Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:37
Foto's
Let niet op de schotel en bekabeling. Dit moet er nog vanaf gehaald worden. Beide kanten (zie schutting) is de erfgrens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2E8THkl57WEL_tx7hYWApUcsxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtIMAwvq0O1649OONEdhzyqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esA_QPlf-oPMaCXfRP4D0rLcAWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmA4qiPBDaLKdOTzZXvZ0QH0.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Hoeveel ruimte er precies is weet ik niet, maar in de buurt heeft bijna iedereen 10-12 panelen en dan ligt het dak wel vol.
Schaduw
Volgens mij schaduwvrij maar 1 van de buren hebben wel een dakkapel. Het dak ligt precies op het zuiden en verder geen opstakels. Een systeem zoals Solaredge lijkt me dan ook niet nodig of is dit wel aan te raden? (Als iemand dit precies kan uitzoeken wil ik mijn adres wel via dm sturen). Ik heb zelf namelijk nog niet gekeken naar de tools van bijvoorbeeld SMA , omdat ik net een ooglaserbehandeling heb gehad en dus nog niet te lang achter de pc kan.
Jaarverbruik
De afgelopen jaren 2000 kWH per jaar. Er wordt echter op dit moment nog op gas gekookt en gestookt. Dit zal in de toekomst veranderen naar een warmtpomp L/W of L/L met warmtepompboiler en inductie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1 fase (1 x 25)

In de meterkast moet volgens mij een groep en aardlekschakelaar bij als dat al lukt.
Aansluiting 3 fase aanvragen, wachten tot 2023 en meterkast alvast laten ombouwen naar 3 fase of zo laten?

Jammer maar waarschijnlijk moet de bekabeling wel tegen de gevel aan. Er is namelijk geen loze leiding meer vanaf de meterkast naar zolder en ik zie geen andere mogelijkheid. Op zolder staat momenteel wel al een wasmachine met volgens mij een aparte groep. Ik las wel het één en andere over een PV verdeler maar dat moet ik nog verder uitzoeken.
Budget en doel
€ 4000 via subsidie en zonodig nog wat bijleggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog onbekend.
Bijhouden van data
Via app op de telefoon.
Ik heb al een P1 meter van Homewizard.
Waarschijnlijk komt er achteraf nog een kWh meter bij van Homewizard.
Reeds verkregen offertes
Offerte #1
  • 10 Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 380Wp
  • Growatt 3600TL-XE incl. monitoring
  • Bevestigingsmateriaal: dakpannen Solar construct
  • Montage voor 10 panelen
  • AC (voedings)traject 1-fase
Totaal excl. btw: € 3.809,11
Totaal incl. btw: € 4.609,02
Offerte #2
  • 10 Zonnepaneel 380 Wp Trina Solar TSM-380DE09.05
  • 1 Omvormer Growatt 3000TL-XE Wifi 1 Fase
  • 1 Opbrengst monitoren met uw smartapparaat
  • 1 Solarstell montagesysteem
  • 1 Volledige all-inclusive installatie
  • 1 Keurig wegwerken van kabels en aansluiten op de meterkast + Extra groep aanmaken
  • 1 Montage binnen 6-8 weken
  • 1 Gratis BTW-teruggave service
Totaal excl. btw: € 3.851,24
Totaal incl. btw: € 4.660,00
Offerte #3
  • 10 JA Solar Full Black 390 WP
  • Omvormer Goodwe + 10 jaar garantie
  • Montage met Clickfit EVO
  • Aanpassingen in meterkast t.b.v. panelen (eventueel plaatsen extra groep
  • 10 meter kabel
  • Klant ieder jaar bellen voor inspectie / reiniging
Totaal excl. btw: € 4.173,55
Totaal incl. btw: € 5.050,00
Regio
Groningen

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 23-05-2022 15:37 ]

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Prima offertes, materiaal/prijs is goed.

PV verdeler op de wasmachine groep kan inderdaad met deze 1 fase omvormers.

Meterkast ombouwen naar 3 fase kan je nu doen, dan kan je ook de btw op het vervangen van de meterkast terugvragen met de zonnepanelen btw.

