Ethernet aansluiten op Macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ergens in het begin van de pandemie heb ik op zolder mijn thuiskantoortje ingericht. Mijn wifi-signaal is er prima en dat werkt ook prima.

Maar toch, ethernet is nou eenmaal stabieler. Dus, twee jaar na dato ben ik toch maar eens van plan om de boor te pakken en dat kabeltje te gaan trekken.

Wel loop ik tegen een wat meer basic vraag aan: hoe sluit ik dan vervolgens het beste ethernet op mijn Macbook aan*?

Mijn huidige setup is een mooie 'Rain design' laptopstand en een LG monitor met USB-hub. Op die manier gebruik ik een bedraad toetsenbord en muis, die in de laptop ingeplugd zitten, en er gaat 1 USB-C kabeltje naar mijn Macbook, die ook als tweede scherm dient.

Ideaal dus: ik plug 1 kabeltje in en alles is geregeld.

Ik heb wel wat verloopstukjes, zoals een oude ethernet <-> USB-A verloopstuk van Apple zelf en hoofdzakelijk een multi-dongle (incl. ethernet). Van beide merk ik echter wanneer ik die gebruik dat ze heel erg warm worden.

Wat gebruiken andere Tweakers voor 'vast ethernet' (specifieke apparaten welkom)? Hoe zorgen jullie ervoor dat aansluiten een kwestie van enkele kabel blijft?

*subvraag, maar die kan ik ook wel Googlen, volgens mij pakt MacOS per default een vaste ethernetverbinding als die beschikbaar is *boven* een WiFi-verbinding, toch? Of moet ik een tooltje gebruiken die automatisch wifi uitschakelt?

Beste antwoord (via Keypunchie op 23-05-2022 18:34)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Keypunchie Met deze Club heb je 2xUSB-A de rest heeft dat niet.
Deze heeft verder de andere poorten die je wilt hebben ook als ik het goed heb.
Kosten ca 120 euro en das niet duur voor een uitgebreide hub.
pricewatch: Club 3D CSV-1564W65 USB C
https://www.club-3d.com/e...ing_dock_with_65_watt_ps/
OS Support:
• Microsoft Windows® 10
• Mac OSX® Supports SST mode Only
Zo gezocht dus je kunt zelf nog aan de filters knutselen..
https://tweakers.net/dock...KFetN3Q_r2Ng1rQ9OOANef8AQ

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 22-05-2022 21:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Als je maar één kabel naar je MacBook wilt hebben, en ook ethernet wilt, dan is een dock de beste (en waarschijnlijk enige) oplossing.
*subvraag, maar die kan ik ook wel Googlen, volgens mij pakt MacOS per default een vaste ethernetverbinding als die beschikbaar is *boven* een WiFi-verbinding, toch? Of moet ik een tooltje gebruiken die automatisch wifi uitschakelt?
Ethernet wordt standaard boven wifi gekozen, en anders kan je dat binnen MacOS zelf instellen. Hoef je geen losse tools voor te installeren.

[ Voor 64% gewijzigd door Hahn op 22-05-2022 17:09 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:45
Keypunchie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:06:
in het instellingen menu (systempreferences, network) moet je in de volgorde van verbindingen ethernet even bovenaan zetten

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 22-05-2022 18:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een USB-C naar Ethernet adapter van Belkin die ik heel soms even gebruik. Werkt op zich prima en nooit gemerkt dat deze warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:39
Ik gebruik al enige tijd de tp-link UE300C.
Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een Macbook is het? Ik heb hier een Thunderbolt -> RJ45 adapter voor m'n Macbook Pro (Early 2015) en dat ding werkt nog steeds als de spreekwoordelijke brandweer.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:56:
Wat voor een Macbook is het? Ik heb hier een Thunderbolt -> RJ45 adapter voor m'n Macbook Pro (Early 2015) en dat ding werkt nog steeds als de spreekwoordelijke brandweer.
Het hangt er een beetje van af. Soms is het een Macbook Air M1, soms is het een oudere Intel Macbook. In principe altijd een USB-C Macbook.

De LG monitor heeft nog 1 USB-A poort over. Gaat het werken als ik daar een USB-A<->Ethernet adapter in stop? Of is dat echt een "hangt er vanaf" verhaal.

