i9 11900 klokt terug naar base speed bij 100% load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een corpo PC van m'n werk met een i9 11900 en een stock koelertje.
Deze i9 loopt idle op 2,5 GHz en de temp is rond de 35 graden.

Als ik alle cores belast (renderen in 3DS MAX) gaat hij even naar de +/- 4,2 GHz en loopt de temperatuur binnen 5 seconden op naar 95 graden. Daarna klokt hij terug naar 2,5 GHz en blijft daar dan hangen.
  • Is dit "by design" of zou hij het langer op een hogere snelheid kunnen uithouden bij betere koeling?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor de non-K reeks is multi core boost vaak tijd beperkt, naast temp. Dit klinkt mij als vrij normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:00
Des te beter de koeling, des te lager de temperatuur, des te langer hij het vol kan houden op turbo clock speed.

bij mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07

Detmer

Professioneel prutser

Je koeling is onvoldoende - of de koeler zit niet goed gemonteerd - waardoor de processor te warm wordt en daarom terug naar 2,5ghz klokt.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
95 graden, niet gek dat ie terug klokt toch ? Ik heb wel eens wat testen gedaan met Intel CPU's en stock koelers, genoeg gevallen waarbij de koeler op 100% CPU load niet voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:14
Mijn i9-10900K blijft rond de 5gHz op full load en tikt wel de 80-85 graden aan uit mijn hoofd.
Zit wel een Noctua NH-D15 chromax.black op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
PilatuS schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:57:
95 graden, niet gek dat ie terug klokt toch ? Ik heb wel eens wat testen gedaan met Intel CPU's en stock koelers, genoeg gevallen waarbij de koeler op 100% CPU load niet voldoende is.
Niet vreemd inderdaad, maar wat me wel opviel is dat dat binnen 3-4 seconden gebeurt, zo snel. Is dat normaal?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Umbrah schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:56:
Voor de non-K reeks is multi core boost vaak tijd beperkt, naast temp. Dit klinkt mij als vrij normaal.
Hmm daar zal ik ook nog naar kijken, het is inderdaad niet de K reeks

Mixed Reality dev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Menesis schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Niet vreemd inderdaad, maar wat me wel opviel is dat dat binnen 3-4 seconden gebeurt, zo snel. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal. Een CPU kan binnen 0.1 seconden van 10 watt naar 100 watt schieten. Nog een halve seconde later en de koeler zit aan zijn max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Intel boxed koelers zijn gemaakt voor maximaal 65w. Dat is wat een 11900 verbruikt op baseclock. Daarboven loopt het verbruik heel snel op tot >200w met allcore boostclock en bijbehorende warmteontwikkeling Niet gek dat de kloksnelheid dan teruggebracht wordt en is ook volkomen normaal.
Welk moederbord zit in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Uszka schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:19:
Intel boxed koelers zijn gemaakt voor maximaal 65w. Dat is wat een 11900 verbruikt op baseclock. Daarboven loopt het verbruik heel snel op tot >200w met allcore boostclock en bijbehorende warmteontwikkeling Niet gek dat de kloksnelheid dan teruggebracht wordt en is ook volkomen normaal.
Welk moederbord zit in het systeem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js90M_TgamNKq-NNALoCRIpJ81Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YGgpRvHCPVgccNtMqX4GWcsF.png?f=user_large

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PilatuS schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Ja, dat is normaal. Een CPU kan binnen 0.1 seconden van 10 watt naar 100 watt schieten. Nog een halve seconde later en de koeler zit aan zijn max.
Dat is de helft van het verhaal, een CPU kan met een beetje serieus verbruik ook in een fractie van een seconde opwarmen van kamertemperatuur tot 95 graden celcius. Dus ja, dan moet de CPU heel snel terugklokken om niet te ontploffen.

Laat nou net de 11-serie berucht zijn om zijn extreme verbruik, en daarmee ook warmteproductie. Tweakers concludeerde:
De Intel Core i9 11900K is de eerste processor die zelfs met de ventilators op volle draaisnelheid niet voldoende gekoeld wordt om throttling te voorkomen. Al na enkele seconden begint de processor te throttlen
Tweakers test hier met een high-end CPU-koeler van meer dan een kilo aluminium en koper. Een 11900 is wel minder extreem dan de 11900K, maar dat een je met een stock-koeler de kloksnelheid heel snel weer ziet terugzakken is dus wel logisch.

