Eigen domeinnaam voor email adres? Best practice?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-05 10:49
Ik heb al meerdere malen moeten veranderen van email adres, omdat de provider ermee ophield. Veel werk om telkens alle accounts bij alle sites en shops te updaten. Voorlopig zit ik nu op gmail, maar qua privacy vind ik dat niet ideaal.

Ik zou naar Protonmail willen overstappen, maar die kan natuurlijk ook weer verdwijnen als de zaken slecht gaan. Maar ik zie dat je bij Protonmail en andere betaalproviders ook je eigen domein naam kan gebruiken.

Vandaar dat ik aan het bekijken ben een domein naam te kopen, en zo een blijvend email adres te bekomen. Ik heb geen zin om veel tijd en geld in een eigen server te steken, en dan lijkt me de oplossing via een dienst als Protonmail de beste oplossing.

Graag hoor ik van mensen die ervaring met dit systeem hebben (Protonmail of een andere provider) en of er valkuilen zijn waar ik moet voor uitkijken. Moet ik bijv. toch ergens toch een (web)server draaien om mijn domein claim te kunnen behouden? Zijn er bepaalde domeinnaamproviders die te vermijden zijn voor mijn scenario? Het enige wat ik nodig heb is de registratie en een DNS instellingstoegang. Of zie ik dat te simpel? Alle tips en ervaringen welkom. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hoe ben je op Protonmail uitgekomen en waarom wil je juist daar naar overstappen?

Verder naar de toekomst kijken...
Blijft het 1 mailbox of worden het in de toekomst meer? Dan tikt het per mailbox aardig aan bij bv Protonmail.

Hoeveel opslag heeft je mailbox nodig?

Opslag in Zwitserland (Protonmail) of mag het ook in NL?

Je hebt ook NL hosting bedrijven waar je mailhosting + domein (en als je nog een leuke homepage erbij wil kies je voor webhosting) kunt afnemen dan hoef je niets met DNS instellingen te doen dat word dan min of meer voor je gedaan.

https://soverin.net/
https://mijn.host/e-mail/
https://www.intention.nl/email-only
https://www.weboke.nl/emailpakket
https://www.antagonist.nl/e-mail/

Zomaar een greep. Zoals je ziet verschillen de prijs, aantal accounts en opslag nogal. Dat is nou net de informatie die in de startpost ontbreekt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MoominPapa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:14:

Graag hoor ik van mensen die ervaring met dit systeem hebben (Protonmail of een andere provider) en of er valkuilen zijn waar ik moet voor uitkijken.
Er zijn geen echte valkuilen. Gewoon zorgen dat je zelf eigenaar van het domein bent (dus niet afnemen als onderdeel van een totaalpakket) is voldoende.

Ik neem mijn domeinnamen al jaren bij joker.com af maar er zullen vast tientallen andere bedrijven zijn die het even goed kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
@RobbyTown
Protonmail wegens goede reputatie op dienstverlening en privacy. Prijs is secundair (maar nog steeds belangrijk). Opslag zou ook in NL of elders mogen, zolang de provider maar niet mijn mails begint te scannen zoals Google en co. Protonmail heeft ook een behoorlijke spam filter waar ik zelf weinig werk aan heb. Eenmaal Protonmail ingesteld is, is het vrijwel onderhoudsvrij.

Een extra server/webpagina heb ik niet nodig, zolang het maar niet verplicht is om je domein te kunnen behouden. Bijv. als iemand anders het domein hebben wil, en zegt dat ik het toch niet gebruik en dus kan eisen dat het opgegeven moet worden. Ik ben prive persoon, geen bedrijf en kan het dus niet koppelen aan een al juridisch vastgelegde naam in eigendom.

@downtime
OK, dus als ik bij gelijk welke domeinprovider een domein koop en regelmatig betaal, gaat die niet zomaar door de knieen als er een groot bedrijf aan komt kloppen en zegt recht te hebben op die domein naam omdat ze net een nieuw snack op de markt hebben gebracht en de merknaam geregistreerd hebben. En de huidige eigenaar er veel minder recht op heeft want die heeft zelfs geen website op die naam? Dit is mijn voornaamste vrees, want als dit kan heeft dit voor een particulier weinig zin.

