E-Fiber glasvezel laten aanleggen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
Hi mede-tweakers,

Ik heb tot 1 juni om te beslissen of ik glasvezel laat aanleggen door e-fiber of niet.

Wij gaan september/oktober verhuizen en ik ben mij af aan het vragen of ik dan door e-fiber glazvezel laat aanleggen of niet. Ik kan dan kiezen uit een van de 11 providers die partner zijn van e-fiber waar ik dan een abonnement van een jaar van 1 Gigabit bij af sluit. Hier zitten dan eenmalig 50 euro aansluit kosten aan verbonden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met e-fiber en/of aangesloten providers? Ik lees online vooral dat de verkopers pusherig zijn maar dat vind ik persoonlijk geen reden om iets wel of niet af te sluiten. Zijn er providers die jullie wel of niet aanraden en waarom?

Op het moment zit ik bij Ziggo, in principe prima dus ik zou niet overstappen omdat ik ontevreden ben maar puur voor de stabielere/hogere snelheid voor hetzelfde bedrag. Wij kijken thuis ook interactieve tv, dat wil ik dan graag behouden. Ik game af en toe (3-4 uurtjes per week), streamen veel films/series (vaker ook op 2 apparaten tegelijk) en ik werk 2 dagen per week van thuis uit en log via rdp op mijn werk pc in. Verder doen we niet veel spannends online.

Alvast bedankt voor de reacties :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27
Is dit voor je oude huis of je toekomstige huis?

Mocht het je toekomstige huis zijn dan zou ik het sowieso aanbevelen, naderhand zijn de kosten veel hoger. Nu heb je keuze en anders blijf je altijd aan Ziggo vast zitten

Ik heb sinds 2017 glasvezel via E-Fiber met Tweak als provider. Met E-Fiber zelf totaal geen problemen. Tweak heeft wel een tijdje last van DDoS gehad maar dat lijkt ook voorbij. TV hebben we niet via de aanbieder maar zijn volledig overgestapt op streaming met NLZiet/Netflix/etc/etc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 08:10
Direct doen, afhankelijk van waar je woont kan het voorlopig je enige kans op een aansluiting zijn. E-fiber heeft als voordeel dat ze elk huis van een hele gemeente aansluiten inclusief het buitengebied. Onlangs zijn ze overgenomen door Open Dutch Fiber, zij lijken zich enkel op woonkernen te richten. Ik heb gisteren de Fritzbox van Tweak in het huis van mijn vader aangesloten nadat de fiber kabel vorige maand was binnen gelegd en het ding kwam binnen vijf minuten online zonder problemen. Telefonie lijkt ook goed te werken maar we gaan merken wat het gaat doen de komende tijd.

Let wel, ik heb er enkel internet en telefonie besteld, tv is bij de meeste providers op e-fiber toch iets lastigs heb ik begrepen. Maar als je de kans hebt, direct doen, al is het alleen maar voor internet. Je kunt na een jaar alsnog overstappen op iets anders maar dan ligt de kabel wel binnen, is je huis meer waard bij verkoop en kun je bij bv een Ziggo beter onderhandelen omdat je een concurrentiele aansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
@GrooV Dit is voor het toekomstige huis. Ik ga voor Tweak of Freedom denk ik. Ik zie dat Tweak op het moment 36,67 per maand kost en Freedom 50. Dit vind ik nogal een verschil, volgens mij kost het bij Tweak als je per jaar afrekent. Denk dat dit anders maandelijks mogelijk ook eerder 45 per maand zal zijn.

@Andros Thanks voor de opmerking richting tv! Ik ga navraag doen of we een abbo kunnen afsluiten en vervolgens als het tv gedeelte ons niet bevalt dat kunnen afzeggen en alsnog terug naar Ziggo voor de tv. Anders sluit ik een abbo af voor de tv bij Ziggo. Verdienen ze toch nog wat aan me en kan ik vanaf januari volgend jaar alsnog van T-Mobile naar Vodafone overstappen voor mijn mobiel abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:30
@itaalol,

Onlangs is E-Fiber overgenomeb door Open Dutch Fiber. Grote kans dat binnenkort T-Mobile beschikbaar komt op E-Fiber netwerk ;) Geen idee of je dan niet liever alles via T-Mobile wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Glasvezel aanleggen staat toch los van een abbo?
Tenminste, eind juni heb ik glas van glaspoort en ben niet verplicht tot een abbo.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@DJMaze,

Bij E-Fiber moet je wel gelijk meedoen met een abonnement. Als je dat niet doet, kost het ruim 400 euro om alsnog mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:44
De eenmalige aansluitkosten en een jaarabonnement op 1 van de providers is goedkoper dan later alsnog glasvezel laten aanleggen.

