Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
*knip* dit lijkt teveel op werving/promotie

We willen een trainingsdeel / sessie besteden aan lessen van anderen die deze stap naar het werkzame leven al hebben gemaakt.

Om een voorbeeld uit mijn eigen werkzame leven te geven:

Ik was zelf in het begin van mijn werkzame leven als software ontwikkelaar erg zeker van mijn zaak. Net afgestudeerd, iets te grote mond en nog niet erg goed in luisteren. Tijdens de eerste maanden 'overschreeuwde' ik de stille rustige kracht met enige regelmaat. Dit zorgde ervoor dat de rustige stille kracht het niet fijn vond om met mij te overleggen, of met mij samen te werken. Pas toen ik een enorme uitbrander kreeg van mijn toenmalig manager werden mijn ogen geopend: Die stille rustige kracht was al veel langer een veel betere software ontwikkelaar dan ik was. Gelukkig was deze collega bereid om mij verder te helpen en veel concepten te leren. Tot op de dag van vandaag ben ik hem daar dankbaar voor! _/-\o_

Wat zijn voor jullie de belangrijkste lessen geweest aan het begin van je carrière die je graag aan andere jonge talenten zou mee willen meegeven?

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
goblom schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:25:
Wat zijn voor jullie de belangrijkste lessen geweest aan het begin van je carrière die je graag aan andere jonge talenten zou mee willen meegeven?
Werk is ondergeschikt aan je privé leven, ook al willen de mensen die boven je zitten je graag anders laten denken. Stel grenzen voor jezelf en bewaak deze, vraag vooral na waar dingen op papier staan in het beleid :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
President schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Werk is ondergeschikt aan je privé leven, ook al willen de mensen die boven je zitten je graag anders laten denken. Stel grenzen voor jezelf en bewaak deze, vraag vooral na waar dingen op papier staan in het beleid :-P
Mooie! Dat wordt zowel vanuit werkgever als werknemer weleens vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:53
Niet iedereen is geschikt voor de functie, en dan kan het beter zijn om verder te kijken naar iets dat wel past in plaats van maar door proberen te gaan. Dat wordt een lange lijdensweg, die aan alle kanten tot frustratie/ongelukkigheid leidt. Ik heb aan beide kanten gezeten, ik zat een keer in een functie waar ik absoluut niet geschikt was en dat kostte mij uiteindelijk zoveel energie omdat ik zo mijn best deed maar het niet goed genoeg was, nu zit ik aan de andere kant met collega's die eigenlijk niet geschikt zijn voor hun functie en waar geen verbetering in zit, dat geeft ook veel negativiteit en frustratie in een team omdat het werk wel gedaan moet worden en het voor mij efficiënter wordt om het zelf te doen dan het door de ander te laten doen, wat voor de ander ook weer het gevoel geeft dat het niet goed genoeg is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:00
Bedenk op je werk voor wie je wat doet, het hoeft niet altijd een 10 te zijn.

Dit is mijn insteek (heeft me al van veel werk(druk) verlost en ook veel efficiëntie opgeleverd. Het hoeft niet altijd een 10 te zijn, erg moeilijk voor de jonge generatie merk ik bij onze junioren. Bijv bij presentaties:
- intern, low profile is een zesje genoeg (binnen je team ofzo)
- intern met belangrijke mensen, 7 of 8
- extern als vertegenwoordiging van je bedrijf : 9 of 10

Ook de balans prive <> werk bewaken. De eerste keer dat je overwerkt in het weekend krijg je een schouderklopje, de tweede keer een ‘goed gedaan’ en daarna wordt het van je verwacht.

Ga dr lekker onbevangen in, kijk waar je wat van je collega’s kan leren (je werkt met ze samen, het zijn geen concurrenten), maar pak tegelijkertijd elke kans op doorgroeien die je kan pakken :) ( <- maar niet ten kosten van alles)

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 22-05-2022 20:22 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Transportman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:16:
[...]

Niet iedereen is geschikt voor de functie, en dan kan het beter zijn om verder te kijken naar iets dat wel past in plaats van maar door proberen te gaan. Dat wordt een lange lijdensweg, die aan alle kanten tot frustratie/ongelukkigheid leidt. Ik heb aan beide kanten gezeten, ik zat een keer in een functie waar ik absoluut niet geschikt was en dat kostte mij uiteindelijk zoveel energie omdat ik zo mijn best deed maar het niet goed genoeg was, nu zit ik aan de andere kant met collega's die eigenlijk niet geschikt zijn voor hun functie en waar geen verbetering in zit, dat geeft ook veel negativiteit en frustratie in een team omdat het werk wel gedaan moet worden en het voor mij efficiënter wordt om het zelf te doen dan het door de ander te laten doen, wat voor de ander ook weer het gevoel geeft dat het niet goed genoeg is.
Dank voor het delen! Ik hoop dat je toch op een manier samen kan gaan werken met je huidige collega's. Kan me de frustratie van beide kanten goed voorstellen. Voor mij weer een les die ik mee kan nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
caspervc schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:21:

Ook de balans prive <> werk bewaken. De eerste keer dat je overwerkt in het weekend krijg je een schouderklopje, de tweede keer een ‘goed gedaan’ en daarna wordt het van je verwacht.
Dit is ook zo herkenbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
De mensen die je om je heen verzameld bepalen je succes, niet je prestaties. Creëer win-win situaties, ga voor synergie in plaats van persoonlijke prestatie. Dan komt die eerste vanzelf.

