Stroom via bestaande loze leiding met 2 open uiteinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-01 13:46
Beste Tweakers,

Ik heb een loze leiding die aan 2 kanten loos is (beide uiteinden bevinden zich in de woonkamer). Nu wil ik aan 1 uiteinde een stroompunt, aangevoerd via de andere zijde. Dit stroompunt komt dan achter een hangend tv meubel te zitten, waardoor er daar geen zichtbare aanvoer van een kabel nodig is.

Ik had dit in gedachte:

Vanuit kant 1 (achter de bank) via een normale soepele stroomkabel (aangesloten op een nabijgelegen stopcontact) naar de loze leiding toe, de stroomkabel via lasklemmen verbinden aan stugge draad die in de loze leiding gaat.
Bij het uiteinde van kant 2 (bij het tv meubel) via lasklemmen de stugge draad weer omzetten naar soepele draad waaraan een stekkerdoos verbonden is. Deze zou dan in een hangend tv meubel komen te liggen.

Is dit een veilige manier, of kan het misschien beter?
(even met de voetnoot dat ik geen sleuf in de muur wil gaan frezen)

Beste antwoord (via Rudyy op 23-05-2022 12:58)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:58
Ja je kunt gewoon verlengkabel in een leiding leggen. Voor warmte of iets dergelijks hoef je je geen zorgen te maken. Bedoel je gaat geen 16A door die kabel heen trekken voor wat home cinema. Dan ben je wel het snelste, goedkoopste en veiligste klaar.

discogs

Alle reacties

• loewie1984
Waarom koop je geen verlengkabel en monteer je zelf de stekkers eraan? Of je koopt een kant en klare, knipt een kant af en zet daar een nieuwe stekker aan.

Lasklemmen/kroonsteentjes zou ik van weg blijven tenzij je idd van harde kern naar vezeldraad moet gaan.

discogs

• Rudyy
loewie1984 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:09:
Waarom koop je geen verlengkabel en monteer je zelf de stekkers eraan? Of je koopt een kant en klare, knipt een kant af en zet daar een nieuwe stekker aan.

Lasklemmen/kroonsteentjes zou ik van weg blijven tenzij je idd van harde kern naar vezeldraad moet gaan.
Je bedoelt dat je van begin tot eind een soepele kabel door de loze leiding laat lopen?

Ik dacht zelf dat het niet zo'n goed idee wat juist om een soepele kabel in de loze leiding te doen. Vandaar het idee om het daar stug te houden.

Maar misschien is dit zo'n gek idee niet nee,

Acties:
  • Beste antwoord

• loewie1984
Ja je kunt gewoon verlengkabel in een leiding leggen. Voor warmte of iets dergelijks hoef je je geen zorgen te maken. Bedoel je gaat geen 16A door die kabel heen trekken voor wat home cinema. Dan ben je wel het snelste, goedkoopste en veiligste klaar.

discogs

• Rudyy
loewie1984 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:14:
Top, dan ga ik dat doen, bedankt

Dan heb ik nog wel een vraag die je misschien ook weet, maar hoe ga ik soepele draad door de buis trekken?

Ik kan immers niet zoals met stugge draad een uiteinde ombuigen om het zo vast te zetten aan een trekveer.

En een knoop lijkt me al snel te dik worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:35

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 19:08
Rudyy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Top, dan ga ik dat doen, bedankt

Dan heb ik nog wel een vraag die je misschien ook weet, maar hoe ga ik soepele draad door de buis trekken?

Ik kan immers niet zoals met stugge draad een uiteinde ombuigen om het zo vast te zetten aan een trekveer.

En een knoop lijkt me al snel te dik worden.
Als je alle 3 de aders even een cm of 5 kaal stript en alle 3 vast maakt aan het oog van de trekveer zou het denk ik wel goed moeten komen.

Mocht je eventueel een stukje krimpkous hebben liggen zou je dit er nog even overeen kunnen krimpen.
Of even een druppeltje tin over de aders van de draad doen zodat je ze niet los trekt en dan het scherpe randje eraf knippen
Makkelijkste is als je even met 2 personen bent, waarbij de ene met beleid trekt, en de ander de kabel recht aanvoert in de leiding.

Vast tapen o.i.d. zou ik niet doen, het laatste wat je wilt is dat de plak van de tape in je buis terecht zou komen als de tape een stukje los laat.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MaD_co schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Als je alle 3 de aders even een cm of 5 kaal stript en alle 3 vast maakt aan het oog van de trekveer zou het denk ik wel goed moeten komen.

Mocht je eventueel een stukje krimpkous hebben liggen zou je dit er nog even overeen kunnen krimpen.
Of even een druppeltje tin over de aders van de draad doen zodat je ze niet los trekt en dan het scherpe randje eraf knippen
Makkelijkste is als je even met 2 personen bent, waarbij de ene met beleid trekt, en de ander de kabel recht aanvoert in de leiding.

Vast tapen o.i.d. zou ik niet doen, het laatste wat je wilt is dat de plak van de tape in je buis terecht zou komen als de tape een stukje los laat.
Een kabeltrekkous is hier ideaal voor, voor dit kleine stukje zou ik het niet doen overigens.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
MaD_co schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Als je fatsoenlijke tape gebruikt gaat dit echt niet fout hoor, zeker niet met zo'n klein stukje.
Zwarte elektratape is gruwelijk sterk (zeker als je het op de juiste manier gebruikt -> Iets uitrekken en dan om het product wikkelen)

• Rudyy
Het is met veel moeite gelukt, trekveer met tape.

Gelukkig was het maar een meter of 6. Ik heb eerder al eens UTP getrokken en dat ging veel makkelijker
Pagina: 1