkbaar een allergie voor. Geen idee waarom, maar als je zegt dat je zzp’er bent krijg je een enorme stortvloed aan kritiek. Mensen die zich druk gaan maken over je pensioen en of je wel een huis kan kopen. Dat zijn mijn zaken.
offtopic:
Raar, ik zie dat vrijwel nooit. Er is ook een enorm goed lopende reeks op tweakers speciaal voor zzp'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34

mwa

Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:52:
[...]

offtopic:
Raar, ik zie dat vrijwel nooit. Er is ook een enorm goed lopende reeks op tweakers speciaal voor zzp'ers.
Ja, geen idee. Er zijn een legio aan zzp'ers hier actief op tweakers (voornamelijk IT).

Oh en je vaste internetabbonement volledig aftrekken van je omzet, volgens mij is dat een no-no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
mwa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Ja, geen idee. Er zijn een legio aan zzp'ers hier actief op tweakers (voornamelijk IT).

Oh en je vaste internetabbonement volledig aftrekken van je omzet, volgens mij is dat een no-no.
Mijn advies is weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24

Ik zou een laptop verkregen vanuit werk niet gebruiken om op te ZZP'n.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn eerste advies is om dat niet hard op Tweakers te roepen. Sommige Tweakers hebben daar blijkbaar een allergie voor. Geen idee waarom, maar als je zegt dat je zzp’er bent krijg je een enorme stortvloed aan kritiek.
[...]
- De kosten van een internetverbinding (als je als copywriter geen internet hebt, kun je je werk niet doen);
- Deel van gas en elektra (zonder stroom geen computer en zonder gas geen goede werkomstandigheden);
[...]
Zelfs je nieuwe bureaustoel kun je gedeeltelijk aftrekken. Officieel moet je de tijd dat je zakelijk op je stoel zit of je laptop gebruikt pro rato berekenen. Maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die dat doen. Want voor zover ik weet hoef je geen videomateriaal in te dienen waaruit blijkt hoe lang jij per dag op die stoel zit en niet stiekem even op Tweakers kijkt.
De allergie komt vooral van verkeerd advies, zoals bovenstaande.

Kantoorinrichting voor thuis is nooit aftrekbaar voor de zzp'er, staat expliciet genoemd op de site van de Belastingdienst. Ook een internetverbinding en de kosten voor gas, water en licht thuis zijn niet aftrekbaar, want als je geen zzp'er zou zijn, zou je die voorzieningen ook gewoon in je woonhuis hebben. Ook niet naar rato, geen idee waar dat vandaan komt.

Die zaken zijn pas aftrekbaar als je een afsluitbare werkruimte hebt met eigen ingang en eigen aansluitingen voor internet en G/W/L.

Zie: https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 24-05-2022 10:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ex87 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Ik zou een laptop verkregen vanuit werk niet gebruiken om op te ZZP'n.
Mijn advies is weg.

[ Voor 53% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
CodeCaster schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:42:
[...]

De allergie komt vooral van verkeerd advies, zoals bovenstaande.

Kantoorinrichting voor thuis is nooit aftrekbaar voor de zzp'er, staat expliciet genoemd op de site van de Belastingdienst. Ook een internetverbinding en de kosten voor gas, water en licht thuis zijn niet aftrekbaar, want als je geen zzp'er zou zijn, zou je die voorzieningen ook gewoon in je woonhuis hebben. Ook niet naar rato, geen idee waar dat vandaan komt.

Die zaken zijn pas aftrekbaar als je een afsluitbare werkruimte hebt met eigen ingang en eigen aansluitingen voor internet en G/W/L.

Zie: https://www.belastingdien...s-meestal-niet-aftrekbaar
Mijn advies is weg.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Dennisweb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Dat zou ik inderdaad ook niet doen. Maar wel een tip: als je een leuke laptop als consument had gekocht, mag je een deel ervan inbrengen als zzp’er. Het is een misvatting dat je alles zakelijk moet aankopen en er een factuur op je bedrijfsnaam voor moet hebben.

https://www.ikwordzzper.n...eerder-aangekochte-zaken/

Met andere woorden: even goed in verdiepen. Of - net als ik - een belastingadviseur in de arm nemen.
Ik vraag mij toch af dit wel klopt hoor. Als je hier kijkt: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Staat: Werkruimte thuis

0%, met uitzonderingen.

en ook bij telefoon abbo thuis staat 0%, en veel van de andere zaken die je noemt, komen helemaal niet voor in de tabel.