Ik wist trouwens niet dat een 11900 met een stock-koeler geleverd werd, die ontbreken schijnbaar alleen bij de K-versies. Lijkt me zwak uitgedrukt geen goed idee. Maar he, het zal die OEM wat boeien dat je 99% van de tijd op halve kloksnelheid draait. :P

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 23-05-2022 17:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang er een standaard fan aansluiting aan die koeler zit zou ik hem er gewoon afhalen en vervangen door wat degelijkers. Wel ff de stock koeler bewaren voor als hij terug moet voor garantie.

Meet wel even wat erin past qua hoogte, zodat de kast nog dicht past.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Let wel even op dat het om een HP PC gaat. Het is de vraag wat daar allemaal niet standaard aan is. Dus los van de hoogte, of de pinnen voor de koeler normaal zijn. HP, Dell en andere OEM's maken de grootste rotzooi waarbij vaak genoeg bijna niets standaard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nelizmastr schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:55:
Zolang er een standaard fan aansluiting aan die koeler zit zou ik hem er gewoon afhalen en vervangen door wat degelijkers.
Uit technisch oogpunt ben ik het helemaal met je advies eens, maar bij "een corpo PC van m'n werk" zou ik dat eerder aan de IT-helpdesk overlaten. Niet omdat die het per se beter kunnen maar wel in het kader van verantwoordelijkheid (wat als je iets sloopt, wie gaat behalve de schade ook de uurtjes betalen dat jij niet kan werken omdat je je eigen werk-PC gesloopt hebt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Zo ziet ie er uit van binnen. Ik ga inderdaad wel even bij de IT desk vragen voordat ik hem sloop :+
Bedankt voor alle inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7q6pJE06gQAYbgUjhugUGvzQsI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aJQT5yaehkvzjFwNY4fyWt54.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW-0VYESezsqE55TSslES9mgcFQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mqddVQtO4dOopM87QNGZjv3q.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door Menesis op 23-05-2022 20:34 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Niet standaard OEM troep dus :P

Sowieso weinig kans dat je daar een goede koeler in kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die koeler vervangen wordt inderdaad lastig, de meeste goede koelers zullen niet passen (om niet te zeggen: waarschijnlijk alle goede koelers). Ik twijfel of het moederbord "gewoon" mini-ITX is of echt volledig custom, maar er hangt ook nog een stuk van de kast over je geheugen heen, terwijl koelers daar vaak ook overheen hangen.

Eventueel zou je er een betere ventilator op kunnen zetten, of zelfs twee gestapelde, om zo meer airflow te krijgen. Al weet ik niet goed of die schroefjes een beetje los te krijgen zijn, of de afmetingen van de ventilator een beetje normaal zijn en of er wel een standaard fan-header op het moederbord gebruikt wordt. Maar zelfs als dat lukt is het een sub-optimale houtje-touwtje-oplossing. Het koelblok blijft toch wel het belangrijkste en die is nou eenmaal niet veel soeps voor een i9 11900.

offtopic:
En ai, dat lijkt op single-channel geheugen. Met een 11900. Gekke OEMs toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06

Nemesizz

Untouchable

Als ik de foto's zo zie (en dat kan misschien een vertekend beeld geven), maar AL zou je er een andere koeler op kunnen zetten...als ik dat zo zie kan die nergens lucht vandaan zuigen.

Ene kant word geblokkeerd door de videokaart, andere kant een soort HDD rack en geheugen, bovenkant zit ook dicht, achterkant alleen een out-take fan, dus zou de enige manier van lucht aanzuigen recht van boven zijn.

Nu zijn er heel wat meteen heel negatief over OEM's (tja, proprietary is soms lastig), maar heb ook heus zat modellen gezien in de professionele lijn PC's die wél degelijk inelkaar zaten (dus een goed ontwerp, met prima koeling). Maar als ik dit zo zie is dit wel weer het andere uiterste van het spectrum (high-end hardware, in een te krappe ruimte gepropt en totaal inefficiënt ingedeeld).

Zelf ben ik er totaal geen fan van maar...misschien dat zo'n kleine all-in-one water koeling zou kunnen?
Radiator op de out-take van locatie plaatsen, en misschien ipv out-take als in-take gebruiken (volgens mij is de airflow toch al belabberd, maar dan zou je koele lucht over de radiator kunnen blazen...kan alleen de hitte weer nergens heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:45
Wat voor machine is dit? Dit lijkt er meer op dat een kantoor PCtje (HP Prodesk ofzo) 'misbruikt' wordt voor taken waar deze eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Misschien dat het niet zo is omdat de foto's vertekenen, maar de foto's laten nu niet echt een kaliber systeem zien dat ik zou verwachten op basis van de workstations die bij klanten neerzetten voor 3D/Render werk e.d.