Solaredge is niet nodig als je geen schaduw hebt.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien je een 4 polige hoofdschakelaar hebt, weet je zeker dat je een 1 fase (meter) hebt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• qwasd
DukeBox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Aangezien je een 4 polige hoofdschakelaar hebt, weet je zeker dat je een 1 fase (meter) hebt ?
Als ik op aansluiting.enexia.nl een prijsindicatie doe op mijn adres voor een 3 fase aansluiting, dan zie ik bij mijn huidige aansluiting een waarde staan van "1 x 25 Ampère" in combinatie met een EAN nummer van de meter. Ook zie ik fysiek op de meter "230V" staan, en als ik het goed heb staat er bij een 3 fase "3x220/230V"

[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 23-05-2022 16:07 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
De meterkast is in ieder geval al volledig klaar voor 3-fase.
Als je die nu nog niet hebt zal er onder de hoofdschakelaar een bruggetje gemaakt zijn.

Dan hoeft enkel de netbeheer kant nog geupgrade te worden om 3*25 te krijgen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:05:
Als ik op aansluiting.enexia.nl een prijsindicatie doe op mijn adres voor een 3 fase aansluiting, dan zie ik bij mijn huidige aansluiting een waarde staan van "1 x 25 Ampère".
Dat staat bij heel veel mensen, maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Ik heb ook 1x25 staan terwijl ik 1x40 heb (qua kosten is alles van 1x25 t/m 3x25 gelijk).
Ook zie ik op de meter "230V" staan, en als ik het goed heb staat bij een 3 fase "3x220/230V"
Welke meter heb je ? In geval van een slimme meter, heb je een L1, L2 en L3 in je display ?

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2022 17:20 ]

• qwasd
DukeBox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Dat staat bij heel veel mensen, maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Ik heb ook 1x25 staan terwijl ik 1x40 heb (qua kosten is alles van 1x25 tot 3x25 gelijk).

[...]

Welke meter heb je ? In geval van een slimme meter, heb je een L1, L2 en L3 in je display ?
XS210 ESMR5
Ik kan switchen tussen het volgende:
Levering 1 laag, Levering 2 hoog en teruglevering.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
DukeBox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Sterker nog:
De aardleks zijn ook 3 fasen, ik wist niet dat je 1 fase groepen daarachter mocht zetten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is inderdaad 1 fase.

• qwasd
Serpz0r schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Sterker nog:
De aardleks zijn ook 3 fasen, ik wist niet dat je 1 fase groepen daarachter mocht zetten.
Ik zou het niet weten. Zoals je waarschijnlijk merkt heb ik er weinig verstand van. De meterkast is in 2014 vernieuwd door een erkend installateur. Ik heb de woning echter pas in 2015 gekocht

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Ik zou het niet weten. Zoals je waarschijnlijk merkt heb ik er weinig verstand van. De meterkast is in 2014 vernieuwd door een erkend installateur. Ik heb de woning echter pas in 2015 gekocht
Nou vooruit, tot 2016 mocht dit nog.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

@qwasd erkend door wie?
Ik vind het maar raar dat er 3f ALS's worden gebruikt voor 1f-groepen als je verder geen 3f-apparatuur hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• qwasd
timovd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:22:
@qwasd erkend door wie?
Ik vind het maar raar dat er 3f ALS's worden gebruikt voor 1f-groepen als je verder geen 3f-apparatuur hebt.
Ja sorry hier kan ik je dus ook geen antwoord op geven. Nogmaals dit is in opdracht geweest van de vorige bewoner. De facturen zal ik vast nog wel hebben gekregen bij overdracht maar of ik hier tijd in moet steken is een tweede.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:17:
Met de opmerking die @Serpz0r maakt zou ik dan overwegen nu niets te doen aan je meterkast (bij een wijziging in de installatie is de installateur verplicht deze naar de huidige nen1010 standaarden te brengen).

Zodra je je keuken aan gaat passen kan je die vervangen/aanpassen naar wens en eventueel je aansluiting (dan wel) upgraden naar 3x25.

