Downloadsnelheid gelimiteerd bij Steam & Microsoft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 08:01
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn downloadsnelheid waar ik al maanden m'n hoofd over breek, maar ik krijg het niet opgelost. Wellicht dat ik hier mijn wijsheid kan opdoen.

Ik neem een Internet Max abbonnement bij Ziggo af. De geadverteerde maximale snelheid is dan 600Mbit. Echter haal ik de downloadsnelheid die ik zou moeten halen nooit bij Steam of de Microsoft Store. Op de een of andere manier blijft de downloadsnelheid steken op ~23MB/s. Bij andere services zoals Origin of de nieuwe EA launcher kan ik de volledige snelheid van ~68MB/s wel benutten. Ook als ik een via nieuwsgroepen een Linux distro binnenhaal haal ik de maximale snelheid.

Nu dacht ik eerst dat dit een throttle was vanuit Steam en de MS Store, maar ik hoorde van vrienden dat zij dit probleem helemaal niet hebben. Het heeft ook niet met het moment van de dag te maken, want ik heb dit 's morgens, 's avonds en 's nachts geprobeerd met hetzelfde resultaat.

MS Store:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvn6-iXOnozOCKpI8V2-IzbAQeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4P171Ih8qYpAqXpgsU9tbOQR.png?f=user_large

Steam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj3XOOyRIL6p23O_TUz8_rxD78Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQBnRWHJJkQDrC8KF0NuO5M6.png?f=fotoalbum_large

SABnzb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBgdlQiKp5LNRaQgVTFJAVrSDhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irYCTWPR45TS2OBf8BJBviwF.png?f=fotoalbum_large

Nu zijn er meerdere casussen zoals de mijne bekend zoals hier. Ongetwijfeld ook op Tweakers. Ik heb alleen nog geen antwoord gevonden.

Ik gebruik de services op een bekabelde pc met een degelijke NIC op het moederbord.
Hardware:
  • Intel Core i5-8600K Boxed
  • MSI Z370 Gaming Pro Carbon
  • Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
  • EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 GAMING
- dit zou geen problemen moeten opleveren met compressed downloads.

Via Speedtest en Fast.com krijg ik gewoon de juiste snelheid binnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/13190060931.png

Wat ik voor Steam heb geprobeerd:
  • bandwith van steam op no limit zetten
  • Dowloaden op een andere schijf (HDD & SSD)
  • Dit hele rijtje
Wat ik voor de Microsoft Store heb geprobeerd:Concreet: Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Hardware of softwarematig?

[ Voor 15% gewijzigd door PaulR op 23-05-2022 19:23 . Reden: Toevoeging afbeeldingen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PaulR schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:08:
... Hardware of softwarematig? ...
Nog een laagje dieper denk ik. Zoals je in het topic dat je zelf aanhaalt kunt lezen, zijn de download speeds van steam nogal afhankelijk van de server waar je naar connect. Daarmee creëer je je eigen throttle, zeg maar. Dus doe eens testen of je met een andere server betere resultaten haalt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:14:
[...]

Nog een laagje dieper denk ik. Zoals je in het topic dat je zelf aanhaalt kunt lezen, zijn de download speeds van steam nogal afhankelijk van de server waar je naar connect. Daarmee creëer je je eigen throttle, zeg maar. Dus doe eens testen of je met een andere server betere resultaten haalt.
Helaas heeft Steam voor Nederland niet zo'n mooie serverlijst als de US, dus ben je beperkt tot simpelweg "Nederland". Ik heb toch nog even een test gedaan met de server in België, maar dat maakte voor de snelheid niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxmQRoRxg5zJKZ0A06ZMoMggrDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vADLHRk1wRW2CU8CGzZYtETK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

PaulR schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:38:
[...]

