Opfrisplan van (houten) kozijnen met schroefgaten goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 12:38
Eind vorig jaar zijn wij in het bezit gekomen van een nieuwe koopwoning en recentelijk zijn wij begonnen met onze eerst stap om wat zaken te verbeteren, het vervangen van het glas voor u1.0 HR++ glas was hierbij een van de eerste zaken.

Nu zal er binnenkort op de begane grond begonnen worden met het plaatsen van een nieuwe keuken, en daarvoor word onze woonkamer/keuken gestuct. Gezien het nieuwe glas er nu in zit leek me een goed idee om de kozijnen eens grondig aan te pakken voordat er gestuct word. Helaas heb ik zeer weinig hands-on kluservaring en ben ik tevens zeer perfectionistich (niet de allerbeste combinatie :P). Inmiddels hebben ik en mijn vriendin hier een plan voor opgesteld maar graag zou ik toch even laten controleren of dit wel de juiste manier van handelen is.

1) Ontvetten van houtwerk (st.marc)
- Kan de kit rand op het glas worden meegenomen, of is dat niet goed voor de hechting? (Belned MEGAFLEX PRO). De kit/ramen zijn nog geen 2 weken oud.

2) Overgang kozijn naar spachtelputz muren en kleine "spleten" in kozijnen opkrabben (met een driehoek verf krabber) zodat deze weer schoon zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxMzPb0dSVjmY33-denDkBrv1Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER8Kb2W3HQ5uGTmzpYykDaKs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZCtM-8rCRYINcDz0Rc7aLRYFOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/digCl1yvcWQEWAzQVxssPNRA.jpg?f=fotoalbum_large

3) Kitrand van vensterbank, en in de hoek van de muur verwijderen en schoonmaken (tools moet ik nog uitzoeken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bTXDaVJz01p2SuAnqikXy_eK0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptl26XqoMaCAFVSZ7fTBnWIr.jpg?f=fotoalbum_large

3) Kitrand op het glas zelf strak maken met een glaskrabber.

4) Afplakken van de stukken waar de kit zit op het glas zodat deze niet mee geschuurd worden? Eerlijk gezegd weet ik hier niet wat het beste is, de verf moet wel hechten maar je wilt de (verse) kit ook niet kapot schuren. Sowieso wil ik het glas niet raken.

Ik weet dat de kit niet heel netjes is aangebracht door de glaszetters maar na een hoop trammelant moet ik het er mee doen voor nu tenzij ik alles opnieuw wil doen.

Het glas zou ik afplakken met kip masking tape 3308, de kit (eventueel) met kip 309 masking tape.

5) Houtwerk schuren (korrel 180?) - Kit in de hoeken van de kozijnen wegkrabben met iets - verkrabber?

6) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen

7) Kozijnen in grondverf/primer zetten (Sigma S2U Nova Primer) - kit tussen ramen en houtwerk niet meenemen?

8 ) Hele kleine bobbels, gaatjes en oneffenheden in hout plamuren ( Alabastine Houtplamuur? deze lijkt wel aardig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l50Sf1P3OIcNOY2znpk_IMa9f6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00lUZKXTFKkrQaVAWaLnU96q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LrM_1jUhllw_Z-5S5Pxk_FRs1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mxsv1fWx8BCjtZsvuqceszCZ.jpg?f=fotoalbum_large

9 ) Schroefgaten in houtwerk opvullen met een houtrotvuller? Ik wil de schroefgaten opnieuw kunnen gebruiken voor schroeven en ik denk dat de houtplamuur hier niet geschikt genoeg voor is, of wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37zqLvS646qQNhRa-AeONnx-TnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7VWoJ7GmYBTskjojfRYEs9j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdvuC9rmotKZ0jjsx1Qh9oZl2FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztjgErQRHPnyCPeebsuLktfa.jpg?f=fotoalbum_large

De gaten zijn niet heel groot dus zal het lastig worden om dat spul er in te krijgen. Ik weet nog niet welke houtrotvuller het meest geschikt zou zijn.