[ Voor 37% gewijzigd door MagniArtistique op 22-05-2022 21:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Met collega's, klanten, salarisonderhandelingen, whatever. Opstaan en weglopen is altijd een optie. De wereld is zoveel groter dan je nu denkt.

Never underestimate the power of walking away.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Een beginnend software engineer zal alles met software oplossen. De oplossing ligt niet altijd (of zelfs vaak niet) in je eigen vakgebied. Ben je daar zeer goed van bewust tijdens alle uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
likewise schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:48:
Een beginnend software engineer zal alles met software oplossen. De oplossing ligt niet altijd (of zelfs vaak niet) in je eigen vakgebied. Ben je daar zeer goed van bewust tijdens alle uitdagingen.
Deze is voor mij ook heel herkenbaar. Zeker een goede om mee te nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
"Als je de slimste in de kamer bent zit je in de verkeerde kamer", leer van anderen (zowel in je huidige vakgebied als in je toekomstdroom)

Verder zijn vele adviezen nogal rol- en werkspecifiek en afhankelijk van wie je zelf bent. Introvert /extravert bijvoorbeeld is nogal bepalend voor hoe je je neerzet in de arbeidsmarkt.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 22-05-2022 22:09 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 16:59

Mach

[END]Avengers

Kijk niet neer op ondersteunend personeel zoals secretaresses, administratieve krachten, post en archiefmedewerkers, bodes etc etc. Zijn heel belangrijke functies in een organisatie die je heel vaak nodig hebt. Deze personen kunnen je werkzame leven veel makkelijker maken als je ze te vriend houdt

DUGG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:49

Dennis1812

Amateur prutser

Neem de tijd om iedereen, maar dan ook iedereen te leren kennen als je van plan bent lang te blijven.
Op die manier als je iets niet weet, weet je altijd iemand die je erbij kan helpen en waar je je informatie moet halen.

Als je koffie haalt, haal gelijk voor je collega's.

Geef feedback direct aan de persoon zelf en ga hier niet met je hele team over babbelen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

[mbr]*knip* dit lijkt teveel op werving/promotie[/]

Beseffen dat anderen meestal de dingen doen uit goede bedoelingen, niet om de zaak te saboteren of mensen te irriteren. Ook al lijkt het soms niet zo.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:30:
Neem de tijd om iedereen, maar dan ook iedereen te leren kennen als je van plan bent lang te blijven.
Op die manier als je iets niet weet, weet je altijd iemand die je erbij kan helpen en waar je je informatie moet halen.

Als je koffie haalt, haal gelijk voor je collega's.

Geef feedback direct aan de persoon zelf en ga hier niet met je hele team over babbelen.
Ook een hele mooie. Dat 'netwerkje', weten waar je informatie kan halen als je het zelf niet hebt, dat helpt enorm!

Feedback geven (en ontvangen) is altijd een moeilijk / spannend ding, zeker voor mensen die net starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Mach schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:14:
Kijk niet neer op ondersteunend personeel zoals secretaresses, administratieve krachten, post en archiefmedewerkers, bodes etc etc. Zijn heel belangrijke functies in een organisatie die je heel vaak nodig hebt. Deze personen kunnen je werkzame leven veel makkelijker maken als je ze te vriend houdt
Helemaal eens! Gewoon normaal en respectvol zijn. Goedemorgen zeggen, praatje mee maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
pagani schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:07:
"Als je de slimste in de kamer bent zit je in de verkeerde kamer"
Deze heb ik zelf veel gehoord. Mijn probleem was weleens dat ik dacht dat ik de slimste in de kamer was. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
Eigenlijk zijn alle punten al genoemd.

- Er zijn mensen die meer kennis op punten hebben dan jij, daar kun je van leren. Andersom geldt dit natuurlijk ook.
- Een ander antwoord of oplossing dan die jij hebt is niet perse onjuist. (meerdere wegen naar Rome)
- Respect voor iedereen in het bedrijf. Ook genoemd, mensen die schoonmaken zijn ook belangrijk en een goede morgen/middag vind iedereen fijn. Deze heb ik geleerd toen ik rondliep bij de opleiding Horeca. Deur openhouden voor een ander, etc. Dat maakt je een fijn persoon.
- prive is belangrijker dan je werk. Sinds Corona ben ik daar achter gekomen na 20 jaar voor deze werkgever. Thuiswerken en ook thuis kunnen koken, tijd met mijn dochter en vrouw hebben. Liever dat dan in de file staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 23-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:00
Ontspan, lach en neem je tijd.
Je werk-leven is een marathon, geen sprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blijf vragen, behalve als je het antwoord ook kunt Googelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:30:

Die tweak ik een beetje: Complimenten mogen naar het hele team, klachten houd je onder vier ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09 13:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Documenteer alle stappen als je iets niet eerder gedaan hebt.
Werkinstructies worden erg gewaardeerd :)

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 20:43
Simpel werk bestaat niet.
Kan in in je eigen ogen nog zo makkelijk lijken er zitten altijd dingen in waar je op moet letten anders loopt de opdracht finaal mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Les 1 in de IT. Niet meteen alles willen automatiseren. Dat het kan wil niet zeggen dat dat ook kosten / baten uit kan, of hout snijdt. Bovendien is een kleine aanpassing van een proces vaak ook voldoende. Kijk dus voor je automatiseerd iets verder dan je neus lang is, en vraag je telkens af: waarom? :)

Je kunt vinden dat er iets veranderd zou moeten worden op basis van je kennis van school. Realiseer je dan dat het bij organisaties lang duurt voor er verandering is, of uberhaupt ingezet wordt. Hou je gedachte bij je in en je achterhoofd, maar realiseer je dat je de organisatie zelf er eerst aan toe moet zijn voor er iets gebeurt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:06
Teveel om op te noemen maar in de kern:

- Allerbelangrijkste is dat tegenwoordig jongeren over het algemeen nogal in hun telefoon zitten gedoken en heel veel moeite hebben om contact te maken (praten i.p.v. een schermpje/appje). Bijna op het autistische af. De grootste les: Stap pro-actief naar mensen toe, zelfs als het remote is. Plus ik ben het eens met alle bovenstaande punten over netwerken maar zorg dat je continue je gezicht laat zien (op beeld of in het echte leven).

- Los problemen op voor anderen. Als je nog niets kan, je kan altijd wel ergens bij helpen, hoe onbenullig het ook is maar er is altijd wel een k* klusje waar iemand anders geen zin in heeft. Dat zorgt voor krediet bij mensen en zo kan je ook weer wat terugvragen (bijvoorbeeld kennis/uitleg).

- Help in principe iedereen (bewaak wel je eigen grenzen), dat gaat je op een later moment altijd van pas komen.

- Als je net binnenkomt, probeer niet gelijk alles te veranderen in de 1e week. Eerst even rustig kijken en kennismaken en probeer vooral te vragen en niet gelijk te oordelen.

- Probeer zoveel mogelijk kennis op te doen als je start, weet je iets niet? Vraag het? Ga een cursus doen na het werk of Google het. Super belangrijk om alles op te pakken als een spons.

- Pak je verantwoordelijk, wees eigenaar van de zaken die je oppakt. Zeg ook eerlijk als je het niet kan en de reden waarom. Wees betrouwbaar en kom altijd je afspraken na.

- Zie je iets dat kan verbeteren, pak het op maak een voorstel en zoek informeel draagvlak. Wees niet de persoon die problemen ziet en nooit wat wil veranderen of een ander het laat oppakken.

[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 23-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:33

PB-powell

Mr. Laziness

(jarig!)
Antwoorden als 'Nee' en 'Dat weet ik niet, dat zoek ik voor je uit' zijn prima antwoorden.
Liever duidelijk in wat je wel kan of wil dan om de hete brij heen draaien en mensen laten wachten of met halve antwoorden opzadelen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Hierbij mijn bijdrage:

- Er zijn geen domme vragen. Let maar eens op de CEO/Directeur, een goeie stelt eigenlijk alleen maar vragen, zelfs als je hun iets vraagt.
- Iets willen leren is belangrijker dan iets kunnen doen. Wat voor baan je ook doet, je handen uit je mouwen willen steken is 90% van het succes.
- Maak je keuzes voor jezelf niet te belangrijk, je kan altijd nog van carrière/werkgever switchen, probeer vooral lekker wat dingen uit voordat je je vastpint op een 10 jaren carrièreplanning. Het leven gaat je toch nog wel wat curve balls toegooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
Er schieten mij een paar dingen te binnen die mij altijd geholpen hebben in mijn werk:

1. vertrouwen is goed, controleren is beter (vooral als je verantwoording hebt over iets) net als 'assumptions are the mother of all fuckup's'
2. afspraak is afspraak, dan mag je nog steeds een bericht sturen 'hey we hebben dit afgesproken en helaas lukt het me niet voor de afgesproken tijd'. Ben dan duidelijk wanneer wel
3. ben duidelijk
4. attitude en mentaliteit zijn veel belangrijker dan kennis. Kennis is te leren, kennis is op te doen door informatie die je op het internet of andere bronnen vindt te destilleren en een onderscheid te kunnen maken tussen bruikbare informatie en desinformatie.
5. ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe, beetje net als afspraak is afspraak maar er ook duidelijk (daar is ie weer) over communiceren
6. problemen oplossen, verbeteren, automatiseren. Het begint bij de oorzaak. Ga niet aan de slag met iets te verbeteren zonder dat je naar de oorzaak gekeken hebt en indien mogelijk, pak de oorzaak aan.
7. Voor je zelf en functioneren in een organisatie, ben kritisch naar je zelf. Ben voorbereid, kom beslagen ten ijs. Uiteindelijk is naar mijn mening alles PDCA, probeer dat ook zo te benaderen
8. Ben positief kritisch, opbouwende feedback. Iedereen kan zeiken, denk ook na over een oplossing
9. Richard Branson > ben je niet zeker over of je het wel kan, doe het en leer iets nieuws. Kijk zo ook aan tegen ontwikkelingen in je carrière. Als je 60 tot 70 procent van je nieuwe functie of rol beheerst, en 40 tot 30 procent nieuw is. Waag de stap.
10. Ben eerlijk, transparant. Een leugen wordt altijd achterhaald door de waarheid (bijv. door te stellen dat iets af is, of werkt terwijl dat niet het geval is) dat is overigens iets anders dan 'niet alles vertellen' soms kan je dat helpen uit een penibele situatie: "we zijn er mee bezig". En ja politiek en diplomatiek bedrijven hoort er soms bij.

En eentje die ik persoonlijk waardevol en belangrijk vindt: je bent pas onmisbaar als je misbaar bent. Kennis delen i.p.v. de eenogige koning te willen zijn. Door kennis vast te houden denk je misschien dat je iets in handen hebt wat je onmisbaar maakt. Maar door kennis te delen en door te geven, kun je je zelf in staat stellen iets nieuws te leren of te gaan doen. Zodat anderen zich ook kunnen ontwikkelen. Want zonder te delen kun je niet vermenigvuldigen. Het mooiste compliment is toch, als je je positie verlaat of bij een ander bedrijf gaat werken en je jouw kennis zo goed hebt belegd, overgedragen of gedocumenteerd dat je niet wordt gemist.

En er zijn legio blauwe tegeltjes wijsheden en 'omdenken' posters, allemaal zo waar als een koe. Het gaat erom wat jij er mee doet.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Er zijn maar weinig bedrijven die inhoudelijke als arbeidsvoorwaardelijk carrière ontwikkeling serieus nemen, wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan. Tenzij je een verticale ontwikkeling richting management wilt in de organisatie, ben je in veel gevallen ben je aangewezen op jezelf om die inhoudelijke ontwikkeling te monitoren en hierin proactief te zijn.

Stel je wilt een inhoudelijk ontwikkeling, stel je dan ieder jaar de vraag:
  • Zit ik nog op het juiste carrière pad.
  • Heb ik me voldoende ontwikkeld.
  • Ben ik nog gelukkig.
  • Hoe presteren mijn arbeidsvoorwaarden ten opzichte van de markt.
Zeker bedrijven die zich richten op het binnenhalen van junioren en hun business en recruitment model daarop hebben inricht zijn meestal geen bedrijven die specialisatie en carrière ontwikkeling bieden naar medior en senior functies. Dit kunnen prima bedrijven zijn om in te starten, maar zorg ervoor dat je ook op tijd weer vertrekt.

In het kader van bovenstaande is het ook verstandig om in het begin van je carrière, indien mogelijk, te gaan zitten op locaties waar veel werkgelegenheid is. In het begin van je carrière moet je soms een aantal switches maken, je wilt niet belemmerd zijn doordat het feit dat het qua locatie moeilijk wordt (verhuizen/reistijd).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ken de hiërarchie van de organisatie. Niet elke manager is jouw manager. Ik zie juniors nogal eens aannemen dat ze moeten doen wat een manager vraagt ook al werkt die manager voor een heel ander deel van de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 11:09

BTU_Natas

Superior dutchie

-Met een basis cursus in Word/Excel/Powerpoint ben je 80% van het bedrijf al voor.
-Collega's/managers zijn niet je vrienden (die ene uitzondering is leuk)
-Mensen die vragen met vragen beantwoorden moet je ten alle tijden vermijden.
-Klokkenluiders zijn de pineut, ga ergens anders werken als het niet bevalt.
-Hard werken is onzin, verantwoordelijkheid nemen en met ideeën komen wordt beloont.
-Verbeter je sterke punten, iedereen heeft zwakke punten waar je soms echt niks aan kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

