Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyKomodo
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05-2022
Hallo tweakeristen,

Al een tijdje terug heeft mijn desktop het begeven en werk en game ik op een laptop. Het gaat om een krachtige HP-gaminglaptop van rond de 1200 euro (eentje in de OMEN-serie). De laptop heb ik aangesloten op een Full HD-monitor en dat werkt prima.

Nu is het zo dat ik nog een tweede monitor heb staan (hetzelfde model). Graag zou ik ook die aan willen sluiten, maar de laptop heeft natuurlijk maar 1 HDMI-poort. De laptop beschikt wel over een USB-C Thunderbolt en een DisplayPort 1.2 poort.

Mijn vraag aan jullie dus: welk product kan ik het beste aanschaffen?

Ik weet dat er veel docking stations en dongles etc. op de markt zijn en dat die nogal van elkaar verschillen in kwaliteit en prijs. Wat voor mij erg belangrijk is, is dat in ieder geval van één van de twee aangesloten monitoren het beeldkwaliteit echt optimaal moet zijn; dus ik wil geen kwaliteitsverlies door de docking station. Daarom ben ik in eerste instantie terughoudend bij heel goedkope oplossingen, maar wellicht is dat nergens voor nodig. Voor de rest ben ik niet veeleisend. Ik hoef mijn toetsenbord, muis etc. niet per se kwijt te kunnen in de docking station - die plug ik wel gewoon in de laptop.

Omdat het mij puur om het beeld gaat, is het wellicht ook een optie om te kijken naar converter-kabels. Zou ik mijn ene beeldscherm via mijn HDMI poort aangesloten kunnen houden, terwijl ik het andere beeldscherm via een HDMI naar USB-C of HDMI naar DisplayPort-kabel/converter aansluit, of leidt dat tot kwaliteitsverlies en is een docking station alsnog beter?

Veel dank alvast aan diegene die bereid is de tijd te nemen mij verder te helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-03 10:04
Gewoon een kabel van DisplayPort naar wat er op je monitor zit (waarschijnlijk DVI of HDMI). Dat zou geen merkwaardig kwaliteitsverlies op mogen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 14:28
Misschien slim om even het typenummer van je scherm en je laptop op te geven, dan kunnen we wat gerichter advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je hebt meerdere opties voor het extra scherm

1: Laptop Display poort -> scherm HDMI ( er zijn kabels te koop die van dp naar hdmi gaan )
2: Laptop Display poort -> scherm display poort (indien je scherm dit heeft is dit de beste optie)
3: Laptop -> Thunderbolt dock -> schermen (ik heb zelf voor werk een HP Thunderbolt dock met 2x een 4k scherm aangesloten mbt displaypoort)

Boven staande zal geen verlies op leveren.
Waar je op moet letten is dat de de poorten je scherm resolute ondersteunen indien je voor een Thunderbolt dock gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyKomodo
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05-2022
geforce5_guy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:54:
Je hebt meerdere opties voor het extra scherm

1: Laptop Display poort -> scherm HDMI ( er zijn kabels te koop die van dp naar hdmi gaan )
2: Laptop Display poort -> scherm display poort (indien je scherm dit heeft is dit de beste optie)
3: Laptop -> Thunderbolt dock -> schermen (ik heb zelf voor werk een HP Thunderbolt dock met 2x een 4k scherm aangesloten mbt displaypoort)

Boven staande zal geen verlies op leveren.
Waar je op moet letten is dat de de poorten je scherm resolute ondersteunen indien je voor een Thunderbolt dock gaat.
Dank voor alle reacties. Ik reageer even verder op deze.

Optie 2 valt af, want het scherm heeft geen Display poort. Ik twijfel nu dus tussen optie 1 en 3. Kabeltje (optie 1) is natuurlijk lekker goedkoop, maar zo'n docking station is natuurlijk ook wel mooi. Bevalt jouw HP docking station? En hoe duur was die, als ik vragen mag?

[ Voor 0% gewijzigd door CrazyKomodo op 23-05-2022 16:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
CrazyKomodo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Dank voor alle reacties. Ik reageer even verder op deze.

Optie 2 valt af, want het scherm heeft geen Display poort. Ik twijfel nu dus tussen optie 1 en 3. Kabeltje (optie 1) is natuurlijk lekker goedkoop, maar zo'n docking station is natuurlijk ook wel mooi. Bevalt jouw HP docking station? En hoe duur was die, als ik vragen mag?
Hij is van de baas >:) Maar volgens mij was hij toen rond de 250 euro.

Die ik heb is specifiek voor de HP zbook 17" ( zit naast de Thunderbolt ook nog een normale jack voor de stroom)

https://www.hp.com/nl-nl/...d=2UK38AA&opt=ABB&sel=ACC

Hier staan er vast wel wat tussen: die aan je eisen voldoen
https://tweakers.net/dock...sSlWyMjUA8ooyk1N9M4HSBrUA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-05 19:07
Kijk anders ook even op de TS van dit topic: Het docking station topic
Geeft wat info over wat voor keus je hebt.

Begrijp ik het goed dat jouw laptop een thunderbolt 3 of 4 aansluiting heeft? Dan beschikt het ook over usb-c displayport alt mode. Displayport alt mode of thunderbolt geeft geen verminderde beeldkwaliteit.
En randapparatuur hoeft niet via dit apparaat? Dan zou het met een relatief goedkope dongel moeten kunnen. Een docking station is dan wat aan de prijs.

Een thunderbolt dock is de mooiste oplossing, en je hebt alles met één kabel vast, maar ook de duurste.
Pagina: 1