10) Houtwerk schuren (korrel 180 gezien het plamuurwerk?).

11) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.

12) Kitten van vensterbanken, en de hoek van de muur, met glaskit (Nog niet gekeken welke kit ik hiervoor zal gebruiken).

Specifiek overigens wel een beglazingskit, en geen acrylaatkit, omdat ik wat toch plekken heb bij de muur met tocht verschijnselen en deze aanhechtingspunten meer lijken te bewegen dan een acrylaatkit leuk vind.

13) 1x aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).

14) ongeveer een dag wachten en alle afgelakte stukken schuren (korrel 240?)

15) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.

16) nog een keer aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).

17) Tape verwijderen van glas direct als de laatste aflaklaag gedaan is

Klopt dit een beetje, of heeft er iemand nog goede tips / opmerkingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:51
Damn, jullie maken er wel een hele operatie van.

- kleine gaatjes met lakplamuur
- bobbels kun je niet plamuren, die moet je wegschuren
- kitrand kun je mee verven, persoonlijk lak ik die altijd af maar is eigen voorkeur. Ik grond ze niet
- schroefgaten met houtplamuur, al snap ik niet waarom je deze wil vullen als je ze weer wilt gebruiken
- gronden hoeft niet, je kozijn staat al in de verf. Ik zou een kozijn in deze staat gewoon goed ontvetten (st marc), licht opschuren met p180, zodat het wat gematteerd is l, en dan aflakken
- Spleten op de kopse kant van de staanders kun je uitkrabben en met acrylaatkit afkitten, en dan aflakken
- kitrand om het kozijn verwijderen: stanley(breek)mes
- als je om het kozijn met glaskit wil werken zou ik hybriseal 2ps gebruiken. Deze is tevens overschilderbaar. Gebruik dan wel water met een beetje afwasmiddel om de naden strak te trekken. Maar een witte siliconenkit kan toch ook prima? Wel na het schilderen dan, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Glas goed afplakken, een kras met schuurpapier is gauw gemaakt op je nieuwe glas. Been there, done that :-(
Korrel 180 lijkt mij nog vrij grof, ik zou 220-240 pakken. Kozijnen hoeven niet kaal he, alleen opgeruwd ('gematteerd') zodat nieuwe verf goed hecht.

Kijk ook eens op YouTube, is een kanaal met schildertips (Schildersbedrijf Edens) wat wel handig is om even te bekijken.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 12:38
Ja een projectje is het wel maar ik heb liever dat het ik het nu een keer goed doe en er jaren niet naar hoef te kijken dan er vervolgens over een tijdje weer mee bezig moet zijn.

Bedankt voor je reactie en tips, die bobbels wegplamuren was een foutje inderdaad. Die schroefgaten zou ik inderdaad (op een aantal plekken) niet verwijderen als ik zeker wist dat daar nieuwe schroeven in zouden komen te zitten, dat weet ik echter nog niet. Ik wil de optie openhouden om echter wel op dezelfde plek te kunnen schroeven zonder dat dit onmogelijk/lastig word gemaakt door de gekozen opvulling. Een "als je het maar niet meer ziet" oplossing wil ik dus niet.

Ik ben me er van bewust dat een primer misschien niet absoluut noodzakelijk is maar het lijkt me voor het eindresultaat wel mooier, en je garandeerd een goede hechting.

De siliconenkit zou inderdaad ook kunnen maar waarom ik specifiek glaskit noemde is vanwege het feit dat ik zie dat de naden hebben gewerkt, de originele kit heeft daar ook losgelaten (geen idee welke dit was, huis uit 1989). Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik daarom glaskit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
ThinkPad schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:59:
Glas goed afplakken, een kras met schuurpapier is gauw gemaakt op je nieuwe glas. Been there, done that :-(
Korrel 180 lijkt mij nog vrij grof, ik zou 220-240 pakken. Kozijnen hoeven niet kaal he, alleen opgeruwd ('gematteerd') zodat nieuwe verf goed hecht.

