Standleiding door trap schijnconstructie lepe hoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-07-2022
Wij hebben een nieuwbouwhuis. Nu heeft onze aannemer de Standleiding door de trap geboord. Kennelijk was de verkeerde trap geplaatst en waren ze de lepe hoek vergeten. Zie bijg. Foto. Nu beweren ze dat dit constructief gezien mag en er niet in het bouwbesluit staat dat dit niet mag. Wij hebben hier onze bedenkingen over. Ze willen nu het oplossen met een schijnconstructie door een koof onder en boven de trap te plaatsen en dan te doen alsof het een lepe hoek is. Heeft iemand hier verstand van? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrP9KjLYY0-7ucZfJWDkBeofqX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWWJTb7lYzTE8bA596ZkKq5q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Als ze het netjes afwerken krijg je toch hetzelfde eindresultaat?

Voor de constructie van de trap zal t niet zoveel uitmaken denk ik. Immers blijft die wel staan en is het enkel een klein rond gat door een dikke traptrede. En als je het niet vertrouwd dan vraag je om een extra blok onder de betreffende trede die weer aan de wang vastgezet wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door S-te-fan op 23-05-2022 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 21:33
Staat dat niet heel raar :?
Overal zie je de zijkant van de trap tegen de muur zitten en waar de standleiding zit dan niet. Lijkt me niet mooi voor t oog. Dan zie je volgens mij echt de trap verspringen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Constructief lijkt het me prima; ze hebben vast niet de draagbalken aan de muur doorboord zo te zien. Maar het ziet er lijkt me wel maf uit, en je zal altijd zien dat die koof daar eigenlijk niet hoort - zeker als je de voorgeschiedenis weet.

Hoe krijgen ze het voor elkaar de 'verkeerde' trap te plaatsen? Dan moet de 'goede' trap toch ergens over zijn?

Ik zou toch eerst proberen de 'goede' trap geplaatst te krijgen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
Dank voor jullie reacties. Maar wat nou als het hout gaat werken en de standleiding loopt hier doorheen? Kan dat geen kwaad ivm lekkages of herrie of zo? Heeft een lepe hoek niet een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06

reaL_G

G

gewoon vastleggen op papier, mocht je later problemen krijgen dat ze verantwoordelijk zijn. dan kan je later erop terugkomen.
het is gewoon niet netjes, en duidelijk een noodoplossing vanuit hun kant.
werkvoorbereider heeft liggen slapen.

is dit toevallig bij meerdere woningen? in de wijk.

GiTS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik zou er niet mee akkoord gaan. Wat betaal je precies voor je huis? Precies. Jij bepaalt. Leveren conform afspraak graag. Zij maken fout, zij lossen het op. En niet met een hobby-bob constructie aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50

Klippy

Still Game

Maar wat is nu dan effectief het verschil tussen dit en wat het had moeten worden?
Want volgens mij gaat het er visueel precies hetzelfde uitzien, alleen hebben ze nu door je trap geboord in plaats van een kortere afgeschuinde trede te plaatsen of zie ik dat verkeerd?

Constructief lijk het me geen probleem, maar ik zou ook niet weten hoe de originele oplossing er had uitgezien, wellicht nog een extra steunbalkje ergens, maar dat kan je nu nog steeds (laten) doen.
Visueel zou je denken dat je nu links wat extra ruimte hebt en de leiding strakker tegen de muur had gekund, maar de buis loopt recht naar beneden je afvoer in dus het lijkt mij volledig volgens plan.

Heb je geen tekening van het originele plan om dat te verduidelijken?

Ik vraag me ook echt af of er nog iemand aan denkt als het afgewerkt is straks al is een foto van het bovenaanzicht ook handig, dus hoe het er uit ziet als je de trap op loopt, in je berging maakt het weinig uit hoe het afgewerkt is straks.