Verder kan je hier: https://www.intel.com/con...-technical-resources.html de datasheet downloaden.

Dan zie op pagina 100 en 102 de specs voor deze cpu.

8 Core 32 EU
TDP 65W
PL1 65W
PL2 224W
Tau 28 sec

Daar OEM's deze waardes eigenlijk altijd volgen (of zelfs nog lager gaat zitten)

Betekent dit dat deze cpu maximaal 28 seconden kan boosten naar 224W (or korter wanneer deze te warm wordt c.q. HP de Tau waarde lager heeft ingesteld), waarna deze maximaal 65W mag gaan verbruiken.

Deze koeling ziet er echter niet uit alsof deze maximaal 224W kan handelen voor 28 seconden, waardoor je dus tegen de issues aan loopt die je hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Dennism op 24-05-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

DataGhost

iPL dev

Nemesizz schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:58:
[..]

Zelf ben ik er totaal geen fan van maar...misschien dat zo'n kleine all-in-one water koeling zou kunnen?
Radiator op de out-take van locatie plaatsen, en misschien ipv out-take als in-take gebruiken (volgens mij is de airflow toch al belabberd, maar dan zou je koele lucht over de radiator kunnen blazen...kan alleen de hitte weer nergens heen.
Waterkoeling heb je in dit ding niks aan, of de radiator moet extern zijn. Het enige wat waterkoeling doet is de warmte verplaatsen naar een andere en/of koelere plek waar een relatief veel grotere radiator kan zitten dan wat er bovenop een socket past. In deze kast is gewoon geen ruimte.
Nu zijn er heel wat meteen heel negatief over OEM's (tja, proprietary is soms lastig), maar heb ook heus zat modellen gezien in de professionele lijn PC's die wél degelijk inelkaar zaten (dus een goed ontwerp, met prima koeling). Maar als ik dit zo zie is dit wel weer het andere uiterste van het spectrum (high-end hardware, in een te krappe ruimte gepropt en totaal inefficiënt ingedeeld).
Dit is nou wel het stereotiep OEM-kutding. Hier had nooit een i9 ingestopt mogen worden. De persoon die dat bedacht heeft werkt waarschijnlijk op Sales en speelt mooi in op onwetende mensen die alleen kijken naar de hoogste cijfertjes en "duurder zal wel beter zijn". Ik vind het een soort oplichting. De "betere" machines zijn er inderdaad maar volgens mij valt dat in het high-end segment heel hard tegen, mid- en low-end zal het beter zijn omdat die ook gewoon minder koeling nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06

Nemesizz

Untouchable

Dennism schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:42:
Wat voor machine is dit? Dit lijkt er meer op dat een kantoor PCtje (HP Prodesk ofzo) 'misbruikt' wordt voor taken waar deze eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Misschien dat het niet zo is omdat de foto's vertekenen, maar de foto's laten nu niet echt een kaliber systeem zien dat ik zou verwachten op basis van de workstations die bij klanten neerzetten voor 3D/Render werk e.d.
Dat vermoeden heb ik ook een beetje als ik zo de foto's zie. Ziet er niet bepaald uit dat het geheel geschikt is voor dat type hardware.

*edit*
@DataGhost
Waterkoeling heb je in dit ding niks aan, of de radiator moet extern zijn. Het enige wat waterkoeling doet is de warmte verplaatsen naar een andere en/of koelere plek waar een relatief veel grotere radiator kan zitten dan wat er bovenop een socket past. In deze kast is gewoon geen ruimte.
't Was ook maar een wild idee :P Is inderdaad praktisch geen ruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door Nemesizz op 24-05-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DataGhost schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:33:

Dit is nou wel het stereotiep OEM-kutding. Hier had nooit een i9 ingestopt mogen worden. De persoon die dat bedacht heeft werkt waarschijnlijk op Sales en speelt mooi in op onwetende mensen die alleen kijken naar de hoogste cijfertjes en "duurder zal wel beter zijn". Ik vind het een soort oplichting. De "betere" machines zijn er inderdaad maar volgens mij valt dat in het high-end segment heel hard tegen, mid- en low-end zal het beter zijn omdat die ook gewoon minder koeling nodig hebben.
Het is deels ook verwachting, dit is een 65W i9. Ook al is het een minimaal OEM bakje, was ik zeker met je eens ben. Maar deze cpu is ook niet bedoeld voor langdurig zware loads. i9's met een 65W TDP zijn vooral bedoeld om even heel spikey workloads die een hoge boost vereisen op te kunnen vangen (zodat het systeem snappy is) om daarna weer vrij licht belast te worden.

