Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
Op zoek naar een handzame smartphone ben ik aan het kijken voor een 2e hands of refurbished iphone 2020 SE 64gb. Ik overweeg een 2e hands te kopen voor 150,- euro en eventueel zelf de accu te vervangen voor een nieuwe (accu percentage is nog 88%).

De telefoon is krasvrij volgens de verkoper (ik zou hem zelf ter plekke ophalen/kopen en dus ook inspecteren voordat ik hem koop).
Ik weet alleen niet of ik nu iets over het hoofd zie of dat er belangrijke punten zijn waar ik op moet letten.

Zie ik iets belangrijks over het hoofd? ik heb ze 2e hands nog niet in top conditie gezien, zeker niet ook in de buurt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Test de telefoon goed VOOR je 'm koopt.
- Geen iCould lock
- Find my iphone uitgeschakeld
- Cameras goed
- TrueTone werkt
- FaceId / vingerafdrukscanner goed
etc...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Thanks, zal er aan denken de volgende keer. Deze was helaas al weg 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb nu nog 2 mogelijke telefoons op het oog. Beide 2e hands (1 via facebook, anders via V&A). Maar ik zit nu zelf te twijfelen of ik wel 2e hands wil of toch liever refurbished (=want 36 maanden garantie bij back market).

Ik probeer te bedenken wat de argumenten zijn voor 2e hands of voor refurbished, maar ik kom nu niet verder dan dat 2e hands goedkoper is en refurbished garantie biedt.

andere zwaarwegende argumenten om voor het of het ander te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Je zou tweedehands naar de bon kunnen vragen, soms zit er nog garantie op mochten er problemen zijn. 150 Euro is 120 Euro onder een refurbished. Kun je bijna er 2 van kopen.

Verder is het een kosten baten analyse. Refurbished (vanaf 269 Euro) en nieuw (vanaf 379 Euro) zitten 110 Euro uit elkaar versus refurbished, dus dan kun je net zo goed voor nieuw gaan ipv refurbished is mijn mening.
pricewatch: Apple iPhone SE (2020) 64GB (usb-C kabel) Rood

En ga je voor nieuw, ga je dan nog 70 Euro meer neertellen voor het 2022 model (vanaf 449 Euro) wat nog 7 jaar mee kan ipv 2020 model wat nog 5 jaar mee kan?
pricewatch: Apple iPhone SE (2022), 64GB opslag Wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Thanks. Uitgaande van mijn maximale budget van 200,- worden al die extra mogelijkheden wel erg duur. Ik zou best een SE 22 willen maar dat past gewoon niet in mijn budget.

Ik vind het gat tussen refurbished en nieuw best groot in geld en in procenten.
110 euro tov 269 = 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
DeRooney schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:25:
Thanks. Uitgaande van mijn maximale budget van 200,- worden al die extra mogelijkheden wel erg duur. Ik zou best een SE 22 willen maar dat past gewoon niet in mijn budget.

Ik vind het gat tussen refurbished en nieuw best groot in geld en in procenten.
110 euro tov 269 = 40%.
Helemaal mee eens dat er een groot gat zit, en dan is het gewoon, gaat het mis, kan ik het mij veroorloven nog een poging te wagen, of is er voldoende garantie van de verkoper waar ik op vertrouw, bijvoorbeeld als je hier op V&A haalt, of de reputatie van betreffende refurbished winkel.

Alternatief dan nog ter overweging is gewoon nieuw, bijvoorbeeld een Moto G31, die in de BBG wordt geadviseerd. Dan ben je zeker van garantie en support en blijf je binnen budget.
reviews: Smartphone Best Buy Guide - Mei 2022
pricewatch: Motorola Moto G31, 64GB opslag Grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Enige jammere is dat die Motorola een 6,4" koelkast is. Enige reden om te kijken naar apple is het feit dat ze de enige zijn die kleinere modellen op de markt brengt. Jammer genoeg is de 13mini niet betaalbaar voor mij. Beetje jammer dat alle Android boeren geen kleinere modellen aanbieden. Er is geen enkel toestel in de pricewatch dat kleiner of gelijk is aan mijn a6, en niet ouder is dan intro jaar 2021.
Daarom overweeg ik ook mijn a6 te blijven gebruiken en er maar een nieuw scherm voor te bestellen. Alleen is er onzekerheid hoe lang de a6 nog bi-annual veiligheidsupdates krijgt. Straks is dat nu al voorbij en gooi ik dus 65 euro weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@DeRooney ik ken je probleem, en heb geleerd ermee om te gaan want er zijn ook voordelen van een groter scherm, zo ligt mijn iPad in de kast nu en gaat niet meer mee op vakantie.
Echter bij kleding kopen moet de telefoon wel in de zakken passen, dus dat is een beperkende factor. Kleding fabrikanten krijgen dat ook mee, dus kom ik dat eigenlijk niet meer tegen nu. En mijn toestel is nu zelfs 6,8 inch.

En ik vind het al onzin van een iPhone 4 naar 5 qua formaat indertijd. De OnePlus 3 met 5,5 inch en dikke schermranden openden mijn ogen dat groter fijn kon zijn, en door de moderne dunne vezels past ineens een 6,4 scherm in datzelfde formaat. En toen kon ik een Note 8 krijgen en ging naar 6,8 en geen spijt van gehad. Dus misschien moet je een keer door de zure appel heen bijten? Bij mij pakte het goed uit.

[ Voor 34% gewijzigd door swhnld op 27-05-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
heb op basis van de korte accuduur besloten de SE 2020 niet te gaan kopen.
Heb gekeken naar de Motorola G31, maar navraag over tot wanneer deze updates zal krijgen zorgde ervoor dat ik deze achterwege laat:
De moto G31 komt standaard met android 11 we verwachten dat u tot android 13 krijgt, de security updates krijgt u tot november 2023.
Dan kan je dus nauwelijks 1,5 jaar van je telefoon gebruik maken. Niet erg duurzaam helaas.

Duurzaamheid (updates etc.) zouden ze ook wel bij de best buy guide mee mogen gaan nemen.
Pagina: 1