Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukas261997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05-2022
Hallo iedereen,

De afgelopen jaren speelde ik heel wat online het spel 'Magic the Gathering' af en toe won ik hier wat geld mee, maar omdat het meestal over enkele honderden euros ging heb ik mij hier nooit zorgen over gemaakt en dit dus ook niet aangegeven.

Sinds februari heb ik echter al ongeveer 8000 dollar verdiend, omdat dat toch al wel een serieus bedrag op korte termijn is heb ik hier enkele vragen over.

Nog enkele zaken die mogelijk van belang zijn:
- Geld komt rechtstreeks op Paypal, niet op mijn bankrekening en wordt uitbetaald door 'Wizards of the Coast'
- Ik heb bovenop mijn inkomsten van MTG een voltijds job als leerkracht.
- MTG is geen kansspel, zie het eerder als een strategisch spel waarin ik toernooien win.

Vragen:
1. Ik begrijp dat ik dit in principe moet aangeven, hoe doe ik dat best en hoeveel belastingen zal ik hierop betalen?
2. Wat gebeurt er als ik dit niet aangeef? Wat is de kans dat ze erachter komen en wat zijn de straffen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk en vraag hier eens rond... het gaat imho verder dan een Magic deck verkopen.
Hobbymatig mag je geld uit die hobby halen, maar waar ligt de grens, niet alleen voor de deck verkopers maar ook wat jij vraagt?.
https://www.nedermagic.nl...read.asp?threadid=1710587
Ben zelf niet actief daar in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit zijn inkomsten die je bij je aangifte gewoon moet opgeven als overige inkomsten uit arbeid in Box 1. Waar het binnenkomt is niet relevant. Hoeveel belasting je betaalt hangt af van je inkomen, net als bij je salaris (voor jou waarschijnlijk zo'n 37%). Niet-aangeven is belastingfraude en een misdrijf, en wordt bij ontdekking altijd bestraft met een boete van 50% van het bedrag dat je aan belasting had moeten betalen (naast uiteraard de belasting zelf). Loopt het de spuigaten uit dan kun je ook nog strafrechtelijk aangepakt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Cocytus op 23-05-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
normaal valt dit in box1 onder resultaat overige werkzaamheden (ROW).

je kunt hier de inkomsten (en aftrek van kosten) opgeven.

wat je er aan belasting over moet betalen, hangt af van wat je verder aan inkomen hebt.
Ook moet je over deze inkomsten de bijdrage zorgverzekeringswet (ZVW) ca 5,75% betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
Lukas261997 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:07:
Wat gebeurt er als ik dit niet aangeef? Wat is de kans dat ze erachter komen en wat zijn de straffen?

Alvast bedankt!
minimaal? 25 tot 30 jaar celstraf :9

ff een serieuze noot :) de kans dat ze er achter komen is denk ik klein( hoop achterstand bij de belastingdienst) maar bespaar de stress en geef het gewoon op zo als het hoort ( al geld dat minder voor de grote jongens heb ik vaak het gevoel)

als ze er achter komen krijg je een boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Op dit moment rapporteert Paypal niet naar de belastingdienst, als dat veranderd zou je een boete kunnen krijgen voor het verzwijgen van inkomen. Vergelijkbaar met zwartspaarders. Je kan het gewoon als inkomen uit andere arbeid opgeven.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
Ik heb nog een aanvullende vraag die wellicht voor TS ook relevant is. Als TS deze inkomsten opgeeft mag hij dan ook zijn kosten, bijvoorbeeld zijn pc, aftrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mania-92 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:07:
Ik heb nog een aanvullende vraag die wellicht voor TS ook relevant is. Als TS deze inkomsten opgeeft mag hij dan ook zijn kosten, bijvoorbeeld zijn pc, aftrekken?
Als de kosten puur aan de inkomsten te linken zijn wel. In het geval van een PC is het de vraag of het volledig aan de inkomsten te linken is, of dat er ook een gedeelte "prive" gebruik is, dat gedeelte kun je dan niet van de inkomsten aftrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Ik neem aan dat het hierin gaat over prijzengeld die je hebt gewonnen tijdens toernooien.