Daar zal een systeem als dit (ook al zou ik het zelf niet snel inzetten zo) prima aan voldoen.

Wil je echter zware render taken gaan uitvoeren of 3D modelleren, tja, dan mag je ook je eigen IT afdeling wel even aankijken als ze met een PC machine als deze aan komen zetten, want tenzij de foto's erg vertekenen, is dit geen PC bedoeld als workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dennism schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Het is deels ook verwachting, dit is een 65W i9. Ook al is het een minimaal OEM bakje, was ik zeker met je eens ben. Maar deze cpu is ook niet bedoeld voor langdurig zware loads. i9's met een 65W TDP zijn vooral bedoeld om even heel spikey workloads die een hoge boost vereisen op te kunnen vangen (zodat het systeem snappy is) om daarna weer vrij licht belast te worden.

Daar zal een systeem als dit (ook al zou ik het zelf niet snel inzetten zo) prima aan voldoen.

Wil je echter zware render taken gaan uitvoeren of 3D modelleren, tja, dan mag je ook je eigen IT afdeling wel even aankijken als ze met een PC machine als deze aan komen zetten, want tenzij de foto's erg vertekenen, is dit geen PC bedoeld als workstation.
Weer wat geleerd, het is vast duidelijk dat ik al jaren lang geen Intel meer heb. Dus eigenlijk komt dit niet alleen uit de Sales-koker van HP maar ook uit die van Intel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Als ik thuis ben zal ik wat meer foto´s posten. Ik vond het ook een opvallend klein bakje. Het moest van m'n werkgever per se dit model zijn... En zoals je misschien al zag zit er ook een RTX3070 in gepropt die past echt nét. De voeding is opvallend klein en er staat op 550W max, wat denk ik ook te krap is als de CPU en GPU op volle toeren draaien.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DataGhost schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Weer wat geleerd, het is vast duidelijk dat ik al jaren lang geen Intel meer heb. Dus eigenlijk komt dit niet alleen uit de Sales-koker van HP maar ook uit die van Intel :+
Qua AMD kun je het vergelijken met de Eco mode van AMD waarbij je een 105W TDP / 142W PPT Sku (bijv. een 5800X) limiteert tot 65W. Dat is eigenlijk wat Intel met deze Sku's ook doet, een beperkte boost mogelijkheid en dan maximaal 65W verbruik.

Blijft het punt wel staan dat deze koeling wel heel krap is, zelfs voor een Sku als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Menesis schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
Als ik thuis ben zal ik wat meer foto´s posten. Ik vond het ook een opvallend klein bakje. Het moest van m'n werkgever per se dit model zijn... En zoals je misschien al zag zit er ook een RTX3070 in gepropt die past echt nét. De voeding is opvallend klein en er staat op 550W max, wat denk ik ook te krap is als de CPU en GPU op volle toeren draaien.
Te krap niet als je uitgaat van niet overklokt (wat bij HP het geval zal zijn), maar het houd ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, die die GPU kan heerlijk 300/350W boosten (en draagt ook bij aan warme lucht in het systeem), en die CPU is inderdaad OEM-ified, dwz: power-2 state wat bij non-K's sowieso geknepen is, nog verder geknepen. Desalniettemin: het ding kan van 65 naar 225W boosten, combo GPU zot je richting 525W. Overige hardware ~50-60W en je kan een probleem hebben.

Ik zie nu pas je signature (ook wat liefde voor OSVR graag, m'n Index ligt zeker geen stof te happen :D), maar als je als beroep dusdanig richting 'game dev' hangt, ga dan ook goeie devkits gebruiken.

Een low-power, low-profile OEM dingetje is daar niet geschikt voor - sterker nog: vaak in bruikleen/huur via een leverancier naar werkgevers. Mijn eigen werkgever gebruikt Dell, en na lang aandringen (en een goeie case) kon ik een Alienware bestellen (ook ik ram richting absurde VRAM + CPU zaken aan) in de tijd dat ik nog op een werkplek-machine werkte (BYOD is een opluchting). HP heeft zo natuurlijk ook een merk - Omen.