Kijk ook eens op YouTube, is een kanaal met schildertips (Schildersbedrijf Edens) wat wel handig is om even te bekijken.
Korrel 180 is allesbehalve grof. Voor hout is dat zelfs nagenoeg het maximale dat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:55

Dentheman

Zie signature

no00waa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:00:
Ja een projectje is het wel maar ik heb liever dat het ik het nu een keer goed doe en er jaren niet naar hoef te kijken dan er vervolgens over een tijdje weer mee bezig moet zijn.

Bedankt voor je reactie en tips, die bobbels wegplamuren was een foutje inderdaad. Die schroefgaten zou ik inderdaad (op een aantal plekken) niet verwijderen als ik zeker wist dat daar nieuwe schroeven in zouden komen te zitten, dat weet ik echter nog niet. Ik wil de optie openhouden om echter wel op dezelfde plek te kunnen schroeven zonder dat dit onmogelijk/lastig word gemaakt door de gekozen opvulling. Een "als je het maar niet meer ziet" oplossing wil ik dus niet.

Ik ben me er van bewust dat een primer misschien niet absoluut noodzakelijk is maar het lijkt me voor het eindresultaat wel mooier, en je garandeerd een goede hechting.
Er zit al een laag verf op, als die goed hecht dan volstaat opschuren, je hoeft echt niet opnieuw te primeren. Daarnaast volstaat plamuur écht prima om schroefgaten te dichten. Houtrotvuller gaat niet eens goed werken voor zulke kleine gaatjes :)

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 18:42

Pater

Terry Tate

Let erop dat de kit die gebruikt is of vervangen wordt niet siliconendragend is. Die stoot namelijk verf af. Je krijgt dan schiftende verf.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:17:
[...]Korrel 180 is allesbehalve grof. Voor hout is dat zelfs nagenoeg het maximale dat je nodig hebt.
Het is al geschilderd dus met P180 de verf schuren voor een strakke afwerklaag is een recept voor ingeschuurde 'krassen'. Beter om dan wat hoger te gaan zitten. Ik zou zelf (op een nog goede verflaag) waterproof schuurpapier gebruiken P240 of P360 of zo. Als het echt goed geschilderd is dan zou afnemen met een sterke ammoniakoplossing ook al voldoende moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eivogel1985
Yaksa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Het is al geschilderd dus met P180 de verf schuren voor een strakke afwerklaag is een recept voor ingeschuurde 'krassen'. Beter om dan wat hoger te gaan zitten. Ik zou zelf (op een nog goede verflaag) waterproof schuurpapier gebruiken P240 of P360 of zo. Als het echt goed geschilderd is dan zou afnemen met een sterke ammoniakoplossing ook al voldoende moeten zijn.
P240 of p360, hou op. Het is geen high end meubelstuk, maar een eenvoudig kozijn. En met p180 schuur je heus geen krassen in, en al helemaal niet die je kunt zien na een schilderbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Eivogel1985 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:56:
[...]P240 of p360, hou op. Het is geen high end meubelstuk, maar een eenvoudig kozijn. En met p180 schuur je heus geen krassen in, en al helemaal niet die je kunt zien na een schilderbeurt.
Dat betwijfel ik toch ten zeerste, maar goed, er zijn ook mensen die genoegen nemen met een kwalitatief minder mooie afwerking.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

180 vind ik ook te grof, inderdaad kans op krassen die je blijft zien als je daar 2x met watergedragen verf overheen gaat.
Juist als het oppervlak goed is, en nog een prima dekkende laklaag heeft is er geen reden om met een grove korrel aan de slag te gaan. Dus lekker 240/360 doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
Yaksa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Dat betwijfel ik toch ten zeerste, maar goed, er zijn ook mensen die genoegen nemen met een kwalitatief minder mooie afwerking.
_ferry_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:10:
180 vind ik ook te grof, inderdaad kans op krassen die je blijft zien als je daar 2x met watergedragen verf overheen gaat.
Juist als het oppervlak goed is, en nog een prima dekkende laklaag heeft is er geen reden om met een grove korrel aan de slag te gaan. Dus lekker 240/360 doen.
Laten we het houden op persoonlijke voorkeur :) als ik p180 gebruik om licht te matteren (dus niet vol kracht een schuurblok erop zetten, maar met beleid er bij langs) dan zie ik nooit de krassen die jij nu bedoelt. Maar misschien gebruiken jullie andere verf of zetten jullie veel meer druk bij het schuren, who knows.. p240/360 gebruik ik alleen bij nieuwe verflagen die nog niet volledig zijn uitgehard (2e laag na voorlakken)