Ben overigens geen expert verder, dus misschien dat ik het compleet mis heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Ik vraag mij toch af dit wel klopt hoor. Als je hier kijkt: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

0%, met uitzonderingen.

en ook bij telefoon abbo thuis staat 0%, en veel van de andere zaken die je noemt, komen helemaal niet voor in de tabel.

Die uitzonderingen zijn er nog best wel een hoop. Er zit verschil tussen een koopwoning en een huurwoning en dan ook nog eens tussen een zelfstandige of onzelfstandige werkruimte, en dan ook nog eens of je meer dan 10% can de woning zakelijk gebruikt. En in sommige gevallen hangt het er ook nog vanaf hoe je het administreert. Het beste advies van voor de TS in gewoon die tool te volgen, want @Dennisweb lijstje geld enkel in sommige gevallen is niet juist als algemeen advies.

[ Voor 3% gewijzigd door RagingPenguin op 24-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
!GN!T!ON schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:54:
[...]

0%, met uitzonderingen.

En weg is het advies.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Dat is nog steeds niet wat ik zeg. Ik heb het niet over je telefoon abbonement voor thuis. Ik heb het over je zakelijke telefoon abonnement. Ik weet niet hoe jullie dat geregeld hebben, maar ik heb een zakelijk abonnement. Als je een privé abonnement neemt terwijl je zakelijk bezig bent, doe je jezelf tekort.

Ja, ik ken ook mensen die hun hele huis verbouwd hebben om te voldoen aan de regels van de Belastingdienst. Je hoeft écht niet met zwarte tape aan te geven welk deel van je kamer zakelijk is. En in sommige gevallen klopt mijn advies zeker wel. Of dat voor jou geldt, kun je het best kortsluiten met je ADVISEUR.
Natuurlijk gaat niemand nameten of je nu 9 of 10 procent van je huis zakelijk gebruikt en het zal ook wel los lopen of je nu een procentpunt meer of minder omzet genereerd op een specifieke locatie. Maar al woont de TS bijvoorbeeld in een huurhuis dan gelden de aftrekregels enkel als je een zelfstandige werkruimte hebt.

Ps: als je van te voren al weet dat er een grote kans is dat je advies niet geld, geeft het dan gewoon niet of zet het er extra duidelijk bij. En start dan al helemaal niet een aanval op de community die je halve waarheid / hele leugen verbeteren. Dat is echt niet persoonlijk, maar gewoon nuttige hulp richting de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RagingPenguin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Natuurlijk gaat niemand nameten of je nu 9 of 10 procent van je huis zakelijk gebruikt en het zal ook wel los lopen of je nu een procentpunt meer of minder omzet genereerd op een specifieke locatie. Maar al woont de TS bijvoorbeeld in een huurhuis dan gelden de aftrekregels enkel als je een zelfstandige werkruimte hebt.

Ps: als je van te voren al weet dat er een grote kans is dat je advies niet geld, geeft het dan gewoon niet of zet het er extra duidelijk bij. En start dan al helemaal niet een aanval op de community die je halve waarheid / hele leugen verbeteren. Dat is echt niet persoonlijk, maar gewoon nuttige hulp richting de TS.
Laat maar.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Dat is het grote probleem van veel mensen op Tweakers. Ze zien het als aanval op de community. Dat is het niet. En mijn advies is juist. Je mag meer aftrekken dat je denkt. Dat was het punt. Maar ik zal doen wat je wilt en mijn advies weghalen.
Laten we gewoon duidelijk zijn: je advies was op z'n best onzettend onvolledig en eigenlijk gewoon compleet onjuist. En verder ben je best wel negatief richting iedereen die je onjuistheden verbeteterd (en dat uberhaupt voordat er ook maar iemand reageerd) en lijk je best wel in een slachtofferrol te zitten:
Mijn eerste advies is om dat niet hard op Tweakers te roepen. Sommige Tweakers hebben daar blijkbaar een allergie voor. Geen idee waarom, maar als je zegt dat je zzp’er bent krijg je een enorme stortvloed aan kritiek. Mensen die zich druk gaan maken over je pensioen en of je wel een huis kan kopen. Dat zijn mijn zaken.
Gezien de waslijst aan aftrekposten en voordeeltjes snap ik opeens waar die wrok jegens zzp’ers vandaan komt. Want het lijkt net alsof we nu alleen maar voordeeltjes genieten. Maar jij en ik weten ook wel beter. ;)
De discussie stopt hier. Ervaring leert mij dat mijn opmerkingen vaak worden weggemodereerd door mensen die liever in loondienst werken. :)
En als we het over problemen van de comminity hebben: wat denk je van mensen die bewust onjuistheden posten?