Die CPU doet gewoon wat hij moet doen. En qua GPU zal ik daar niets zwaarders dan een "xx50"-klasse GPU in zetten - dat is waar HP ze thermisch voor maakt. Dat er een i9 in zit is gek - HP maakt namelijk goeie workstations én goeie koeling zaken en verkoopt ze ook via HPE. De Z-series is geweldig, en de Omen reeks is gek genoeg zakelijk ook te krijgen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Umbrah schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:11:
Euh, die die GPU kan heerlijk 300/350W boosten (en draagt ook bij aan warme lucht in het systeem), en die CPU is inderdaad OEM-ified, dwz: power-2 state wat bij non-K's sowieso geknepen is, nog verder geknepen. Desalniettemin: het ding kan van 65 naar 225W boosten, combo GPU zot je richting 525W. Overige hardware ~50-60W en je kan een probleem hebben.

Ik zie nu pas je signature (ook wat liefde voor OSVR graag, m'n Index ligt zeker geen stof te happen :D), maar als je als beroep dusdanig richting 'game dev' hangt, ga dan ook goeie devkits gebruiken.

Een low-power, low-profile OEM dingetje is daar niet geschikt voor - sterker nog: vaak in bruikleen/huur via een leverancier naar werkgevers. Mijn eigen werkgever gebruikt Dell, en na lang aandringen (en een goeie case) kon ik een Alienware bestellen (ook ik ram richting absurde VRAM + CPU zaken aan) in de tijd dat ik nog op een werkplek-machine werkte (BYOD is een opluchting). HP heeft zo natuurlijk ook een merk - Omen.

Die CPU doet gewoon wat hij moet doen. En qua GPU zal ik daar niets zwaarders dan een "xx50"-klasse GPU in zetten - dat is waar HP ze thermisch voor maakt. Dat er een i9 in zit is gek - HP maakt namelijk goeie workstations én goeie koeling zaken en verkoopt ze ook via HPE. De Z-series is geweldig, en de Omen reeks is gek genoeg zakelijk ook te krijgen geweest.
Ik had eerder een degelijker workstation voor die tijd. Dell Precision met 2 x Xeon, 2x P6000, 128 GB ram en 1300W voeding. Dat ding was niet te tillen :D
Maar nu is het allemaal wat meer aangemeten. Ik werk bij een grote consultancy waarbij maar een paar mensen met mixed reality werken. Ik ga het even aanzien. Ik zal nog wat fotos posten later tbv het topic maar ik denk niet dat ik er zo veel aan kan veranderen op de korte termijn. En op zich is dit wel een stap vooruit, want die RTX 3070 loopt rondjes om die twee P6000s (SLI werkt niet echt goed).

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Euh, die die GPU kan heerlijk 300/350W boosten (en draagt ook bij aan warme lucht in het systeem).
Dat zou niet mogen, de RTX 3070 heeft stock een Total Board Power (maximaal verbruik) van 220W, daar HP deze waarden altijd strikt volgt, betekent dat kaart dus ook niet meer mogen verbruiken dan 220W bij normaal gebruik, tenzij de gebruiker zelf is gaan tweaken (of het moet een custom RTX 3070 model zijn en niet van HP zelf, dat kan de boel ook nog anders maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Menesis schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
Meer foto's zijn wel leuk om even te lachen inderdaad, maar ik verwacht dat er werkelijk niks aan te redden is, zeker als je werkgever eisen stelt aan de looks en het formaat. Eventueel kan je een hoop gaten in de kast boren of gewoon de kast open laten zoals je hem had voor de foto's, dat doet minimaal iets met de temperatuur. Maar dat werkgevers liever voor vorm over functie gaan is ook geen verrassing. Die kan je subtiel terugkaatsen:
'Are you stealing those LCDs?' 'Yeah, but I'm doing it while my code compiles.'

Oververhitting en eventueel daaraan gerelateerde slijtage/defecten zijn in principe voor rekening van HP zolang er nog garantie op zit dus als dat misgaat is dat hun eigen schuld, hadden ze in de ontwerpfase maar rekening mee moeten houden. Dat er een CPU in zit die blijkbaar niet voor "langdurige belasting" bedoeld is is leuk, maar een computer hoort 24/7 100% belast te kunnen worden zonder kapot te gaan. Als het goed is blijft jouw enige probleem zijn dat de temperaturen omhoog gaat, waar je zelf in principe niet op hoeft te letten, dus het enige wat je er daadwerkelijk van zou moeten merken is dat je renders langzamer gaan dan je van de hardware zou mogen verwachten. Als werknemer is dat ook niet jouw probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door DataGhost op 24-05-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DataGhost schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:23:
Dat er een CPU in zit die blijkbaar niet voor "langdurige belasting" bedoeld is is leuk, maar een computer hoort 24/7 100% belast te kunnen worden zonder kapot te gaan.
Mogelijk dat je me eerder verkeerd begrepen hebt, wat ik daarmee bedoelde is dat de cpu geen hoge prestaties levert wanneer deze zwaar belast wordt, omdat deze cpu zich na x seconden boost limiteert op een verbruik van maximaal 65W. Deze 65W kan gewoon vol continu zonder problemen gebruikt worden gedurende een volledige werkdag.

