Lekkage dak.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 16:58
Situatie: hoekwoning met schuin pannendak. Sneldekkers. Bouwjaar 1976.
Schuine dak begint aan de voorkant vanaf de eerste verdieping. Achter vanaf de tweede etage. Geen zolder.
Aan de voorkant zit onder het schuine dak twee kleine kamers. De ene is bruikbaar als slaapkamer, de andere is niet groter dan twee dixies en gebruik ik voor opslag.

Ik woon hier nu 14 jaar zonder problemen. Die grotere kamer aan de voorkant in die tijd opgeknapt. In 2019 de wanden van glasvezel behang voorzien en alles geverfd. Pvc vloertje erin.

In de winter van 2020 is er lekkage geweest in die kamer. Vermoedelijk door stuifsneeuw met wind uit het zuiden/ zuidoosten. Bouwbedrijf naar laten kijken en die trok ook deze conclusie. Sindien nog niet weer de puf en tijd gehad die muren weer te sauzen, dus er zitten nog wat bruine plekken. Ook bobbelt het glasvezel behang lichtjes. Dit behang zit voor de duidelijkheid tegen het dakbeschot aan de binnenkant.

Nu viel mij vanavond in die kamer een bruin plekje op de vloer op. Zaklamp erbij gehaald. Gigantische bruine lekkage plek op het dakbeschot. Na wat verder onderzoek stond er ook nog een plasje water op de vloer. Bruin water. Nu heeft het hier donderdag/ vrijdag veel geregend. Ik weet alleen niet waar de wind weg kwam. Maar het is zo vaag dat dit nu problemen geeft. Het heeft wel vaker hard geregend en ik heb nooit een drup binnen gezien.

Daar komt nog bij dat de lekkerij alleen tussen de eerste en tweede gording zit. Daarboven is het droog. Ook in het kleine kamertje ernaast. Regen valt normaliter ook recht naar beneden. Tenzij het slagregens zijn, maar dat was do/vr niet zo.

Wat moet ik hier nu mee aan? Valt dit onder de verzekering?
Ik haal mezelf al horrorverhalen in het hoofd dat het hele dak vervangen moet worden. Dat wordt nog wat, want er liggen ook zonnepanelen op. Daarover gesproken… die gording en de lekkerij zit dus op een stuk dak wat onder die zonnepanelen zit. En nee, montage van die panelen kan dit niet veroorzaakt hebben. De panelen zijn in 2016 geplaatst en deze lekkage speelt pas sinds kort.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pannetje gebroken of scheef op het dak?

Hele dak vernieuwen klinkt wat overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Er zal wel een dakpan stuk zijn.

Dat moet je zelf (laten) repareren, eventuele gevolgschade kan wel onder opstal- of inboedelverzekering vallen. Die zou ik er maar eens over bellen als het erger blijkt dan laten drogen en een lik verf. Tip: Brander isofix is een primer die een laagje maakt waardoor oude (opgedroogde!!) vochtplekken niet opnieuw doorslaan. Aan 1 liter heb je meer dan genoeg. Uiteraard helpt dit niet als het dakbeschot inmiddels een rottende bende blijkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:19
rimave schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:41:

sowieso melding maken bij je opstalverzekering .die sturen dan vaak ook een dakdekker om te kijken waar de lekkage zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik heb vanmorgen nog eens gekeken, maar zie zo geen scheve pannen. Daar waar de lekkage zou moeten zitten liggen ook de zonnepanelen overheen. Je zou toch zeggen dat er dan een soort dubbele bescherming is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
rimave schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:29:
Ik heb vanmorgen nog eens gekeken, maar zie zo geen scheve pannen. Daar waar de lekkage zou moeten zitten liggen ook de zonnepanelen overheen. Je zou toch zeggen dat er dan een soort dubbele bescherming is.
Water stroomt van de pannen erboven af, onder de panelen door? Dus als daar een pan stuk is, lekt dat nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, maar ik had zelf ook lekkage enkel bij harde wind. Door de wind blies de regen via de zijkant onder de dakpannen. Heb deze laten installeren (weet niet hoe dit heet in het Nederlands) en sindsdien is het probleem opgelost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4i2EAl1gKfF_N6shwVTFgbQ-wM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2cY7vC2uTwrxnzL18B1in37V.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:19
vaak heb je een lekkage waar je het niet verwacht het kan ook op een heel andere plek zitten waar het water binnen komt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Pan gebroken bij installeren? en zonnepanelen doen vanalles, maar niet je dak waterdicht maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat @bie100 zegt, de oorzaak kan elders liggen.
Als je het dak op gaat (of laat doen) kun je in een strook van 2m links + 2m rechts naar boven toe kijken of je sporen kunt vinden waar de lekkage kan optreden. Helaas moet je dan wel stoelendans spelen met de dakpannen en bij de zonnepanelen kan het weer andere uitdagingen meebrengen.
Verdachte locaties zijn altijd speringen, zoals ramen of een CV doorvoer. Of een nokvorst die zijn werk niet goed doet, of een draagarm van de zonnepanelen...

Kijk ook eens of de dakgoot zijn werk goed doet, want een niet functionerende dakgoot (vuil, scheef hangen, overloop aan achterzijde) kan serieuze vochtproblemen geven.

Is het dak aangelegd met een waterdicht textiel? Of was dat in die tijd nog niet gangbaar? Zo ja dan zou deze beschadigd kunnen zijn. Repareren met een nieuw stukje en speciale tape is dan vaak afdoende om niet meer te laten lekken. Zelf heb ik een tijdje geleden Taftex EX-130 gebruikt hiervoor, toen mijn keukendak lekte.

Is het beschot enkel hout, kun je kijken waar donkere plekken zitten. Dat is vaan een aanwijzing hiervoor. Dan op die plek nog eens goed kijken of de pannen goed worden teruggelegd. Eventueel alsnog wat textiel aanbrengen in de probleemzone.

Het is misschien een combinatie van een dakpan die net niet helemaal zuiver ligt met de onmogelijke hoeveelheid regen of van stuifsneeuw, beiden kunnen onder een pan door worden geblazen. Met 'kaal' houten dakbeschot kan dat deze klachten geven, terwijl je die niet hebt bij een gewoon buitje. Het zal dan iedere paar jaar een keer terug blijven komen.

Ideaal zou zijn als je het hele dak beschermt met een textiel, maar dat heeft veel voeten in aarde (en kosten). En daarnaast: zie maar eens een aannemer te vinden die dat eventjes komt doen momenteel...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Het frame waar de zonnepanelen op liggen die zit vast op je frame van het dak. Delen van het zonnepanelenframe (de beugels) gaan dus onder je dakpannen door naar binnen. Als deze pannen niet goed liggen, kapot zijn gegaan of vergeten zijn om terug te plaatsen dan heb je dus lekkage in je dak omdat je pannen niet goed liggen.

De zonnepanelen doen namelijk niks qua regendicht maken van je dak...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
rimave schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:41:
Situatie: hoekwoning met schuin pannendak. Sneldekkers. Bouwjaar 1976.
Betonnen of keramische dakpannen? Indien beton, dan ben je al over de levensduur heen en loop je risico dat ze poreus worden.
De gevolgschade is voor je verzekering. De reparatie zelf wordt gezien als onderdeel van onderhoud en betaal je dan zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Nokpannen nog heel? en hoe liggen deze vast?
Bij ons liggen ze in het cement , en is dat er sommige plekken ook tussenuit. Wanneer het dan flink regent of sneeuwt drupt het ook de zolder op.
Volgende maand wordt de hele zolder verbouwd dus dan wordt dit bij ons ook verholpen.

heb je een schoorteen? hoe zijn de voegen / loodslab? daar wil het ook nog wel eens naar binnen komen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Theo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Het frame waar de zonnepanelen op liggen die zit vast op je frame van het dak. Delen van het zonnepanelenframe (de beugels) gaan dus onder je dakpannen door naar binnen. Als deze pannen niet goed liggen, kapot zijn gegaan of vergeten zijn om terug te plaatsen dan heb je dus lekkage in je dak omdat je pannen niet goed liggen.