Voor wat betreft je offertes kom je met een PV verdeler dan wel uit voor

10x Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 380Wp + Growatt 3600TL-XE incl. monitoring
en
10x Zonnepaneel 380 Wp Trina Solar TSM-380DE09.05 + Growatt 3000TL-XE Wifi 1 Fase
(al vind ik de omvormer wel wat aan de krappe kant)

10 JA Solar Full Black 390 WP + Goodwe
Het hangt hier vanaf welk model omvormer, op zich is een omvormer die 3900 Watt kan leveren teveel voor 1 16A groep (~3680 Watt) maar de kans dat je daar langdurig tegenaan loopt is zeer klein.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2022 16:33 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gezien het in groningen en omgeving is, heeft @RobertV70 geen tijd voor mooie REC panelen met een SMA te installeren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• qwasd
timberleek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:07:
De meterkast is in ieder geval al volledig klaar voor 3-fase.
Als je die nu nog niet hebt zal er onder de hoofdschakelaar een bruggetje gemaakt zijn.

Dan hoeft enkel de netbeheer kant nog geupgrade te worden om 3*25 te krijgen.
Ik heb het even los gemaakt en dit bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8khUbpvLuuzWs72seXj3gmcUJAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT5p6bjkfOA9I27fqmE8Wzwi.jpg?f=fotoalbum_large

• qwasd
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:44:
Gezien het in groningen en omgeving is, heeft @RobertV70 geen tijd voor mooie REC panelen met een SMA te installeren?
Altijd welkom :)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Ja sorry hier kan ik je dus ook geen antwoord op geven. Nogmaals dit is in opdracht geweest van de vorige bewoner. De facturen zal ik vast nog wel hebben gekregen bij overdracht maar of ik hier tijd in moet steken is een tweede.
En als we toch aan het zeikenzeuren zijn; er zit een opening tussen de hoofdschakelaar en de (blauwe) ALS. De "erkende" installateur heeft hier nogal een lelijke steek laten vallen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je ziet inderdaad de 2 doorverbindingen bij de hoofdschakelaar.

• timberleek
qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:48:
[...]
Ik heb het even los gemaakt en dit bedoel je?
Ah kijk. Ja, onder de hoofdschakelaar zie je de zwarte draad binnenkomen vanaf de meter (de enkele fase). Die zit met de bruine draad doorgekoppeld aan de 2e en 3e aansluiting van de hoofdschakelaar.

Als je driefase hebt. Krijg je 3 van die zwarte draden. Ieder op een eigen aansluiting (1, 2 en 3).
Dus mocht je die stap willen maken hoef jij niks meer te doen.

De meter, hoofdzekeringen, kabel naar het huis en aansluiting op de hoofdschakelaar is het werk van de netbeheerder.

• qwasd
timberleek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Ah kijk. Ja, onder de hoofdschakelaar zie je de zwarte draad binnenkomen vanaf de meter (de enkele fase). Die zit met de bruine draad doorgekoppeld aan de 2e en 3e aansluiting van de hoofdschakelaar.

Als je driefase hebt. Krijg je 3 van die zwarte draden. Ieder op een eigen aansluiting (1, 2 en 3).
Dus mocht je die stap willen maken hoef jij niks meer te doen.

De meter, hoofdzekeringen, kabel naar het huis en aansluiting op de hoofdschakelaar is het werk van de netbeheerder.
Dus ik zou in principe de aanvraag voor 3 fase al kunnen doen bij de netbeheerder of moet ik dan nog extra maatregelen nemen in huis/meterkast?

En in de huidige situatie moet dus wel een extra groep (automaat) en aardlekschakelaar bij komen voor de zonnepanelen toch? Mits ik gebruik kan maken van de pv verdeler.

• qwasd
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:44:
Dit bedrijf zit bij mij in de buurt en is afhalen zelfs mogelijk. Daar kun je diverse pakketten samenstellen. Ook met SMA omvormers. Is dit vergeleken met een Growatt veel beter?