@Archer_VC10 @sonderpa
Bedankt voor de tips, Voor mij is het belangrijkste dat enkele draadje. Ook wil ik best wat geld neerleggen voor bvb. een thunderbolt dock, maar jeetje ik schrik wel van de prijzen waar die staan. Dat begint bij 100 euro?!

[ Voor 25% gewijzigd door Keypunchie op 22-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eeeuh.... Je moet die 'Ethernet' naar USB-A adapters gewoon niet willen aansluiten op een monitor? Je monitor is geen volwaardig dockingstation, ook al kun je alle kabels er wel indrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Keypunchie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:23:
[...]

@Archer_VC10 @sonderpa
Voor mij is het belangrijkste dat enkele draadje. Ook wil ik best wat geld neerleggen voor bvb. een thunderbolt dock, maar jeetje ik schrik wel van de prijzen waar die staan. Dat begint bij 100 euro?!
Ik kan het je nog sterker vertellen: wil je een goede Thunderbolt-dock, dan zit je al snel boven de 300 euro. Dus je kan je afvragen hoeveel het je waard is om 1 kabel minder aan te moeten sluiten ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 22-05-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Eeeuh.... Je moet die 'Ethernet' naar USB-A adapters gewoon niet willen aansluiten op een monitor?
Ik wil het juist wel! Waarom zou ik het niet willen?

Op zich was dat juist de reden om een monitor met USB-hubje te kopen en dat is ook duidelijk het doel? Hij doet ook USB-C Power Delivery, dus ik laad ook op van de monitor en dit werkt prima.

Dat er limieten aan zitten prima en wellicht nu tijd voor een andere oplossing, maar so far werkt dit al 2 jaar echt helemaal top, hoor.
Ik kan het je nog sterker vertellen: wil je een goede Thunderbolt-dock, dan zit je al snel boven de 300 euro. Dus je kan je afvragen hoeveel het je waard is om 1 kabel minder aan te moeten sluiten ;)
Ik heb er best wat voor over. Maar ik ga niet ongezien 300 euro uitgeven. Dus als er mensen hier hele goeie ervaringen hebben en deze daadwerkelijk gebruiken, dan wil ik graag hun ervaringen horen. Vandaar dus deze thread.

Misschien klein beetje mijn eisen aangeven voor een Dock:

HDMI / Displayport voor de monitor
Power Delivery (want ik wil maar 1 kabel), minstens 45 Watt.
Minstens 2 USB-A poorten, liever meer.
Ethernet (Gigabit)

[ Voor 40% gewijzigd door Keypunchie op 22-05-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Keypunchie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Op zich was dat juist de reden om een monitor met USB-hubje te kopen en dat is ook duidelijk het doel? Hij doet ook USB-C Power Delivery, dus ik laad ook op van de monitor en dit werkt prima.

Dat er limieten aan zitten prima en wellicht nu tijd voor een andere oplossing, maar so far werkt dit al 2 jaar echt helemaal top, hoor.
Ik gok dat Will_M met z'n 'dat moet je niet willen' vooral bedoelde dat het niet of niet goed zal gaan werken.

Voor een toetsenbord en muis is de ingebouwde USB-hub van een monitor perfect geschikt, daar is het zelfs voor bedoeld, maar voor meer kom je toch al snel bij dedicated docks. Alhoewel zo'n dongle mogelijk misschien wel werkt via je monitor, had je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Keypunchie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Dan vraag ik mezelf bij deze af waarom dat dit topique door je geöpend is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Will_M Beetje tegendraads vandaag? Staat toch duidelijk in de OP? Omdat ik na 2 jaar zin heb gekregen om ethernet aan te gaan sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Keypunchie Zie ook USB-C en Thunderbolt 3 accessoires voor ervaringen met docks e.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Keypunchie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:39:
@Will_M Beetje tegendraads vandaag? Staat toch duidelijk in de OP? Omdat ik na 2 jaar zin heb gekregen om ethernet aan te gaan sluiten.
Dan moet je na twee jaar dus tóch andere spullen aan gaan schaffen (lees: een dock). De USB HUB in je monitor is niet bedoeld om Gigabit Ethernet af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dan moet je na twee jaar dus tóch andere spullen aan gaan schaffen (lees: een dock). De USB HUB in je monitor is niet bedoeld om Gigabit Ethernet af te handelen.
Zeg dat dan, in plaats van te zeggen dat ik dingen niet moet willen.