Ben je nu tevreden met Ziggo dan kan je daar rustig aan vast houden maar heb je wel opties voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
@king006 Thanks voor de tip. Ik wil uit principe weg bij t-mobile, ben nu 13,5 jaar klant bij hun en de laatste keer dat ik mijn telefoon abbo heb verlengd is het zo gigantisch mis gegaan.

Ik heb 4 maanden dubbele kosten gehad, 15-20 uur contact met de klantenservice gehad om bijdehand tegen me te laten doen en mijn geld terug te krijgen. Ik had namelijk niets fout gedaan en het abbo was tenslotte in een winkel afgesloten. Er kon op één medewerker na geen enkele excuses van af. Zo, mijn rant ook weer gehad haha.

Ik denk dat het Tweak wordt. Nu de bazin nog zo ver krijgen hahah..

Weet iemand toevallig of je wel een internet en tv abbo moet afsluiten wil je in aanmerking komen voor het gratis aanleggen van e-fiber?

[ Voor 10% gewijzigd door itaalol op 26-05-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:13
Alleen internet is ook mogelijk, daar ga ik ook voor (voor 1 jaar en daarna stop ik). TV vind ik zelf een achteruitgang in vergelijking met Ziggo.

[ Voor 26% gewijzigd door Nougat op 26-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
itaalol schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:30:
Weet iemand toevallig of je wel een internet en tv abbo moet afsluiten wil je in aanmerking komen voor het gratis aanleggen van e-fiber?
Normaliter is het meer een haalbaarheidsonderzoek / verkoop. Als voldoende mensen zich aanmelden, door een abonnement af te sluiten, gaan ze het aanleggen. Welk abonnement maakt vervolgens niet uit en zoals iemand anders al aangaf zijn naderhand de aansluitkosten vele malen hoger omdat ze dan de straat en alles open moeten breken alleen om een glasvezeltje naar jouw woning te trekken. Echter...

"Bij mij" heeft Delta Fiber Nederland een tijd terug een haalbaarheidsonderzoek gedaan. Zelf niet ingeschreven. Maar na de einddatum wel alweer post van DFN. "Ook ik" krijg glasvezel, ik kan me nu nog gratis aanmelden, maar daarna rekenen ze aansluitkosten.
Als ze eenmaal bezig zijn met het aanleggen schieten ze de kabel dus gewoon overal naar binnen. Logisch ook. Als ze al alles open hebben liggen is het relatief goedkoop om de extra vezels te leggen en de huizen aan te sluiten. Zouden ze naderhand voor één woning de hele straat (+ nog wat extra straten?) open moeten breken is de kostenpost enorm. En dat doorrekenen naar de klant betekent gewoon dat de klant nooit overstapt. Als je bv nu Ziggo hebt en je wilt naar glasvezel en je moet eerst een paar duizend euro aanlegkosten aftikken dan is de terugverdientijd wel heel lang. Dus de beheerder zal er dan ook op toeleggen, maarja, of die dan bij wijze van €500 bijlegt om één aansluiting te maken of nu €100 per woning om het overal aan te sluiten maakt dan ook niet veel uit. Zeker als iedereen aansluiten dus een grotere kans geeft op toekomstige groei en dus de investering makkelijker terug verdienen.
Bij DFN was het volgens mij bij het haalbaarheidsonderzoek ook "nu zonder aanlegkosten, later alsnog afsluiten kost €750". Nu het wel aangelegd gaat worden spreken ze nog maar over "neem nu alsnog een abonnement en betaal geen aansluitkosten, later afsluiten kost €350" of iets dergelijks (in ieder geval in de honderden euro's, maar ruim onder de €750 die het initieel was). En ik durf te wedden dat als het zo ver is ze bv €50 aansluitkosten hebben maar je als nieuwe klant / welkomstkorting die niet hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
itaalol schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:30:
@king006 Weet iemand toevallig of je wel een internet en tv abbo moet afsluiten wil je in aanmerking komen voor het gratis aanleggen van e-fiber?
Ik weet niet in welke regio je zit ;) Maar hier legt E-Fiber ook glasvezel aan. Als je mee wil doen met de gratis aanleg in je huis, moet je een abonnement afsluiten bij iemand. Wil je geen abonnement? Dan hangt het kabeltje leuk voor je deur. Doe je later mee? Dan moet je eenmalig 400 euro betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
@Nougat Nice! Bij welke provider?

