Raar SCSI probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 08:47
Ik heb dus aan mijn adaptec 2940U2W Een u2w scis hd (qautum atlas 3). Dit werkt normaal. Nu zit op het U-SCSI segment een plextor 40x en een waitec 6*24. De plextor zit als laatste in de serie en deze is (bij mijn weten) goed geterminated. De waitec heeft echter de rare eigenschappen dat de geterminated is als de jumper er niet op zit (met parity net zo). De waitec is niet geterminated. En alle 3 de devices hebben parity aan staan (denk ik, die waitec is immers heel apart)
Beide cd-spelers worden gevonden (en werken ook). Maar als ik een cd naar mijn hd ga kopieren (plextor of waitec) loopt deze naar enkele minuten vast. Tijdens het branden net zo.
Wat is er aan het handje?

En dan in de SCIS-bios staat een optie int13 extensions. WTF is dat? :?

if broken it is, fix it you should

• elgringo
Of is het een probleem in windows????

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je config lijkt me goed, t zal eerder een probleem in windows zijn, herinstalleerd anders je aspi driver, of desnoods je brandprogrammatuur

suc6

A wise man's life is based around fuck you

• elgringo
Heb ik net gedaan. Met weinig resultaat :(

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zijn zowel die Plextor als de Waitec wide devices (dus met 68 pins aansluiting)?
Zoals je zelf al vermoed vloeien bijna alle problemen voort uit terminatie en/of kabel problemen ..
Wat gebeurt er eigenlijk als je de Waitec d'eraf haalt?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 14:11
Plextor en brander zijn geen wide devices. Gewoon 50pins narrow.
En idd je zilt gewoon een beetje meoten spelen met de terminatie, dikke kans dat daar je probleem ligt.

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Oh boy ... narrow en wide devices op dezelfde bus geeft zonder meer problemen tenzij je hier en daar wat speciale convertors d'erop schuift die de high bit terminaten voor de narrow dingen.
Enfin, die 2940 heeft naast de 68p aansluiting toch ook een 50p? Waarom daar niet die twee CD's opgezet?

• elgringo
dat heb ik. de hdd zit op de lvd (68 pins, u2w) connector) en de cdroms op de 50-pins scsi-2 interface

Maar ik zal es wat gaan prutsen.. :)

Verwijderd

Is je LVD-bus ook getermineerd? Beide bussen moeten een terminator hebben.
Voor de LVD-bus is dit met een speciale terminator op de kabel (LVD-drives hebben geen terminator on-board).

• elgringo
ik heb de lvd driver goed geterminated ja

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
En die int13 heb je nodig om schijven groter dan 8GB te kunnen benaderen...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Denk dat het komt omdat je 3 dingen achter elkaar hebt geplaatst. Probeer het eens met 2 dingen.
1. hd <-> burner
2. cd -> hd
3. cd -> burner

Verwijderd

Er gaat dan teveel data via 1 kabel eerst naar de processor en dan naar het doelapparaat en/of andersom. :7

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Op zondag 26 augustus 2001 16:18 schreef hhielke het volgende:
Er gaat dan teveel data via 1 kabel eerst naar de processor en dan naar het doelapparaat en/of andersom. :7
Da's nieuw voor mij .. leg es uit?

• elgringo
Op zondag 26 augustus 2001 16:18 schreef hhielke het volgende:
Dit is ook nieuw voor mij. Ik heb deze controller ook es gebruikt om 10 (!!!!!!) :9~ u2w scsi schijven aan te sturen en dat ging wel goed.

En verwijderen van 1 apparaat (cd op cdr) heeft geen zin/ resultaat. Ik heb beide nu ook omgedraaid (waitec nu als laatste) dit werkte ook niet?

Misschien de SCSI-ID's voor grap es veranderen/wisselen?? :?

• elgringo
en fomrat c:, zal dat een uitkomst bieden??? :?

• elgringo
Op maandag 27 augustus 2001 09:31 schreef elgringo het volgende:
en fomrat c:, zal dat een uitkomst bieden??? :?
update:
fomrat c: werkt niet... DAMN :(

• elgringo
Weer een update.....