[ Voor 31% gewijzigd door Klippy op 23-05-2022 21:31 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
We hebben het nog niet in het echt gezien. Maar foto 1 en 2 is wat we in onze huidige woning hebben, dus echt een lepe hoek: buis achter de trap. Foto 3 en 4 is van het nieuwe huis: de schijnconstructie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mIOmfRbW2yWapZqxh3ddiiHLKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOn9LK3Lhw4cVnOIUV0qEleN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX3fy5DWn4QYhyt8cf3KgV_A1q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qjVRY51ytK08kqQxWlRw5O2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIRsXKwxKoWWvPWl6qhNb7t5wrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgdnHcxhtCGdcDAkFtIu36EU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnwSUxQvuuk7azmi1WqnWvFZbTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyexzToANMrri1kxRsggu3kK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Enige nadeel is, is dat je zelf die lepe hoek niet voor toekomstige leiding doorvoeren zal kunnen gebruiken, omdat het gat alleen op maat is voor de riooldoorvoering.

Verder moet ik zeggen dat de afwerking zoals nu gemaakt is best netjes is gedaan; ik had erger verwacht na je eerste foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat hebben ze keurig afgewerkt. Grootste nadeel lijkt me inderdaad dat het lastiger is om er zelf nog iets doorheen te jassen. Dat het gaat werken zou ik me geen zorgen om maken; het zit op die plek aan twee kanten aan de muur vast. Áls er al iets gaat bewegen, zal dat bij de spil zijn lijkt me.

[ Voor 40% gewijzigd door eamelink op 23-05-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
gysman11 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:21:
Ik zou er niet mee akkoord gaan. Wat betaal je precies voor je huis? Precies. Jij bepaalt. Leveren conform afspraak graag. Zij maken fout, zij lossen het op. En niet met een hobby-bob constructie aub.
Na zien van foto's neem ik mijn eerdere opmerking terug. Netjes opgelost dit.

Edit: Enige is, is die trede nou niet ineens te smal?

[ Voor 6% gewijzigd door gysman11 op 23-05-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
Ja ik moet eerlijk zeggen dat het netjes afgewerkt is. Al moeten we het nog wel in het echt zien. Soms lijken dingen op de foto mooier dan in het echt. Vraag me wel af of als het hout gaat werken en die koof staat op de trap.. ze hebben best veel dingen nu gekit om deze schijnconstructie mogelijk te maken… dat blijft toch niet mooi? Ik weet dat een trap nog veel gaat werken en dat je dat altijd wel hebt.. maar is het hierdoor niet extra veel? Dat straks al die kit los gaat laten enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
@gysman11 goede vraag! Ik las in de bijlage van het bouwbesluit dat de trede minimaal 0,8 m moet zijn. Ik heb nu nagevraagd hoe breed en diep de kortste trede daar is en ben in afwachting van een reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Als de juiste trap wel geplaatst zou zijn dan was de traptrede toch net zo breed geweest als dat die nu is?
Ik zou me hier niet al te druk over maken, je mag geluk hebben als dit het enige is wat niet goed gegaan is als straks alles af is?

En mocht je in de toekomst ooit toch de koof willen gebruiken voor een extra kabel oid dan haal je de koof in de trapkast weg en boor je van onder nog een gat erbij in de traptrede om iets erdoorheen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:45

Theo

moederbord

Dit ziet er best netjes uit, op het oog is niet te zien dat er stiekem een stukje trap in de koof zit. :) Mogelijk kun je aan de bouwer/aannemer vragen of deze een zo groot mogelijk loze leiding wil leggen door de koof (en de trap); nu kom je er makkelijk bij, en over 2-30 jaar ga je 'm ooit nodig hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 07:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo'n koof moet toch open als je iets met het leidingwerk gaat doen. En schilderen doe je sowieso elke 10 jaar. En zoals je ziet kan een goede timmerman het zo aftimmeren dat je het verschil niet ziet.

Dus geen probleem, waarschijnlijk goedkoper om het op deze wijze te doen dan een speciale trap bestellen. Aftimmeren moet met een lepe hoek alsnog.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:36
gysman11 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:48:
[...]

Na zien van foto's neem ik mijn eerdere opmerking terug. Netjes opgelost dit.

Edit: Enige is, is die trede nou niet ineens te smal?
Het gat was normaal groter geweest. Dus hoe kan dit nu te smal opeens zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 15:00
thunder7 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:51:
Constructief lijkt het me prima; ze hebben vast niet de draagbalken aan de muur doorboord zo te zien. Maar het ziet er lijkt me wel maf uit, en je zal altijd zien dat die koof daar eigenlijk niet hoort - zeker als je de voorgeschiedenis weet.