- Alleen ben je sneller, samen kom je verder. Weet wat het kantelpunt is wanneer je iets alleen doet
- Zoek uit wie de machthebber(s) zonder macht is(zijn) in je werkkring. Ondanks dat een manager misschien dan op papier de macht heeft, is er een medewerker waar hij alles van aan neemt (het zo mooi zijn als jij dat bent ;) ) dan is dat een zeer interessant persoon om in bepaalde gevallen te benaderen.
- Praat met je collega's over andere dingen dan het werk. Als je een persoon eenmaal op dat vlak kent weet je ook hoe hij in het (werk)leven staat.
- Ken de kleuren van je collega's (kleurentheorie Vermaak/de Caluwe), en handel daar naar in zijn/haar benadering. Leuk om iemand te wijzen op iets wat hij fout doet in het blauwe kwadrant als hij/zij knalrood is....... (je krijgt in een project altijd wel mensen toebedeeld die niet jouw keuze zou zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door ollie1965 op 23-05-2022 12:43 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 23:39
Wat ik heb geleerd is om op tijd te stoppen met werken, denk niet: ik maak dit nog even af. Morgen is er weer een nieuwe dag :). Je hebt alleen jezelf ermee, je collega's en leidinggevende zijn allang naar huis. Verder zou het over kunnen komen alsof je ongeorganiseerd bent of niet goed kunt plannen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 08:34
Wanneer je met tegenzin naar je werk gaat, ermee kappen en wat anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 23:39
Nog een paar dingen waar je tegenaan kunt lopen: Gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn twee verschillende dingen. Verder moet je voorzichtig zijn met mensen te beoordelen, onderschat niemand (inclusief jezelf) :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

* Stel liever vragen als je iets niet weet. Ik heb 100x liever dat je vragen stelt dan dat je het zelf gaat uitvogelen en daarbij wellicht hele verkeerde conclusies trekt.
* Er is vaak een gegronde reden voor bepaalde keuzes in het verleden, ga deze niet allemaal de grond in boren als je net bij een bedrijf binnen komt. Niet elke keuze is misschien technisch gezien de meest logische, maar er kunnen andere belangen spelen.
* In IT: probeer geen menselijke problemen met technische oplossingen op te lossen. Vaak wordt de oplossing gezocht in de techniek, terwijl het veel effectiever is om eerst te begrijpen waarom mensen iets op een bepaalde manier doen.
* Het wordt soms meer gewaardeerd om op de juiste momenten tegengas te geven dan om overal in mee te gaan.
* Ga je in een sollicitatietraject niet compleet aanpassen aan het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd. Houd de optie dat jullie niet met elkaar matchen ook altijd open en ben bereid dan weg te lopen.
* Er is meer dan alleen werk en werk draait niet alleen maar om het behalen van een zo hoog mogelijke productiviteit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

- Besef dat je, hoe goed men ook vindt dat je bezig bent en hoe hoog je ook geprezen wordt, niet onmisbaar bent.
- Meer salaris lost een hoge werkdruk niet op.
- Durf nee te zeggen, je hoeft niet alles op te lossen.
- Blijf in elk gesprek politiek bewust, zorg dat je collega’s niet afvalt in het bijzijn van klanten en anderen.
- Zet afspraken met HR altijd op papier inclusief handtekening.
- Vinden dat je ergens recht op hebt is iets wat tussen jouw oren zit en niet tussen de oren van je collega’s.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

Ow ja, ik vergeet er ook nog eentje:
* Blijf op de hoogte van je rechten en plichten met betrekking tot werk. Laat je niet dwingen tot iets dat wettelijk niet toegestaan is en weet wanneer iets wel of niet mag. Zo sta je echt sterker in je schoenen.

En dan valt me nog een motto in dat me bij een oud werkgever erin gestampt is:
* Geen enkele taak is belangrijk genoeg om onveilig uit te voeren.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:50

MLLL

Palm Treo 650

Mach schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:14:
Dit is een goede reactie. :)

Met schoppen naar beneden en likken naar boven kom je op korte termijn misschien ver ,maar je komt elkaar ooit weer eens tegen in het verdere leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Een hoop goede/belangrijke punten zijn al genoemd. Een paar aanvullingen van mijn kant.

- Weet wat je werkzaamheden zijn en waarop je afgerekend wordt. Af en toe een klusje buiten je vakgebied kan prima zijn, maar voor je het weet ben je het sloofje dat alles doet en gaat jouw eigen werk eronder lijden.
- Weet wie voor de randzaken verantwoordelijk zijn en vraag hun als je een wijziging wilt maken. Heb je een systeembeheerder, vraag hem voordat je iets veranderd, zelfs al is het iets simpels als een POE telefoon ompluggen. Zij zijn verantwoordelijk en weten hoe en wat, niet jij.
- Aanvullend: Je hoeft geen dikke maatjes te zijn met deze mensen, maar binnen hun kringetje van mensen die zij aardig vinden komen kan je altijd helpen bij problemen.
BTU_Natas schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:25:
-Met een basis cursus in Word/Excel/Powerpoint ben je 80% van het bedrijf al voor.
Dit. Zo hard dit. Weten dat je met ctrl+enter naar een nieuwe pagina gaat, etc.
ollie1965 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:41:
- Zoek uit wie de machthebber(s) zonder macht is(zijn) in je werkkring. Ondanks dat een manager misschien dan op papier de macht heeft, is er een medewerker waar hij alles van aan neemt (het zo mooi zijn als jij dat bent ;) ) dan is dat een zeer interessant persoon om in bepaalde gevallen te benaderen.
De persoon die een grote bek tegen de manager kan geven, ongenuanceerd kan doen en ermee weg komt, is vaak deze persoon. Meestal al iets ouder, met een berg ervaring en min of meer onmisbaar.
- Zoek ook uit wie zichzelf heel belangrijk vindt, maar eigenlijk geen fuck uitvoert en aan alle kanten de kantjes er vanaf loopt en daarmee toch weg komt. Blijf vriendelijk, maar wel op je hoede. Deze mensen hebben vaak wel mensenkennis en lezen emoties goed, maar zijn vaak ook de mensen die het eerste de dolk in je rug gaan steken als dat voor hun eigen carrière beter uit komt. Meesters in manipulatie. De lomperikken in het bedrijf kunnen ze vaak zo aanwijzen.
- Wees vriendelijk voor hen die lomp in de omgang zijn en ermee wegkomen. Die zijn vaak goed in wat ze doen en niet gevoelig voor manipulatie van bovengenoemde, maar kunnen jou een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

