Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murribunda
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-05-2022
Hi,

Zojuist heb ik een nieuw abonnement van 1Gbs geactiveerd en door het hele huis werkt het goed, met de speedtest via WiFi haal ik 792 down en 824 up (op zolder).

De PC (uit 2019 met een AS-Rock A320M-HDV netwerkkaart) staat op zolder en de netwerkkaart zit met een UTP kabel verbonden op een Deco M9 (configuratie huis is mesh WiFi met 3x deco M9).

Echter, nu check ik bij de opties van deze netwerkkaart die in mijn PC zit en bij status staat nog steeds 100 Mbps.

Heb dit als volgt gecheckt:
Windows 10 --> instellingen --> netwerk en internet --> Ethernet --> Adapteropties wijzigen --> rechtermuis op het betreffende netwerk --> Status --> Snelheid: 100,0 Mbps

Bij de eigenschappen heb ik vervolgens het TCP/IPv4 protocol bekeken en deze staat bij Speed & Duplex op Auto Negotiation (bij IPv6 ook trouwens).

Volgens mij zou dit goed moeten zijn maar ik kom niet boven de 100Mbps, speedtest op PC komt tot 80 Mb down en 95 Mb up.

Volgens de specs van deze A320M-HDV kaart zou die 1Gbps aan moeten kunnen.....

Mis ik wat of doe ik iets niet goed?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Beste antwoord (via murribunda op 23-05-2022 20:22)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
Het lijkt mij dat er ergens in je netwerk een 100mbit poort moet zitten, ofwel een verkeerde kabel zoals genoemd.

Mocht de kabel goed zijn, heb je niet nog ergens een switch tussen die stiekem 100mbit poortjes heeft? De Deco M9 heeft volgens de specsheet 2x 1gbit poorten, wellicht kan je dat nog controleren, door rechtstreeks op de router bekabeling aan te sluiten oid?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien gebruik je een CAT5 kabel? voor 1Gbps heb je minstens CAT-5e nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De meest voor de hand liggende optie is dat de gebruikte kabel niet OK is. Dus dat eerst maar eens uitsluiten door een andere kabel te proberen. Bij voorkeur een die elders/met een andere PC/laptop wel gbit geeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:31
magnifor schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:34:
Misschien gebruik je een CAT5 kabel? voor 1Gbps heb je minstens CAT-5e nodig.
CAT5 voldoet ook prima voor thuisgebruik prima voor 1Gbps. De afstanden in menig huis zijn daar zeer kort voor. Lange afstanden in bedrijfspanden word een ander verhaal.
Aangezien de netwerk kaart van de TS 100Mbps aangeeft, dan vermoed ik eerder dat er 4 adres zijn gebruikt en geen 8.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
Het lijkt mij dat er ergens in je netwerk een 100mbit poort moet zitten, ofwel een verkeerde kabel zoals genoemd.

Mocht de kabel goed zijn, heb je niet nog ergens een switch tussen die stiekem 100mbit poortjes heeft? De Deco M9 heeft volgens de specsheet 2x 1gbit poorten, wellicht kan je dat nog controleren, door rechtstreeks op de router bekabeling aan te sluiten oid?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En de kabel moet voor Gigabit ook straight zijn, niet cross.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:37:
[...]

CAT5 voldoet ook prima voor thuisgebruik prima voor 1Gbps. De afstanden in menig huis zijn daar zeer kort voor. Lange afstanden in bedrijfspanden word een ander verhaal.
Aangezien de netwerk kaart van de TS 100Mbps aangeeft, dan vermoed ik eerder dat er 4 adres zijn gebruikt en geen 8.
CAT5 is max 100, CAT5E kan sneller ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DukeBox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:43:
En de kabel moet voor Gigabit ook straight zijn, niet cross.
Nee hoor, in tegenstelling tot 10/100mbit apparaten hebben gbit interfaces juist vaak auto MDI/MDI-X, waardoor het juist niet uitmaakt wat voor kabel je gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Laatst online: 09:31
magnifor schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:46:
[...]

CAT5 is max 100, CAT5E kan sneller ja.
Nope, CAT5 kan prima 1Gbps als alle 8 de aders gebruikt worden en mits de afstanden niet superlang zijn.
Idem dito dat CAT5E ook wel 10Gbps kan, mits je de lengtes wat kort houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:45
Cat 5 kan soms werken, maar is slechts gecertificeerd voor 100Mbp en als je goedkope kabel hebt zijn er zelfs geen 8 aderparen maar slechts 4 en haalt hij nooit meer dan 100Mbps.
Je hebt dus minimaal cat 5e nodig, want de specs daarvan garanderen 8 aderparen.