Alle jumper mogelijkheden geprobeert: geen resultaat. Nieuwe scsi kabel (50-pins), ook geen resultaat. Nu kwam ik erachter dat alsb ik ook maar iets aan mijn ultra scsi segment hangt windows al weer vastloopt (BSOD's, hangen, etc)...

Conclusie: :? controller defect?????????????????? :? NEE TOCH....

Ik ben ten einde raad....

Verwijderd

Probeer dit eens:

Stel de snelheid van de devices in.
De HD staat waarschijnlijk op 40 of 80 Mb/s.
De CD-spelers moeten echter op een lagere snelheid, tenslotte zitten ze op een narrow-bus en die ondersteunt (ik meen) maximaal 20 Mb/s. Als je een 40-speed CD-speler hebt werkt dat ook goed: 40 x 150 kb/s = 6 Mb/s, dus als je die devices op max. 10 Mb/s instelt werkt het nog steeds goed.

• elgringo
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:00 schreef GrevDrake het volgende:
Probeer dit eens:

Stel de snelheid van de devices in.
De HD staat waarschijnlijk op 40 of 80 Mb/s.
De CD-spelers moeten echter op een lagere snelheid, tenslotte zitten ze op een narrow-bus en die ondersteunt (ik meen) maximaal 20 Mb/s. Als je een 40-speed CD-speler hebt werkt dat ook goed: 40 x 150 kb/s = 6 Mb/s, dus als je die devices op max. 10 Mb/s instelt werkt het nog steeds goed.
De scsi controller gaf 80 voor de hd, 20 voor de plextor en 10 voor de writer. Ik had beide (cdr en cdrom) op 10 ingesteld. Maar het ging ook hier niet goed.

Verder heb ik nog met de write-back cache geprutst en de rest van de opties (ik weet niet allemaal meer wat). Ook dit heeft niet geholpen :(

Verwijderd

Ik heb het zelfe probleem gehad na ± half jaar heb ik besloten om er een tweede scsi controller bij te zetten daarmee was probleem weg 8-) controller was 1541 dus oud en degelijk.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 13:19

afterburn

No more...

Andere controller kopen, en geen 2940 meer, maar eentje met een symbios controller erop ofzo.De hoeveelheid problemen met 2940 kaartjes is echt ontelbaar en 9 van de 10 keer wat jij beschrijft.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• vargo
  • Laatst online: 22-04 11:11
Het is voor mij heel vroeg, dus ik kan het nu fout hebben. Ik had 'vroeger' ook van die vastlopers (heb ASUS P2B-S mobo, met onboard 2940 U2W controller). Werd verholpen door netjes de laatste drivers (niet de ASPI layer dus!) van Adaptec (of waren ze nou van Asus) te installen. Even ervan uitgaande dat je alles juist geterminated hebt: kan dat het niet zijn?

• elgringo
Op donderdag 30 augustus 2001 07:57 schreef afterburn het volgende:
Andere controller kopen, en geen 2940 meer, maar eentje met een symbios controller erop ofzo.De hoeveelheid problemen met 2940 kaartjes is echt ontelbaar en 9 van de 10 keer wat jij beschrijft.
ik heb nu een tekram.... met symbios (ook u2w en scsi-2, zelfde specs) en nog steeds hetzelfde probleem...

Een storing (em-veld???) kan dat?? en een actieve terminator kan dit helpen? Zo ja waar en hoeveel???

• elgringo
Op donderdag 30 augustus 2001 08:07 schreef vargo het volgende:
Het is voor mij heel vroeg, dus ik kan het nu fout hebben. Ik had 'vroeger' ook van die vastlopers (heb ASUS P2B-S mobo, met onboard 2940 U2W controller). Werd verholpen door netjes de laatste drivers (niet de ASPI layer dus!) van Adaptec (of waren ze nou van Asus) te installen. Even ervan uitgaande dat je alles juist geterminated hebt: kan dat het niet zijn?
ik heb de nieuwste drivers (en bios)

• elgringo
actieve terminatie werkt ook niet :(
Nou waar zijn die SCSI guru's als je ze nodig hebt ;)

Verwijderd

Koppel de Waitec los van het systeem,
en probeer eens vanaf de Plextor te kopieren naar de hd.
Gaat het nu weer fout dan weet je dat het niet aan de Waitec ligt.