Voor de installatie moet ik dan uiteraard nog iemand voor vinden...

En ik weet niet hoe het dan zit met BTW teruggave, omdat de installatie dan zelf wordt gedaan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met dakkapel schaduw van de buren heb je wel iets van schaduwmanagement nodig.
Goodwe of SMA
Growatt is daar niet zo heel goed in volgens mij.

En zelf uitlezen van een SMA gaat ook gemakkelijk.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

BTW mag je terug vragen ook al leg je ze zelf.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• timberleek
qwasd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:55:
[...]
Dus ik zou in principe de aanvraag voor 3 fase al kunnen doen bij de netbeheerder of moet ik dan nog extra maatregelen nemen in huis/meterkast?
Voor wat ik zo kan zien hoef je niks meer te doen. Behalve aanvragen en de deur open doen >:)
En in de huidige situatie moet dus wel een extra groep (automaat) en aardlekschakelaar bij komen voor de zonnepanelen toch? Mits ik gebruik kan maken van de pv verdeler.
Ja dat moet nog wel, dat staat los van het netbeheer verhaal.

• qwasd
2 offertes uit mijn startpost zijn herzien door de aanbieders. Is bij beide bijna €1000 bovenop gekomen. Ik zit erover na te denken om offerte 3 akkoord te geven. Deze kan ook binnen 4 weken starten.

Is dit een goede set? Wel een Goodwe omvormer, en ik weet niet of dat wat is. Welk type van Goodwe heb ik zojuist nagevraagd

Offerte #3
  • 10 JA Solar Full Black 390 WP
  • Omvormer Goodwe + 10 jaar garantie
  • Montage met Clickfit EVO
  • Aanpassingen in meterkast t.b.v. panelen (eventueel plaatsen extra groep
  • 10 meter kabel
  • Klant ieder jaar bellen voor inspectie / reiniging

• qwasd
Het is de Goodwe GW3000-XS

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 10 JA Solar Full Black 390 WP ?
Dat is echt wel zonde op zuid heb je dan echt wel flink wat aftoppen.

• qwasd
DukeBox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Met 10 JA Solar Full Black 390 WP ?
Dat is echt wel zonde op zuid heb je dan echt wel flink wat aftoppen.
Wat zou je dan adviseren? Een model hoger?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

qwasd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:15:
Wat zou je dan adviseren? Een model hoger?
Ik vermoed dat deze is aangeboden i.c.m. verkrijgbaarheid, ik zou voor (minimaal) een GW3600 gaan. Daarmee zal je alleen op piekmomenten een klein beetje last van aftoppen hebben, vrijwel niet van invloed op het totaal.

• qwasd
DukeBox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Ik vermoed dat deze is aangeboden i.c.m. verkrijgbaarheid, ik zou voor (minimaal) een GW3600 gaan. Daarmee zal je alleen op piekmomenten een klein beetje last van aftoppen hebben, vrijwel niet van invloed op het totaal.
Deze 2 offertes zojuist binnen. Welke is beter van deze 2:

Offerte 1

10 DMEGC DM365 glas-glas 30 jaar garantie
1 Growatt MIN3600 TL XE
10 Onderconstructie schuin dak
1 Monitoring met ShineLink RF
1 Aansluiten ACDC 1 Fase
10 Montage per paneel
1 Garantiefonds Duurzame Energie zonnepanelen
1 Btw teruggave verzorgd
Totaal excl. BTW: € 4.528,00
Totaal excl. BTW met forfait: € 4.608,00
BTW 21%: € 950,88
Totaal incl. BTW: € 5.478,88

Offerte 2

Zonnepaneel 385 Wp Trina Solar TSM-385DE09.05
1 Omvormer Growatt 3600TL-XE Wifi 1 Fase
1 Opbrengst monitoren met uw smartapparaat
1 Solarstell montagesysteem
1 Volledige all-inclusive installatie
1 Keurig wegwerken van kabels en aansluiten op de meterkast
1 Eventueel een extra groep aanmaken
1 Montage binnen 10-14 weken
1 Gratis BTW-teruggave service
Totaal excl. BTW: € 4.462,81
BTW 21%: € 937,19
Totaal incl. BTW: € 5.400,00

[ Voor 25% gewijzigd door qwasd op 24-05-2022 14:33 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat bedoel je met 'beter' ?