Heel normale basic dingen die je ook in je privé leven kunt toepassen:
- wees vriendelijk, eerlijk en betrouwbaar
- wees nederig maar laat je je niet als voetveeg gebruiken
- ga uit van het goede in anderen
- ga voor een lange termijn relatie met collega's, klanten en andere mensen waarmee je werkt
- ga conflicten niet uit de weg maar vraag je je altijd af of een conflict de moeite waard is
- geef bij je leidinggevende op tijd aan als je 'overloopt'
- als je een deadline niet haalt / een afspraak niet kunt nakomen, meld dit direct. Niets is irritanter dan iemand met wie je een afspraak hebt om 09.00 uur aan de telefoon te krijgen om 09.15 uur dat ie pas om 10.00 komt. Het komt veel sympathieker over als iemand om 08.30 belt dat ie er pas om 10.00u is.
- als je afspreekt dat iets op woensdag af is, zorg er dan voor dat het op dinsdag af is
- roddel niet
- kom je beloften altijd na en wees dus zeer terughoudend met het maken van beloftes
- wees verrassend

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@goblom Mag ik een titelfix/change voorstellen? "aan het begin" kan er wel tussen uit ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goblom
Lordy79 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:03:
- geef bij je leidinggevende op tijd aan als je 'overloopt'
- als je een deadline niet haalt / een afspraak niet kunt nakomen, meld dit direct. Niets is irritanter dan iemand met wie je een afspraak hebt om 09.00 uur aan de telefoon te krijgen om 09.15 uur dat ie pas om 10.00 komt. Het komt veel sympathieker over als iemand om 08.30 belt dat ie er pas om 10.00u is.
- als je afspreekt dat iets op woensdag af is, zorg er dan voor dat het op dinsdag af is
Deze is heel mooi. Om er op aan te vullen: Een van mijn vorige managers had zelfs een formule voor de uitloop van een opdracht gebaseerd op het moment dat je het kwam melden.

De periode die je het meldt voordat het klaar moet zijn, is de periode die je maximaal als uitloop mag hebben.

Een dag voor een deadline melden dat je iets niet af kreeg en nog een week nodig had, was een no go.
Een week voor een deadline aangeven dat je een week extra nodig had, werd door haar geaccepteerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Falcon schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:25:
@goblom Mag ik een titelfix/change voorstellen? "aan het begin" kan er wel tussen uit ;)
Inderdaad, dit beginnen lessen voor je hele carrière te worden. Ik mag de TS niet meer aanpassen omdat ik de link van het traineeship wat ik organiseer erbij had gepost voor wat context en dat te veel op W&S leek (kan ik me goed voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:42:

- Wees vriendelijk voor hen die lomp in de omgang zijn en ermee wegkomen. Die zijn vaak goed in wat ze doen en niet gevoelig voor manipulatie van bovengenoemde, maar kunnen jou een hoop leren.
Hier ben ik het mee eens en past voor mij in het rijtje: Wees vriendelijk voor iedereen. Wanneer deze persoon ook lomp en bot tegen jou doet, zou ik dat wel bespreekbaar proberen te maken met deze persoon zelf. Vaak zijn ze het ook niet meer gewend dat iemand zegt: "Ik vind het niet leuk als je zo bot tegen me doet, als je feedback voor me hebt, wil ik daar graag aan werken.".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Misschien wat persoonlijk, maar ik zou zeggen: kijk uit voor bedrijven die Google uitstralen en niet Google betalen. Daarmee bedoel ik startups met pingpongtafels, glijbanen, open kantoren, 'privacy booths', en andere Sillicon Valley dingen, maar wel en 'marktconform' betalen.

Dit zijn veelal de kantoren waar overwerk de norm is en je dit alleen in uren mag opnemen wanneer het minder druk is (dus nooit). Ze lokken je binnen met gekke stropdassendag, pyjamadag en andere onzalige praktijken onder het mom van vrijheid, maar het zijn daadwerkelijk manieren om buigzame medewerkers maximaal uit te wringen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:13
Wanneer je een probleem hebt en dit op wil brengen, probeer dan alvast meerdere oplossingen aan te dragen.