De use case is toch vrij duidelijk: 1 draad, een aantal aansluitingen, en ethernet is daar nu bij gekomen. Dus *dat* wil ik.

@Greatsword Thanks. Daar had ik helemaal overheen gekeken!

[ Voor 39% gewijzigd door Keypunchie op 22-05-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Will_M schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Ik vind dit toch wel een vreemde uitspraak. Gigabit Ethernet is helemaal niet zoveel data en zou met een USB3 rated hub in een monitor prima moeten werken. Sterker nog, ik gebruik deze combinatie met mijn Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PatrickH89 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Ik vind dit toch wel een vreemde uitspraak. Gigabit Ethernet is helemaal niet zoveel data en zou met een USB3 rated hub in een monitor prima moeten werken. Sterker nog, ik gebruik deze combinatie met mijn Macbook.
Dan is het voor @Keypunchie dus een kwestie van jouw configuratie overnemen ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

OS Support:
• Microsoft Windows® 10
• Mac OSX® Supports SST mode Only

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 22-05-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

route99 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:14:

[...]

Heb je zelf ervaringen met dit product of ander docks van hun?

Ik heb nog nooit van deze partij gehoord. Grote probleem met veel van dit soort apparaten is dat ze in de praktijk allemaal niet de geadverteerde prestaties halen.

@Keypunchie Zoek je echt betrouwbaar spul dan zou ik eerder kijken naar A-merken zoals OWC, CalDigit etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
Greatsword schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Heb je zelf ervaringen met dit product of ander docks van hun?

Ik heb nog nooit van deze partij gehoord. Grote probleem met veel van dit soort apparaten is dat ze in de praktijk allemaal niet de geadverteerde prestaties halen.

@Keypunchie Zoek je echt betrouwbaar spul dan zou ik eerder kijken naar A-merken zoals OWC, CalDigit etc.
Meerdere Club3D-producten gehad in deze categorie, werken allemaal vlekkeloos en volgens specs. Club3D doet al jaren dit soort zaken en is ook één van de eerste die b.v. docks met MST uitbrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Club was vroeger oa bekend van videokaarten, geen top segment maar deed wat het moest doen, heb ook wel eens zo'n kaart gehad (win 95 tijd).
Bij de kringloop krijg ik af en toe ook zulke hubs, bekende maar ook minder bekende (deze nog niet) en ik moet zeggen, ze deden bij het testen tot nu toe allemaal wat ze beloofden, heb er nog geen hoeven afkeuren.
Hubs vragen soms wel meer uitleg als klanten daar even voor naar onze elektro-balie komen, maar geregeld gaan ze met de hub weg en heb er nog nooit klachten over terug gerapporteerd gezien.
Het is een select publiek wat ze koopt, we krijgen niet zoveel hubs binnen maar als ze komen zijn ze verrassend nieuw en met ca 25% vd nieuwprijs zijn ze toch verrassend snel weg.

BTW: Je kunt volgens de wet binnen de termijn terug sturen, lees de voorwaarden en neem en shop met goed reviews.

Misschien hebben anderen wel ervaring met deze.
Edit: Zie Merethil in "Ethernet aansluiten op Macbook"

Als ik bij Coolblue kijk dan kom je al snel hoger in de prijs voor iets vergelijkbaars.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 24-05-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@PatrickH89 Omdat een verloopje van Anker maar 20 euro was, en jij aangaf dat het voor jou prima werkte, heb ik eerst even die route geprobeerd.

Met succes.

Je mag het van sommigen blijkbaar niet willen, maar het werkt wel! Op termijn mogelijk toch ook een dock, maar voor nu is dit mijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 13:05
Hi @Keypunchie,

Ik zie dat je al een werkende oplossing hebt voor nu maar misschien voor de toekomst:
pricewatch: Dell WD19S-130W

Ik heb deze thuis vanuit werk en ook al is het een dell (met dell drivers), hij werkt perfect voor mijn Macbooks met USB-C aansluiting. Er is ook nog een 180W uitvoering maar die is weer een stukje duurder.
Pagina: 1