Vermogen is 250 Wp minder en omvormer zwaarder dan de vorige, qua specs is dit wel logischer maar of de offerte beter is zal je zelf moeten bepalen (prijs verschil panelen en omvormer vergelijken).

• qwasd
DukeBox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:32:
Wat bedoel je met 'beter' ?

Vermogen is 250 Wp minder en omvormer zwaarder dan de vorige, qua specs is dit wel logischer maar of de offerte beter is zal je zelf moeten bepalen (prijs verschil panelen en omvormer vergelijken).
Sorry ik was mijn post nog aan het aanpassen. Ging om 2 offertes en welke panelen nou de beste keus is. Volgens de adviseur zijn die DMEGC panelen zeer goed. Glas-glas ofzo had ie het over.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou gaan voor de tweede offerte, want meer Wp en vragen of ze een extra groep met aardlekautomaat kunnen aanmaken en 4mm2 kabel trekken.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

qwasd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:22:
Ging om 2 offertes en welke panelen nou de beste keus is. Volgens de adviseur zijn die DMEGC panelen zeer goed. Glas-glas ofzo had ie het over.
Glas glas heeft minder vermogensverlies t.o.v. glas folie maar zijn ook duurder. Alle 3 merken geven dezelfde garanties (zowel product als vermogen) dus is de vraag of het op de lange duur wel écht wat uitmaakt.
De terug verdientijd met glas folie is over het algemeen wel lager omdat ze goedkoper zijn. JA Solar is een bewezen merk met vele jaren ervaring, Trina draait ooi al een flinke tijd mee. DMEGC is wat minder lang op de markt.
Ik denk dat uiteindelijk het niet veel voor elkaar onder doet, het is wel zo dat JA qua per m² Wp meer oplevert voor een lagere prijs dus ook bij eventuele afname van vermogen over de jaren heen meer blijft opleveren.

• qwasd
DukeBox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Glas glas heeft minder vermogensverlies t.o.v. glas folie maar zijn ook duurder. Alle 3 merken geven dezelfde garanties (zowel product als vermogen) dus is de vraag of het op de lange duur wel écht wat uitmaakt.
De terug verdientijd met glas folie is over het algemeen wel lager omdat ze goedkoper zijn. JA Solar is een bewezen merk met vele jaren ervaring, Trina draait ooi al een flinke tijd mee. DMEGC is wat minder lang op de markt.
Ik denk dat uiteindelijk het niet veel voor elkaar onder doet, het is wel zo dat JA qua per m² Wp meer oplevert voor een lagere prijs dus ook bij eventuele afname van vermogen over de jaren heen meer blijft opleveren.
Onderstaande offerte heb ik naar € 5.250,00 inclusief BTW kunnen onderhandelen.

Offerte

10 Zonnepaneel 385 Wp Trina Solar TSM-385DE09.05
1 Omvormer Growatt 3600TL-XE Wifi 1 Fase
1 Opbrengst monitoren met uw smartapparaat
1 Solarstell montagesysteem
1 Volledige all-inclusive installatie
1 Keurig wegwerken van kabels en aansluiten op de meterkast
1 Eventueel een extra groep aanmaken
1 Montage binnen 10-14 weken
1 Gratis BTW-teruggave service
Hetzelfde kan ik voor € 4.750,00 inclusief BTW krijgen maar dan een andere merk zonnepaneel. (JA Solar)
Deze panelen (365 wp) worden dan geleverd. (heeft deze aanbieder namelijk nog op voorraad staan).
Voor de rest is alles hetzelfde. (omvormer 3600 growatt etc.)
Een verschil van 500 euro het waard? (verschil paneel)

Hierna toch echt de keuze maken...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zelf zou dan de JA's nemen met dat prijsverschil. Dat verdien je niet terug met die andere.

Pagina: 1