Welke pomp voor waterornament (80 hoog + 40 bak)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

Ik heb een waterornament (80cm hoog), met daaronder een bak van ongeveer 40cm. gevuld met zo'n 30cm water. Ik ben op zoek naar een pomp die, zonder dat ik 't heelal in schiet, water omhoog pompt.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Zoveel pompen, ene wordt geleverd met mooie spruitstukken voor bijv. vijvers, maar ik zoek gewoon een pompje die subtiel water omhoog pompt, ongeveer 120cm max dus (mogelijk wat extra slang, dus zeg 150cm max.

Maar ik wil dan ook weer niet dat het water nog 20cm boven 't ornament uit spuit.

Is dan het letten op opvoerhoogte voldoende en kan ik 'm dan bijv. knijpen met een knelring ofzo? Maar dan lijkt mij dat ie juist weer hoger spuit toch?

Denk ik te moeilijk, of wordt dit echt een zoektocht en heel veel proberen?

het gaat om een waterornament buiten. Waarbij de pomp in het water moet zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door NeFoRcE op 23-05-2022 14:52 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:07
https://www.vijverbenodig...docompact-300-indoor.html

Deze gebruik ik voor water ornament die niet spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb mijn TS wat aangepast. Het betreft een pomp die in 't water moet zitten, en buiten... toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:07
Ja deze heb ik in het water en buiten in de tuin. In de winter leeg ik alleen het ornament voor het vriezen. De naam is wat misleidend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
vinpower schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:20:
Ja deze heb ik in het water en buiten in de tuin. In de winter leeg ik alleen het ornament voor het vriezen. De naam is wat misleidend
Top, dat klinkt dan weer goed ;)

Ik heb ten tijde van de aanleg een overloopbuis aangelegd in de kuip. Zou het voldoende zijn om met een mini vlak-pomp al het water uit de kuip te pompen? Of zou fonteinpomp er echt fysiek uitgehaald moeten worden ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:11
Water niet knijpen door de slang te knijpen, zonde van je energieverbruik. Ik weet dat Jung een soort draaidimmers heeft die je kan gebruiken als toerenregelaar. Als je die toepast verbruikt de pomp dus gewoon minder energie en kan je de waterflow regelen. Aan de andere kant vraag ik me af of die dat ding ooit terugverdiend :X
Let op, deze kan maar 2,1A regelen, je pomp mag dus max 460-480 watt zijn (230/240 * 2)

https://www.jungstore.nl/...ar-opbouw-ip44-wg800.html

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 23-05-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Voor dat geld kun je inderdaad verdraaid lang die pomp laten draaien.

Stel, 250 kw voor 100 euro (40 cent per kw),

en pomp is 30w en dim je naar 15:

da's 700 dagen non-stop die pomp aan. Stel hij draait dus maar 12 uur per dag, heb je pas over 4 jaar dat ding terugbetaald.

Nee, ik zoek wel een wat geschiktere pomp dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 20:13
Als ik het zo lees zoek je een pomp die het water tot pakweg 100cm op kan pompen boven water niveau. Dat is een betere metric dan liters/u. Hopelijk heb je hier wat aan. (neem bijv tot 120cm, voor wat extra marge, en vaak kan je die goedkope pompjes wel regelen met een ingebouwde regelaar/dimmer)

Zelf heb ik jaren geleden eens een el-cheapo pomp gekocht op aliexpress, die sterk lijkt op de pomp die vinpower aanraadt. Ik had 'm specifiek uitgezocht voor een pomp hoogte van 100cm. Heeft ongeveer 2 jaar lang 24/7 gedraaid in een speciekuip/balkonbak aquaponics setting, tot het pompradje helemaal versleten was. De pomp zelf deed het nog wel, maar het radje bleef hangen. Is wellicht te vervangen. Aangezien het met magneten werkte (soort BLDC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een 7 (!) watt pomp gekocht die het water tot zeker 150cm kan brengen. Hoog genoeg dus. En ik kan 'm 'knijpen' door een schuifje te draaien waardoor er minder water uit komt. Ding was nog 7 tientjes in de winkel, maar goed. Hopelijk gaat ie dan ook wel flink wat jaartjes mee ;)

Zaterdag 't ornament plaatsen. Ik heb er zin in!

Pagina: 1