Eind vorig jaar zijn wij in het bezit gekomen van een nieuwe koopwoning en recentelijk zijn wij begonnen met onze eerst stap om wat zaken te verbeteren, het vervangen van het glas voor u1.0 HR++ glas was hierbij een van de eerste zaken.
Nu zal er binnenkort op de begane grond begonnen worden met het plaatsen van een nieuwe keuken, en daarvoor word onze woonkamer/keuken gestuct. Gezien het nieuwe glas er nu in zit leek me een goed idee om de kozijnen eens grondig aan te pakken voordat er gestuct word. Helaas heb ik zeer weinig hands-on kluservaring en ben ik tevens zeer perfectionistich (niet de allerbeste combinatie
). Inmiddels hebben ik en mijn vriendin hier een plan voor opgesteld maar graag zou ik toch even laten controleren of dit wel de juiste manier van handelen is.
1) Ontvetten van houtwerk (st.marc)
- Kan de kit rand op het glas worden meegenomen, of is dat niet goed voor de hechting? (Belned MEGAFLEX PRO). De kit/ramen zijn nog geen 2 weken oud.
2) Overgang kozijn naar spachtelputz muren en kleine "spleten" in kozijnen opkrabben (met een driehoek verf krabber) zodat deze weer schoon zijn.
:strip_exif()/f/image/ER8Kb2W3HQ5uGTmzpYykDaKs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/digCl1yvcWQEWAzQVxssPNRA.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Kitrand van vensterbank, en in de hoek van de muur verwijderen en schoonmaken (tools moet ik nog uitzoeken).
:strip_exif()/f/image/ptl26XqoMaCAFVSZ7fTBnWIr.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Kitrand op het glas zelf strak maken met een glaskrabber.
4) Afplakken van de stukken waar de kit zit op het glas zodat deze niet mee geschuurd worden? Eerlijk gezegd weet ik hier niet wat het beste is, de verf moet wel hechten maar je wilt de (verse) kit ook niet kapot schuren. Sowieso wil ik het glas niet raken.
Ik weet dat de kit niet heel netjes is aangebracht door de glaszetters maar na een hoop trammelant moet ik het er mee doen voor nu tenzij ik alles opnieuw wil doen.
Het glas zou ik afplakken met kip masking tape 3308, de kit (eventueel) met kip 309 masking tape.
5) Houtwerk schuren (korrel 180?) - Kit in de hoeken van de kozijnen wegkrabben met iets - verkrabber?
6) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen
7) Kozijnen in grondverf/primer zetten (Sigma S2U Nova Primer) - kit tussen ramen en houtwerk niet meenemen?
8 ) Hele kleine bobbels, gaatjes en oneffenheden in hout plamuren ( Alabastine Houtplamuur? deze lijkt wel aardig).
:strip_exif()/f/image/00lUZKXTFKkrQaVAWaLnU96q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mxsv1fWx8BCjtZsvuqceszCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
9 ) Schroefgaten in houtwerk opvullen met een houtrotvuller? Ik wil de schroefgaten opnieuw kunnen gebruiken voor schroeven en ik denk dat de houtplamuur hier niet geschikt genoeg voor is, of wel?
:strip_exif()/f/image/l7VWoJ7GmYBTskjojfRYEs9j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ztjgErQRHPnyCPeebsuLktfa.jpg?f=fotoalbum_large)
De gaten zijn niet heel groot dus zal het lastig worden om dat spul er in te krijgen. Ik weet nog niet welke houtrotvuller het meest geschikt zou zijn.
10) Houtwerk schuren (korrel 180 gezien het plamuurwerk?).
11) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.
12) Kitten van vensterbanken, en de hoek van de muur, met glaskit (Nog niet gekeken welke kit ik hiervoor zal gebruiken).
Specifiek overigens wel een beglazingskit, en geen acrylaatkit, omdat ik wat toch plekken heb bij de muur met tocht verschijnselen en deze aanhechtingspunten meer lijken te bewegen dan een acrylaatkit leuk vind.
13) 1x aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).
14) ongeveer een dag wachten en alle afgelakte stukken schuren (korrel 240?)
15) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.
16) nog een keer aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).
