Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Onlangs is er bij ons een installateur over de vloer geweest voor een prijsopgave voor een warmtepomp inclusief installatie plus aanleg vloerverwarming (60 m2). Samengevat de volgende offerte mogen ontvangen:

All-Electric warmtepomp, Daikin Altherma 3 RF 8kw (split-unit)
Inclusief 230 liter warmwatertank en back-up heater van 9 kw
Met Daikin Madoka thermostaat en Daikin externe sensor buitendeel
18 liter expansievat

Vloerverwarming 6-groeps pomploos, met randisolatie en isolatiefolie, draadmat raster 100mm voor 60 m2 oppervlakte.

Dit voor een totaal van EUR 17.700.
Helaas zijn de kosten voor warmtepomp en vloerverwarming niet apart gespecificeerd.

Bijzonderheden:
- De kosten zijn nog elektrische voeding buiten- en binnendeel van de warmtepomp.
- De waterleidingen dienen we zelf in de betonvloer te kappen..
Is dit gebruikelijk dat dergelijke kosten niet in de offerte worden opgenomen en dat men dit zelf moet regelen o.i.d.? Vooral de waterleidingen in de vloer kappen... ik heb echt geen flauw idee. Wij halen wel zelf de vloer eruit.

De prijs is nog excl. subsidie (EUR 3.150), maar ik schrok hier wel van. Zijn deze kosten gebruikelijk in deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zonder details en specificatie is dit allemaal lastig te zeggen.
De warmtepomp kost ongeveer 8200 euro kaal. Installatie ervan zou in een dag moeten kunnen, twee man x 60 euro, komt er 1000 euro bij + paar honderd euro aan klein materiaal en expansievat. Zit je op 10k.

Vloerverwarming van 60m2 kost iets van 4k geloof ik. Moet de pompgroepen nog gemaakt en ingeregeld worden (+ 1 dag werk), zit je op 5k.

Kom ik dus op een totaal van 15k uit. Prijzen zijn op dit moment door inflatie en tekort aan mensen wel lastig in te schatten. 17,7k zou dus prima kunnen.

Waarom elektrisch en water er niet in zit moet je het bedrijf vragen. Sommige bedrijven voeren dat soort werkzaamheden niet uit. Mijn inziens zijn dat bedrijven waar je weg moet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torcane
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-05 20:46
Moeilijk zeggen.
Wij hebben paar weken terug vloerverwarming en all electric warmtepomp aan laten leggen voor 24k, met daarin het volgende:

Mitsubishi ecodan 14kW
200L warmwater
100L buffervat
Verwarmen of koelen
Vloerverwarming beneden 110m2 - verdeelunit 12 groepn
Vloerverwarming 1e verdieping 60m2 - verdeelunit 6 groepen
Op iedere kamer draadloze thermostaat, oftewel per groep verwarmen of koelen
nog 4k aan subsidie gaat eraf

Hierbij heeft de loodgieter inderdaad alle leidingen vooraf aangelegd.

Als je dan naar jou 17,7k kijkt en je vergelijkt dit met mijn lijstje zou je kunnen zeggen dat het wat aan de hoge kant is.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien mag je blij zijn dat je een offerte krijgt en dat ze jouw "renovatie"(toch?) aan willen nemen. Gaan ook verhalen rond dat veel van deze bedrijven alleen nog maar nieuwbouw willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 20:03
Hier kan je bijvoorbeeld de warmtepomp bekijken:

https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

Ik zie de RF niet als 8 kW wat jij noemt. De 8 kW variant is geschikt voor 65 graden wat niet logisch lijkt als je vloerverwarming krijgt.

Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je vloerverwarming door iemand anders laat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mbt het plaatsen van de vloerverwarming: wat ben je daar van plan? Hele vloer eruit, isoleren, nieuwe vloer erop? Dan snap ik het kappen wel, je zult er alles uit moeten slaan. Als je dat niet van plan bent (als er bijvoorbeeld al isolatie ligt), dan zou ik denk ik kiezen voor een freesbedrijf, de leidingen laten infrezen, zie https://www.verwarminginfo.nl/vloerverwarming/infrezen

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 23-05-2022 13:14 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
lothar schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:01:
Hier kan je bijvoorbeeld de warmtepomp bekijken:

https://www.123klimaatsho...rmtepomp-75-kw-230-liter/

Ik zie de RF niet als 8 kW wat jij noemt. De 8 kW variant is geschikt voor 65 graden wat niet logisch lijkt als je vloerverwarming krijgt.

Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je vloerverwarming door iemand anders laat leggen.
De 8kw werd geadviseerd toen het gasverbruik van de woning werd benoemd (1450m3 pj) i.c.m. de gasgevelkachels die nu in de woning aanwezig zijn. Ik gok dat toen in het achterhoofd werd gehouden dat de vloer nu weliswaar geïsoleerd is, maar dat dit deels (i.v.m. aanbouw) alweer 35 jaar geleden is. Er is ook geen kruipruimte aanwezig om de vloer nog extra te isoleren.

Kan het zijn dat de 8kw dan geadviseerd is om te compenseren met het mogelijke warmteverlies?
Bra-Jo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:12:
Mbt het plaatsen van de vloerverwarming: wat ben je daar van plan? Hele vloer eruit, isoleren, nieuwe vloer erop? Dan snap ik het kappen wel, je zult er alles uit moeten slaan. Als je dat niet van plan bent (als er bijvoorbeeld al isolatie ligt), dan zou ik denk ik kiezen voor een freesbedrijf, de leidingen laten infrezen, zie https://www.verwarminginfo.nl/vloerverwarming/infrezen
We willen de verbouwing niet al te ingrijpend maken, dus vandaar dat we de tegels alleen er uit willen slopen en dan direct vloerverwarming laten aanleggen.

Maar als zij op de offerte benoemen dat de waterleidingen in de betonvloer gekapt moeten worden, dan betekent dit hetzelfde als ze laten infrezen in de deklaag?

Als ik de website van verwarminginfo.nl goed begrijp, zou de dekvloer er helemaal uit moeten als we de isolatie willen verbeteren en dit is een stuk duurder/intensiever.

[ Voor 5% gewijzigd door Gautama op 23-05-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gautama schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:24:
[...]

De 8kw werd geadviseerd toen het gasverbruik van de woning werd benoemd (1450m3 pj) i.c.m. de gasgevelkachels die nu in de woning aanwezig zijn. Ik gok dat toen in het achterhoofd werd gehouden dat de vloer nu weliswaar geïsoleerd is, maar dat dit deels (i.v.m. aanbouw) alweer 35 jaar geleden is. Er is ook geen kruipruimte aanwezig om de vloer nog extra te isoleren.

Kan het zijn dat de 8kw dan geadviseerd is om te compenseren met het mogelijke warmteverlies?

[...]

We willen de verbouwing niet al te ingrijpend maken, dus vandaar dat we de tegels alleen er uit willen slopen en dan direct vloerverwarming laten aanleggen.

Maar als zij op de offerte benoemen dat de waterleidingen in de betonvloer gekapt moeten worden, dan betekent dit hetzelfde als ze laten infrezen in de deklaag?

Als ik de website van verwarminginfo.nl goed begrijp, zou de dekvloer er helemaal uit moeten om de isolatie te verbeteren en dit is een stuk duurder/intensiever.
Bij een WP wordt in ALLE gevallen een dikke vloerisolatie aangeraden (kan natuurlijk ook in de kruipruimte, als je die hebt). Dus als je je het kunt veroorloven (tijd/geld/goede wil), zou ik het altijd doen: alles eruit, dik isolatiepakket, draagvloer, warmtenet (vloerverwarming op maas), afwerken met dekvloer.

Kun/wil je dat niet, dan zal het neerkomen op je tegels eruit halen, infrezen (of kappen, volgens de installateur - voor zover ik weet gewoon hetzelfde), egaliseren/wegwerken met een dunne toplaag, afwerken met tegels ofzo.

Wij hebben zelf een tussenweg genomen: dekvloer eruit, paar centimeter isolatie op de draagvloer, daar warmtenet op, dan nieuwe dekvloer. We zaten in dezelfde situatie als jij, keuze om de hele vloer (draagvloer en al) eruit te halen, niet gedaan ivm budget. Achteraf niet slim, maar goed, je kunt je geld maar één keer uitgeven...

