Mijn verhaal:
Mijn PC reboot zichzelf. Ik heb het een 3 kwart jaar niet opgemerkt maar volgens mijn Event Viewer heb ik dit probleem sinds 28-4-2021. Hij geeft Event ID 41 en ID 6008 op in de Event viewer van Windows en deze Events komen minimaal 1x per week tot 4x per week voor. Ik heb geen onderdelen vervangen rond deze tijd of de pc verhuist. Ik vermoed dat dit voornamelijk tijdens het opstarten gebeurt is. Nu begin ik het wel te merken tijdens het gebruik van de pc. Dit tijdens allerlei activiteiten. Als de pc alleen aanstaat, een lichte game aan het spelen ben (oldschool runescape) met een stream op het andere scherm of als ik een zware game aan het spelen ben (war thunder) met een stream op het 2e scherm.
Ik heb een hele hoop tests/programma's gedraaid om het probleem op te sporen maar ik kom er niet uit, zie onderstaand overzicht.
Ik heb Windows 10 een keer opnieuw geïnstalleerd maar dit mocht niet baten.
Ik heb de voeding vervangen en sindsdien heb ik de reboot nog een 4 maal gehad zoals ik terugzie in de event viewer maar deze heb ik niet opgemerkt. Als ik de tijd kijk zie ik dat dit tijdens het opstarten van de pc is gebeurt. Ik overclock geen enkel onderdeel.
Conclusie/Vraag?:
Ik zoek tips om het probleem verder te onderzoeken.
Ik vermoed zelf dat de SSD waar de Windows op staat kapot is gezien het bij het opstarten gebeurt echter geeft de test aan dat de schijf verder goed is dus ben ik in dubio hierover.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MB: Aser Prime Z270-A
Processor: i7 7700k
RAM: Corsair Vengeance DDR4 LPX 2x8GB
SSD: 1x Crucial 500GB 1x Samsung 840 256GB
HDD: Seagate 2TB Barracuda, (zit er wel in maar word niet echt gebruikt)
Videokaart: MSI Armor RTX 2070
Voeding: Corsair RM 750X
Koeler: Scythe Mugen 5
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Pasta vervangen processor + schoonmaak beurt
- Temperaturen een week bijgehouden, geen gekkigheid in te vinden. Stabiele temperaturen.
- Memtest86 gedraaid, 0 errors
- Intel Processor Diagnostic Tool gedraaid, 0 errors
- Crystaldisk info, Samsung 65% goed, geen error, overige schijven 100% geen errors.
- Windows 10 opnieuw geïnstalleerd
- Voeding vervangen. Van 550W naar 750W gegaan.
Voor mij het eerst dat ik een probleem post dus mijn excuses als ik de post niet goed heb weggezet.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mochten jullie nog meer willen weten hoor ik het graag!
Mijn PC reboot zichzelf. Ik heb het een 3 kwart jaar niet opgemerkt maar volgens mijn Event Viewer heb ik dit probleem sinds 28-4-2021. Hij geeft Event ID 41 en ID 6008 op in de Event viewer van Windows en deze Events komen minimaal 1x per week tot 4x per week voor. Ik heb geen onderdelen vervangen rond deze tijd of de pc verhuist. Ik vermoed dat dit voornamelijk tijdens het opstarten gebeurt is. Nu begin ik het wel te merken tijdens het gebruik van de pc. Dit tijdens allerlei activiteiten. Als de pc alleen aanstaat, een lichte game aan het spelen ben (oldschool runescape) met een stream op het andere scherm of als ik een zware game aan het spelen ben (war thunder) met een stream op het 2e scherm.
Ik heb een hele hoop tests/programma's gedraaid om het probleem op te sporen maar ik kom er niet uit, zie onderstaand overzicht.
Ik heb Windows 10 een keer opnieuw geïnstalleerd maar dit mocht niet baten.
Ik heb de voeding vervangen en sindsdien heb ik de reboot nog een 4 maal gehad zoals ik terugzie in de event viewer maar deze heb ik niet opgemerkt. Als ik de tijd kijk zie ik dat dit tijdens het opstarten van de pc is gebeurt. Ik overclock geen enkel onderdeel.
Conclusie/Vraag?:
Ik zoek tips om het probleem verder te onderzoeken.
Ik vermoed zelf dat de SSD waar de Windows op staat kapot is gezien het bij het opstarten gebeurt echter geeft de test aan dat de schijf verder goed is dus ben ik in dubio hierover.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MB: Aser Prime Z270-A
Processor: i7 7700k
RAM: Corsair Vengeance DDR4 LPX 2x8GB
SSD: 1x Crucial 500GB 1x Samsung 840 256GB
HDD: Seagate 2TB Barracuda, (zit er wel in maar word niet echt gebruikt)
Videokaart: MSI Armor RTX 2070
Voeding: Corsair RM 750X
Koeler: Scythe Mugen 5
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Pasta vervangen processor + schoonmaak beurt
- Temperaturen een week bijgehouden, geen gekkigheid in te vinden. Stabiele temperaturen.
- Memtest86 gedraaid, 0 errors
- Intel Processor Diagnostic Tool gedraaid, 0 errors
- Crystaldisk info, Samsung 65% goed, geen error, overige schijven 100% geen errors.
- Windows 10 opnieuw geïnstalleerd
- Voeding vervangen. Van 550W naar 750W gegaan.
Voor mij het eerst dat ik een probleem post dus mijn excuses als ik de post niet goed heb weggezet.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mochten jullie nog meer willen weten hoor ik het graag!