In dat geval moet je hierover gewoon inkomstenbelasting betalen:
https://www.esportsclub.n...orts-en-belasting-betalen
Mania-92 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:07:
Ook uit de bovenstaande link: Ja, als je ondernemer bent dan kan je bepaalde kosten die je nodig hebt van de inkomsten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 20:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ionicawa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:38:
Ja, als je ondernemer bent dan kan je bepaalde kosten die je nodig hebt van de inkomsten aftrekken.
Ook als niet ondernemer is dit in bepaalde gevallen toegestaan.
https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 07:21
Gefeliciteerd met je overwinningen. Goed gedaan.
Misschien ook iets om over na te denken is of je verwacht nog meer te gaan winnen. In dat geval zou het ook het bekijken waard zijn om een eigen zaak te te beginnen. Hier zou je dan deze inkomsten in onder kunnen brengen. Ik ben geen expert maar ik verwacht dat er dan ook nog wel wat slimme constructies zijn om je te betalen belasting wat verder omlaag te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Gormenghast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:16:
Gefeliciteerd met je overwinningen. Goed gedaan.
Misschien ook iets om over na te denken is of je verwacht nog meer te gaan winnen. In dat geval zou het ook het bekijken waard zijn om een eigen zaak te te beginnen. Hier zou je dan deze inkomsten in onder kunnen brengen. Ik ben geen expert maar ik verwacht dat er dan ook nog wel wat slimme constructies zijn om je te betalen belasting wat verder omlaag te krijgen.
Dat valt tegen denk ik.... onderdeel van die voordelen is dat je 1225 uur per jaar in je onderneming steekt. BV kan natuurlijk altijd, maar is pas interessant bij 100K winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 08:35
_JGC_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Dat valt tegen denk ik.... onderdeel van die voordelen is dat je 1225 uur per jaar in je onderneming steekt. BV kan natuurlijk altijd, maar is pas interessant bij 100K winst.
100k? Veel meer.
Maar vanwege gebrek aan eenmanszaakvoordelen is een bv zo gek niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe is Magic, anders dan bijvoorbeeld Poker, geen kansspel? Er zit een kanscomponent in, waarmee het direct voldoet aan de definitie.

(daarnaast is een kansspelbelasting van 29 procent fijner dan een inkomstenbelasting van minimaal 37.07...)

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 24-05-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

bie100 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:03:
de kans dat ze er achter komen is denk ik klein( hoop achterstand bij de belastingdienst) maar bespaar de stress en geef het gewoon op zo als het hoort ( al geld dat minder voor de grote jongens heb ik vaak het gevoel)
Zelfs met een hoop achterstand, als ze het maar binnen de verjaringstermijn (uit het hoofd 5 jaar voor binnen NL, en 12 jaar voor buiten NL) navorderen dan ben je de pineut. Ook zal je op een gegeven moment toch wel iets willen doen met die 8000 USD, en juist daar kan het opvallen dat jouw uitgaven niet passen bij je inkomsten voor een bepaalde periode.

Over de vraag of je het moet zien onder kansspelbelasting of inkomstenbelasting, is eerder iets waar de belastingdienst een antwoord op zal hebben. Is het eerder een vorm van e-sports of toch een puurder kansspel. Hoewel het percentage van kansspelbelasting lager is, betaal je het wel over elke volledige win. Bij de inkomstenbelasting heb je een hoger percentage (afhankelijk van je andere inkomsten) maar kan je bijvoorbeeld wel gemaakte kosten er van aftrekken (zie de eerder genoemde e-sports link van @Ionicawa ).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
padoempats schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:27:
[...]

100k? Veel meer.
Maar vanwege gebrek aan eenmanszaakvoordelen is een bv zo gek niet
Alleen heel veel meer administratieve rompslomp, zoals deponeren jaarrekening en houden van AVA (met jezelf). Daarnaast krijg je inkomsten uit box 2 en eventueel nog kijken naar de gebruikelijk loon regeling, waar TS zo te zien nog lang niet aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pagani schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:37:
Hoe is Magic, anders dan bijvoorbeeld Poker, geen kansspel? Er zit een kanscomponent in, waarmee het direct voldoet aan de definitie.

(daarnaast is een kansspelbelasting van 29 procent fijner dan een inkomstenbelasting van minimaal 37.07...)
Dat is nogal een discutabele definitie. In alles zit wel een kanscomponent (ook in bijvoorbeeld voetbal zitten kleine kanscomponenten zoals weer e.d.), de definitie is dan ook niet of er een kanscomponent is. De definitie in de wet gaat erover of de deelnemer "geen overwegende invloed kunnen uitoefenen". Voor een spel als Magic vind ik zeker wel dat daaran voldaan wordt, maar hoe het exact beoordeeld zal worden is natuurlijk een tweede.

Tevens is Poker nog expliciet benoemd in de wet, aangezien het daar weer discutabel is hoeveel invloed de deelnemer uitoefent ( Er is zeker een belangrijke mate invloed, maar de invloed van het kanscomponent is ook nog steeds groot ).

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002469/2022-01-01

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 25-05-2022 08:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1