17) Tape verwijderen van glas direct als de laatste aflaklaag gedaan is
Klopt dit een beetje, of heeft er iemand nog goede tips / opmerkingen?
Nu zal er binnenkort op de begane grond begonnen worden met het plaatsen van een nieuwe keuken, en daarvoor word onze woonkamer/keuken gestuct. Gezien het nieuwe glas er nu in zit leek me een goed idee om de kozijnen eens grondig aan te pakken voordat er gestuct word. Helaas heb ik zeer weinig hands-on kluservaring en ben ik tevens zeer perfectionistich (niet de allerbeste combinatie
1) Ontvetten van houtwerk (st.marc)
- Kan de kit rand op het glas worden meegenomen, of is dat niet goed voor de hechting? (Belned MEGAFLEX PRO). De kit/ramen zijn nog geen 2 weken oud.
2) Overgang kozijn naar spachtelputz muren en kleine "spleten" in kozijnen opkrabben (met een driehoek verf krabber) zodat deze weer schoon zijn.
:strip_exif()/f/image/ER8Kb2W3HQ5uGTmzpYykDaKs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/digCl1yvcWQEWAzQVxssPNRA.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Kitrand van vensterbank, en in de hoek van de muur verwijderen en schoonmaken (tools moet ik nog uitzoeken).
:strip_exif()/f/image/ptl26XqoMaCAFVSZ7fTBnWIr.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Kitrand op het glas zelf strak maken met een glaskrabber.
4) Afplakken van de stukken waar de kit zit op het glas zodat deze niet mee geschuurd worden? Eerlijk gezegd weet ik hier niet wat het beste is, de verf moet wel hechten maar je wilt de (verse) kit ook niet kapot schuren. Sowieso wil ik het glas niet raken.
Ik weet dat de kit niet heel netjes is aangebracht door de glaszetters maar na een hoop trammelant moet ik het er mee doen voor nu tenzij ik alles opnieuw wil doen.
Het glas zou ik afplakken met kip masking tape 3308, de kit (eventueel) met kip 309 masking tape.
5) Houtwerk schuren (korrel 180?) - Kit in de hoeken van de kozijnen wegkrabben met iets - verkrabber?
6) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen
7) Kozijnen in grondverf/primer zetten (Sigma S2U Nova Primer) - kit tussen ramen en houtwerk niet meenemen?
8 ) Hele kleine bobbels, gaatjes en oneffenheden in hout plamuren ( Alabastine Houtplamuur? deze lijkt wel aardig).
:strip_exif()/f/image/00lUZKXTFKkrQaVAWaLnU96q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mxsv1fWx8BCjtZsvuqceszCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
9 ) Schroefgaten in houtwerk opvullen met een houtrotvuller? Ik wil de schroefgaten opnieuw kunnen gebruiken voor schroeven en ik denk dat de houtplamuur hier niet geschikt genoeg voor is, of wel?
:strip_exif()/f/image/l7VWoJ7GmYBTskjojfRYEs9j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ztjgErQRHPnyCPeebsuLktfa.jpg?f=fotoalbum_large)
De gaten zijn niet heel groot dus zal het lastig worden om dat spul er in te krijgen. Ik weet nog niet welke houtrotvuller het meest geschikt zou zijn.
10) Houtwerk schuren (korrel 180 gezien het plamuurwerk?).
11) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.
12) Kitten van vensterbanken, en de hoek van de muur, met glaskit (Nog niet gekeken welke kit ik hiervoor zal gebruiken).
Specifiek overigens wel een beglazingskit, en geen acrylaatkit, omdat ik wat toch plekken heb bij de muur met tocht verschijnselen en deze aanhechtingspunten meer lijken te bewegen dan een acrylaatkit leuk vind.
13) 1x aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).
14) ongeveer een dag wachten en alle afgelakte stukken schuren (korrel 240?)
15) Afstoffen kozijnen en een beetje stofzuigen.
16) nog een keer aflakken van kozijnen en de kitranden (Sigma S2U Nova Satin).
17) Tape verwijderen van glas direct als de laatste aflaklaag gedaan is
Klopt dit een beetje, of heeft er iemand nog goede tips / opmerkingen?