Het is geen ramp als er weinig/geen isolatie onder ligt natuurlijk he, je vloerverwarming werkt toch wel. Alleen zul je (veel?) meer verbruiken om je toko op temperatuur te houden.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Bra-Jo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Wij hebben zelf een tussenweg genomen: dekvloer eruit, paar centimeter isolatie op de draagvloer, daar warmtenet op, dan nieuwe dekvloer. We zaten in dezelfde situatie als jij, keuze om de hele vloer (draagvloer en al) eruit te halen, niet gedaan ivm budget. Achteraf niet slim, maar goed, je kunt je geld maar één keer uitgeven...
Ik vermoed dat wij dan voor een soortgelijke oplossing zullen gaan om toch iets aan isolatie te winnen. Nu is de R-waarde 1,3, maar kennelijk moet men minimaal 3,5 hebben voor vloerverwarming.

Als de dekvloer eruit moet, dan is er ook geen sprake meer van infrezen, toch?

Wordt het dan nog spannend met de hoeveelheid cm die er uiteindelijk over zijn als de dekvloer eruit is? Als ik het goed begrijp dan zou mijn toekomstige vloer dan bestaan uit de volgende lagen:

Tegels
Lijm of specie
Dekvloer
Vloerverwarming
Extra isolatie
Betonvloer

De dekvloer en vloerverwarming liggen dan in één laag, toch? :S
Dient er dan nog een smeervloer-laag te worden aangebracht op de dekvloer ter voorbereiding op de nieuwe tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Klopt, je hebt de keuze. Dekvloer helemaal eraf kappen, dan isolatie, dan een maas met warmtenet, daarover een nieuwe dekvloer (zo wil je installateur het, als ik het goed begrijp). Deze opzet heb ik hier ook. Nadeel (voor ons) is dat we niet meer dan 2cm isolatie kwijt konden, omdat anders de totale vloer te hoog werd, dus kortere deuren, lager plafond etc.

Optie twee, je laat je dekvloer zitten, alleen tegels eraf, dan infrezen, leidingen erin en afsmeren met een gietvloer oid. Minder werk (want je dekvloer blijft liggen) maar minder/geen isolatie.

Overigens heb ik hier een R-waarde voor de vloer van net 1, en toch wordt het warm. Dus het werkt wel, maar er lekt meer weg naar beneden, dus het zal minder zuinig zijn qua gebruik.

Derde optie (beste advies, maar waarschijnlijk moeilijk haalbaar) is dekvloer eruit, draagvloer eruit, uitdiepen, 10-15cm isolatie erin, dan je warmtenet en nieuwe dekvloer.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gautama schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Ik vermoed dat wij dan voor een soortgelijke oplossing zullen gaan om toch iets aan isolatie te winnen. Nu is de R-waarde 1,3, maar kennelijk moet men minimaal 3,5 hebben voor vloerverwarming.
je moet niks. je mate van isolatie zegt alleen iets over hoeveel energie je verbruikt/nodig hebt, dat heeft niks te maken met de manier van productie (gasbrander of warmtepomp) of je afgiftesysteem (radiatoren of vloer).

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Bedankt voor de antwoorden allen. Ik ga me verder oriënteren in het verwijderen van de dekvloer en het aanbrengen van isolatie en de kosten die hiermee gepaard gaan en ik maak dan mijn keuze. Hier heb ik namelijk nu nog geen enkel idee van.

Ik heb van de bewoners begrepen dat de gehele woning wel is voorzien van vloerisolatie, maar dat circa 35m2 afkomstig is uit 1985 (bouwjaar woning) en dat een betere (dikkere?) isolatielaag is aangebracht voor de aanbouw uit 2014 dat circa 25m2 groot is.

Op het energielabel is tussen deze twee stukken geen onderscheid aangebracht in de R-waarde, dus ik ben nu nog in twijfel of het wel nodig is, omdat ik waarschijnlijk niet veel meer isolatie ga winnen op het deel van de aanbouw.
Pagina: 1