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde systeemconfiguratie als jij hebt:
Tekram U2W-SCSI-adapter + Plextor SCSI Rewriter + Teac SCSI-speler + IBM U2W-SCSI HD.
En bij mij werkt alles probleemloos.

• elgringo
Op donderdag 06 september 2001 23:21 schreef OetelDonk het volgende:
Koppel de Waitec los van het systeem,
en probeer eens vanaf de Plextor te kopieren naar de hd.
Gaat het nu weer fout dan weet je dat het niet aan de Waitec ligt.
heb ik al gedaan: ligt niet aan de waitec (andersom, plextor eraf, werkt ook niet)

• elgringo
Op donderdag 06 september 2001 23:25 schreef OetelDonk het volgende:
Ik heb ongeveer dezelfde systeemconfiguratie als jij hebt:
Tekram U2W-SCSI-adapter + Plextor SCSI Rewriter + Teac SCSI-speler + IBM U2W-SCSI HD.
En bij mij werkt alles probleemloos.
Ik denk niet dat jij al je pci sloten vol heb en je kast vol met waterkoeling :+

Verwijderd

Als dit probleem ook met een andere controler optreedt en je ook al het nodige hebt geprobeerd met ID's en termination, kijk dan eens naar de instellingen in je OS.

Ik weet dat je in Win98/Me de synchronisatie van CD-drives kunt instellen (standaard staan deze uit). Misschien kom je hier verder mee.

suc6

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 16:55 schreef elgringo het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jij al je pci sloten vol heb en je kast vol met waterkoeling :+
Al mijn PCI-sloten zijn bezet, maar ik heb geen waterkoeler.
Maar mijn systeem werkt wel probleemloos ;-))

• elgringo
Op vrijdag 07 september 2001 18:00 schreef madashell het volgende:
Als dit probleem ook met een andere controler optreedt en je ook al het nodige hebt geprobeerd met ID's en termination, kijk dan eens naar de instellingen in je OS.

Ik weet dat je in Win98/Me de synchronisatie van CD-drives kunt instellen (standaard staan deze uit). Misschien kom je hier verder mee.

suc6
Heb ik ook al geprobeerd...

En als ik mijn ide cdrom (asus 40x) eruit haal geeft ie nog meer fouten (als de plextor en/of de waitec) eraan zit.

Ik denk format c: en dan w2k :)

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 13:19

afterburn

No more...

Check of het laatste device aan de kabel ook daadwerkelijk op de laatste connector op de kabel zit, of op de enerlaatste als de laatste woordt gebruikt door een terminator.
Volgende devices op de volgende connector en zo verder..

Als met scsi de 1ste connector gebruikt omdat je dan je kabel lekker kort kan houden, en aan het eind lege connectoren overhoudt, krijg kun je reflecties op de kabel krijgen, en dat resulteert weer in de meest vage errors.

suc6

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• elgringo
Op zaterdag 08 september 2001 09:07 schreef afterburn het volgende:
Check of het laatste device aan de kabel ook daadwerkelijk op de laatste connector op de kabel zit, of op de enerlaatste als de laatste woordt gebruikt door een terminator.
Volgende devices op de volgende connector en zo verder..

Als met scsi de 1ste connector gebruikt omdat je dan je kabel lekker kort kan houden, en aan het eind lege connectoren overhoudt, krijg kun je reflecties op de kabel krijgen, en dat resulteert weer in de meest vage errors.

suc6
Kabel zit goed. In iedergeval aan de 1ste connector zit de tekram en de laatste de plextor (waar de passieve terminator in zit)

Verwijderd

Als je er echt niet uitkomt,
koop een aparte SCSI-adapter erbij voor de brander en de cdromspeler.
Wel 1 van hetzelfde merk als je U2W-SCSI-adapter, anders krijg je conflicten.