Maar je zal er niet de performance uithalen die je voor de werkzaamheden die TS lijkt te willen doen zou willen hebben. Dat bedoelde ik met dat deze cpu (en waarschijnlijk de PC) niet geschikt is voor wat TS wil, niet dat de cpu (of het systeem) kapot zou gaan wanneer belast.

Dit is simpelweg een cpu waar je de beste performance uit haalt wanneer je bursty workloads hebt, en niet wanneer je deze langere tijd op 100% gaat belasten, omdat je dan heel snel tegen de 65W beperking aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dennism schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Mogelijk dat je me eerder verkeerd begrepen hebt, wat ik daarmee bedoelde is dat de cpu geen hoge prestaties levert wanneer deze zwaar belast wordt, omdat deze cpu zich na x seconden boost limiteert op een verbruik van maximaal 65W. Deze 65W kan gewoon vol continu zonder problemen gebruikt worden gedurende een volledige werkdag.

Maar je zal er niet de performance uithalen die je voor de werkzaamheden die TS lijkt te willen doen zou willen hebben. Dat bedoelde ik met dat deze cpu (en waarschijnlijk de PC) niet geschikt is voor wat TS wil, niet dat de cpu (of het systeem) kapot zou gaan wanneer belast.

Dit is simpelweg een cpu waar je de beste performance uit haalt wanneer je bursty workloads hebt, en niet wanneer je deze langere tijd op 100% gaat belasten, omdat je dan heel snel tegen de 65W beperking aan loopt.
Ik heb het natuurlijk ook over het zwaar ondermaatse koelpakket van het boxed koelertje gecombineerd met een bijna dichte kast en een 3070 recht eronder. Als dat ding het grootste deel van de tijd op 95 graden zit kan ik me voorstellen dat het qua levensduur allemaal net iets korter blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DataGhost schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb het natuurlijk ook over het zwaar ondermaatse koelpakket van het boxed koelertje gecombineerd met een bijna dichte kast en een 3070 recht eronder. Als dat ding het grootste deel van de tijd op 95 graden zit kan ik me voorstellen dat het qua levensduur allemaal net iets korter blijft werken.
Dat denk ik ook wel, al zal die cpu dat normaal gesproken niet doen.
Wat normaal behoort te gebeuren met deze cpu in een systeem als deze, is dat de cpu kortstondig boost, wanneer daarbij de 95c (soms 90c of 100c, afhankelijk van de tuning door de OEM) wordt aangetikt, zoals hier gebeurt, moet deze direct naar zijn 65W limiet gaat, waardoor de cpu ook direct weer zal gaan afkoelen. Zo worden dit soort systemen door de OEM getuned. Als de cpu langere tijd op 95c graden blijft hangen en niet langzaam begint af te koelen zodra de 65W begrenzing 'aan gaat', is er wat anders mis met het systeem.

Dit is trouwens geen box koeler, maar een standaard HP koeler voor 65W Sku's. Al heeft bijv. ook Dell soortgelijke modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Alienware zou ik ook niet zomaar zakelijk inzetten gezien de issues met die systemen :+ de HP Omen reeks heeft helaas trouwens ook zulke issues.

Zie o.a.

Ik zou het wat dat betreft echt houden bij de daadwerkelijke workstation lijnen van deze partijen, dan koop je over het algemeen altijd wel goed spul, maar goed, dat kost dan vaak ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens - 100% mee eens. Maar soms is zo'n systeem beter dan de echte OEM bakkies (omdat je Steve Burke z'n vids linkt, deze ga je ook leuk vinden: YouTube: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges). Helaas. Als de keuze bij HP dit is, of een Omen bakkie, dan zou ik gaan voor het Omen bakkie.

Overigens heb ik daar een tweede reden voor. Aan TS z'n signature zie je gaming-level development werk. Persoonlijk ben ik meer een GIS/CAD/Lidar persoon (hoewel ook ik een Hololens app op m'n naam heb...), en heb ik zowaar baat bij wat typische CAD-like meuk zoals double precision floats, en NVLink, maar @Menesis zal hoogstwaarschijnlijk meer richting de gaming stijl zaken gaan. En gek genoeg zijn (zeker de huidige...) CAD kaarten daar absurd slecht in. Persoonlijk heb ik in m'n "BYOD" rig daarom ook een RTX kaart zitten (3090, wou wel het vram...).