Hoe krijgen ze het voor elkaar de 'verkeerde' trap te plaatsen? Dan moet de 'goede' trap toch ergens over zijn?

Ik zou toch eerst proberen de 'goede' trap geplaatst te krijgen.
dat is blijkbaar niet zo heel moeilijk, laatst in het nieuws een school die gewoon 180 graden gedraaid stond op het kavel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 22:21

Yucon

*broem*

LauPro schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:35:
Zo'n koof moet toch open als je iets met het leidingwerk gaat doen. En schilderen doe je sowieso elke 10 jaar. En zoals je ziet kan een goede timmerman het zo aftimmeren dat je het verschil niet ziet.

Dus geen probleem, waarschijnlijk goedkoper om het op deze wijze te doen dan een speciale trap bestellen. Aftimmeren moet met een lepe hoek alsnog.
Als je, ik noem maar iets, een netwerkkabeltje naar je zolder wil trekken of zonnepanelen gaat aanleggen is het echt niet vanzelfsprekend dat je op datzelfde moment je overloop onderhanden zou willen gaan nemen. En aangezien je dit heel simpel kunt voorkomen door dat gat iets groter te maken zou ik niet weten waarom je dat niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 21:21

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Oplossing ziet er op basis van de foto's prima uit, maar ik zou wel vragen om minimaal 2 loze leidingen door de trede (is er ook en zoldertrap) zodat je later niet de boel moet slopen om dat te realiseren. met een lepe hoek is dat manelijk zo geregeld, zonder is dat niet te doen.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Yucon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Als je, ik noem maar iets, een netwerkkabeltje naar je zolder wil trekken of zonnepanelen gaat aanleggen is het echt niet vanzelfsprekend dat je op datzelfde moment je overloop onderhanden zou willen gaan nemen. En aangezien je dit heel simpel kunt voorkomen door dat gat iets groter te maken zou ik niet weten waarom je dat niet zou doen.
Dat is het probleem niet van de aannemer/ontwikkelaar.
Dit is goedkoper.

Had je liever een volwaardige koof, dan moet je dat waarschijnlijk zelf aangeven/extra voor moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-05 15:24

VW-Arjan

★★★★★

Wellicht kun je de aannemer vragen om als goedmaker 2 loze leidingen in de koof weg te werken?
Dan ben je op de toekomst voorbereid en zie ik eigenlijk geen probleem om het zo op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 22:21

Yucon

*broem*

bottom line schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Dat is het probleem niet van de aannemer/ontwikkelaar.
Dit is goedkoper.

Had je liever een volwaardige koof, dan moet je dat waarschijnlijk zelf aangeven/extra voor moeten betalen.
Ik heb het over het bijboren van een gat. Dat kan nu nog wel in 5 minuten en als die koof er eenmaal zit bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 15:20
Prima opgelost door de aannemer.
Iedereen maakt wel eens een foutje ;) (ben zelf werkvoorbereider).

Je kan een deurtje laten maken (minder mooi) of onder in je trapkast een loze leiding mee laten nemen. Dan kan je t.z.t nog internet/data / iets anders er door heen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Yucon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Ik heb het over het bijboren van een gat. Dat kan nu nog wel in 5 minuten en als die koof er eenmaal zit bijna niet meer.
Ik herhaal.
Niet het probleem van de aannemer. Of moeten die tegenwoordig rieken wat de eigenaar van de woning over 5 jaar wilt aanpassen/nodig heeft?

Als TS daar nog iets extra bij wilt, moe(s)t hij dit laten weten.
Overigs ben je met 1 gat extra in de trap nog nergens. Hoe weet je nu hoe dit op zolder / 2de verdieping is geregeld? En met een gat alleen krijg je die kabel er niet vanzelf door, dus je gaat ook nog een buis nodig hebben. Maar aangezien het al is afgewerkt, wordt het sowieso enkele uurtjes kloten.