Ik heb een aparte Tekram SCSI-adapter voor de scanner in het systeem zitten.
Eerst had ik een Dawi-SCSI-adapter er in zitten, maar dat gaf conflicten: de pc wou niet meer opstarten.

• elgringo
Ik heb geen pci/irqs meer ......

Verwijderd

En nu?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Prik die kaart eens in een ander PCI slot, heeft mij ook geholpen toen ik net een Plex kocht.

• elgringo
foutje gevonden.. Andere psu en alles werkt weer..... Je moet er ook maar opkomen :)

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 14:48 schreef elgringo het volgende:
foutje gevonden.. Andere psu en alles werkt weer..... Je moet er ook maar opkomen :)
Wat is een PSU?

Verwijderd

P(ower) S(upply) U(nit) oftewel een voeding.

Goed te lezen dat je problemen zijn opgelost Elgringo.

Verwijderd

Goed gedaan!!

Hoe heb je de oplossing gevonden?
Gewoon wat geprobeerd?

• elgringo
Ik heb mijn spanning gemeten, was 11,5V ik d8 dat dit wel genoeg was... De rest werkte wel en pc was stabiel. Een andere voeding (standaard in een eye-920 kast), die veel lomper is (geheel volgebouwd) en een grote spoel bevat (voor het stabilisere van de spanning) gaf netjes 12v. Heb ik deze erin gedrukt en toen werkte alles....

Wel balen dat je hiervoor x nieuwe dingen heb gekocht.... (kbels, terminator, een scsi-controller...)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Klinkt bekend elgringo, ik heb ook continu stabiliteitsproblemen gehad, vooral met m'n SCSI-bus. Ik heb nu al m'n harddisk maar aan een losse AT-voeding gegooid, dat hielp ook.
Toch snap ik niet dat 'n gewone IBM UW-SCSI 2.0 Gb samen met 't systeem in m'n sig een A-Open 300 watt voeding onderuit kan trekken :?.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Inderdaad toch een vaag verhaal. Een goede voeding is essentieel maar dat een voeding spontaan problemen gaat geven is erg irritant.

Ik had anders nog aanbevolen de IRQ's te controleren. Vroeger was het zo dat IRQ 15 af en toe vage problemen met Adaptec controllers geeft. Op een gegeven moment heeft Adaptec besloten geen support te leveren voor SCSI adapters op IRQ 15.

Mijn eigen moederbord heeft problemen gehad met de PCI resource allocatie, toen had ik soortgelijke hangs. Het verwisselen van alle kaarten in alle sloten bracht het hele systeem toen in de war. Het meest erge symptoom is dat het SCSI Bios niet eens meer bootable bleek in 2 van de 4 PCI sloten :?, toen had ik het helemaal gehad, heb ik de jumper CMOS clear gebruikt... het wissen van alle device configuratie-informatie bleek de oplossing, want sindsdien draait mijn systeem als een huis :P

edit: typo |:(

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Op zondag 23 september 2001 10:39 schreef Tony Vroon het volgende:
Klinkt bekend elgringo, ik heb ook continu stabiliteitsproblemen gehad, vooral met m'n SCSI-bus. Ik heb nu al m'n harddisk maar aan een losse AT-voeding gegooid, dat hielp ook.
Toch snap ik niet dat 'n gewone IBM UW-SCSI 2.0 Gb samen met 't systeem in m'n sig een A-Open 300 watt voeding onderuit kan trekken :?.
Precies hetzelfde probleem gehad,
ook stabititeitsproblemen gehad door een Tekram U2W-SCSI-adapter + IBM U2W-SCSI-HD 10K.
Ik heb toen maar een Enermax 350Watt voeding gekocht, en toen waren de problemen opgelost.
Ik moet er nog wel aan toevoegen dat er in het systeem: 3 systeemfannen, 1 HD-Cooler, een fannetje voor de Geforce en natuurlijk een CPU-fan heb zitten, misschien dat dat ook wel veel stroom trekt van voeding.
Pagina: 1