[ Voor 10% gewijzigd door MoominPapa op 22-05-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MoominPapa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:14:
OK, dus als ik bij gelijk welke domeinprovider een domein koop en regelmatig betaal, gaat die niet zomaar door de knieen als er een groot bedrijf aan komt kloppen en zegt recht te hebben op die domein naam omdat ze net een nieuw snack op de markt hebben gebracht en de merknaam geregistreerd hebben. En de huidige eigenaar er veel minder recht op heeft want die heeft zelfs geen website op die naam?
Met een NL domein gaat dat niet zo gemakkelijk. Ik zou gewoon iets van je achternaam pakken (als het een persoonlijk mailadres is) dan zit je wel goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
@True Ik had aan een .eu adres gedacht. Ook safe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zoek van te voren goed uit of je provider een goede naam heeft op het gebied van e-mail. Als het de allergoedkoopste wordpress-site-schuiver is die email meer als een bijproduct ziet, en je gedeelde server door een medeklant op blacklists komt te staan, en de support bestaat uit 'mail ons, we antwoorden nog dit jaar' is de frustratie met geen geld te betalen - want dan kun je tante Bep met haar hotmail-adres plotseling niet meer emailen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 18:52
@MoominPapa,

Zeker! Het maakt niet uit welke domeinnaam je gebruikt. Alleen voor mail is prima te doen. Dat doe ik ook en werkt perfect 😃

Nooit meer hoeven switchen als je eventueel van provider wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:06
Ik ken prontonmail niet, maar het klinkt mij eerder als een partij die er plotseling mee op zou kunnen houden dan een Outlook.com of Gmail. Die laatste gebruik ik al > 17 jaar.

Eigen domein is eigen onderhoud of monies betalen. En ook hostingpartijen worden weleens overgenomen. Dat kan ook gedoe opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 22-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
thunder7 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:27:
Zoek van te voren goed uit of je provider een goede naam heeft op het gebied van e-mail. Als het de allergoedkoopste wordpress-site-schuiver is die email meer als een bijproduct ziet, en je gedeelde server door een medeklant op blacklists komt te staan, en de support bestaat uit 'mail ons, we antwoorden nog dit jaar' is de frustratie met geen geld te betalen - want dan kun je tante Bep met haar hotmail-adres plotseling niet meer emailen.
Ik herinner me dat bij een vorige werkgever het domein plots op een spamfilterlijst stond. Heeft inderdaad enorm veel problemen veroorzaakt. Vandaar ook mijn voorkeur voor een bedrijf als Protonmail, waar email de core business is.

Maar als ik de reacties tot zover zie, is het voldoende enkel het domein te registreren, een web presence is niet nodig. Dat is al goed nieuws!

Als ik domain registrar voor de Benelux opzoek, kom ik als eerste Combell tegen. Is deze, zogezegd de grootste, deugdelijk? Andere opties, zoals joker.com? De keuzelijst is nogal lang, alleen al voor bijv. een .be domein:
https://www.dnsbelgium.be...egistreren/vind-registrar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
pennywiser schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:32:
Ik ken prontonmail niet, maar het klinkt mij eerder als een partij die er plotseling mee op zou kunnen houden dan een Outlook.com of Gmail. Die laatste gebruik ik al > 17 jaar.

Eigen domein is eigen onderhoud of monies betalen. En ook hostingpartijen worden weleens overgenomen. Dat kan ook gedoe opleveren.
Klopt, maar Gmail en Outlook.com zijn nu eenmaal een enorm privacy probleem. Die paar euro per jaar is me privacy wel waard, en een eigen domein betekent dat je je mail adres naar een andere mail provider kan overhevelen. Gmail biedt overigens ook ondersteuning voor eigen domein aan.

Protonmail zou nu toch wel heel erg bekend moeten zijn... Zolang ze financieel goed draaien denk ik dat ze het nog even volhouden, zijn toch al heel wat jaartjes bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik tik ook elk jaar wat euro's af voor een .NL Domein.. Email hosting en nog webhosting waar ik dan eigenlijk niks mee doe verder :P

als ik iets tijdelijk gehost wil hebben is het sneller om het op de lokale webserver te schuiven :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MoominPapa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:14:

@downtime
OK, dus als ik bij gelijk welke domeinprovider een domein koop en regelmatig betaal, gaat die niet zomaar door de knieen als er een groot bedrijf aan komt kloppen en zegt recht te hebben op die domein naam omdat ze net een nieuw snack op de markt hebben gebracht en de merknaam geregistreerd hebben. En de huidige eigenaar er veel minder recht op heeft want die heeft zelfs geen website op die naam? Dit is mijn voornaamste vrees, want als dit kan heeft dit voor een particulier weinig zin.
Geen idee. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar dat zegt natuurlijk niet veel met die 3-4 domeinnamen die ik in de loop der jaren heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 18:52
@MoominPapa,

Nee, ik zou bijvoorbeeld kijken naar VIMEXX in Nederland of TransIP

[ Voor 7% gewijzigd door king006 op 22-05-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 12:07
Ik gebruik zelf mailbox.org en ben daar erg tevreden over. Fijne webmail ook, altijd handig. Qua privacy lijkt dit ook helemaal goed te zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
@king006 en @Tribunus bedankt voor de tips! Ik ga zeker Vimexx eens bekijken, en mailbox.org krijgt goede reviews uit Duitse hoek en ondersteunt ook eigen domein. Dus mogelijk een alternatief voor ProtonMail dat ik zeker zal bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:06
MoominPapa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Klopt, maar Gmail en Outlook.com zijn nu eenmaal een enorm privacy probleem. Die paar euro per jaar is me privacy wel waard, en een eigen domein betekent dat je je mail adres naar een andere mail provider kan overhevelen. Gmail biedt overigens ook ondersteuning voor eigen domein aan.

Protonmail zou nu toch wel heel erg bekend moeten zijn... Zolang ze financieel goed draaien denk ik dat ze het nog even volhouden, zijn toch al heel wat jaartjes bezig.
Vrijwel alle mail partijen ook isp's bieden imap indersteuning en daarmee kan je je mail altijd verhuizen. Dat "enorme" privacy probleem tov Protonmail, wat houdt dat precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
Google en Microsoft scannen alle mails in jouw gmail of outlook.com mailbox. Me dunkt dat je daar je toch ernstig zorgen over moet maken.

En wat ben ik met mail verhuizen - het gaat om het adres. Maar goed, het is me duidelik dat jouw gebruik en eisen aan mail nu eenmaal heel anders zijn dan de mijne. Toch bedankt voor je bijdrage!

[ Voor 42% gewijzigd door MoominPapa op 22-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blehz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-03 14:30
Topic is al wat ouder maar ik wou hier toch nog even reageren.
Heb je al beslist?
Ik kijk ook al een hele tijd naar domeinhosting en een e-mail provider.
Voor e-mail lijkt Migadu mij het interessantste, zeker gezien de unlimited aliases en wat je allemaal krijgt voor 2 keer niks per jaar.

Nu alleen nog afkloppen op de domeinnaam, gezien mijn eerste keuzes al geregistreerd zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Ik ben erg tevreden over Strato: https://www.strato.nl/mail/

Mail pakket + 1 domein gratis inbegrepen en niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
MoominPapa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:25:
Google en Microsoft scannen alle mails in jouw gmail of outlook.com mailbox. Me dunkt dat je daar je toch ernstig zorgen over moet maken.

En wat ben ik met mail verhuizen - het gaat om het adres. Maar goed, het is me duidelik dat jouw gebruik en eisen aan mail nu eenmaal heel anders zijn dan de mijne. Toch bedankt voor je bijdrage!
Je kunt bij Microsoft ook een Exchange Plan 1/Plan 2 licentie nemen per gebruiker. Dat is de zakelijke kant en daar worden de e-mails niet van gescanned naast de gebruikelijke spam en phishing filters.

Outlook.com is de consumentenversie daar is het verdienmodel anders bij.

Er zijn veel bedrijven die Microsoft gewoon vertrouwen en die vele interessantere e-mails hebben om te scannen dan wat jij binnen krijgt.

Informatie over Exchange licenties:
https://www.microsoft.com...oft-exchange-online-plans

Informatie voor kleine bedrijven:
https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/business

Ik vond de “Microsoft 365 Business Basic” wel interessant voor mijn gezin, dan ben je wel iets meer kwijt maar je hebt wel wat meer extra’s zoals 1TB onedrive.

Edit: ik kies altijd liever voor Exchange ivm de synchronisatie van e-mail, contactpersonen, agenda en notities.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 20-06-2022 21:11 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1