(ik had zelf nooit onder de trap die buis weggewerkt, maar dat terzijde)

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 24-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouwdv
Bedankt allemaal vd reacties en het meedenken. We zijn gerustgesteld! We hebben nu afgesproken dat we volgende week naar de trap gaan kijken of het in het echt ook zo netjes is en dat we dan beslissen of we akkoord gaan onder de voorwaarde dat zij garant blijven staan mochten we door deze constructie ooit problemen krijgen met de trap of standleiding (ook als dit pas over 10 of 20 jaar is) en dat een bouwkundige groen licht geeft bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zorg er vooral voor dat er bewijs is dat de standleiding op geen enkele plek (behalve bij de beugels ;) ) contact maakt met de trap of de afwerking.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Qua werkvoorbereiding verdient dit inderdaad geen schoonheidsprijs: er had een andere trap besteld moeten worden aan de voorkant van de bouw. Maar de afwerking en de oplossing zijn netjes.

De constructie van de trap is niet beschadigd, de randen aan de zijkant zitten er nog en daarin is niet gezaagd.
De trede is ter plaatse van de leiding verzwakt door de standleiding, maar omdat hier de trede op zijn breedst is zullen krachten goed spreiden. Ik zou het aandurven zo :)
Dan het PVC: dat is erg flexibel. Als de trap gaat werken (het is immers hout) zal dat niet zo veel zijn dat de leiding dat niet kan opnemen. Ook hier geen probleem dus.

De tip om er een deurtje van te maken of extra leiding in te maken is wel goed. Maar ook dat kan nog achteraf tzt: langs onderen kom je er goed bij en kun je met kortere PVC-delen en koppelstukjes nog prima een leiding bij 'schuiven'. Afhankelijk van hoe het boven is geregeld uiteraard... als deze leiding direct in de badkamer uit komt, wordt het al meer uitdaging uiteraard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nieuwbouwdv schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:53:
Ja ik moet eerlijk zeggen dat het netjes afgewerkt is. Al moeten we het nog wel in het echt zien. Soms lijken dingen op de foto mooier dan in het echt. Vraag me wel af of als het hout gaat werken en die koof staat op de trap.. ze hebben best veel dingen nu gekit om deze schijnconstructie mogelijk te maken… dat blijft toch niet mooi? Ik weet dat een trap nog veel gaat werken en dat je dat altijd wel hebt.. maar is het hierdoor niet extra veel? Dat straks al die kit los gaat laten enzo?
Ik vond het op het eerste gezicht ook onooglijk maar dit ziet er prima uit.

De kit gaat trouwens sowieso scheuren, maar dat geldt ook voor eventuele andere kitranden die zoveel werking op moeten vangen (daar kan geen anti-crack acrylaatkit tegenop volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Nieuwbouwdv schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:45:
Bedankt allemaal vd reacties en het meedenken. We zijn gerustgesteld! We hebben nu afgesproken dat we volgende week naar de trap gaan kijken of het in het echt ook zo netjes is en dat we dan beslissen of we akkoord gaan onder de voorwaarde dat zij garant blijven staan mochten we door deze constructie ooit problemen krijgen met de trap of standleiding (ook als dit pas over 10 of 20 jaar is) en dat een bouwkundige groen licht geeft bij oplevering.
Zo lang krijg je geen eens garantie op het huis zelf. :P

Prima opgelost zo en er gebeurt niks mee. De eerste 2 jaar vliegen toch overal de kieren in, dat heeft niks te maken met deze oplossing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 07:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yucon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Boor dan een gat 19mm en steek er een PVC-buis doorheen (zoals ZveenT) aan geeft.

Dat is nu 5 minuten werk inderdaad. De vraag is echter of dit een logische route is om in de vertrekken te komen, dus dan moet je alsnog met gootjes e.d. aan de slag.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
Ik sluit mij aan bij degenen die zeggen dat het op zich netjes is opgelost. Ik zou wél alles heel goed vastleggen met een boel detailfoto’s vóórdat ze de boel verder aftimmeren om wat munitie te hebben bij eventuele Woningborg-discussies achteraf.

Helaas is de Wet Kwaliteitsborging nog steeds niet in gegaan. Dan ligt de bewijsvoering achteraf bij de bouwer en was dit nóg zorgelozer geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 27-05-2022 09:56 ]

Pagina: 1