Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Homebridge op Raspberry Pi, camera's aan HomeKit koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 06:49
We gebruiken drie IP-camera's van Hikvision in combinatie met Synology Surveillance Station op een DS216+. Het is nooit goed gelukt om de camera's en software zodanig af te stemmen dat meldingen naar wens werken en een gebruiksvriendelijk systeem tot stand kwam. Vooral door een gebrek aan tijd en interesse.

Toen we deze camera's kochten, was er nog geen enkele camera te koop met PoE en ondersteuning voor Apple HomeKit. Inmiddels bestaat dat wel, maar deze camera's zijn nog te jong om te vervangen. De wens om ze met HomeKit te integreren is niet van de baan. Nu de schijven in de Synology aan vervanging toe zijn, verdiep ik mij weer eens in de opties.

Het lijkt vrij simpel (filmpje 1, filmpje 2) om camera's met RTSP middels Homebridge, vaak op een Raspberry Pi, met HomeKit te verbinden. Dat de camera's met RSTP werken, heb ik middels VLC Player probleemloos getest. Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee opgedaan heeft.

Ik vraag me een paar dingen af;
- HOOBS lijkt mij vooral een commerciële variant van Homebridge, kant en klaar op een kastje en met een extra gebruiksvriendelijke interface. Ik denk af te kunnen met een veel voordeligere, kale Raspberry Pi. Heeft iemand daar ideeën bij?
- Welke Raspberry Pi zou ik moeten kopen? Idealiter de nieuwste? Hoe weet ik hoeveel RAM ik nodig heb? Moet ik rekening houden met koeling?

Alle tips of opmerkingen zijn zeer welkom, ook over totaal andere manieren om de IP-camera's aan HomeKit te koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Melvin.P op 23-05-2022 22:04 ]

Alle reacties

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-11 21:05
Voor zover ik weet is homebridge de enige optie om (niet ondersteunde) camera's aan homekit te koppelen.

Voor wat betreft HOOBS: het is te koop als alles in 1 oplossing maar je kan de image ook gratis downloaden en op een Raspberry installeren.

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 06:49
Dankjewel. Inmiddels heb ik links en rechts een hoop gelezen. Mij is nu duidelijk dat HOOBS volledig op Homebridge gebaseerd is, en inderdaad gratis beschikbaar om zelf op een SBC te installeren. Ziet er makkelijk uit, omdat je het zo als image kunt downloaden en geen losse OS-installatie nodig hebt.

Ook heb ik gelezen dat Camera Ffmpeg weliswaar camera's aan HomeKit koppelt, maar ze niet compatibel maakt met HomeKit Secure Video, om camerabeelden in iCloud te bewaren. Camera Ui doet dat wel, zo te zien sinds begin dit jaar. Wat dat betreft blijkt mijn timing goed!

Ik zie dat de HOOBS Box maar 1GB RAM heeft, dus ik denk met een Raspberry Pi met 2GB goed uit de voeten te kunnen. Heeft iemand daar nog suggesties in?

Dan de beschikbaarheid en samenstelling. Een set met 2GB, SD-kaart, behuizing, voeding en HDMI-kabel vind ik voor 88 euro. Het lijkt me leuk om gelijk de PoE HAT te gebruiken, maar de losse Raspberry Pi met 2GB kan ik momenteel niet vinden. Wel met 4GB, voor 77 euro, maar dan moet ik de HAT, SD-kaart, en passende behuizing nog hebben. Dan gaan we richting de 120 euro.

Heeft iemand daar nog ideeën bij? Zijn er redenen om juist niet voor PoE te kiezen? De PoE HAT heeft koeling. Moet ik dat zien als een voordeel; de hele Raspberry is direct gekoeld? Of als nadeel, door de voeding extern te houden heb ik gewoon geen actieve koeling nodig? PoE is leuk, maar ik moet mij er misschien niet op blindstaren. Er is gewoon een stopcontact aanwezig en feitelijk bouw je vooral een SPOF in; switch uit, alles uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Melvin.P op 25-05-2022 08:16 ]