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Zojuist heb ik met @RagingPenguin afgesproken dat ik mijn excuses aanbied. Dat ga ik bij dezen dan ook doen. Hij heeft gelijk en ik niet. Ik zal verder mijn belastingadviseur gaan aanspreken op het geven van onjuist advies.

Verder neem ik een tijdje een break van PFS en ga ik me focussen op het onderdeel van het forum waar ik beter thuishoor: het Apple-deel. Daar heb ik het prima naar mijn zin en een verhitte discussie hier is mij een algemene ban niet waard. Ik hoop dan ook dat de mods me niet te streng zullen bestraffen. Verder neem ik het advies ten harte en ga ik eens kijken of ik niet beter pas in loondienst of als chronisch zieke niet beter een uitkering aan kan gaan vragen. :)

Ik wens iedereen een fijne dag en hoop van harte dat niemand aanstoot heeft genomen aan mijn buitengewoon onjuiste, irritante en vervelende gedrag.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisweb op 24-05-2022 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:30
RagingPenguin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Laten we gewoon duidelijk zijn: je advies was op z'n best onzettend onvolledig en eigenlijk gewoon compleet onjuist.
Ik wil hier toch even de oorspronkelijke post van Dennisweb credits geven. Jammer dat die weg is gehaald. Ik zag de TS gisteravond en dacht bij mezelf: daar ga ik mooi niet aan beginnen. Erg summiere post qua info en basiskennis leek nauwelijks aanwezig bij de vraagsteller. Dat bedoel ik heus niet vervelend want we komen hier om te leren/ te delen. De een kan schrijven, de ander weet fiscaal wat meer.

Daarom vond ik de eerste reactie van Dennisweb goed (ondanks dat die fiscaal gezien rammelde). Het gaf namelijk een brede doorkijk als startpunt voor vervolgonderzoek door de TS zelf of andere posters om aan te vullen en te verbeteren. En tegelijkertijd valkuilen om bij weg te blijven. Neemt niet weg dat het niet leuk is om de tekortkomingen als een boemerang terug te krijgen terwijl je juist wilt helpen.

Dus hulde voor het begin van dit topic/beantwoording van de vraag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
marcelcee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Ik wil hier toch even de oorspronkelijke post van Dennisweb credits geven. Jammer dat die weg is gehaald. Ik zag de TS gisteravond en dacht bij mezelf: daar ga ik mooi niet aan beginnen. Erg summiere post qua info en basiskennis leek nauwelijks aanwezig bij de vraagsteller. Dat bedoel ik heus niet vervelend want we komen hier om te leren/ te delen. De een kan schrijven, de ander weet fiscaal wat meer.

Daarom vond ik de eerste reactie van Dennisweb goed (ondanks dat die fiscaal gezien rammelde). Het gaf namelijk een brede doorkijk als startpunt voor vervolgonderzoek door de TS zelf of andere posters om aan te vullen en te verbeteren. En tegelijkertijd valkuilen om bij weg te blijven. Neemt niet weg dat het niet leuk is om de tekortkomingen als een boemerang terug te krijgen terwijl je juist wilt helpen.