@RobertMe Het verschil in bedrag wat je beschrijft is wel mooi meegenomen!

@king006 Ik woon in Sittard en ga verhuizen naar Sittard haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@itaalol,

Thanks! Wat ik al dacht inderdaad:

We leggen glasvezel aan in de gehele gemeente Sittard-Geleen. Als je tijdens de aanleg in jouw buurt een abonnement afsluit bij één van de deelnemende providers op het E­-Fiber netwerk, dan zijn er géén kosten voor het gebruik van de glasvezelaansluiting (we noemen dit de vastrechtvergoeding). Later meedoen? Dat kan natuurlijk ook, maar dan brengen we wel minimaal €450,­ in rekening. Dit betreft de eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Denk bij Tweak... i.i.g. bij de goedkoopste, want zeer waarschijnlijk ga ik het niet eens gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:39
Nougat schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:33:
[...]

Denk bij Tweak... i.i.g. bij de goedkoopste, want zeer waarschijnlijk ga ik het niet eens gebruiken
Latency op glasvezel is een stuk lager, als je het probeert ben je verkocht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
joop99 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Latency op glasvezel is een stuk lager, als je het probeert ben je verkocht hoor.
Heb glasvezel van Caiway gehad, 7 jaar geleden..., maar ga niet meer betalen voor onnodige snelheid. Het zou anders zijn als de glasaanbieders een vergelijkbare tv aanbod hadden (met alles opnemen, en alle Ziggo zenders die wij nu hebben), maar zolang dat niet het geval is en de decoders ook niet om over naar huis te schrijven zijn nemen wij geen tv af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
itaalol schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:25:
@Nougat Nice! Bij welke provider?

@RobertMe Het verschil in bedrag wat je beschrijft is wel mooi meegenomen!

@king006 Ik woon in Sittard en ga verhuizen naar Sittard haha
Ik woon ook (nog) in Sittard en ga zodra ze glas in de wijk aanleggen ook een internet only abo afsluiten. Daarbij wordt de Ziggo verbinding zover mogelijk teruggeschroefd waarna ik in feite een backup verbinding heb :) Pas daarna kan ik mijn vrouw en kinderen zover krijgen om eventueel een alternatief voor de TV zenders te bekijken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

king006 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:33:
@DJMaze,

Bij E-Fiber moet je wel gelijk meedoen met een abonnement. Als je dat niet doet, kost het ruim 400 euro om alsnog mee te doen.
In de meeste gevallen wel ja. Maar dat verschilt per gemeente wat voor afspraken er zijn gemaakt. Hier in het dorp heeft elk huis E-Fiber kastje binnen als je nu wel of niet meedoet. Voordeel hiervan is dus dat als je later toch glasvezel wil (of nieuwe bewoner) die dure kosten niet hebt om die laatste meters binnen te leggen.

@Nougat nice backup lijntje *O* oOo

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 27-05-2022 08:25 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itaalol
@king006 Thanks voor de toelichting!

@redfoxert Nice!

Ik denk dat ik voor Tweak ga, we vinden omgerekend het verschil wat we kwijt zijn per maand best groot met een Freedom bijvoorbeeld. Ik heb in de 6 jaar dat we samen wonen één keer de Ziggo klantenservice gebeld en dit was voor issues met TV. Dus ik zie me niet zo snel gebruik maken van de betere klantenservice van Freedom.
Pagina: 1