Z-series hebben daarbij dus één nadeel... ze zijn absurd slecht in de gaming level zaken. Minder slecht dan wat hij nu heeft (no offense, dat is een excel bak met undercurrent en overtemp problemen). Een van mijn redenen om: "als het bij HP moet blijven, dan maar Omen". Maar je hebt gelijk, zelfs Z-series is beter dan dit (en wel betrouwbaarder...).

Hoe dan ook, puur voor wat de TS wil is eigenlijk alles in het HP(e) bereik best gaar nu. Zeker als er ook een werkgever is die blij moet zijn.

En dan nog even een "humblebrag":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygV9LG7911DolwcrDA9o9bucJy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWX9KCgNvArBOuuQeIBdlg8Z.png?f=fotoalbum_large

Dit soort zaken heb ik (helaas) mee te maken en is een van de redenen dat ik naar BYOD ben gegaan. Sommige flows pakt hij ook de CPU erbij, én zie je de SSD's mega hard gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Umbrah schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:13:

Overigens heb ik daar een tweede reden voor. Aan TS z'n signature zie je gaming-level development werk. Persoonlijk ben ik meer een GIS/CAD/Lidar persoon (hoewel ook ik een Hololens app op m'n naam heb...), en heb ik zowaar baat bij wat typische CAD-like meuk zoals double precision floats, en NVLink, maar @Menesis zal hoogstwaarschijnlijk meer richting de gaming stijl zaken gaan. En gek genoeg zijn (zeker de huidige...) CAD kaarten daar absurd slecht in. Persoonlijk heb ik in m'n "BYOD" rig daarom ook een RTX kaart zitten (3090, wou wel het vram...).

Z-series hebben daarbij dus één nadeel... ze zijn absurd slecht in de gaming level zaken. Minder slecht dan wat hij nu heeft (no offense, dat is een excel bak met undercurrent en overtemp problemen). Een van mijn redenen om: "als het bij HP moet blijven, dan maar Omen". Maar je hebt gelijk, zelfs Z-series is beter dan dit (en wel betrouwbaarder...).
Dat is niet direct zo, professionele kaarten kunnen best goed zijn in gaming, maar je moet wel opletten wat je koopt.
Als jij een professionele kaart koopt van €700, bijvoorbeeld een RTX A2000 en gaming prestaties van een gelijk geprijsde RTX 3070 verwacht zaal je inderdaad bedrogen uitkomen. Immers is die RTX A2000 gebouwd rondom een GA106 chip, een chip die vergelijkbaar is qua gaming prestaties met een RTX 3050 of een RTX 3060 afhankelijk van de tuning van de kaart fabrikant.

Als jij uit een professionele kaart bijvoorbeeld RTX 3080 tot RTX 3090 performance wil halen in gaming, zal je moeten kijken naar minimaal een RTX A4500 (deze zal iets onder de 3080 zitten) tot de RTX A6000 allen gebaseerd op GA102, ook gebruik in de RTX 3080 tot RTX 3090Ti, op die kaarten kun je echt prima gamen als je een 'all business up front, party in the back' workstation wil, maar je moet ze niet kopen voor enkel gaming, daar zijn ze 'iets' te duur voor ;)

Vergelijkbaar met RTX 3070 performance zit je op een RTX A4000.

Het is dus niet zo dat professionele kaarten (of volledige workstations) per definitie slecht zijn in gaming, je moet echter wel kijken naar welke chip er gebruikt wordt in je professionele kaart als je naast workstation performance ook gaming performance wil. Een correct gespecced Z serie workstation kan je in de avonduren prima op gamen na een dag hard werken, of game development op doen. :) Echter koop hem niet exclusief voor het gamen, want dan kan je beter een zelfbouw PCtje neerzetten voor een fractie van de prijs. Je moet echt de workstation features ook benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
Ik heb zelf een HP Z2G4 SFF workstation. Ook daar liep ik tegen beperkingen aan vanwege de beperkte afmetingen en koeling. En ik had er slechts een GeForce GTX1650 inzitten.

Videokaart werd lekker warm en kon die warmte niet goed kwijt in de kast met als gevolg dat de fans als een malle gingen draaien. Zelfs bij normaal desktopgebruik waren de fans zeer duidelijk hoorbaar, om nog maar te zwijgen over hoe de geluidsproductie was tijdens het spelen van een game. Het leek wel een straaljager die opsteeg!