Helaas heeft Steam voor Nederland niet zo'n mooie serverlijst als de US, dus ben je beperkt tot simpelweg "Nederland". Ik heb toch nog even een test gedaan met de server in België, maar dat maakte voor de snelheid niet uit...
Hmmz, ik zou voor de zekerheid ook nog even Duitsland, Frankrijk, UK en Zweden proberen. Maar als dat allemaal hetzelfde resultaat geeft, begint het er op te lijken dat jouw PC iets tegen Steam en de MS Store heeft. Maar ik kan eigenlijk niet bedenken wat dat "iets" zou moeten zijn. Kun je plaatjes maken van taskManager gedurende zo'n download? Misschien laat de processor, LAN of disk ergens een bottleneck zien?

Eventuele andere mogelijkheid kan zijn dat Ziggo iets doet met de routering naar je server. Als je toch taskmanager open hebt staan, klik dan even op "resource manager" en kijk onder "network" even naar de sessie(s) die de download verzorgen. Gaan die naar een voor de hand liggende server? IP4 of IP6?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Nu dacht ik eerst dat dit een throttle was vanuit Steam en de MS Store, maar ik hoorde van vrienden dat zij dit probleem helemaal niet hebben.
In hoeverre hebben jouw vrienden dit probleem niet? Hebben zij ook 600Mbit en halen zij wél 50+ MB/s?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hahn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:52:
[...]

In hoeverre hebben jouw vrienden dit probleem niet? Hebben zij ook 600Mbit en halen zij wél 50+ MB/s?
Is inderdaad ook een mogelijkheid. In het topic waar TS naar verwijst claimen sommigen ca. 1 Gbit/s, maar dat is in de US. Zou kunnen zijn dat die infra in NL nog niet gerealiseerd is. Misschien halen TS's vrienden wel Mbit/s en MB/s door elkaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
Ik heb zojuist op Zweden en Duitsland - Dusseldorf geprobeerd. Er lijkt hier geen verschil te zijn met snelheid. Bij het wisselen van HDD naar SSD verhoogt de snelheid naar een piek van 28MB/s, maar vervolgens blijft het hier bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NdH4NfDE6bigzONnynSZwJHGRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhTSQILUf8XlWI96jOWN9Ngu.png?f=user_large

Taskmanager laat geen bijzonderheden zien. De SSD is voor 30% in gebruik, het netwerk gebruik is zoals verwacht. Geen abnormaliteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t2GhFyE1XEbZ68ozWd6H_Ey3R8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYmASABRMbcdnoHpbpygvh1z.png?f=user_large
Hahn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:52:
[...]

Ik heb dit specifiek nagevraagd. Iemand met hetzelfde abbonnement bij Ziggo - wel een andere stad - ontvangt ~40MB/s. Dit is toch al bijna het dubbele van mijn eerste meting. Een ander, met glasvezel bij KPN, ontvangt ~80MB/s.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:59:
[...]

Is inderdaad ook een mogelijkheid. In het topic waar TS naar verwijst claimen sommigen ca. 1 Gbit/s, maar dat is in de US. Zou kunnen zijn dat die infra in NL nog niet gerealiseerd is. Misschien halen TS's vrienden wel Mbit/s en MB/s door elkaar
Ik kreeg deze afbeelding van een vriend; KPN glasvezel, andere stad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_RCEv0On2waWH4GC4LuZg214zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdZSSABin17eZUxrYJgMfUfK.jpg?f=fotoalbum_large

Ook dit heb ik specifiek nagevraagd, maar dit is niet het geval. Deze twee vrienden zijn natuurlijk heel anekdotisch, maar waar ik ook zoek (reddit, ziggo fora, etc.), lijken er hogere snelheden mogelijk. Ook in Europa (bron voeg ik later toe).

Ondertussen heb ik een uitgebreid topic gevonden met een aantal andere oplossingen die ik deze week wil proberen.

Tot zo ver bedankt voor het meedenken, ik hoor graag of ik nog andere dingen kan proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door PaulR op 25-05-2022 15:52 ]

Pagina: 1