Lastig gasstel, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:17

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
We zijn recent in onze huidige huurwoning komen wonen. Het gasstel is vrij lastig aan te krijgen, op 1 pit na. 2 pitten werken soms wel goed, soms niet, en 1 pit (het grootste, helaas) is gewoon echt lastig aan te krijgen. Dat wil zeggen: je drukt de knop in, hij ontsteekt en er is een vlam, maar zodra je de knop loslaat gaat het gas er weer af en de vlam dus uit. Wanneer je langere tijd de knop inhoud, gebeurd dit ook. Of wanneer je hem heel langzaam loslaat. Of half ingedrukt houd, zodat er wel gas komt maar geen ontsteking. Voor een beter beeld heb ik even een filmpje gemaakt: YouTube: Lastig gasstel

Iemand enig idee wat dit kan zijn, en hoe ik het op kan lossen? Of mis ik een bepaalde beveiligingstechniek (die op de ene pit beter werkt dan de andere)?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit is een beveiliging op het niet goed starten van de pit. Je moet wat langer de startknop aanhouden zodat het elementje warm genoeg wordt om niet af te slaan.

Het kan zijn dat je het elementje een keer moet reinigen. Als daar aangekoekte meuk op zit werkt het minder goed.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 22-05-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
pagani schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:11:
Dit is een beveiliging op het niet goed starten van de pit. Je moet wat langer de startknop aanhouden zodat het elementje warm genoeg wordt om niet af te slaan.
Dat klinkt logisch, en heb ik dus ook al geprobeerd. Maar soms kan ik hem zo lang ingedrukt houden dat het water in de pan al bubbelt en de vlam nog steeds uitgaat :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Klinkt alsof het thermokoppel defect is. Deze zijn vaak los te vervangen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
En als ie niet goed aanblijft is meestal dat elementje verbogen of werkt niet goed meer. Dat is nl. een bi-metaal die de gas afsluit als er geen warmte is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Out-of-the-box, moet je het wel willen oplossen? Als dit bij de keuken en de huurwoning hoort. Moet je eigenlijk je verhuurder bellen en die dit laten oplossen.

a) daar heb je recht op.
b) ben je niet aansprakelijk als je iets probeert op te lossen en het gaat stuk

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Aha, is dat makkelijk zelf te vervangen? Ik moet dan even kijken of ik specifiek die voor dit gasstel kan vinden.

@True kleine reparaties vallen ter verantwoording huurder, en ik vermoed dat dit daar ook onder zal vallen. Wel een goed punt, moet dan even kijken hoe dat precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
een gasstel is eenvoudige beproefde techniek.
Als het thermokoppel niet voldoende vast gedraaid is bij de gasklep duwt het bimetaal van de gastip de klep onvoldoende ver open en valt hij weer dicht; Dat is waar ik naar zou kijken, en als hij toch niet te herstellen is , vervangen

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LankHoar schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:17:
Aha, is dat makkelijk zelf te vervangen? Ik moet dan even kijken of ik specifiek die voor dit gasstel kan vinden.

@True kleine reparaties vallen ter verantwoording huurder, en ik vermoed dat dit daar ook onder zal vallen. Wel een goed punt, moet dan even kijken hoe dat precies zit.
Mocht je het wel zelf moeten oplossen zou ik de vraag stellen; waarom krijg ik dit defect opgeleverd? Fix het alsnog maar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het leek inderdaad alsof die thermokoppel niet helemaal juist onder de pit zat. Heb dat wat verbogen, en het lijkt nu beter. Paar dagen koken is de ultimate test natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nou, dat lijkt helaas niet geholpen te hebben. Hij ging vanavond nog steeds slecht aan tijdens het koken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
LankHoar schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:23:
Nou, dat lijkt helaas niet geholpen te hebben. Hij ging vanavond nog steeds slecht aan tijdens het koken :(
Waar je vooral naar moet kijken is of het thermokoppel echt goed in de vlam zit. Als dat het geval is en het werkt nog steeds niet kan het ook zijn dat het thermokoppel kapot is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fototje?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhsnrzbSitXmBZYWxC6g2mjMHss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFE7HC20QQmIzrRPqqNaznic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr4LzMVT6EL82ZhSaHhv5-aCb38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjtRvLz69Eb0EcIGMThWEUDT.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij excuseer ik alvast dat ik een weekje niet echt zal reageren hier waarschijnlijk. Morgenochtend vertrek ik voor een motorvakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

LankHoar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Bij deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij excuseer ik alvast dat ik een weekje niet echt zal reageren hier waarschijnlijk. Morgenochtend vertrek ik voor een motorvakantie :+
Als de pit brandt, zit er dan ook een vlammetje bij het thermokoppel? Als er gaatjes verstopt zitten, kan het zijn dat net de 1-2 gaatjes die het thermokoppel nodig heeft niet branden.

En als we toch bezig zijn: zit er een zwarte, rubberen gasslang aan dit fornuis? Doe jezelf dan een lol en haal een nieuwe bij de bouwmarkt. Die dingen hoor je elke 5 jaar te vervangen (ook al doet niemand dat). Voorkomt dat een te oude slang gas gaat lekken. Als het een gele geribbelde slang is, is het binnenwerk van metaal en hoeft hij niet vervangen te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Reptile209 op 25-05-2022 18:58 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Omdat ik zelf ook nooit houd van topics met een open einde: het leken inderdaad de thermokoppels te zijn, en die waren niet meer leverbaar. De huisbaas heeft een inductie kookplaat besteld. Vandaag was de elektriciën er om de aansluiting en groepen voor te bereiden, en hopelijk word de plaat volgende week geïnstalleerd. Gaat dus goedkomen, bedankt voor de adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:31
beascob schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:33:
een gasstel is eenvoudige beproefde techniek.
Als het thermokoppel niet voldoende vast gedraaid is bij de gasklep duwt het bimetaal van de gastip de klep onvoldoende ver open en valt hij weer dicht; Dat is waar ik naar zou kijken, en als hij toch niet te herstellen is , vervangen
Toch even, omdat dit tweakers is en de techniek toch moet kloppen :+ , Een thermokoppel werkt niet met een buigend bi-metaal, maar met een punt van twee soorten metaal die een (minimale) spanning genereren welke hoger wordt bij meer warmte. In een gasfornuis activeert dit een elektromagneetje die de gasklep open houd.

Wikipedia: Thermokoppel
Pagina: 1