Inmiddels is de videokaart vervangen voor een passief gekoelde GT 1030. Bevalt me veel beter.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pporrio schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
Ik heb zelf een HP Z2G4 SFF workstation. Ook daar liep ik tegen beperkingen aan vanwege de beperkte afmetingen en koeling. En ik had er slechts een GeForce GTX1650 inzitten.

Videokaart werd lekker warm en kon die warmte niet goed kwijt in de kast met als gevolg dat de fans als een malle gingen draaien. Zelfs bij normaal desktopgebruik waren de fans zeer duidelijk hoorbaar, om nog maar te zwijgen over hoe de geluidsproductie was tijdens het spelen van een game. Het leek wel een straaljager die opsteeg!

Inmiddels is de videokaart vervangen voor een passief gekoelde GT 1030. Bevalt me veel beter.
Had je er wel en blower model in zitten? Die generatie kwam volgens mij standaard enkel met blower model kaarten die de warmte direct uit de kast haalden. Als je er dan een aftermarket kaart in zit die afhankelijk is van circulatie in de kast kan ik met het issue voorstellen.

Ik heb een aantal van dit soort machines bij een klant staan, en die hebben geen last van dit issue.

Zo ziet het er bij hun ongeveer uit, al hebben zij een iets lager model kaart, maar nog altijd een stuk performanter dan de GTX1650 waar jij issues mee had.

Afbeeldingslocatie: https://i.pcmag.com/imagery/reviews/02YABOeqk9MG9fKcXpAqwol-4.fit_lim.size_1004x802.v_1571879087.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Umbrah schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:13:
Eens - 100% mee eens. Maar soms is zo'n systeem beter dan de echte OEM bakkies (omdat je Steve Burke z'n vids linkt, deze ga je ook leuk vinden: YouTube: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges).
Ook een leuke inderdaad ja, had die destijds ook al zien langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
@Dennism Was in mijn geval inderdaad een aftermarket kaart van Zotac.
Geen aanrader! HP verkocht destijds mijn model Z2G4 SSF zonder videokaart. Afhankelijk van de toepassing kon je een Nvidia Quadro kaart erbij bestellen (verschillende modellen) die speciaal voor dit model PC geschikt waren.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Zoals beloofd nog wat plaatjes. Dat SSDtje linksboven en de PCI wifi kaart heb ik er zelf ingezet want er zat geen wifi op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGxzHBaJy16GJ1mPLU_CGnYvlGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSTJszmRBZNK7HIZgGb7ur80.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox controller voor scale. Ik heb nu dat linker CD slot eruit gehaald tbv de airflow. Het zuigt aardig als ik m'n hand ervoor houd dus dat zal wel wat helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc0nB1t7rmfZpki3_wCYEBVBJXg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IDd4VkcVAC6e0sOJBN7HEpfm.gif?f=fotoalbum_large

Ik werk inderdaad met mixed reality met Unreal en Unity.
Het is erg divers wat we doen. Soms een CAD model van 300 miljoen polygonen, dan zou een Quadro kaart fijner zijn, maar soms weer Unreal visualizaties dus dan zit ik wel weer goed met de RTX kaart.
Het zou wel erg fijn zijn als de CPU beter zou presteren, want ja, compilen van code en ook shaders is nog altijd erg tijdrovend. Dus ik ga bij de IT desk vragen of er een nieuwe koeler in mag.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
lol, bij de IT afdeling een issue geraised. Na veel heenenweer mailen en uitleg geven over het probleem kwam er vandaag een medewerker van HP langs op mijn werk (!)
Heeft ie de fan vervangen door dezelfde fan. :F :D

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-10 14:47

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Het is op zich gewoon heel logisch dat hij uit veiligheid terug klokt naar 2.5 Ghz. Heb zelf altijd rekening gehouden met betere koeling; zelfs waterkoeling voor mijn huidig pc. Komt natuurlijk veel meer warmte vrij bij overklokken.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Menesis schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:57:
lol, bij de IT afdeling een issue geraised. Na veel heenenweer mailen en uitleg geven over het probleem kwam er vandaag een medewerker van HP langs op mijn werk (!)
Heeft ie de fan vervangen door dezelfde fan. :F :D
Lol, die hebben het spelletje gespeeld met 10 man achter elkaar een boodschap laten doorfluisteren. Degene vooraan zegt "de koeling is niet goed genoeg om turbo-snelheid aan te houden" en de laatste hoort "de fan moet gerepareerd worden". :+

Pagina: 1