[ Voor 5% gewijzigd door Eivogel1985 op 25-05-2022 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 10:40
Ik heb zeer goede ervaring met het dichte van gaten (zowel in hout, gips of pleisterwerk), met de plamuur emmertjes van de Action. Het is goed en goedkoop. Aanbrengen met een plamuurmes en na een paar uur kan je het glad schuren.
Houtrotvuller zou ik niet gebruiken. Dat heeft maar bepaalde (korte) verwerkingstijd en is onnodig veel duurder.
Het stuucwerk, kan je opvullen met Van Braven Stuc-O-Seal. Dat is acrylkit met een korrel en is met een gewone kitspuit te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Alle schuurpapierinzichten terzijde :P De fabrikant van mijn ramen gaf aan dat het glas zijn maximale hardheid bereikt na een jaar. Zand op het raam bij het wassen zou al krassen kunnen opleveren. Wellicht verschilt het per type glas, maar ik zou dus nu niet met een verfkrabber de kitranden bijwerken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
no00waa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:45:
en ben ik tevens zeer perfectionistich
Valt niet op hoor, met een 17-step program om een kozijn te schilderen :+ nee ik denk dat je goed op weg bent. Wat betreft de gaatjes in het kozijn, als ik dat soort dingen tegenkom boor ik het gaatje uit (naar 4mm of zo) en dan haal ik een hardhouten deuvel van 4mm waar je wat houtlijm op doet en die duw je erin. Het uiteinde kan je (nadat de lijm is gedroogd) met een beitel zo afsteken. Het voordeel is dat je geen "holle ruimtes" creeert in je kozijn, als je later nog een keer wat wilt boren op die plek kan dat gewoon.

Wat het schuren betreft, over de discussie welke korrel je moet gebruiken laat ik me even buiten, maar ik raad je wel aan om een goede schuurmachine te gebruiken. Juist het schuren is ontzettend belangrijk als je een mooie vlakke verflaag wilt krijgen. Als je schuren niet goed doet, zie je dat in je eindresultaat. Je hoeft echt niet alles tot het hout blank te schuren, maar je wilt wel de geoxideerde verf goed weg hebben + een vlakke ondergrond creeren voor de nieuwe verflaag.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Thijsmans schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:20:
Alle schuurpapierinzichten terzijde :P De fabrikant van mijn ramen gaf aan dat het glas zijn maximale hardheid bereikt na een jaar. Zand op het raam bij het wassen zou al krassen kunnen opleveren. Wellicht verschilt het per type glas, maar ik zou dus nu niet met een verfkrabber de kitranden bijwerken.
Glas? Ik denk dat er butyleenkit werd bedoeld en dat je het verkeerd begrepen hebt.

@no00waa Als je tocht hebt, ga dat dan niet met kit oplossen, los eerst het achterliggende probleem op.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 27-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dixie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:46:
Ik heb zeer goede ervaring met het dichte van gaten (zowel in hout, gips of pleisterwerk), met de plamuur emmertjes van de Action. Het is goed en goedkoop. Aanbrengen met een plamuurmes en na een paar uur kan je het glad schuren.
Houtrotvuller zou ik niet gebruiken. Dat heeft maar bepaalde (korte) verwerkingstijd en is onnodig veel duurder.
Het stuucwerk, kan je opvullen met Van Braven Stuc-O-Seal. Dat is acrylkit met een korrel en is met een gewone kitspuit te gebruiken.
Is goed spul inderdaad, en ze hebben ook gewoon Pattex en Bison. Alleen de eigen merk montagekit is geen aanrader, deze blijft wel erg lang zacht en hecht lang niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 14:42