Dus: ik zie dat dit niet goed gaat; we zouden dat misschien op de volgende manieren kunnen oplossen.

Je maakt op deze manier het werk voor anderen gemakkelijker en bent niet de persoon die altijd met problemen komt, maar de persoon die met verbeteringen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-09 19:14
1. Niet opzettelijke fouten maken is super. Dat zijn de momenten dat je kunt leren en leren is beter worden. Als je ooit op je donder krijgt voor zo'n fout is dat niet terecht, pas als je vaker dezelfde fout maakt is het slecht want dan pak je de kansen niet om te leren.

2. De momenten van discomfort (stress) zijn vaak momenten dat je veel nieuwe dingen opsteekt en een 'sprongetje' maakt in je ontwikkeling. Dat is goede stress alleen hebben we wel de neiging om het te ontlopen en minder blij van te worden. Als je ze gaat zien als 'yes we gaan weer veel leren' dan ga je ze optimaal benutten. E.g. nieuw team met nieuwe tools die je nog niet kent, in het begin heb je stress van het niet kunnen omgaan met de tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Furion2000 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:58:
1. Niet opzettelijke fouten maken is super. Dat zijn de momenten dat je kunt leren en leren is beter worden. Als je ooit op je donder krijgt voor zo'n fout is dat niet terecht, pas als je vaker dezelfde fout maakt is het slecht want dan pak je de kansen niet om te leren.
Toen ik nog in horeca werktte en nieuwe mensen moest inwerken was het verlengde hiervan voor mij altijd een ding.

Als je een fout maakt, doe dat dan met volle overtuiging. Als je een fout maakt omdat je twijfelde had je het moeten vragen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Een aantal met een iets negatievere insteek, maar wel goed om in je achterhoofd te houden;

- De HR-afdeling zit er (meestal) niet voor jou als werknemer, maar voor de werkgever.
- Wees behulpzaam, maar laat je niet misbruiken voor de persoonlijke agenda van een (hoger geplaatste) collega. Mocht het gebeuren, wees bij een tweede samenwerking op je hoede.
- Ik las iemand hier zeggen onderschat niemand, ik wil daar aan toevoegen overschat ook vooral je collega's (en met name managers) niet. Vaak is er als je doorvraagt gebakken lucht, bluf of het niet willen toegeven van gebrekkige kennis in het spel.
- Ga niet wachten op anderen als je andere taken wilt, profileer jezelf en pak zaken op.
- En wat mij betreft de belangrijkste (en meest frustrerende): het gaat er vrijwel nooit om wat je kunt, maar om wie je kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-09 19:14
ThunderNet schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Toen ik nog in horeca werktte en nieuwe mensen moest inwerken was het verlengde hiervan voor mij altijd een ding.

Als je een fout maakt, doe dat dan met volle overtuiging. Als je een fout maakt omdat je twijfelde had je het moeten vragen.
Haha goede toevoeging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

1: Onderschat jezelf niet (imposter syndroom). Laat je werkgever of wie dan ook je nooit vertellen wat jij (niet)waard bent.

2: Je hoeft niet de beste te zijn, of overal de beste in te zijn. 90% van de mensen in het vak zijn geen ultieme pro's.

3: Vecht voor je ontwikkeling. Vraag om dingen die je wilt hebben/leren (opleidingen etc) De meeste werkgevers zullen dat niet voor je bedenken en doen en zien je het liefst afhankelijk van hun worden. Dus denk altijd goed over wat jij wilt en hoe je dat kan bereiken

4:Weest niet bang voor verandering (ander werkgever etc)

5: Constante Stress op het werk is _niet_ normaal. Een werkdruk die jou alleen stress oplevert is _niet_ normaal. Af en toe stress momenten hoort bij het leven. Maar zorg goed voor jezelf en vermijd toxic werkomgevingen. Laat niemand je wijsmaken dat dat nou eenmaal bij het vak hoort.

6: Vermijd bedrijven die de bodem prijs willen betalen maar zich voordoen als de volgende Mega startup

7: Wees vriendelijk, roddel niet en behandel peep op kantoor voor zover dat kan als mates. Een happy werkomgeving maakt echt het verschil.

Je leest het misschien al maar ik ben te lang in een toxic omgeving blijven hangen door misplaatste _loyaliteit_ richting de werkgever terwijl ik er eigenlijk weinig voor terug kreeg. Ik kreeg eigenlijk alleen terug wat normaal was..mijn rechten. De werkgever bekomerde zich niet om mijn groei, wensen etc etc. Zorgde bij mij over een langere periode toch een onbewuste bijna burn-out/depressie gevoel wat ik al jaren had maar nooit de zere vinger op kon leggen totdat ik van baan wisselde en opeens weer vol frisse energie zat.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenericNickname
  • Laatst online: 25-09 16:00
Jumpiefox schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:11:

5: Constante Stress op het werk is _niet_ normaal. Een werkdruk die jou alleen stress oplevert is _niet_ normaal. Af en toe stress momenten hoort bij het leven. Maar zorg goed voor jezelf en vermijd toxic werkomgevingen. Laat niemand je wijsmaken dat dat nou eenmaal bij het vak hoort.