Dus hulde voor het begin van dit topic/beantwoording van de vraag!
offtopic:
De eerste post was inderdaad best goed (met uitzondering van de toepasbaarheid wat al omchreven is door anderen). Echter is er inderdaad een zichtbare omslag op het punt waarop ik bedreigingen ontving in mijn DM n.a.v. mijn reacties hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34

mwa

Zodra je wat tegengas krijgt ga je gelijk al je posts verwijderen, die truc heb je nu ook al meerdere malen in het bunq topic toegepast. Beetje jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikislief
  • Laatst online: 23-05 13:06
Mijn echtgenote had afgelopen jaar precies dezelfde situatie, en zij hield van haar freelance werkzaamheden nog geen 40% over na zvw en loonbelasting. Toen zij fulltime freelancete (is dat een woord?) was door de ondernemerskortingen de belastingdruk maar 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-06 18:58
RagingPenguin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Natuurlijk gaat niemand nameten of je nu 9 of 10 procent van je huis zakelijk gebruikt en het zal ook wel los lopen of je nu een procentpunt meer of minder omzet
Yes... Tot op de halve meter nauwkeurig nagemeten door de fiscus... Was eigenlijk wel een leuke dag. In mijn voordeel afgerond, yes... Ik had de BTW van mijn complete woonhuis teruggevorderd. Waren ze niet zo blij mee. .. wel mijn gelijk gehaald. 10 jaar rentevrije hypotheek en kort daarna is de wet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copywriter
rikislief schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:07:
Mijn echtgenote had afgelopen jaar precies dezelfde situatie, en zij hield van haar freelance werkzaamheden nog geen 40% over na zvw en loonbelasting. Toen zij fulltime freelancete (is dat een woord?) was door de ondernemerskortingen de belastingdruk maar 30%.
Maar hoe komt het op 60 procent zvw en loonbelasting? Want deze percentages zijn bij elkaar nog geen 45 procent over het belastbare (freelance) inkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copywriter
Ik zie dat mijn vraag nogal wat teweeg heeft gebracht .... :)

Echter vind ik het nog steeds lastig hoeveel ik precies moet reserveren voor de aangifte volgend jaar.

Stel ik verdien freelance 20.000 bij naast mijn parttime baan in loondienst met een inkomen van ook ongeveer 20.000, hoeveel procent van mijn freelance inkomen moet ik dan opzij zetten om safe te zitten? Ik weet dat er allemaal haken en ogen aan zitten, het gaat me er vooral om dat ik dan in ieder geval genoeg opzij gezet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Laatst online: 23-05 13:06
Copywriter schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Maar hoe komt het op 60 procent zvw en loonbelasting? Want deze percentages zijn bij elkaar nog geen 45 procent over het belastbare (freelance) inkomen toch?
Dat hangt van je schaal af. Mijn vrouw viel al in de hoogste schaal, bijklussen is dan niet rendabel voor een "schappelijk" uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Copywriter schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:39:
Ik zie dat mijn vraag nogal wat teweeg heeft gebracht .... :)

Echter vind ik het nog steeds lastig hoeveel ik precies moet reserveren voor de aangifte volgend jaar.

Stel ik verdien freelance 20.000 bij naast mijn parttime baan in loondienst met een inkomen van ook ongeveer 20.000, hoeveel procent van mijn freelance inkomen moet ik dan opzij zetten om safe te zitten? Ik weet dat er allemaal haken en ogen aan zitten, het gaat me er vooral om dat ik dan in ieder geval genoeg opzij gezet heb.
Gewoon de VT invullen met je getallen en dan niet opsturen. Kun je spelen met alle getallen en zolang je niet op verzenden klikt gebeurt er helemaal niets mee.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:10

Blauw

De Schreeuw

Met de cijfers die je nu noemt (20k/20k) zou ik eens goed nadenken of je niet wat meer tijd als freelancer moet doorbrengen want dan kom je ook aan het urencriterium en wordt alles financieel aantrekkelijker. Maar goed, dan loop je ook weer meer risico.

anyway: zoals hierboven al wordt geschetst: even de VT aangifte (vooringevuld) openen en beetje spelen met de cijfers om een compleet beeld te krijgen helpt al enorm 😃
Pagina: 1