hhj

Schroefgaten kun je ook vullen door er een tandenstoker, sateprikker of ander houtje in te lijmen met houtlijm, en het uitsteeksel er daarna af te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
pennywiser schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Is goed spul inderdaad, en ze hebben ook gewoon Pattex en Bison. Alleen de eigen merk montagekit is geen aanrader, deze blijft wel erg lang zacht en hecht lang niet zo goed.
Bedankt voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:20
Oh en een losstaande tip als er nog wat vudget over is: laat je hele huis stuccen. Daar zou het enorm van opknappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Johan Bogle schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:28:
Oh en een losstaande tip als er nog wat vudget over is: laat je hele huis stuccen. Daar zou het enorm van opknappen.
Dat is wel een behoorlijke kostenpost, hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Montagekit van Pattex is top spul, gewoon bij de Action, en ze hebben ook Power Fix, een soort Polymax dat kan je echt overal voor gebruiken. Bouwmarkt kan ook, daar kost het gewoon 2 keer zo veel.

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=powerfix

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:20
Dixie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is wel een behoorlijke kostenpost, hoor !
Bij onze verbouwing vond ik dat het best bestede geld van de hele verbouwing. Huis ziet eruit als nieuw. Niet goedkoop, wel het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la cucaracha
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-04 17:25
Flinke klus! Maar het resultaat zal prachtig worden.
Vraag: waarom niet eerste stucen, dan de kozijnen herstellen/schilderen en de ramen pas als laatste vervangen?
Op die manier loop je niet het risico op schuursporen op het glas ( je gaat het toch vervangen)
Maar goed, je hebt een ander pad gekozen en dat zal ook goed zijn gekomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:23
1) Ontvetten van houtwerk (st.marc)
- Kan de kit rand op het glas worden meegenomen, of is dat niet goed voor de hechting? (Belned MEGAFLEX PRO). De kit/ramen zijn nog geen 2 weken oud.
Voor de kit kan het geen kwaad om deze mee te nemen. Sterker nog: ik vermoed dat het met een speciale finischer is afgewerkt waardoor nawassen wel belangrijk is. Hopelijk hebben ze gen water met een drupje afwasmiddel gebruikt, dat is namelijk de grootste troep indien het is aangedroogd.
5) Houtwerk schuren (korrel 180?)
Met korrel 180 kan je na het afwerken met watergedragen verf krassen zien. Korrel 220 is dan een betere keuze, en met meer korrels per oppervlakte schuur je dan sneller (mits er geen grote oneffenheden zijn).
7) Kozijnen in grondverf/primer zetten (Sigma S2U Nova Primer) - kit tussen ramen en houtwerk niet meenemen?
S2U Nova Primer is een watergedragen grondverf voor op kaal hout. Op reeds behandelde oppervlakken zal de S2U Nova lak een betere aanhechting hebben. Bij oudere verf, al dan niet watergedragen zou je de Multiprimer Aqua als hechtlaag kunnen gebruiken, liefst zo dun mogelijk (geeft een betere aanhechting).
17) Tape verwijderen van glas direct als de laatste aflaklaag gedaan is
De tape in elk geval verwijderen voordat de verf droog is. Met meerdere lagen is dat dus meerdere keren afplakken. Tip: gebruik in de hoeken een ruitenkrabbertje om de tape in de hoek strak af te scheuren. Daarna nog even met je vinger aandrukken om te voorkomen dat de verf onder de tape loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:23
Thijsmans schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:20:
Glas is van nature glashard, maar heeft ook een hoge smeltpunt. Om die reden word er in de glasfabriek stoffen toegevoegd om het smeltpunt van glas te verlagen (= lagere productiekosten). Nadeel hiervan is dat de hardheid van het glas minder word. Glas zal dus na een jaar nog steeds die krasgevoeligheid hebben.
Pagina: 1