Per kookzone aparte groep

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views

Vraag

• Bigbossbing
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-10-2024
Mijn vraag
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een inductiekookplaat gekocht met aansluitwaarde van 11000W.
Nu is mijn vraag om alle 5 de kookzones op vol vermogen te kunnen gebruiken(dit zal niet heel vaak voorkomen) moeten dan alle kookzones op een eigen groep aangesloten worden,ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is

Alvast bedankt voor reacties

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:04
wat staat er in de (installatie) handleiding van je plaat? Bij 11KW zal de plaat waarschijnlijk een 3 fase aansluiting hebben.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Aansluiten op een 3 fase perilex stopcontact, als het goed is staat dat gewoon in de handleiding ;)

Ey!! Macarena \o/

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat gaat niet via 3 aparte groepen, maar via een 3-fase groep (krachtgroep)
Dan heb je zo eentje in je meterkast: https://hager.com/nl/cata...p-16a-b-kar-30-ma-kla-6ka nodig.

Laat je vooral niet wijsmaken dat dit ook wel op een 'kookgroep' kan.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2022 13:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de volledigheid: een standaard kookgroep komt niet verder dan 2*3680W=7360W.

3680W = 16 Ampère bij 230V. 16 Ampère is de standaard zekering waarmee een groep afgezekerd is.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Je zal een 3 fasen groep van 16A moeten aanleggen, Hiermee kom je uit op 11kW.
Let dus even op dat je een woning met 3 fase meterkast hebt. zo niet kom je dus alleen via perilex aansluiten (2fasen totaal: 7.4kW).

Mocht je geen 3fasen hebben dan is de vraag. Is het nodig. Hoevaak ga je alle 5 pitten op vol vermogen gebruiken? Want dan zal door de manier van aansluiten je nogsteeds alle pitten kunnen gebruiken alleen niet allemaal op vol vermogen. 2-3 waarschijnlijk wel.

Half Nederland sluit zijn kookplaat aan via een perilex. Het is mogelijk alleen niet iedereen ziet dit als een geschikte oplossing.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Alle 5 de pitten apart aansluiten zal niet mogelijk zijn bij de meeste platen. Het zijn eigenlijk altijd modules met 1 of 2 pitten.

Bij een 3-fase aansluiting (die je nodig hebt om een 11kW plaat volledig te kunnen benutten) zit elke module op een eigen fase.

Afhankelijk van het vermogen van de pitten kan het zomaar zijn dat de 2 pitten in dezelfde module niet tegelijk op boost kunnen. Dat kun je ook niet oplossen zonder een eigen kookplaat te maken :+

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 23:12
Dat gaat inderdaad niet lukken. Als je dit had gewild, had je losse modules moeten kopen (Domino systeem bijvoorbeeld).

Maar buiten dan, als je dit gewoon aan een kracht-groep hangt, ga je geen problemen hebben met capaciteit. De situatie dat je 5 pitten op vol vermogen wil hebben en dan nog te kort komt, ga je niet meemaken. De plaat regelt intern de vermogensverdeling, dus waarschijnlijk ga je het niet eens merken als je daadwerkelijk de 11KW aantikt. Dan regelt hij waarschijnlijk alle pitten evenredig terug.

Je kunt altijd nog een kokendwaterkraan plaatsen, dan hoef je zelden meer te boosten, omdat je water al kookt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58
epicfailguy23 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:01:
Half Nederland sluit zijn kookplaat aan via een perilex. Het is mogelijk alleen niet iedereen ziet dit als een geschikte oplossing.
Perilex heeft niets te maken met 2x1 of 3 fasen, die gebruik je voor beiden. Het gaat er om hoe deze intern is aangesloten (vanuit je meterkast).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:35
Modbreak:Welkom op GoT. We hebben echt een uitgebreide database van allerlei mogelijke aansluitingen van kookplaten. Je zal je toch echt eerst tot de handleiding van het apparaat zelf moeten wenden. Aangezien het aansluiten van kookplaten wekelijks wordt gevraagd, hier een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.