Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verplaatsen ruimte CV bij installatie warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42
Hallo,

Ik ben inmiddels bezig met verduurzaming van een woning die ik in april dit jaar heb mogen kopen.
Nu heb ik, met de run op warmtepompen, eindelijk een installateur kunnen vinden die een offerte heeft uitgebracht. Maar...

Momenteel staat de CV op de 1e verdieping, in een extra ruimte op de overloop die ik liever bij de slaapkamer wil betrekken. Er is genoeg ruimte in de bijkeuken die vrijwel (maar niet exact) onder de huidige ruimte op de 1e verdieping staat.

Helaas wil de installateur hier niet aan beginnen ivm het verleggen van leidingen.

Nu ben ik een beetje opties aan het bedenken. Ik zou de CV vantevoren kunnen laten verplaatsen, bijvoorbeeld, maar dan moet de hele rookgasafvoer ook verplaatst worden en dat is een beetje sneu geld als kort daarna de CV weggaat.

Iemand wellicht andere ideeën?

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
Wat heb je nu al voor leidingen in de bijkeuken lopen? Toevallig misschien al een warmwaterleiding? Dan zou het alleen gaan om de leidingen voor de verwarming, lopen die niet al ergens in de buurt?

Wat wil je allemaal in de bijkeuken gaan zetten? De binnenunit van de warmtepomp? Je boilervat voor warm tapwater?

Je kan natuurlijk ook eerst zorgen dat het beneden al op orde is zonder de situatie op zolder te veranderen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 23:15
Wat @Knielen al opnoemt.

De vraag is meer wanneer kan de warmtepomp geleverd worden?
Dat bepaalt alles. In de zomer zoals nu heb je de cv eigenlijk alleen maar nodig voor warm water om te douchen. Niet voor de verwarming.

De minder leuke optie is om een loodgieter alvast parallelle leidingen laten leggen waarop de warmtepomp in de toekomst kan worden aangesloten. Is die aangesloten dan kan de cv weg met bijbehorend leidingwerk en kan je die kamer bij je slaapkamer betrekken.

• r0b
Knielen schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:56:
Wat heb je nu al voor leidingen in de bijkeuken lopen? Toevallig misschien al een warmwaterleiding? Dan zou het alleen gaan om de leidingen voor de verwarming, lopen die niet al ergens in de buurt?

Wat wil je allemaal in de bijkeuken gaan zetten? De binnenunit van de warmtepomp? Je boilervat voor warm tapwater?

Je kan natuurlijk ook eerst zorgen dat het beneden al op orde is zonder de situatie op zolder te veranderen.
Er lopen momenteel al leidingen voor zowel koud als warm water in de bijkeuken inderdaad.
Ik wil liefst de binnenunit en boilervat (en een buffervat) in de bijkeuken, zodat er niks boven hoeft te staan.
D-dark schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:53:
Wat @Knielen al opnoemt.

De vraag is meer wanneer kan de warmtepomp geleverd worden?
Dat bepaalt alles. In de zomer zoals nu heb je de cv eigenlijk alleen maar nodig voor warm water om te douchen. Niet voor de verwarming.

De minder leuke optie is om een loodgieter alvast parallelle leidingen laten leggen waarop de warmtepomp in de toekomst kan worden aangesloten. Is die aangesloten dan kan de cv weg met bijbehorend leidingwerk en kan je die kamer bij je slaapkamer betrekken.
Warmtepomp kan met juli/augustus geleverd worden. Maar ... dat is inderdaad een idee, stom dat ik daar niet gedacht heb; ik dacht bij het verleggen van leidingen direct dat de CV dan ook direct verplaatst moet worden, maar dat hoeft natuurlijk niet en die leidingen kunnen gewoon afgedopt blijven totdat ze nodig zijn.

En kan een CV (of een binnenunit+boiler) eigenlijk overal 'ingetakt' worden in het koud/warmwater?

• D-dark
r0b schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:33:

[...]

Warmtepomp kan met juli/augustus geleverd worden. Maar ... dat is inderdaad een idee, stom dat ik daar niet gedacht heb; ik dacht bij het verleggen van leidingen direct dat de CV dan ook direct verplaatst moet worden, maar dat hoeft natuurlijk niet en die leidingen kunnen gewoon afgedopt blijven totdat ze nodig zijn.

En kan een CV (of een binnenunit+boiler) eigenlijk overal 'ingetakt' worden in het koud/warmwater?
Ja en Nee.
Je moet beide situaties uit elkaar trekken.
Er zijn leidingen voor warm water om te douchen of uit de kraan en voor je verwarming van het huis.

Voor beiden moet je bekijken hoe die aantepassen.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 24-05-2022 11:13 ]

• r0b
D-dark schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Ja en Nee.
Je moet beide situaties uit elkaar trekken.
Er zijn leidingen voor warm water om te douchen of uit de kraan en voor je verwarming van het huis.

Voor beiden moet je bekijken hoe die aantepassen.
Ah zo. Ja er is ook een radiator in de bijkeuken dus daar lopen ook leidingen voor.

Mijn vraag is meer; afgezien van aanwezigheid van het fysieke leidingwerk (dat is er), maakt het uit waar in de leidingwerk de CV (en dus, de pomp) geplaatst is? Zolang hij maar zijn gesloten rondje kan maken, toch?

• D-dark
r0b schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Ah zo. Ja er is ook een radiator in de bijkeuken dus daar lopen ook leidingen voor.

Mijn vraag is meer; afgezien van aanwezigheid van het fysieke leidingwerk (dat is er), maakt het uit waar in de leidingwerk de CV (en dus, de pomp) geplaatst is? Zolang hij maar zijn gesloten rondje kan maken, toch?
De CV laten we hangen.
Blijft over de warmtepomp en warmwaterboiler vat (warmtepomp)

warmwaterboiler vat (warmtepomp) is behoorlijk simpel. Leidingen naar waar je warmwater gebruikt. Mogelijk dat je een bestaande leiding kan hergebruiken. andere kant op gebruiken.

Warmtepomp, zolang gesloten rondje gemaakt kan worden in principe geen probleem. Maar hangt ervanaf hoe je huidige lussen zijn en wat de verdeling daar tussen is. je wil wel dat alles enigszins in balans is qua afgifte.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:57

Illusion

(the art of)

Wat is dat voor installateur, als hij geen leidingen wil (ver)leggen? Dat lijkt mij nou juist precies de taak van die installateur.

Het kan zijn dat hij geen zin heeft in betonboren, dan kan je aanbieden dat voor hem te (laten) doen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1