Dus eerste verdachte is de kabel.
De tweede optie is de QoS van die Deco, dat werkt voor geen meter en kan dit soort effecten geven, advies is dus QoS uitzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Qos die de linkrate beinvloed? En alleen wired connecties beinvloed maar niet wireless?

Vind ik niet echt likely tbh

verkeerdr kabel of, rotte connector lijkt mij de oorzaak

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2022 19:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Orion84 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:54:
Nee hoor, in tegenstelling tot 10/100mbit apparaten hebben gbit interfaces juist vaak auto MDI/MDI-X, waardoor het juist niet uitmaakt wat voor kabel je gebruikt.
Ja hoor, auto MDI/MDI-X is voor 10BASE-T en 100BASE-TX niet voor 1000BASE-T waardoor het wél uitmaakt.

Bij gebruik van een cross cable op 1000BASE-T zal er geen master/slave communicatie plaatsvinden én dus ook geen Gigabit link.

Dat er wél 100Mbit verbinding wordt gemaakt klopt aangezien (in dit geval wél) door auto MDI(X) dan alsnog een link wordt gemaakt.

Sinds 2003 is deze namelijk definitief geschrapt uit de RFC.
The MDI connector for a 1000BASE-T PHY shall be marked with the graphical symbol X. The crossover function specified here is not compatible with the crossover function specified in 14.5.2 for pairs TD and RD.
bron: https://grouper.ieee.org/...t/requests/maint_1115.pdf

Het is mogelijk alle paren te spiegelen waardoor je in wezen een compatible cross cable voor 1000BASE-T kan maken maar die voldoet dan aan geen enkele 802.3 specificatie.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murribunda
Thanks voor alle mogelijke opties tot zover, ik ga ze eens proberen binnenkort, ik laat wel weten wat er uit komt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murribunda
Richh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:38:

Ja hoor, zat inderdaad een 100Mb switch tussen, nooit meer aan gedacht 8)

Thanks nogmaals allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Nope, CAT5 kan prima 1Gbps als alle 8 de aders gebruikt worden en mits de afstanden niet superlang zijn.
Idem dito dat CAT5E ook wel 10Gbps kan, mits je de lengtes wat kort houd.
Dit is spijkers op laag water zoeken. Wanneer jij naar de mediamarkt gaat en je koopt cat5 dan is dat 100mbps. Dat jij dan in uitzonderlijke gevallen een cat5 kan tegenkomen die 1000 gaat zal best maar dat is niet de standaard. Cat5 is 100 cat5e en daarboven zijn minimaal 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 17:21
DukeBox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:00:
Dat er wél 100Mbit verbinding wordt gemaakt klopt aangezien (in dit geval wél) door auto MDI(X) dan alsnog een link wordt gemaakt.

Sinds 2003 is deze namelijk definitief geschrapt uit de RFC.

[...]

bron: https://grouper.ieee.org/...t/requests/maint_1115.pdf
Vreemd, uit hetzelfde document:
1000BASE-T devices shall implement an automatic MDI/MDI-X configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
10Base-T en 100Base-T doen auto mdix afhankelijk van de implementatie, omdat er maar 2 ader paren gebruikt worden.
Oftewel een versturend paar en een ontvangend paar.
Auto mdix schakelt naar behoefte tussen die twee functies

1000Base-T doet aan gelijktijdig gebruik van alle 4 aderparen in beide richtingen en maakt fysiek gezien geen onderscheid tussen de aderparen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 23-05-2022 22:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
<psst probleem is al gefixt!>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

hcQd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:52:
Vreemd, uit hetzelfde document:
Ja voor 10/100

@Ben(V) Maak maar een (standaard) cross en test het maar tussen een pc en een switch. 100% dat je geen Gbit link kan maken. In de afgelopen 20 jaar ben ik dit al zovaak tegen gekomen en er ook heel wat kratjes bier aan overgehouden.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard werkt een cross kabel niet bij 1000Base-T, want dan zijn de aderparen niet aan elkaar verbinden.

Wat ik zei is of in iedere geval bedoelde te zeggen was, dat auto mdix geen zin heeft bij 1000Base-T en dus cross kabels geen bestaansrecht meer hebben.

[ Voor 93% gewijzigd door Ben(V) op 23-05-2022 22:50 ]

Pagina: 1