Je leest het misschien al maar ik ben te lang in een toxic omgeving blijven hangen door misplaatste _loyaliteit_ richting de werkgever terwijl ik er eigenlijk weinig voor terug kreeg. Ik kreeg eigenlijk alleen terug wat normaal was..mijn rechten. De werkgever bekomerde zich niet om mijn groei, wensen etc etc. Zorgde bij mij over een langere periode toch een onbewuste bijna burn-out/depressie gevoel wat ik al jaren had maar nooit de zere vinger op kon leggen totdat ik van baan wisselde en opeens weer vol frisse energie zat.
Pfff dit herken ik zo erg (ik zit hier nu in). Echt niks aan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Mijn lessen voor iemand die net aan een loopbaan begint:

1) Er is meer in het leven dan werken. Als het lukt ga dan niet fulltime werken. Een 4x9 werkweek is zoveel malen beter dan een 5x8 werkweek. De verhouding van 5 dagen werk en twee dagen vrij (dus 1 dag per 2.5 dag vrij) is krap. De verhouding 4 dagen werk, 3 dagen vrij (1 dag vrij per 1.25 dag werk) is zoveel beter. Dus wanneer mogelijk; ga 4 dagen per week werken.

2) Je maakt altijd fouten, en in een ontwerp/ontwikkelomgeving hoort dat erbij, en is dat de reden dat alles kritisch gereviewd wordt. De fouten die gevonden worden zijn geen kritiekpunten naar jou maar verbeterpunten naar het product. Vat kritiek op je werk daarom niet persoonlijk op.

3) soms moet je langzamer gaan om sneller te zijn. (of haastige spoed is zelden goed). Dit geldt ook voor je algehele werktempo; de snelwerkers (workaholics, personen die 48+ uren per week maken, enz) komen bijna allemaal met een burn out thuis te zitten... Ook op kortere termijn nu iets rustig en goed doen zorgt ervoor dat je dat later alsnog moet doen.

4) Het is maar werk. Voor jou tien anderen en voor jou tien andere werkgevers. Het punt waar je twijfelt om van baan te wisselen is het punt waar je dat ook echt moet doen, en niet (nog) langer te wachten.

5) wees niet arrogant en doe niet uit de hoogte. Als je als senior ontwikkelaar ergens werkt dan ben jij net zo hard nodig als de assistent dozen inpakker en de receptionist. Zie al je collega's daarom als gelijkwaardig.

6) Durf om hulp te vragen, ook aan een stagiair of van iemand in een lage(re) functie. Als (bijv) senior ontwikkelaar weet je niet alles en kan het zeker nuttig zijn te sparren met een stagiair. En praat eens met de assistent dozen inpakker wanneer je met iets werkt dat het misschien mogelijk zou kunnen raken. Andere inzichten zijn waardevol!

7) Het is goed om niet alles te weten. 'Nee' zeggen, of "ik weet het niet' zijn eerlijke antwoorden. Bonuspunten als je de kennis wel aan kan wijzen ( "Ik weet het niet, maar ik denk dat Pietje dat wel weet" of "ik ga dat uitzoeken, want dat moet ergens staan")

8 In grotere bedrijven zijn werkwijzes vastgelegd. Dingen als "dat doen we altijd zo", "die handleiding klopt niet' of "jamaar dit is sneller" daar moet je heel kritisch mee zijn. Volg de procedures, en weet je iets niet zoek het dan op, of vraag waar een bepaalde procedure/handeling beschreven staat.

9) Planningen zijn altijd een utopie en nooit haalbaar. Geen uitzondering.

10) je collega's die zie je meer dan je partner. Houd ze te vriend. Ga niet elkaar concurreren; dat is altijd een race naar beneden waar je zelf slechter van wordt.

11) Durf te falen. Zolang je het niet bewust doet is het een leermoment voor jou en het bedrijf. (mooi voorbeeld; een aantal jaren geleden hebben we een ransomware aanval gehad omdat collega een shady bijlage opende. De discussie ging toen waarom de voorlichting niet adequaat was en waarom de server geen aanval kon detecteren; niet waarom collega zo stom was zo'n bijlage te openen)

12) Met name bij kantoorwerk; blijf bewegen en sporten! Taart, koekjes en snoep is altijd in overvloed aanwezig. Zorg dat je conditie niet (al te hard) achteruit gaat!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
goblom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Hier ben ik het mee eens en past voor mij in het rijtje: Wees vriendelijk voor iedereen. Wanneer deze persoon ook lomp en bot tegen jou doet, zou ik dat wel bespreekbaar proberen te maken met deze persoon zelf. Vaak zijn ze het ook niet meer gewend dat iemand zegt: "Ik vind het niet leuk als je zo bot tegen me doet, als je feedback voor me hebt, wil ik daar graag aan werken.".
Mijn ervaring is dat ze over het algemeen vriendelijk zijn.
Pagina: 1