De zonnepanelen doen namelijk niks qua regendicht maken van je dak...
Nee, dat snap ik, maar die panelen liggen er al sinds 2016.
En het probleem doet zich nu pas voor.

De opbouw van het dak is vrij eenvoudig: gordingen met daarop van die vreselijke geperste henepplaten en daarop een laagje isolatie (lees 3 cm pur) dan panlatten en vervolgens de pannen. Er zit dus niet iets van een folie tussen.

Ik kan ook vrij weinig zien, omdat de panelen in de weg liggen. Dan zou je die eerst moeten verwijderen.
Er komt straks weer wat hemelwater aan. Kijken wat er gebeurt. Als het weer lekt ga ik de verzekering wel bellen. Heb die ook niet voor niets.

[ Voor 12% gewijzigd door rimave op 23-05-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
PROnline schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Betonnen of keramische dakpannen? Indien beton, dan ben je al over de levensduur heen en loop je risico dat ze poreus worden.

[...]

De gevolgschade is voor je verzekering. De reparatie zelf wordt gezien als onderdeel van onderhoud en betaal je dan zelf.
Betonnen pannen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Wat foto's kunnen meer zeggen dan 1000 woorden.

En probeer eens onder de zonnepanelen te schijnen met een lamp ter hoogte van de lekkage. Wellicht mist een dakpan toxh ergens een hoekje eb drupt er water op je dakbeschot.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wachten tot de boel weer goed droog is.. tuinslang nemen en per dakpannen rij er een sloot water er over heen laten lopen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik bedenk mij trouwens iets…
Het heeft een tijd terug wel een keer heel hard gewaaid hier. Ik had bijna het idee dat de zonnepanelen er vandoor gingen. Misschien dat er toen iets kapot gegaan is.
Er komt binnenkort in ieder geval iemand kijken. Wat een ellende met al die bouwbedrijven die tot 2030 een volle agenda hebben. :(

[ Voor 25% gewijzigd door rimave op 24-05-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:34
rimave schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:19:
Ik bedenk mij trouwens iets…
Het heeft een tijd terug wel een keer heel hard gewaaid hier. Ik had bijna het idee dat de zonnepanelen er vandoor gingen. Misschien dat er toen iets kapot gegaan is.
Er komt binnenkort in ieder geval iemand kijken. Wat een ellende met al die bouwbedrijven die tot 2030 een volle agenda hebben. :(
@rimave Hoe is het afgelopen? Ik heb in mijn dak ook wat schimmelplekken ontdekt dus moet ook op zoek naar de oorzaak. Hier ook zonnepanelen als verdachte oorzaak, of eventueel een dakraam.

Hoe heb je dit indertijd aangepakt: zelf een dakdekkersbedrijf gebeld of via de verzekering? En heb je (indien de pv-panelen de oorzaak waren) het bedrijf dat de pv-panelen heeft geplaatst nog aangesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
@Highland Het bleek aan het dakraam te liggen. De kraag (waar de pannen overheen liggen) rond het Velux raam is vervangen en nu lekt het niet meer. Het Velux raam is eigenlijk ook wat te hoog in het dak gemonteerd. Misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft. De kraag was ook helemaal vergaan.

Ik heb zelf een dakdekker de kraag laten vervangen. En ook zelf de zonnepanelen boer gebeld om te kijken of het aan de panelen lag. Was ongeveer 170 euro kwijt voor alles. Zelf betaald, geen verzekeringswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:34
Dank voor de info. Ga morgen ook maar eens op zoek naar een dakdekker. Altijd leuke hobby, zo'n koophuis.
Pagina: 1