Welke voeding en videokaart bij dit systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 13:39
Mijn zeer gewaardeerde medetweakers!

Afgelopen december heb ik een ander systeem gekocht, op basis van de i5-12600K en DDR5 geheugen, maar voeding en videokaart nog niet vervangen. Zie hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69984120

Intussen kan ik stellen dat het systeem prima functioneert, echter soms bevriest hij en doet dan niks meer. Ik zie het scherm dan nog wel, maar moet resetten. In de Windows logboeken niets van terug te vinden.

Memtest86 vind geen fouten. Drivers zijn zo up-to-date als mogelijk is, maar die van de oude Radeon HD 7770 zijn toch alweer van augusutus 2020. Ik zie als meest logische redenen voor het bevriezen de oude voeding en (de driver van?) de oude Radeon HD 7770 videokaart. Nou, laat ik ze dan toch maar eens gaan vervangen!

Heb in december ook al jullie vervang-advies tav de voeding gekregen maar nog niks mee gedaan. RGB heb ik geen interesse in overigens (en zeker niet als het een meerprijs heeft).

Wat zouden mooie componenten kunnen zijn voor bij dit systeem? Budget is niet zo heel spannend, maar ik wou het wel redelijk houden. Zelf dacht ik aan een Corsair voeding en een videokaart van ASUS, omdat daar het moederbord ook van is. En dan twijfel ik tussen de 2 en 3 fan uitvoering van de 3060, waarom zou ik voor de 1 of de ander moeten kiezen? Het formaat is het probleem niet, de kast is groot genoeg.

Of zou een ander merk/type grafische kaart beter passen, en waarom? Zelfde vraag kan gesteld worden voor de voeding.

Voor het gemak heb ik alles even tezamen in onderstaande verlanglijst geplaatst. Ben benieuwd naar jullie feedback!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P€ 214,90€ 214,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 479,-€ 479,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40€ 229,-€ 229,-
1VoedingenCorsair CX750M€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung PM9A1 512GB€ 76,69€ 76,69
Totaal€ 1.867,49

[ Voor 5% gewijzigd door marklinfan op 23-05-2022 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
Om pricewatch: Corsair TX650M (2021) en pricewatch: Corsair TX750M (2021) kan je niet heen. De 650w versie is meer dan genoeg voor het systeem met RTX 3060.

Bevriest het systeem ook als je de videokaart inclusief drivers verwijdert en de monitor aansluit op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Dank voor je reactie, zeker ook een interessante voeding! Intussen heb ik de videokaart eruit getrokken en de driver verwijdert, was even prutsen maar met deze handleiding kon ik de drivers verwijderen terwijl de kaart er al uit was:

https://www.thewindowsclu...vice-drivers-in-windows-7

Kijk dit eerst ff een paar dagen/weken aan om te zien of dat uberhaupt de oorzaak was. Maar zelfs als de oorzaak de voeding is, trekt de PC nu (veel) minder stroom waardoor het probleem zich misschien niet weer voordoet terwijl het niet aan de videokaart ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Dank nogmaals!

Inmiddels het volgende besteld:

pricewatch: Corsair TX750M (2021)
pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR
pricewatch: Logitech G815 Lightsync RGB (GL Tactile, Qwerty US)

Eind van de week binnen. Ivm de crashes ga ik dan direct even een schone Win11 installatie doen denk ik, ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 13:41
marklinfan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:45:
Dank nogmaals!

Inmiddels het volgende besteld:

pricewatch: Corsair TX750M (2021)
pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR
pricewatch: Logitech G815 Lightsync RGB (GL Tactile, Qwerty US)

Eind van de week binnen. Ivm de crashes ga ik dan direct even een schone Win11 installatie doen denk ik, ben erg benieuwd!
Was andersom niet handiger/voordeliger geweest? Eerst een schone Windows installatie en pas als je dan nog steeds crashes/freezes hebt, nieuwe hardware bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10
Weet niet of je perse een Nvidia kaart wilde hebben, maar was een AMD 6750XT niet beter geweest. En meer voor minder?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het lijkt erop dat de nieuwe drivers problemen geven met de oudere radeon kaarten. Het is nu ook wel een keer tijd om de 7700 te vervangen.

Die asus tuf 3060ti is een prima kaart , heb hem hier ook , helemaal geruisloos en draait alle games.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Bad Brains schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:57:
Weet niet of je perse een Nvidia kaart wilde hebben, maar was een AMD 6750XT niet beter geweest. En meer voor minder?
Nou, ik wou vooral graag een Asus omdat dat mooi bij het moederbord past en dat merk bevalt me goed.
Heb ook over die 6750XT en soortgenoten gelezen, zie soms mensen klagen over stabiliteit software/drivers en dat is nou net waar ik nu al last van lijk te hebben :) Dus mijn keuze om Nvidia te proberen waar ik veel goeds over lees.

Het is inderdaad gewoon tijd om die oude 7770 te vervangen. Fortnite speelt niet eens goed op deze PC, laat staan allerlei overige games. En het is wel leuk om gewoon een potje mee te kunnen gamen op goed niveau, voor mijzelf maar ook voor mijn zoon.

Overigens heb ik 'm niet voor het bedrag dat nu in de Pricewatch staat, maar bij Alternate voor € 649. Blijkbaar de laatste omdat hij nu uit de lijst is, zie link hieronder. Maar daarom niet duurder dan een 6750XT en een asus met die chip is zelfs wel een stukkie duurder dan de prijs die ik voor deze betaald heb. Als je op Pricewatch de prijs grafiek historie bekijkt zie je die 649 ook wel staan als minimum 2 dagen terug. Er stond niks bij over tweedekans ofzo, denk gewoon opschoning assortiment. Maar dat weet ik na ontvangst wel.

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1758690

Net bericht dat DHL hem vanavond komt bezorgen :*)
De Corsair voeding is inmiddels bezorgt en zit in het systeem, werkt mooi met de semi modulaire losse kabeltjes.... En hij is mooi stil.

[ Voor 22% gewijzigd door marklinfan op 27-05-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Nou de ASUS kaart is aangekomen, gloednieuw. Alle plastic eraf gehaald en geplaatst, software van ASUS geïnstalleerd en lekker spelen. Tot nu toe prima! Fortnite haalt hoge FPS en nu MS Flight Sim 2020 aan het downloaden. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Kleine update: we zijn nu een maand verder en de PC is niet meer bevroren! Dus het lag idd aan de gebrekkige voeding / oude videokaart of combinatie. Heb Windows zelfs nog niet opnieuw geïnstalleerd, het draait prima.

Om het af te ronden nog even een Dell S3422DWG monitor erbij gekocht. En dan zit je bij Flight Sim bv op die hoge 21:9 resolutie direct weer aan de limiet van wat die 3060TI aankan maar het is allemaal supermooi :P
Fortnite loopt rond de 80fps op 3440x1440 op hoogste Epic settings en speelt ook lekker en prachtig zicht.

[ Voor 42% gewijzigd door marklinfan op 22-06-2022 13:49 ]

Pagina: 1